اصطلاحات کامپیوتر
27
جولای

آشنایی با اصطلاحات کامپیوتری

مهم ترین اصطلاحات کامپیوتر

سیگنال در اصطلاحات کامپیوتر چیست؟

IC (integrated circuit) یا تراشه چیست؟

هارد دیسک (Hard Disk) چیست؟

سیستم عامل (Operating System) چیست؟

سرعت پردازنده

درایور (Driver) چیست؟

اینترنت چیست؟

اینترانت چیست؟

اکسترانت چیست؟

مک آدرس (MAC Address) یا آدرس فیزیکی چیست؟

آی پی آدرس (IP Address) یا آدرس منطقی چیست؟

منطق فازی (Fuzzy logic) چیست؟

باینری چیست؟

سیستم رنگی RGB

VPN های فیلتر شکن

پلت فرم(platform) یا سکو چیست؟

تفاوت دیتا (data) و متا دیتا (metadata)

اصطلاحات کامپیوتر

مسلما برای کار در حوزه های فناوری اطلاعات، شبکه، امنیت و سخت افزار کامپیوتر باید اطلاعات خود را در زمینه اصطلاحات کامپیوتر افزایش دهید. داشتن اطلاعات در حوزه اصطلاحات تخصصی کامپیوتر باعث می شود که در محل کار به عنوان فردی متخصص دیده شوید و جایگاه شغلی مناسب تری پیدا کنید و حتی اگر در حوزه تعمیر کامپیوتر فعالیت میکنید تسلط بیشتری داشته باشید.

همچنین برای قبولی در آزمون های استخدامی اگاهی از معنای اصطلاحات کامپیوتر از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دانستن اصطلاحات کامپیوتری، موبایل، اینترنت و تکنولوژی هایی از این قبیل امری ضروری به حساب می آید.

در اینجا به 16 مورد از اصطلاحات کامپیوتری می پردازیم.

سیگنال چیست؟

به انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه ی دیگر سیگنال می گویند. سیگنال در واقع چیزی است که حاوی اطلاعات باشد. اطلاعاتی در مورد یک پدیده مثل رفتار آب و هوا، نوسان برق، داغ شدن کتری به مرور زمان و غیره.

تفاوت سیگنال آنالوگ و دیجیتال

در اصطلاحات کامپیوتری واژه ی آنالوگ به معنای” نسبی ” و واژه ی دیجیتال از کلمه digit به معنای رقم گرفته شده است.

سیگنال های آنالوگ به صورت پیوسته هستند. اطلاعات روی موج قرار می گیرد و منتشر می شود. اگر اختلالی در قسمتی از این انتقال رخ دهد، آن قسمت حذف شده و اطلاعات ناقص به دست فرد مقابل می رسد.

در سیگنال دیجیتال کمیت ها گسسته هستند. تفاوت اصلی آن با سیگنال آنالوگ این است که در سیگنال دیجیتال یا اطلاعات به طرف مقابل نمیرسد و یا اگر برسد به صورت کامل و بدون نقص منتقل می شود.

اطلاعات صوتی و تصویری در فرمت آنالوگ به صورت تغییرات ممتد مغناطیسی بر روی نوار، ضبط می شوند. اما در دیجیتال این سیگنال ها با تبدیل به یک سری صفر و یک، بر روی حافظه های باینری(دودویی) ذخیره می شوند.

در آنالوگ هرگز نمی توان نویز را از سیگنال اصلی جدا کرد و بهترین سیستم مخابراتی نه تنها نویز را از بین نمی برد بلکه نویز اضافه می کند و تنها می توان از دستگاه های low noise (کاهش نویز) استفاده کرد. ولی در سیگنال دیجیتال می توان نویز را به طور کامل از سیگنال اصلی جدا کرد.

نویز به عنوان یکی از اصطلاحات تخصصی کامپیوتر در بروزرسانی های بعدی توضیح داده می شود.

تفاوت سیگنال آنالوگ و دیجیتال

IC (integrated circuit) یا تراشه چیست؟

پیش از اختراع IC، مدار های الکترونیکی از تعداد زیادی قطعه (مثل خازن، مقاومت) تشکیل می شوند. این مدارات فضای زیادی را اشغال می کردند و توان الکتریکی بالایی نیز مصرف می کردند. این موضوع امکان به وجود آمدن نقص و عیب در مدار را افزایش می داد. تراشه ها تعداد زیادی عناصر الکتریکی را در یک فضای کوچک درون خود جای داده.

ترانزیستور نسل ما قبل ICها هستند. در واقع هر کاری را که IC می تواند انجام دهد ترانزیستور ها هم می توانند انجام دهند با این تفاوت که در مداراتی که با IC ساخته می شوند حجم مدار به شدت کوچک می شود.

دیود هم نسل ما قبل تر از ترانزیستور ها هستند. (ترانزیستور ها از دیود ساخته شده اند.)

همچنین مطالعه کنید مهم ترین اصطلاحات حسابداری

هارد دیسک (Hard Disk) چیست؟

جدا از اینکه هارد دیسک جزء اجزای فیزیکی کامپیوتر محسوب می شود، می توان آن را به عنوان یکی از اصطلاحات کامپیوتر نیز به شمار آورد. مربوط به راه اندازی سیستم و برنامه ها همگی بر روی هارد دیسک ذخیره می شوند. یک هارد دیسک پیشرفته قادر به ذخیره سازی حجم بالایی از اطلاعات با سرعت بسیار بالا می باشد. به یاد داشته باشید که ذخیره سازی اطلاعات در هارد دیسک به صورت دائمی است.

اطلاعات در Hard Disk به صورت مجموعه ای از فایل ها ذخیره می شود. واژه فایل به مجموعه ای از بایت ها گفته می شود.  

هارد دیسک

سیستم عامل (Operating System) چیست؟

سیستم عامل به عنوان یکی از مهم ترین اصطلاحات کامپیوتر محسوب می شود. وقتی کامپیوتر شروع به کار می کند، سخت افزار کامپیوتر به طور خودکار سیستم عامل را باز کرده و آن را اجرا می کند. (سیستم عامل مانند سایر برنامه ها روی هارد دیسک نگهداری می شود. همه ی برنامه ها برای اجرا باید از هارد دیسک به Ram بارگزاری شوند. در نهایت cpu دستورهای برنامه هایی را که به حافظه ی رم بارگزاری شده اند را اجرا می کند.)

سیستم عامل تنها نرم افزاری هست که از ابتدای شروع به کار رایانه تا پایان کار در حال اجرا است. سیستم عامل عملکرد تمامی سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر را کنترل و هماهنگ می کند. سیستم عامل اولین برنامه ای است که پس از بوت شدن در حافظه بارگزاری می شود.

همچنین مطالعه کنید بهترین اصطلاح ادبی

سرعت پردازنده

سرعت پردازنده یا Clock Rate یا Clock Speed یا فرکانس کاری، به معنای این است که هسته در هر ثانیه چند سیکل کاری را می تواند طی کند.

به عنوان مثال اگر سرعت پردازنده ای 1.5GHz است به معنای این است که در هر ثانیه می تواند 1.5میلیارد دستورالعمل را اجرا کند. هر چقدر این عدد بیشتر باشد cpu برای اجرای دستورالعمل ها سرعت بیشتری دارد.

نکته: بسامد یا فرکانس به معنی تعداد تکرار یک رویداد در واحد زمانی مشخص می باشد. واحد فرکانس، هرتز(Hz) است.  به شکل زیر توجه کنید:

سرعت پردازنده در اصطلاحات کامپیوتر

همانطور که مشاهده می کنید بین 0 تا 1 ثانیه 5 بار قله ایجاد شده است بنابراین فرکانس 5 هرتر است.

درایور (Driver) چیست؟

هر سخت افزاری مثل سخت افزار های داخلی و سخت افزار های خارجی( مانند فلش مموری)، برای اینکه بتوانند وظایف خود را توسط سیستم عامل انجام دهند، نیاز به یک سری دستورات قابل فهم برای سیستم عامل ها دارند. به مجموعه این دستورات و استاندارد ها که به صورت یک فایل نصبی در سیستم نصب می گردد درایور می گویند.

همچنین مطالعه کنید سفارش ترجمه مقاله

تا الان با اصطلاحات کامپیوتری مهمی آشنا شدید در ادامه تفاوت بین اینترنت و اینترانت و اکسترانت را مطرح می کنیم.

اینترنت چیست؟

اینترنت: برای اینترنت، مخابرات زیرساخت شبکه (مانند فیبر نوری، سیم کشی ها، مودم و غیره) را فراهم می کند. سپس مردم می توانند از طریق این زیر ساخت به اینترنت (شبکه جهانی) متصل شوند.

اینترانت چیست؟

اینترانت: در اینترانت شعبه های مختلف یک سازمان به هم متصل می شوند. در اینجا زیرساخت شبکه را خود سازمان فراهم می کند نه مخابرات. به عنوان مثال دانشگاه های آزاد کل کشور می توانند با هم شبکه اینترانت را تشکیل دهند. در این صورت یک زیر ساخت جدا لازم است که آن را خود سازمان فراهم می کند.

اکسترانت چیست؟

اکسترانت: در اکسترانت یک سازمان با شرکا اتصال پیدا می کند. به عنوان مثال اتصال دانشگاه آزاد به بانک از طریق برقراری رابطه اکسترانت فراهم می شود. در این صورت باز هم به یک زیرساخت جدا نیاز هست.

اصطلاحات تخصصی کامپیوتر

در ادامه به تفاوت اصطلاحات کامپیوتری مک آدرس و آی پی آدرس می پردازیم.

مک آدرس (MAC Address) یا آدرس فیزیکی چیست؟

این آدرس توسط تولید کننده ی کارت شبکه ای که از آن استفاده می کنیم، بر روی کارت شبکه دستگاهمان نوشته شده است. به همین دلیل مک آدرس منحصر به فرد بوده و تغییر نمی کند.

آدرس فیزیکی 2 جزء دارد. یک جزء آن مربوط به کارخانه سازنده است و جزء دیگر عبارتی است که کارخانه سازنده به طور منحصر به فرد به قطعه می دهد.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات کشاورزی با توضیحات

زمانی که از شبکه های LAN صحبت می شود شما از MAC Address استفاده می کنید. در واقع از طریق مک آدرس مشخص می شود که چه کامپیوتری برای چه کامپیوتری ارسال اطلاعات دارد.

اصطلاحات کامپیوتری

آی پی آدرس (IP Address) یا آدرس منطقی چیست؟

این آدرس توسط isp به شما داده می شود. آی پی آدرس ثابت نیست و در هر بار اتصال به اینترنت تغییر می کند. IP Address به صورت دستی هم قابل تغییر است.

زمانی که صحبت از مسیریابی بین شبکه ها و استفاده از سوییچ ها و روتر ها می شود ما از آدرس آی پی استفاده می کنیم. آدرس منطقی برای تشخیص شبکه ای که سیستم در آن قرار دارد استفاده می شود. همچنین می توان از روی آدرس آی پی حدود موقعیت قرارگیری دستگاه را پیدا نمود. دقت نمایید که این موارد در مورد مک آدرس صدق نمی کند.

همچنین مطالعه کنید مهم ترین اصطلاحات مدیریت

منطق فازی (Fuzzy logic) چیست؟

در منطق فازی به جای استفاده از درست یا غلط (صفر یا یک، منطق بولی) از درجه درستی استفاده می کند. در منطق فازی چندین حالت درستی بین صفر و یک وجود دارد. به همین دلیل منطق فازی به روش کار کردن مغز ما نزدیک تر است. منطق فازی یکی از مهم ترین اصطلاحات کامپیوتری است که در دوره کارشناسی ارشد به آن پرداخته می شود.

به عنوان مثال مقایسه بین 2 دو شیء، نه کوتاه باشد و نه بلند باشد بلکه 0.38 بلندتر بودن یکی از آن ها باشد.  

اصطلاحات کامپیوتر

باینری چیست؟

زبان باینری جزء مباحثی است که دانشجویان رشته کامپیوتر در اوایل دوره کارشناسی خواهند آموخت. زبانی که برای کامپیوتر قابل درک باشد را باینری می گویند. این زبان فقط از 0 و 1 تشکیل شده. از کنار هم قرار گرفتن صفر و یک ها میتوان نیاز خود را به کامپیوتر منتقل کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه شما می توانید مقاله های خارجی مرتبط با این حوزه را برای ما ارسال کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن با پلن ارزان قیمت ترجمه دانشگاهی و دانشجویی، فایل ترجمه را برای شما ارسال کنیم.

همچنین مطالعه کنید معرفی رشته کامپیوتر و فرصت های شغلی آن

سیستم رنگی RGB

هر عکسی که در لپ تاب، موبایل و تلویزیون مشاده می کنیم ممکن است سیستم رنگی آن RGB باشد. در این سیستم رنگی هر تصویر از 3 تصویر رنگی R و G و B تشکیل می شود. برای درک بیشتر سیستم رنگی RGB به عنوان یکی از اصطلاحات کامپیوتری به شکل زیر توجه داشته باشید.

سیستم رنگی RGB

هر کدام از فضاهای مربعی شکل در تصویر بالا به عنوان یک پیکسل در نظر گرفته می شود. هر پیکسل به صورت یک عدد در بازه ی {255…..0} ذخیره می شود. برای هر پیکسل 3 منبع نور مختلف داریم. به عنوان مثال ترکیب 10 واحد B، 70 واحد G و 100 واحد R در پیکسل x یک رنگ خاص را تولید می کند.

اصطلاحات کامپیوتر

VPN های فیلتر شکن

فیلتر شکن ها انواع مختلفی دارند و سرویس vpn فقط یکی از آن ها می باشد. طرز کار vpnهای فیلتر شکن به این صورت هست که در دستگاه خود با ایجاد یک vpn connection به vpn server متصل می شویم. Vpn sever آی پی ما را می گیرد و یک آی پی دیگر برای ما در نظر می گیرد. حال اگر سرور وی پی ان توسط یک هکر کنترل شود، هکر به ارتباط بین ما و وبسایت مورد نظر دسترسی خواهد داشت.

vpn و اصطلاحات کامپیوتری

پلت فرم(platform) یا سکو چیست؟

پلت فرم یکی از اصطلاحات کامپیوتری رایج در علوم رایانه می باشد. پلت فرم به بستر یا محیطی می گویند که نرم افزار های دیگر می توانند روی آن اجرا شوند. معمولا از سیستم عامل ها (مثل ویندوز، اندروید) به عنوان پلت فرم یاد می کنند.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات مهم انگلیسی رشته عمران

تفاوت دیتا (data) و متا دیتا (metadata)

متا دیتا داده هایی هستند که جزئیات یک داده دیگر را تشرح می کنند. به عنوان مثال وقتی یک فایل صوتی را روی کامپیوتر یا ضبط ماشین پخش می کنید، اطلاعات خواننده و نام آلبوم هم نمایش داده می شوند. این اطلاعات متا دیتا هستند که در بخشی از فایل صوتی ذخیره شده اند. اما خود آهنگ به عنوان دیتا محسوب می شود.

در مثال بعدی یک عکس در کامپیوتر را در نظر بگیرید. توضیحاتی که در مورد عکس در فایل عکس ذخیره می شود متا دیتا است و عکس خود یک داده محسوب می شود.

به پایان آموزش رسیدیم. لیست اصطلاحات کامپیوتر  پیوسته در حال به روز رسانی است. پیشنهاد می کنیم این صفحه را در بوک مارک مرورگر خود ذخیره کنید تا در صورت نیاز به دانستن این اصطلاحات کامپیوتر، خیلی سریع به محتوای مد نظر خود برسید.

ما در سایت ترجمر با ارائه خدمات ترجمه تخصصی کامپیوتر سعی در این داریم تا به واسطه ی ترجمه مقالات تخصصی، دانش شما را در حوزه اصطلاحات کامپیوتری افزایش دهیم.