اصطلاحات حسابداری
02
آگوست

مهم ترین اصطلاحات حسابداری

اصطلاحات حسابداری

هر فرد به عنوان یک حسابدار ملزم است که اصطلاحات حسابداری را به خوبی بشاسند. رشته حسابداری از ابتدا به دلیل بازار کار دائمی که دارد ، همیشه با استقبال زیادی روبروست. به عنوان فردی که در رشته حسابداری فعالیت می کنید آگاهی از اصطلاحات حسابداری الزامی است که برای موفقیت به آن نیازمندید.

در این مقاله که توسط گروه تخصصی مترجمان ترجمر جمع‌آوری شده است، میتوانید با مهم ترین و رایج ترین اصطلاحات در این حوزه آشنا شوید. سعی شده است که تمامی اصطلاحات و مخفف های مورد نیاز در این زمینه را گردآوری کنیم.

اصطلاحات حسابداری

خدمات ترجمر در حوزه حسابداری

سایت ترجمه ترجمر  با داشتن کادر مجرب و همچنین مترجمان بسیار توانمند توانسته که در حوزه ترجمه مقاله تخصصی اصطلاحات حسابداری پیشرو می باشد. از جمله خدمات مجموعه ترجمر در حوزه حسابداری می توان به ترجمه تخصصی حسابداری، ترجمه انگلیسی به فارسی مقالات حسابداری، ترجمه دانشگاهی و وبلاگی اشاره کرد. در این مقاله گوشه از مهارت مترجمان این مجموعه را پیش روی شما خواهیم گذاشت.

این برای همه واضح است که کلمات مهم ترین ابزار انتقال اطلاعات هستند. وقتی در این مساله به صورت عمقی پیش میرویم و در حوزه های خاص ورود میکنیم اهمیت ترجمه صحیح واژگان برای ما روشن می شود.

با توجه به این مساله ترجمه اصطلاحات حسابداری به یک بخش جداگانه و تخصصی در مجموعه ترجمر تبدیل شده است. در این بخش مترجمان متخصص رشته حسابداری در حال ارائه خدمت هستند. تمام تلاش و همت این عزیزان بر این راستا است که ترجمه صحیح اصطلاحات حسابداری را برای شما به ارمغان آورند.

تعریف اصطلاحات حسابداری

اگر شما دانشجو هستید و یا در حوزه حسابداری فعالیت دارید قطعا باید با اصطلاحات حسابداری که در ادامه برای شما شرح خواهیم داد آشنایی داشته باشید. سایت ترجمر یکی از بهترین و جامع ترین منابع برای دسترسی به ترجمه صحیح واژگان تخصصی حسابداری است.

رشته حسابدار جزء رشته های پرطرفدار در سطح جهانی است. همیشه در این حوزه بوده اند افرادی که تنها با اشتباه کردن یک واژه ضرر هایی را پرداخت کرده اند. همچنین شناخت کلی و داشتن اطلاعاتی جامع برای زندگی روزمره نیز ضرر ندارد.

این که افراد بتواند در فعالیت های روز مره خودشان  اطلاعات بیشتری در رابطه با اقتاد و حسابداری داشته باشند و از ضرر های احتمالی جلوگیری کنند. از هر دیگاهی که به اصطلاحات حسابداری نگاه بکنیم برای زندگی ، موقعیت شغلی ، سطح کیفیت اجتماعی و … هر فرد داشتن اندک اطلاعات در رابطه با این موارد امر ضروری است . به زبان ساده تر پول با زندگی تمام افراد گرده خورده، گس بای تمام ما دانش استفاده صحیح از آن را داشته باشیم.

لغات و اصطلاحات حسابداری

لیست لغات تخصصی در اصطلاحات حسابداری

با استفاده از تجربه مترجمین مجموعه ترجمر و همچنین تحقیقات گسترده در بین تمامی کتب و سایت های معتبر توانسته ایم کامل ترین لیست از اصطلاحات تخصصی حسابداری را جمع آوری کنیم. همواره امیدواریم که این واژگان بتوانند پاسخ صحیحی برای نیاز شما باشد .

در این بخش اصطلاحات انگلیسی حسبداری نیز ذکر شده است. شما میتوانید به راحتی به معنا مورد نظر خود دسترسی داشته باشید و از آن استفاده کنید. در ادامه با تیم ترجمر همراه باشید.

در این فیلم نیز می توانید بیشتر با اصطلاحات حسابداری به انگلیسی آشنا شوید که هر اصطلاح را به صورت کامل توضیح می دهد.

اصطلاحات حسابداری A – E

Account (حساب)

در اصطلاحات تخصصی حسابداری حساب محلی است که سوابق مالی شخص حقیقی یا حقوقی را در دفتر کل نگهداری میکند. معمولا در رشته حسابداری اولین واژه که به آن برخورد خواهید کرد کلمه حساب است.

Account Balance (مانده حساب)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری مانده بدهی و مانده بستانکار دو شکل اصلی مانده حساب اشخاص است. اگر جمع ورودی های بدهی بیش از جمع بستانکار باشد مانده بدهی به دست می آید. مانده بستانکار نیز زمانی رخ میدهد که جمع ورودی های بدهی کمتر از جمع بستانکاری های حساب شخص باشد.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات عمران

Accounting Equation (معادله حسابداری)

در اصطلاحات تخصصی حسابداری طریقه محاسبه دارایی از فرمول سرمایه + بدهی ها = دارایی ها انجام میشود . این معادله با اسناد مالی به صورت دقیق چک می شود.

Accounting (حسابداری)

 وظیفه اصلی و اساسی بخش حسابداری حفظ سوابق حسابداری کسب و کار ها و اشخاص است. از دیگر وظایف حسابداری علاوه بر ثبت معاملات مالی ، ارائه گزارش، تحلیل و خلاص سازی اطلاعات است.

اصطلاحات حسابداری

Accounts Payable (حساب پرداختنی)

مبلغی را نشان میدهد که باید شخص به دیگران پرداخت کند.

Accounting Period (دوره حسابداری)

دوره ای است که برای تمام فعالیت و صورتهای حسابداری تعیین شده است . مانند صورت سود و زیان، تراز نامه، صورت جریان های نقدی و … که برای هرکدام دوره ای مشخص شده تعیین می شود.

 Accounts Receivable(حساب های دریافتی)

پولی که شخص از دیگران طلب دارد و بقیه باید این پول را به حاسب شخص واریز کنند. دریافت وجه از دیگران ، این معنا از پرکاربرد ترین اصطلاحات حسابداری است.

Accrual Accounting (حسابدار تعهدی)

برای زمانی که کلا و یا خدمات بدون دریافت وجه به مشریان ارائه میشود از حسابداری تعدی استفاده می کنند. این عمل در زمان انجام معامله رخ میدهد.

Accruals (اقلام تعهدی)

به اقلامی گفته می شود که از طریق انجام معاملات به دست آمده اند و هزینه انجام معامله را تایید می کنند.­­

Accrued Expense (هزینه های معوق)

در اصطلاحات حسابداری به هزینه ای که انجام شده اما پرداخت نشده باشد هزینه معوق می گویند.

Accrual Basis (مبنای تعهدی)

نوعی روش حسابداری است که کارکردهایی مانند درآمدهای شناسایی شده، صرف نظر از زمان کسب آن‌ها و هزینه های انجام شده و صرف‌نظر از زمان پرداخت میباشد. در معنای دیگر میتوان گفت مبنای تعهدی وظیفه دارد تا تمام انتقالات مالی را در هنگام وقوع ثبت نماید یعنی در زمانی که این انتقالات انجام شده است.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات پزشکی

Amortization (استهلاک)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری به معنای کاهش بدهی ها از طریق پرداخت‌های مساوی که شامل بهره خواهد نیز می شوند.

استحلاک در اصطلاحات حسابداری

Allocation (تخصیص)

در اصطلاحات حسابداری تخصیص به معنی چگونگی اختصاص سرمایه به دوره‌ها یا حساب‌های مختلف. برای نمونه، اختصاص دادن هزینه‌ها در طی چند ماه مانند بیمه یا به چند اداره مختلف صورت میپذیرد. (فعالیت هایی که معمولا بخش های خمختلف شرکت‌ها با آن ها سروکار دارند)

Asset (دارایی)

شامل تمامی اقلام ارزشمندی که تحت مالکیت هستند، میباشد.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات ادبی

Audit (حسابرسی)

در اصطلاحات تخصصی حسابداری، حسابرسی به منظور بررسی و ارزیابی رسمی اسناد سازمان‌ها برای اطمینان از کیفیت، بررسی کنترل داخلی، حذف کلاهبرداری‌ها و بررسی اثربخشی سیاست‌ها میباشد.

Audit Trail (زنجیره عطف حسابرسی)

به کمک این روش میتوان معاملات مالی را در منبع خودشان ردیابی کرد.

Auditors (حسابرسان)

این شخص یا اشخاص حساب‌های مالی و اسناد را برای ارزیابی دقیق و شرایط مالی نهاد تجاری بررسی می کنند.

Balance Sheet (ترازنامه)

به کمک ترازنامه میتوانید به دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه در تاریخی معین دسترسی داشته و آن را ارائه دهید.

در اصطلاحات حسابداری صورت مالی است که از تمامی دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه شرکت گزارشی می دهد. ترازنامه از معادله «دارایی ها= بدهی‌ها +سرمایه» تبعیت می کند.

همچنین مطالعه کنید حسابداری شرکتی

Bookkeeping (دفترداری)

زمانی که معاملات مالی در سیستم حسابداری ثبت می شود.

دفتر داری

Book Value (BV) (ارزش دفتری)

به دارایی که مستهلک شده و ارزش خود را از دست داده است. به کمک ارزش دفتری میتوان ارزش واقعی و اصلی دارایی ها را نشان داد. همچنین کمتر از استهلاک انباشته‌ای میباشد.

Budget (بودجه)

در اصطلاحات تخصصی حسابداری،  تمام دارایی که برای سال آینده مورد نیاز باشد را میگویند. این کلمه از اصطلاحات حسابداری در تمامی شاخه های اقتصاد به کار برده می شود.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات کامپیوتر

Business (or Legal) Entity (واحد تجاری (یا حقوقی))

نوعی کسب و کار یا ساختار حقوقی می باشد که شامل تشکیلات شرکت ها مانند مالک انفرادی، مشارکت، شرکت با مسئولیت محدود (LLC)، شرکت S و شرکت C می شود. در هر واحد مجموعه‌ای منحصر بفرد از قوانین، نیازها و نتایج مالی وجود دارد.

Budgeting (بودجه بندی)

برنامه‌ای است که برای کنترل نقدینگی تهیه ی شود.

Capital Stock (سهام سرمایه)

به سهام عادی و ممتازی که بوسیله شرکت  منتشر شده است.

Capital Surplus (مازاد سرمایه)

مبلغی که از ارزش اسمی سهم سهام عادی بیشتر میباشد.

Capital Expense (هزینه سرمایه‌ای)

به هزینه های انباشته که با گذشت زمان خرج می شوند، میگویند.

Cash Flow (جریان نقدینگی)

مقدار اختلاف و تفاضل پول وارد شده و خارج شده. زمانی که جریان مثبت باشد یعنی پول واردشده از پول خارج‌شده بیشتر بوده است و زمانی که جریان منفی باشد، مقدار پول خارج شده از پول واردشده کمتر بوده است. از این اصطلاح برای ورود و خروج پول نقد به شرکت استفاده می شود. برای به دست آوردن جریان نقدینگی خالص برای دوره زمانی می توان از فرمول (نقدینگی= موجودی ابتدای دوره – موجودی انتهای دوره) کمک گرفت.

Cash – Basis Accounting (حسابداری نقدی)

شخص یا اشخاصی که پول نقد را توسط درآمدها دریافت کرده و پرداخت هزینه ها را ثبت می کند.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات مدیریت

Certified Public Accountant CPA (حسابداری رسمی CPA)

زمانی حسابداران از لحاظ کاری و تجربه شرایط لازم را به دست آوردند، میتوانند برای دریافت عنوان حسابداری رسمی در آزمون CPA شرکت کنند. این آزمون در دولت ها و کشورهای مختلف، متفاوت است.

Chart Accounts (فهرست حساب ها)

تمامی لیست حساب ها از سازمان که در ثبت معاملات مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

فهرست حساب ها

Closing the Books/Year End Closing (بستن حساب ها دفاتر / بستن حساب ها در پایان سال)

در پایان هر سال دفاتر حساب ها همگی بسته میشوند و سال جدید با حساب جدید و دفاتر پاک شروع خواهد شد.

Cost Accounting (حسابداری بهای تمام شده)

در در اصطلاحات تخصصی حسابداری به معنای تعیین هزینه عملیات و بودجه افزایش راندمان است.

Cost of Goods Sold GOGS (هزینه کالاهای فروخته شده GOGS)

ارتباط مستقیم با کالای تولید شده یا خدمات دارد. هزینه هایی که در واحد تجاری صرف می شوند، در این واحد قرار نمیگیرند. اما نیوری کار و هزینه مواد خام دقیقا نمونه هایی از COGS هستند.

Credit (بستانکاری)

در اصطلاحات حسابداری بستانکاری در ستون سمت راست حساب ها قرار میگیرد. بدهی‌ها، سرمایه و درآمدها در قسمت بستانکاری افزایش می یابند.

Debit (بدهی)

این اصطلاح در ستون ست چپ حساب ها وارد می شود. هزینه ها و دارایی باعث افزایش بدهی ها هستند. در اصطلاحات تخصصی حسابداری، بستانکاری و بدهی جزء محبوب‌ترین ها هستند.

Departmental Accounting (حسابداری دوایر)

حسابداری دوایر در واقع نشانگر درآمد، هزینه‌ها و سود خالص در هر اداره میباشد.

Depreciation (استهلاک)

در اصطلاحات حسابداری  زمانی که دارایی با گذر زمان کاهش می یابد. دارایی ها برای اینکه بتوانند استهلاک خود را تضمین کنند، نیاز دارند تا از ارش قابل توجهی برخوردار باشند.  لوازم و خودرو از مواردی هستند که شامل استهلاک می شود. استهلاک را عنوان هزینه در صورت حساب درآمد ثبت می کنند و «هزینه ای غیرنقدی» است زیرا بطور مستقیم تاثیری در نقدینگی سازمان ندارد.

همچنین مطالعه کنید مهم ترین اصطلاحات کشاورزی با توضیحات

Diversification (تنوع بخشی)

با تنوع بخشی میتوان خطرها را کاهش داد. در تنوع بخشی باید سرمایه به چندین دارایی تقسیم شود، آن هم طوری که هیچ یک از دارایی ها نشانگر عملکرد کل نباشد.

Dividends (سود سهام)

سودی از شرکت به سهام داران تعلق می گیرد.

Double – Entry Bookkeeping (دفترداری دو طرفه)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری، الزامی برای ثبت بدهی ها و بستانکاری ها در هر معامله مالی میباشد.

Double – Entry Bookkeeping (حسابداری دوطرفه)

در اصطلاحات حسابداری  در حسابداری دوطرفه معاملات مالی را باید ثبت کرد که در هر معامله معمولا دو یا چند حساب را وارد می کنند. علاه بر این شامل ثبت دوطرفه و خودتراز نیز می شود. در مجموع باید بدهی کل با بستانکاری کل برابر باشد. می توان گفت که هر ورودی یک اثر برابر و یک اثر تضاد دارد.

Equity (سرمایه)

در اصطلاحات حسابداری نشانگر ارزش مالکیت شرکت می باشد. پس از اینکه بدهی ها تسویه شد، سرمایه مقدار باقیمانده است. با توجه به معادله «دارایی ها = بدهی ها + سرمایه» می توانید مقدار سرمایه را مشخص کنید. اگر بدهی ها از دارایی ها کم شود آنچه باقی خواهد ماند سرمایه است که سهم برای سرمایه گذاران و مالکان سازمان می باشد.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات والیبال

Enrolled Agent EA (نماینده ثبت نامی EA)

نماینده ثبت نامی عنوانی است در حسابداری حرفه ای. کسی این عنوان را می گیرد که در آزمون‌های نشان دهنده مهارت در مالیات شخصی و تجاری موفق شده باشد. این نماینده ها معمولا پرونده‌های مالیاتی مشاغل را تکمیل می کنند تا مطمعن شوند که با سرویس درآمد داخل (IRS) مطابقت دارد.

Expense Cost (مخارج)

در اصطلاحات حسابداری  به معنی مخارج و پرداختی هایی که توسط واحد تجاری یا سازمان انجام می شود. به عنوان مثال می توان به چک کارمندان، بازپرداخت حقوق کارمندان، پرداخت به فروشندگان کالا یا خدمات اشاره داشت. منظور از مخارج تمامی هزینه‎‌هایی که به وسیله کسب‌وکار ایجاد شده باشند. مخارج از اصطلاحات پرکاربرد و پرطرفدار حسابداری نیز است.

اصطلاحات حسابداری F – P

FASB (هیئت تدوین استانداردهای حسابداری مالی)

در اصطلاحات حسابداری ، این هیئت که در آمریکا قرار دارد و شرکتی کاملا مستقل، خصوصی و غیر دولتی است وظیفه دارد تا اصول حسابداری را تدوین کند.

Financial Accounting (حسابداری مالی)

در اصطلاحات حسابداری ، به عنوان شاخه‌ای از حسابداری گزارش‌های مالی را برای کابران آماده می کند.

Financial (صورت های مالی)

در اصطلاحات تخصصی حسابداری به معنی بیان جزئیات فعالیت‌های مالی واحد تجاری میباشد.

Financial Statements (صورت های مالی)

در اصطلاحات حسابداری ، به مجموعه ای از گزارش ها که نشانگر فعالیت های مختلف مالی سازمان در مدت زمانی مشخص است، گفته می شود. صورت های مالی فعالیت های واحدتجاری را در قالبی متفاوت نشان خواهد داد. حساب سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدینگی سه مورد از مهمترین جنبه‌های صورت های مالی هستند.

Fiscal Year (سال مالی)

سال مالی شاکل 12 ماه متوالی است که سازمان آن را به عنوان دوره حسابداری انتخاب می کند و حتما نباید مطابق با سال تقویمی باشد. در هند معمولا سال مالی از ابتدای آوریل شروع و تا آخر مارس ادامه دارد.

Fixed Asset (دارایی‌های ثابت)

به عنوان یکی از اصطلاحات انگلیسی حسابداری به معنی استفاده دوره‌ی زمانی طولانی مانند ساختمان‌ها و تجهیزات است.

Fixed Cost FC (هزینه ای ثابت)

در اصطلاحات حسابداری ، هزینه ای ثابت است که با حجم فروش تغییری نکند. به عنوان مثال در صورت فروش بیشتر شرکت مقدار هزینه و حقوق تغییری نخواهد کرد. هزینه ای متغییر نقطه مقابل هزینه های ثابت هستند.

Fund Balance QR Assets (مانده حساب مستقل (دارایی های خالص))

دارایی های خالص شرکت بیانگر مانده حساب مستقل است. برای به دست آوردن مانده حساب مستقل تنها کافی است تمامی بدهی‌ها را از دارایی کل کم کنید. هرگونه درآمد مازاد بر هزینه یا ارزش انباشته یا استهلاک  سرمایه در پایان مال مالی تبدیل به دارایی خالص می شود.

Generally Accounting Principles GAAP (اصول عمومی پذیرفته شده در حسابداری)

در اصطلاحات حسابداری ، شامل کنوانسیون‌ها و قوانین می شود که در اصول حسابداری پذیرفته شده‌اند. همچنین به عنوان تعریف اصول پذیرفته‌شده در حسابداری امری ضروری هستند که در زمان خاصی باید اجرا شوند. توجه داشته باشید که تعریف این سطوح بالا توسط هیئت تدوین استانداردهای حسابداری مالی تعیین خواهد شد.

GAAP شامل قوانینی است که تمامی حسابداران در هنگام حسابرسی، آنها را رعایت می کنند. این قوانین به شکلی تدوین شده است که مقایسه «سیب با سیب» زمان مشاهده گزارش های مالی یک واحد تجاری ساده تر می باشد.

General Ledger (دفتر کل)

در اصطلاحات حسابداری ، در این دفتر معاملات بدهی و بستانکاری ثبت می شود. دفترکل در بین اصطلاحات حسابداری بنیادی قرار دارد.

Goodwill (سرقفلی)

دارایی های نامشهودی مانند محبوبیت و شهرت که واحدهای تجاری از آن ها بهره‌مند می شوند.

Gross Margin GM (حاشیه سود ناخالص)

در اصطلاحات تخصصی حسابداری حاشیه سود ناخالص به معنی سودبخشی شرکت پس از کسر هزینه کالاهای فروخته شده میباشد. که میتوان به صورت «سود ناخالص تقسیم بر درآمد همان دوره» محاسبه کرد.

Gross Profit GP (سود ناخالص)

در اصطلاحات حسابداری ، سوددهی واحد تجاری به دلار، بدون در نظر گرفتن هزینه ای بالاسری را سود ناخالص تعریف میکنند. سود ناخالص به صورت «درآمد دوره منهای هزینه کالاهای فروخته شده در آن دوره» به دست می آید.

Income Statement (صورت حساب درآمد)

صورت حساب درآمد را اغلب با نام صورت سود و زیان یا P&L میشناسند.  در واقع همان صورت مالی است که درآمدها، هزینه‌ها و سودها را در یک دوره زمانی مشخص، نشان می دهد. صورت های مالی میتواند تفاوت درآمد و هزینه‌های حاصل از درآمد را مستندسازی نماید. در بالای گزارش درآمد به دست آمده را خواهید دید و هزینه های مختلف از آن کسر می شود. پس از کسر هزینه‌ها، مقداری که مانده است به درآمد خالص میباشد.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات معماری

Interest (بهره)

در اصطلاحات تخصصی حسابداری بهره هزینه یا مبلغی است که باید روی خط اعتباری یا وام پرداخت شود. این مبلغ مازاد بر بازپرداخت اصلی است.

Inventory Valuation (ارزش‌گذاری موجودی)

در اصطلاحات حسابداری روشی است به منظور ارزش گذاری اصلاح شده برای استفاده در ارزیابی املاک و مستغلات.

Inventory (موجودی کالا)

مواد خام، فعالیت های در حال انجام و کالاهای نهایی همگی شامل موجودی می شود. موجودی در واقع همان دارایی هایی است که شرکت برای فروش به مشتریان خریداری کرده، اما هنوز فروخته نشده و در انبار واحد تجاری موجود است. با فروش کالاها یا خدمات ، موجودی کاهش خواهد یافت.

موجودی کالا در اصطلاحات حسابداری

Invoice (فاکتور)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری به مقداری پولی که برای دریافت کالا یا خدمات هزینه شده است، گفته می شود.

In The Black (سودآور)

به معنی سود در دفاتر و حساب هاست که در مقابل واژه «ضرر» قرار میگیرد. به دلیل ثبت سودآوری خرده‌فروشان در دفاترشان، فروش جمعه سیاه معروف است.

In The Red (با ضرر)

در اصطلاحات حسابداری به معنی ضرر در دفاتر و حساب هاست که در مقابل واژه «سودآور» قرار میگیرد. زمانی که حسابداری به شکل دستی انجام می شود، تمامی ورودی ها در دفتر کل به رنگ سیاه که به معنای سود و نوشته های قرمز به معنای ضرر می باشد.

Job Costing (هزینه‌یابی کار)

در اصطلاحات تخصصی حسابداری ارزیابی هزینه های کاری خاص در برابر درآمد حاصل از آنها

Journal (دفتر)

در اصطلاحات حسابداری دفتر اولین جایی است که معاملات مالی به همراه جزئیاتشان ثبت می شوند. معمولا ثبت آن ها بر اساس ترتیب وقوع است.

Journal Entry (ثبت دفتری)

ثبت گروهی از معاملات بدهی و بستانکاری در دفتر کل. در نهایت تمامی ثبت های دفتری باید صفر شوند و در نتیجه بدهی ها با بستانکاری ها برابر خواهند شد.

Liability (بدهی ها)

در اصطلاحات حسابداری به تعهدات شرکت که معمولا ماهیت مالی دارند، بدهی گفته می شود. هچنین تمامی قرض هایی که هنوز شرکت آنها را پرداخت نکرده شامل بدهی‌ها هستند. حساب های پرداختنی، لیست وام ها و حقوق ها معمولا جز بدهی‌ها می باشند.

Liquid Asset (دارایی نقد)

تمامی دارایی هایی که در شرکت به راحتی تبدیل به پول می شوند و همچنین پول نقد، شامل دارایی نقدی میباشند.

Liquidity (نقدینگی)

میزان سرعت تبدیل شدن به پول نقد اشاره دارد. به عنوان مثال کالاها زودتر خانه به فروش می رسد. زیرا فروش کالا راحت تر از فروش املاک است.

Loan (وام)

پولی که به عنوان پیش پرداخت از سوی وام‌دهنده به وام‌گیرنده اعطا می شود.

وام

Master Account (حساب اصلی)

در اصطلاحات حسابداری ،حساب اصلی شامل حساب های فرعی می باشد. ممکن است برخی حساب‌های دریافتنی فردی، حساب اصلی باشد.

Net Income (درآمد خالص)

در اصطلاحات تخصصی حسابداری درآمد خالص را می توان با معادله «درآمد منهای مالیات، استهلاک و بهره» به دست آورد. محاسبه درآمد خالص عبارت است از : درآمد دوره منهای تما هزینه های آن دوره، از جمله نیروی کار مستقیم برای اراده خدمات یا هزینه مواد اولیه، هزینه ای بالاسری، مالیات و استهلاک. در تمامی موسسات از این اصطلاح حسابداری استفاده می شود.

Net Margin (حاشیه سود خالص)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری، با حاشیه سود خالص میتوان سود شرکت نسبت به درآمدش را مشاهده کرد.با تقسیم درآمد خالص بر دارایی هیا آن دروه میتوان سود خالص را به دست آورد.

Non – Cash Expense (هزینه های غیرنقدی)

در واقع به پرداخت های نقدی نیای ندارد، مانند استهلاک.

Non – operating Income (درآمد غیرعملیاتی)

در اصطلاحات حسابداری ، به درآمدی که از کسب و کار به دست نیامده باشد، مانند فروش وسایل استفاده نشده، درآمد غیرعملیاتی می گویند.

Note (صفته)

در اصطلاحات تخصصی حسابداری برای تضمین بازپرداخت بدهی از سندی به نام سفته استفاده می کنند.

On Credit/On Account (نسیه / علی الحساب)

در اصطلاحات تخصصی حسابداری به خریدی که به شکل علی الحساب یا نسیه انجام شود و پرداخت آن در آینده صورت گیرد، اما خریدار از خرید خود بلافاصله بهره ببرد. «گارسون، بزن به حسابم…»

Operating Income (سود عملیاتی)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری سود عملیاتی با کم کردن هزینه های عملیاتی از درآمد عملیاتی محاسبه خواهد شد. در این محاسبه نباید سود و هزینه های مالیاتی را لحاظ کرد.

Other Income (سایر درآمدها)

در اصطلاحات حسابداری  بع معنای درآمدهایی که مانند بهره تکراری نیستند.

Overhead (هزینه های سربار)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری این هزینه های به اداره واحد تجاری مربوط می شود. هزینه های کالا یا خدمات را نمی توان به هزینه های سربار ربط داد. برای مثال حقوق مدیران و اجاره شامل هزینه های سربار است.

Payroll (لیست حقوق)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری نام کارمندان، حقوق و دستمزدهای آنان در لیستی نمایش داده می شود. در بخش مالی نیز از اصطلاح لیست حقوق استفاده می شود.

Posting (ثبت)

در اصطلاحات حسابداری ، شامل تمامی ورودی های دفتر کل میشود.

Present Value PV (ارزش فعلی)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری به ارزش دارایی هایی اشاره دارد که شامل امروز است، نه بازه های زمانی مختلف. ارزش مبتنی بر این اساس است که به دلیل تورم، نقدینگی امروز از نقدینگی فردا باارزش تر است.

Profit (سود)

در اصطلاحات حسابداری زمانی که درآمد منهای هزینه‌ها سود معنا پیدا میکند. هزینه های میتواند شامل مالیات، بهره و استهلاک باشد.

سود

Profit/Loss Statement (صورت سود و زیان)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری به معنی گزارش مالی شرکت است که درآمدها، هزینه‌ها و سود خالص را برای فواصل زمانی معین نشان می دهد.

اصطلاحات انگلیسی حسابداری از حرفR تا Z

Receipts  (رسید)

عنوان رسید به برگه ای اطلاق می شود که عمل پرداخت وجه را ثابت می کند. معمولا تمام شرکت های تجاری برای کالا و خدمات خود رسید صادر میکنند و همچنین زمان دریافت کالا و خدمات از دیگر شرکت ها نیز برگه رسید دریافت می کنند. این اوراق تماما بایگانی میشوند تا صحت معاملات را تایید کنند.

Reconciliation (مغایرت گیری)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری در این عمل به اثبات تراز بودن حساب، برابری بهکاری و بستانکاری پرداخته می شود. برای نمونه مطابقت دادن دسته چک با صورت حساب بانکی یک نوع مغایرت گیری می باشد.

Restricted Fund (حساب مستقل محدود شده)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری نوعی از حساب است که درامد آن در راستای هدف ایجاد شده توسط اهدا کننده استفاده می شود.

Retained Earnings (سود انباشته)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری مقدار پولی است که بعد از پرداخت تمامی صورت حسابهای موجود و توزیع سود سهامداران باقی می‌ماند. بیشتر مواقع مدیران موسسه این مبلغ را در تجارت سرمایه گذاری می کنند.

Return on Investment –ROI (بازده سرمایه گذاری – ROI)

معنای مفهومی این واژه به سوددهی شرکت بر اساس سرمایه گذاری لازم اشاره می کند. این اصطلاح بازه بزرگی را مثل اهداف و آرامان های یک پروژه را در بر می گیرد. برای نمونه شرکتی  ده هزار دلار را صرف ساخت یک محصول کرده و 20 هزار دلار سود برده در این زمان ROI  این شرکت در تولید 50 % است.

Revenue (درآمد)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری میزان مبلغی است که در طول بازه زمانی مشخص برای شرکت به دست می آید. درواقع درامد ناخالص شرکت و یا اشخاص.

Shareholder Equity (حقوق صاحبان سهم)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری حقوق صاحبان سهم از سرمایه اولیه تجارت به علاوه سود جمع آوری شده در طول یک مدت زمان خاص به دست می آید.کل دارایی های مجود در شرکت کمتر از کل بدهی های آن می باشد.

Single-Entry Bookkeeping (دفتر داری یک طرفه)

این فعالیت بسیار مناسب برای کسب و کار های کوچک است زیرا به جای دو ورودی بدهکاری و بستانکاری ، تنها فقط یک ورودی دارند و این امر باعث سهوت در استتاده از این سیستم شده است.

Statement of Account (صورت حساب)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری به سند کتبی گفته می شود که تمام هزینه ها از قبیل پرداخت ها، صورت حساب های دریافتی و پرداختی را به طور کامل با جزییات نشان می دهد. درواقع صورت حساب هاب دریافتی ماهانه به مشتریان هزینه ای ارسال می گردد. توسط متصدی حساب های دریافتی با پرداخت ها تطابق داده میشود.

Subsidiary ledger (دفتر معین)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری به گروهی از حساب ها گفته می شود که تمام جزئیات ثبت بدهکاری و بستانکاری را شامل می شود. برای نمونه اطلاعات کاملی که در حساب های گرداختی وجود داره نوعی دفتر معیین است.

Supplies (موجودی)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری یکی از واژگان مشترک بین حسابداری و انبار داری است. موجودی ها به هیچ عنوان برای فروش نیستند، بلکه در راستای انجام فعالیت هی تجاری استفاده می شوند. درواقع موارد مصرفی که در مشاغل در صورت وجود ضرورت تجدید می شود.

Trial Balance – TB (تراز مالی)

لیست کملی از حساب های و مانده آنها از دفتر کل می باشد. تمام حساب ها اعمم از بدهکار و یا بستانکار . تراز بودن یعنی میزان بدهکاری کل باید برابر با میزان کل بستانکاری باشد.

Unrestricted Fund (حساب مستقل نامحدود)

در اصطلاحات تخصصی حسابداری حساب هایی که هیچ محدودیتی در استفاده برای اهداف ندارد به حساب های مستقل نسبت داده می شود.

Variable Cost-VC (هزینه های متغیر)

در اصطلاحات انگلیسی حسابداری هزینه های متغیر به هزینه هایی گفته میشود که با حجم فروش تغییر می کنند و مخالف با هزینه های ثابت هستند. هزینه های متغییر هرانچه فروش بیشتر باش نیز افزایش می یابند، به ین دلیل که این هزینه ها در راه فروش مصرف می شوند.

Write-down/Write-off

در اصطلاحات تخصصی حسابداری به عمل پایین آوردن ارزش یا مستهلک کردن دارایی ها – معاملات حسابداری که ارزش دارایی را کم میکند گفته میشود.

سخن پایانی

رشته حسابداری یکی از حساس ترین رشته های دانشکده فنی مهندسی است و حجم محتواهای تخصصی در این رشته نیز به همین نسبت بسیار بالاست . تیم ترجمر سعی دارد با جمع آوری بهترین و با ارزش ترین ترجمه متن تخصصی رشته حسابداری تمام توان خود را در راه پیشرفت دانشجویان حسابداری قرار دهد.

 همچنین تیم مجرب ترجمر در بخش ترجمه تخصصی متون رشته حسابداری فعال بده و از بالاترین سطح علمی برخوردار هستند . همین الان ترجمه حسابداری خود را به سپرده و از بالاترین سطح کیفیت برخوردار شوید.

در این ویدئو برخی از کلمات و اصطلاحات انگلیسی حسابداری بیان شده است. خوب به صدا گوش دهید و ببینید چند اصطلاح تخصصی حسابداری را می توانید درک کنید. با تمرین و تکرار مطمئنا این تعداد بیشتر و بیشتر خواهد شد.