اصطلاحات عمران
22
جولای

اصطلاحات مهم انگلیسی رشته عمران

اصطلاحات عمران همراه با توضیحات و تصاویر مرتبط

در این مقاله به معرفی اصطلاحات انگلیسی عمران که برای ترجمه بسیار کاربردی هستند را ارائه داده ایم. مترجمان عزیز می توانند با استفاده از این اصطلاحات امر ترجمه را سریع تر انجام داده و وقت خود را صرف پیدا کردن اصطلاحات تخصصی عمران نکنند.

مترجمان در ترجمه تخصصی عمران، ترجمه مقالات تخصصی، ترجمه کتاب های مرجع عمران و … می توانند از این اصطلاحات کمک بگیرند.

برخی واژگانی که دانستن آن ها برای هر مهندس عمران الزامی‌ست:

High-rise (بلند مرتبه)

به ساختمان هایی که ارتفاع کمتر از 150 متر دارند بلند مرتبه گفته می شود. این اصطلاح کم و بیش در طول تاریخ در بین اصطلاحات عمران پرداخته شده است. بلندی ساختمان به عواملی همچون شرایط زمانی، شرایط اجتماعی، تصورات فرد از محیط و ارتفاع ساختمان های همجوار و تا حد نسبتا زیادی به عرف محل بستگی دارد و تعریف می شود.

Low-rise (کوتاه) در اصطلاحات عمران

این اصطلاح خلاف اصطلاح بلند مرتبه است. به ساختمان های کوتاه گفته می شود. همانطور که گفته شد اصطلاح کوتاه به عوامل متعددی بستگی دارد. بلند مرتبه ، میانه و کوتاه اصطلاحاتی هستند که برای دسته بندی ساختمان ها استفاده می شود.

Skyscraper (آسمان خراش)

ساختمان هایی که حداقل 40 طبقه دارند و ارتفاع آن ها بیش از 150 متر باشد، در اصطلاحات عمران آسمان خراش گفته می شود. در دهه های اخر در زبان فارسی به نام برج نیز اشاره شده است. ارتفاع دست کم 150 متر معیاری برای تعریف آسمان خراش در نظر گرفته می شود.

آسمان خراش

Basement (زیرزمین)

زیر زمین در اصطلاحات عمران به طبقه ای از ساختمان گفته می شود که پایین تر از سطح زمین قرار دارد. این طبقه به طور کامل در زیر زمین قرار دارد. در ساختمان های مدرن از آن برای پارکینگ نیز استفاده می شود.   

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات پزشکی با تصاویر و توضیحات کامل

First floor (طبقه اول)

طبقه یا آشکوبه به  بخشی از ساختمان گفته می شود که دارای سقف است. طبقه ها معمولا از طبقه اول نامگذاری می شوند. خانه ها معمولا از طبقات کمتری تشکیل می شوند. بلندترین ساختمان ها و آسمان خراش ها دارای حدودا 100 طبقه می باشند.

Facade (نما)

در اصطلاحات عمران به سوی بیرنی ساختمان نما گفته می شود. نمای ساختمان دو عنصر اصلی دارد که شامل ارکان و اجزا است. ارکان نما ریتم های عمومی و افقی و سطح آسمان بنا را در بر دارد. مواردی مثل پنجره و درب در بخش اجزای نما جای میگیرد.

نما در اصطلاحات عمران

Courtyard (حیاط)

حیاط به فضایی گفته می شود که به عنوان صحن خانه و زمین جلوی خانه است که اطراف آن محصور است. معمولا با گل کاری و درختکاری تزیین می شوند. در قدیم حیاط به عنوان قلب و مرکز ساختمان بود. مرکزی که هر سمت ایوانی به چشم می خورد.

Structure (سازه)

یک سازه وظیفه تحمل و انتقال نیرو به زمین  را دارد. یک سازه باید تکیه گاهی با جاذبه مطلوب و مورد اعتماد بشر باشد. مهمترین هدف سازه تعادلی پایدار و حفظ شکل هندسی و الگویی از پیش تعیین شده است.

همچنین مطالعه کنید مشخصات وال پست با تصاویر و توضیحات کامل

Ceiling (سقف)

به سطح بالایی یک اتاق یا یک سازه گفته می شود. در ساختمان های یک طبقه برای جلوگیری از تابش نور آفتاب، برودت باران و برف و در ساختمان های چند طبقه علاوه بر این برای جداسازی طبقات از هم استفاده می شود به گونه ای که سقف یکی زمین دیگری محسوب می شود.

Fireproofing (آتش بند)

در اصطلاحات عمران آتش بند سیستم های محافظت در مقابل آتش هستند که اجزای مختلفی دارند. آتش بند برای عایق بندی بازشوها و اتصالات در برابر آتش استفاده می شوند. این آتش بندها برای جلوگیری از گسترش آتش و یا دود از طریق مسدود کردن بازشوها با موادی مقاوم ساخته شده اند.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات والیبال با تصاویر و توضیحات کامل

Drafting (نقشه کشی)

در رشته عمران اصطلاح نقشه کشی به معنی رسم تصاویر خاص روی نقشه است که برای انتقال ایده استفاده ی شوند. نقشه کشی نوعی زبان ترسیمی است که ترکیبی از تک تصویری سه بعدی و ترسیمات چندتصویری دو بعدی می باشد.    

Scale (مقیاس)

­­­در نقشه میاس به صورت نسبت طول اندازه گیری شده رویو نقشه به طول افقی مشابه روی زمین است. به شکل دیگر می توان نسبت طول ab روی نقشه به طول AB افقی روی زمین گفت.       

Beam (تیر) در اصطلاحات عمران

تیر به عنوان یکی از اجزا مهم در سازه های ساختمانی به کار برده می شود. وظیفه تیر در ساختمان تحمل تنش های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی ناشی از بارهای وارد شده بر آن و وزن خود تیر است. خصوصیت های اصلی تیر عبارت اند از نیمرخ (پروفیل)، طول و ماده سازنده.

Lumber (الوار)

الوار در اصطلاحات عمران تیرهای بزرگی از چوب هستند که در ساختن سقف به کار برده می شوند. معمولا چوب های درختان پس از برش به کارخانجات برده و به قطعات مستطیلی با عرض و طول های مشخص بریده و خشکانده می شوند. در نهایت برای ساخت و ساز ارسال می شوند.

الوار در اصطلاحات عمران

Conduction (رسانایی)

رسانایی یا رسانش در اصطلاحات عمران به دو مورد اشاره دارد. اول به عنوان رسانای الکتریکی که به ماده ای که جریان الکتریکی را انتقال می دهد گفته می شود. دوم رسانش گرمایی که انرژی گرمایی از دورن ماده را جابجا می کند.

Radiation (تابش)

در ساختمان سازی باید توجه داشت که تابش خورشید در طول شبانه روز از کدام سمت است و این تابش چه میزان خواهد بود. در مناطق گرمسیر باید میزان تابش به حداقل برسد تا دمای ساختمان به حد زیادی بالا نرود و از نیروی کمتری برای سرمایش خانه استفاده شود. همچنین در مناطق سردسیر این مورد کالا برعکس خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات ادبی با تصاویر و توضیحات کامل

Humidity (رطوبت) در اصطلاحات عمران

بطور کلی رطوبت مقدار بخار آبی است که در هوا اشباع شده است. رطوبت در ساختمان سازی بسیار اهمیت دارد زیرا باید از مصالحی استفاده کرد که در برابر رطوبت مقاوم هستند. یا در مناطقی که هوا رطوبت کمتری دارد مصالح دیگری استفاده شود.      

Truss (خرپا)

خرپا به سازه ای صلب از واحدهای مثلثی شکل می باشد که توسط اجزایی باریک و بلند به هم اتصال داده شده اند. اجزای یک خرپا باید تحمل نیروهای کشیشی و فشاری را داشته باشند. خرپاها جز ساده ترین باربرها هستند که در ساخت پل ها، سقف ها و سازه های هوا و فضا استفاده می شود.

خرپا در اصطلاحات تخصصی عمران

Non bearing wall(non-load-bearing wall) (دیوار غیر باربری)

دیوارها به دو دسته دیوار باربر و دیوار غیرباربر تقسیم می شوند. دیوارهای باربر علاوه بر وزن خود ، وزد سقف و طبقات بالایی را نیز تحمل می کنند. در مقابل دیوارهای غیر باربر فقط توانایی تحمل وزن خود را داشته و معمولا به دیوارهای داخلی معروف اند.

دیوار غیر باربری در اصطلاحات تخصصی عمران

Exterior wall (دیوار خارجی)

دیوارهای خارجی به نام دیوارهای نما معروف اند. این دیوارها وظیفه جلوگیری از نفوذ و انتقال سرما و رطوبت را دارند. طراحی و ساخت این دیوارها باید به گونه باشد که در شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم باشند و دچار آسیب نشوند.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات حسابداری با تصاویر و توضیحات کامل

Retaining wall (دیوار حائل)

در اصطلاحات عمران دیوار حائل به دیواری گفته می شود که فشار ناشی از اختلاف تراز به وجود آمده توسط خاکریزی، خاکبرداری یا سایر عوامل محیطی را تحمل می کند و به صورت پایدار حفظ شود. این دیوارها از جمله بناهای فنی هستند که بطور گسترده در شبکه ای حمل و نقل جاده ای و ریلی به کار برده می شوند.

دیوار حائل

Arch (قوس) در اصطلاحات تخصصی عمران

قوسه سازه ای منحنی شکل در سازه ها است که بر روی دهانه به منظورهای خاصی به کاربرده می شود. این کابردها می توانند به شکل گنبد و طاق و یا سازه های دیگر مانند پل یا زهکشی آب و یا طاق نصرت باشد.

قوس در اصطلاحات عمران

Load (بار)

بار در اصطلاحات عمران نیروهای موثر در تغییر شکل ها یا شتاب های وارد شده بر یک عوض از سازه می باشند. تاثیرات بار در سازه شامل تنش، تغییر شکل و جابجایی است. میزان تحمل بار با روش های تحلیل سازه ای اندازه گیری می شود و در صورتی که میزان بار بیش از حد یا اضافه بار باشد سبب شکسته شدن سازه خواهد شد.

Dead load (بار مرده)

وزن نیروهایی در سازه که غیرقابل اجتناب هستند و سنگینی کلیه بارهای ثابت و دائمی مانند بارهای اجزایی همچون دیوارها، کف سازی، دیوارهای کناری سازه، سقف ها، تیر ، ستون، نازک کاری، پوشش ها، تجهیزات و تاسیسات ثابت، وزن جرثقیل ثابت و سایر اجزای سازه ای و معماری از جمله این نوع بارها هستند.

بار مرده

Epicenter (مرکز سطحی زلزله)

زمانی که زمین لرزه اتفاق می افتد، گوشش که تمام نیروی آن از یک نقطه در حال انتشار است. آن نقطه مرکز زلزله نام میگیرد. در طراحی سازه باید توجه داشته باشید که سازه در مرکز زلزله بنا نشود و در صورت نداشتن چاره باید تمام ایمنی کار رعایت شود تا در صورت بروز زلزله کمترین آسیب سازه را در برگیرد.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات مدیریت با تصاویر و توضیحات کامل

Pitched roof (بام شیب دار)

سقف شیب دار یکی از انواع سقف هاست که به دلیل زیبایی و صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی بنای سازه محبوبیت دارد. اما باید بدانید که هر سقفی در شرایط جوی خاصی استفاده می شود.

بام شیبدار در اصطلاحات عمران

Roof night (سفال بام)

سفال بام از موادی مانند خاک و رس ساخته شده است. این سفال ها عوارض زیست محیطی ندارند. پوشش سفال در بام ها هم در زیبایی ساختمان تاثیر زیادی دارد و همچنین با محیط سازگار است. سفال بام ها معمولا عمری طولانی، مقاومت بالا، مقاوم در برابر سرما و گرما و همچنین در برابر طوفان های شدید ، بارش باران و آتش و برخورد با جسم سخت دارد.

سفال بام

Concrete (بتن)

بتن در اصطلاحات عمران به ماده یا ترکیبی گفته می شود که از یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شود. بتن می تواند از موادی مانند سیمان، پوزولان ها، سرباره کوره ها، موار مضاف،  گوگرد، پلیمرها، الیاف و غیره تهیه گردد.

همچنین مطالعه کنید بهترین مترجمان ایران و جهان با تصاویر و توضیحات کامل

Rein forced concrete (بتن مسلح)

بتن مسلح یا بتن آرمه ، به بتنی که با میلگرد مسلح شده است ، میگویند. برای مسلح شده بتن از شبکه ای توری تقویتی، میلگردهای تقویتی، صفحات فلزی یا الیاف تقویتی نیز استفاده می شود. وظیفه اصلی بتن مسلح واگذاری نیروهای کششی به وجود آمده در سازه به میلگردهاست. این کار از ورود نیرو به بتن جلوگیری میکند و در نهایت از ترک خوردگی بتن جلوگیری می شود.

Circulation (سیرکلاسیون)

سیرکولاسیون در اصطلاحات عمران به معنی استفاده حداکثر از یک فضا. همچنین فضاهایی که در ساختمان از 100 درصد آن استافده می شود. در یک ساختمان شما دو سیرکولاسیون عمودی و افقی دارید. عمودی که شامل پله ها، آسانسورها و لامپ استفاده می شود و افقی شامل راهرو است. شما باید بتوانید از 100 درصد فضا برای این بخش های استفاده نمایید.

Solar energy (انرژی خورشیدی)

انرژی خورشیدی شامل نور و گرمای خورشید است که با طیف وسیعی از فناوری ها در حال تکامل است و می تواند از 100 درصد آن استفاده کرد. در ساختمان های مدرن سعی شده است تا از عوامل محیطی بیشترین بهره را ببرند. انرژی خوردشیدی نیز یکی از انرژی های طبیعی است که بشر توانسته بهترین بهره برداری را از آن داشته باشد.

Solar-heating system (سیستم گرمایش خورشیدی)

در سیستم گرمایش خوردشیدی سعی می شود تا از تمام انرژی خوردشید که در فضا دریافت می شود برای تولید انرژی گرمایشی استفاده کرد. در حال حاضر انرژی های فسیلی مانند نفت و گاز و گازوئیل بیشترین مقدار مصرف در تولید گرما را دارند.

Solar orientation (جهت گیری نسبت به خورشید)

در اصطلاحات عمران جهت گیری نسبت به خورشید بهترین زاویه از ساختمان است که می تواند بیشترین بهره را از نور خوردشید ببرد. البته جهت گیری نسبت به خورشید به شرایط محیطی بستگی دارد. گاهی باید این جهت گیری به حداقل برسد تا فضای ساختمان بسیار گرم نشود.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات کامپیوتر با تصاویر و توضیحات کامل

Plumbing (لوله کشی) در اصطلاحات عمران

لوله کشی در اصطلاحات عمران به نصب لوله های فلزی، سیمانی، لاستیکی و … لوله کشی می گویند که به منظور انتقال مایعات، گازها و گاهی جامدات کوچک استفاده می شود. لوله کشی در ساختمان ها یکی از فعالیت هیا بسیار تخصصی بوده و افرادی که این کار را انجام می دهند باید از مهارت خاص و تیمی قوی برخوردار باشند.

Thermal insulation (عایق حرارتی)

در اصطلاحات عمران ، عایق حرارتی شامل موادی است که تلفات حرارتی سطوحی مانند ساختمان، لوله ها، کانال ها و  مخازن را به حداقل می رساند. با قرار دادن عایق حرارتی در پوسته ساختمان هزینه ای ایجاد گرما و سرما تا مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات معماری تخصصی با تصاویر و توضیحات کامل

Soil (خاک)

یکی از مهمترین نکاتی که باید در ساخت یک سازه مورد بررسی و توجه قرار بگیرد، خاک است. باید قبل از شروع هر ساخت و سازی در نظر داشته باشید که خاک زمین چگونه است. باعث نشست ساختمان می شود یا خیر. با توجه به خاک مصالح مورد استفاده در سازه می تواند متفاوت باشد. همچنین ویژگی های بنا نیز تغییر خواهد کرد.

Rein forcing bar (rebar) (آرماتور)

در اصطلاحات عمران آرماتور را حتما شنیده اید. آرماتور به انواعی از میلگرد یا مقاطع فولادی مانند خاموت و سنجاقک گفته می شود. آرماتورهای در بخش های مختلفی از سازه مورد بکار برده می شوند و وظیفه اصلی آنها بالا بردن استحکام و مقاومت سازه است.

آرماتور در اصطلاحات عمران

Foundation (پی)

پی یا فونداسیون بخشی از سازه است که با خاک تماس مستقیم دارد و وظیفه‌اش انتقال بار به زمین می باشد. پی از واژگونی سازه جلوگیری می کند و پایداری و استقامت را به سازه خواهد داد. رعایت قوانین و مقررات درباره پی ریزی و فونداسیون ضروری است. زیرا تعادل و پایداری لازم بین بارهای وارد شده به سازه بر عهده پی می باشد.

پی