اصطلاحات معماری
14
آگوست

اصطلاحات معماری تخصصی و پرکاربرد

اصطلاحات معماری

رشته معماری یکی از رشته های پرطرفدار در مقاطع مختلف است. از این رو مترجمان باید تلاش کنند تا ترجمه مقاله و ترجمه کتب مختلف در رابطه با معماری را به بهترین شکل ترجمه نمایند. سایت تخصصی ترجمر با جمع آوری اصطلاحات معماری و تعریف در رابطه با هرکدام کار را برای شما آسان نموده است. با ما همراه باشد.

اصطلاحات معماری

خدمات ترجمر در حوزه معماری

ترجمر در تمامی حوزه‌ها آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. ما به همکاری متخصصان و مترجمان در حوزه ترجمه تخصصی معماری ، ترجمه کتب مرجع، ترجمه دانشگاهی و تمامی متون مربطو یه این رشته را به بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به شما ارائه میدهد.

A

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات کاربردی رشته شیمی

Atrium (حیاط مرکزی)

یکی از ساختارها در اصطلاحات معماری است که بیشتر در خانه های بزرگ و قدیمی کاربرد داشت. در این ساختار اجزای ساختمان اصلی به دور یک حیاط مرکزی نظم میگیرند. حیاط مرکزی در معماری ایران نوعی معماری پایدار را تعریف میکند. در صورتی که اجزای فرعی ساعتمان مانند راهروها و اتاق های خدماتی به دور حیاط قرار گیرند، نمیتوان گفت حیاط مرکزی داریم، مانند کاخ بلنهام در انگلستان.

حیاط

Acoustics (اکوستیک)

در صوت و موسیقی صداها را به دو روش میتوان دریافت کرد؛ مستقیم و غیرمستقیم. صوت مستثیم به شکل کروی شکل انتقال پیدا میکند و از منبع بطور مستقیم به شنونده خواهد رسید به دلیل کروی بودن شکل صدا در تمامی جهات دارای منبع مشخصی است. اما در حالت غیر مستقیم صدا بر اثر برخورد کردن با سطح بازگشت یافته و سپس به دریافت کننده خواهد رسید. و با خروج صدا از مسیرهای مختلف دریافت میشود. اکوستیک در واقع یه معنی کنترل انتشار مستقیم و غیرمستقیم توسط صوت میباشد.

Art Nouveau (هنرنو (آرن نوو))

در هنرهای کاربردی، معماری  بخصوص در هنرهای تزئینی جریانی بین المللی است. در این هنر نو که واکنشی در برابر هنر آکادمیک در قرن نوزدهم بودريال از فرم‌ها و ساختارهای طبیعی، مخصوصا خطوط منحنی و مواج گل‌ها و گیاهان داشت.

avant-garde (پیشرو)

در اصطلاحات معماری به هنرمندان یا آثاری گفته میشود که ماهیتی نوآورانه، تجربی یا رادیکال دارند. همچنین در یک دوره پیشتروترین مضامین و اسلوب‌ها را در آثارشان داشته‌اند و معمولا در جنبش‌های نو بانی بوده‌اند. در این سبک که گرایشی بوده عموما هنجارهای جامعه در حوزه فرهنگ و هنر به چالش کشیده میشده است.

axis (محور)

در اصطلاحات تخصصی معماری محور خطی بصری یا فیزیکی است که کمکی برای جهت‌گیری و قرارگیری یک ساختار است. برای رهنمون ساختن ادراک حسی و ذهنی مخاطبان به سمت سوژه خاص معماران از انواع محورهای هندسی، فیزیکی و مفهومی استفاده می کنند.

Arch (قوس)

به سازه های منحنی شکل در معماری که معمولا در روی دهانه‌ها برای پوشش ساخته می‌شوند. کاربردهایی مانند گنبد و طاق نیز میتوانند داشته باشند.

قوس

B

Building (ساختمان)

در اصطلاحات تخصصی معماری ساختمان سازه یا بنایی است که معمولا برای زندگی و یا کار ساخته میشود و باعث تقسیم محیط به دو بخش بیرون و درون خواهد شد. ساختمان ها از نظر اندازه به ساختمان‌های بلندمرتبه و آسمان‌خراش ها تقسیم می شوند که بستگی به ارتفاع آن ها دارد.

همچنین مطالعه کنید پرکاربردترین اصطلاحات برق

Basement (زیر زمین)

زیرزمین جایی است که زیر سطح زمین به عمق حداقل یک طبقه از ساختمان ساخته شود.

Balcony (بالکن)

در اصطلاحات انگلیسی معماری بالکن قسمتی از ساختمان است که معمولا از دیواره‌های ساختمان بیرون زده است. بالکن جزئی از الحاقات ساختمان میباشد که در مساحت بنا محاسبه می شود. بالکن حداقل از یکسو بیرون از ساختمان قرار دارند و مسقف هستند. برخی از بالکن‌ها از دو یا سه طرف باز هستند و قسمت های بسته نرده یا نیم دیوار و یا ترکیبی از این هستند.

Beaux–Arts architecture (معماری مدرسه هنرهای زیبائی پاریس)

این مدرسه برجسته‌ترین مدرسه عالی در رابطه با هنرهای زیبای کشور فرانسه است و در شهر پاریش قرار دارد.

معماری مدرسه هنرهای زیبائی پاریس

Bauhaus (باوس‌ها)

در اصطلاحات معماری مدرسه ای درباره معماری و هنرهای کاربردی در کشور آلمان است. که در سال های 1919 تا 1933 هنرمندان و طراحی را برای پیوند میان طرح و فن پرورش داد.

Beam (تیر)

در اصطلاحات تخصصی معماری یکی از اجزای مورد استفاده در سازه تیر است. وظیفه تیرها تحمل تنش‌هایی است که از نیروهای برشی و لنگر خمشی که نشات گرفته از بارهای وارد شده ر وزن خود تیر است، میباشد.

bearing wall (load-bearing wall) (دیوار باربر)

در اصطلاحات معماری به دیواری باربر گفته می شود که علاوه بر وزن خود، وزدن طبقات بالا و وزن سقف ها را نیز تحمل میکند و آن را به فوندانسیون ساختمان منتقل میکند. دیوارهای باربر هم داخلی و هم خارجی هستند.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات کشاورزی

balance (تعادل)

در اصطلاحات معماری تعادل سبب ایجاد موازنه در اجرای ساختمان می شود.

C

Courtyard (حیاط)

حیاط در خانه به محیطی گفته میشود که در جلوی خانه قرار دارد. همچنین میتواند در اشغال ساختمان نباشد و با گل‌کاری و درختکاری پوشیده شده باشد.

Ceramic (سرامیک)

سرامیک ماده‌ای جامد، غیر فلزی و غیر آلی است که از ترکیب فلزات و غیر فلزات شکل گرفته است. سرامیک ها در دماهای بالا تولید و سپس سخت می شوند. سرامیک‌ها بطور کل مقاوم در برابر خوردگی و شکننده هستند.

Ceiling (سقف)

در اصطلاحات معماری سطح بالایی در یک سازه یا اتاق سقف نامیده میشود که برای محافظت از باران و برف، برودت و آفتاب میباشد. در ساختمان های چد طبقه نیز سقف یک طبقه به عنوان طف طبقه بالایی است.

Chimney (شومینه)

شومینه ساختاری که درون ساختمان قرار میگیرد و برای گرمادهی و در گذشته برای پخت و پز به کار میرود.

Classical architecture (معماری کلاسیک)

در اصطلاحات تخصصی روشی از معماری است که از عناصر معماری دوران کلاسیک روم و یونان استفاده میکند.

Conduction (رسانایی)

در اصطلاحات معماری هرچقدر مصالح موجود در بین دیوار متراکم تر باشد حرارت راحت‌تر از آن عبور میکند. به عنوان مثال تراکم بتن از چوب بیشتر است و هدایت حرارت بالاتری دارد.

Convection (جابجایی)

در اصطلاحات معماری انتقال حرارت از سطوح گرم به سطح سرد را همرفت یا جابجایی میگویند.

Cooling (سرمایش)

به فرایند پایین آوردن دما و کاهش آن سرمایش می گویند. سرمایش باید توسط یکی از دستگاه‌های سردکن، یخزن‌ها، یخسازها، خنک‌کن‌ها انجام شود.

همچنین مطالعه کنید پرکاربردترین اصطلاحات هنر

Color (رنگ)

Contrast (تضاد)

در اصطلاحات معماری تضاد سبب قدرت بیان بصری بیشتری می شود و برقراری ارتباط را آسانتر میکند. علاوه بر این‌ها باعث تحریک بیننده میشود و معنی و مفهموم میام را نیز اهمیت میبخشد.

Chaos (آشفتگی)

Contradiction (تناقض)

Creativity (خلاقیت)

در اصطلاحات معماری خلاقیت فرایندی از ذهن است که ترکیبی از ابتکار و انعطاف پذیری است که به تولید محصول ارزشمند، نوآورانه و کاربردی میپردازد.

cast iron (چدن)

خانوده‌ای از آلیاژهای آهنی که از آهن، کربن و سیلیسیم ساخته شده است.

Church (کلیسا)

در اصطلاحات معماری کلیسا محل عبادت مسیح است، که برای گردهمایی و اجتماع انسان هایی که عقاید مذهبی مشترکی دارند طراحی شده است.

D

Deck (پیش کف)

Design (طراحی)

de Style (دی استایل)

در اصطلاحات تخصصی معماری جنبشی معماری در سال 1917 بود که توسط هنرمندان هلنی اداره میشد.

Deconstruction (واسازی)

یکی از سبک های معماری است که مستقیما از فلسفه دی کانستراکشن استخراج شده است.

Drawing (طراحی)

در اصطلاحات معماری، طراحی نوعی تکنیک است که باید به توصیف ساختمان و تعریف و خصوصیات یک بنا اشاره کرد.

Drafting (نقشه کشی)

Door (در)

Direction (راستا)

design process (فرایند طراحی)

به دستوالعملی که به منظور معرفی نظامی در میان فعالیت‌های تفکر، فعالیت‌هیا اجرایی و … که دارای سیسله مراتب هستند.

E

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات انگلیسی مدیریت

Expression (بیان هنری)

در اصطلاحات معماری هنر مجموعه ای از آثار انسان است که بر احساسات و هوش افراد اثر میگذارد و همچنین معنا و مفهمومی مشخص را خلق می نماید. هنر همیشه زیبایی ندارد و نمیتوان زیباشناسی یکتایی برایش تعریف کرد اما همیشه با خلاقیت انسان همراه است.

Egyptian architecture (معماری مصری)

در اصطلاحات اتگلیسی معماری یکی از شاخص ترین تمدن های زمانه خود است و در طی 10 هزار سال واقع شده است. بناهای بی نظیری مانند مجسمه ابوالهول و اهرام سه‌گانه  مصر از میراث معماری مصر به شمار می رود.

معماری مصری

exterior wall (دیوار خارجی)

در اصطلاحات تخصصی معماری دیوارهای خارجی دیوارهایی هستند که مشرف به حیاط، کوچه یا خیابان هستند و دارای ویژگی‌های مانند جلوگیری از نفوذ رطوبت، سرما و سر و صدا میباشند. دیوارهای خارجی باید بتوانند شرایط اقلیمی منطقه را تحمل کنند.

F

first floor (طبقه اول)

floor (طبقه)

به هر قسمتی از ساختمان که دارای سقف است، گفته می شود و محلی برای زندگی، کار و بازی می باشند.

Facade (نما)

در اصطلاحات معماری سوی بیرونی ساختمان نما نام دارد. نمای ساختمان دو عنصر ریتمای افقی و عمودی ار در خود جای می دهد. جزئیات نما که در دید 140 هستند عمودی و جزئیاتی که در دید 160 درجه هستند افقی نام دارند.

Fireproofing (آتش بند)

در اصطلاحات معماری و در ساختمان آتش بندها سیستم‌هایی برای محافظت در مقابل آتش هستند و برای قسمت های مختلف ساختمان تعبیه می شود. از آتش‌بندها برای عایق‌بندی بازشوها و اتصالات در محل‌های مقاوم در مقابل آتش به کار میرود. هدف از طراحی آتش‌بندها بالا بردن مقاومت دیوارها و کف‌ها در برابر آتش است.

Form (فرم)

در اصطلاحات معماری به خلق فضا گفته می‌شود.

Fabric (کالبد)

Functionalism (عملکرد گرایی)

در اصطلاحات معماری به سبکی گفته می‌شود که عملکرد ساختمان یا طرح معماری رابیشتر از دیدگاهی مانند زیبایی – اقلیم مد نظر طراح بیان میکند.

free hand drawing (طراحی دست آزاد)

frame (قاب)

G

ground floor (طبقه همکف)

glass (شیشه)

Greek architecture (معماری یونان)

معماری یونان

Gothic architecture (معماری گوتیک)

معماری گوتیک

Grid (شبکه)

H

high-rise (بلند مرتبه)

در اصساختمانی که بلند و چند طبقه است که انواع کاربردهای مسکونی، تجاری یا اداری دارد. تفاوت ساختمان های بلندمرتبه و آسمان‌خراش ها در اتفاع آنهاست.  کمترین ارتفاعی که یک ساختمان بلندمرتبه میتواند داشته باشد عدد واحدی تعریف نشده اما اکثر بر روی ارتفاع 23 متری اتفاق نظر دارند. در ایران ساختمان هایی که از 6 طبقه بیشتر باشند بلندمرتبه نامیده می شوند.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات حسابداری

high-tech (های تک)

در اصطلاحات معماری نوعی سبک معماری است که در دهه 1970 شکل گرفت و ترکیبی از عناصر پیشرفته تکنولوژی و صنعت می باشد.

Heat (حرارت)

Humidity (رطوبت)

Heating (گرمایش)

در اصطلاحات معماری به فرایند افزایش دما گرمایش میگویند. دستگاه‌های گرمایشی زیادی از قبیل رادیاتورها، آبگرمکن‌ها، فن کویل‌ها، پکیج شوفاژ دیواری، موتورخانه و غیره هستند که فرایند گرمایش توسط آن ها صورت میپذیرد.  یکی دیگر از روش‌های تولید گرما، سیستم حرارتی از کف است گرما را از طریق تابشی سهم زیادی در فرایند گرمایشی دارد.

Harmony (هماهنگی)

در اصطلاحات معماری یکی از عوامل مهم در معماری است. برای استوار بودن یک ساختمان باید بین نیروی های وارده به ساختمان و اجزای نگهدارنده تعادل وجود داشته باشد. هماهنگی و تعادل یکی از وظایف یک ساختمان است که برای تاسیسات و فضاها و تمامی اجزاء الزامیست.

I

Islamic architecture (معماری اسلامی)

در اصطلاحات انگلیسی معماری سبک های معماری که با اسلام مرتبط هستند و شامل تمامی سبک‌های مذهبی و غیرمذهبی از زمان صدر اسلام تا اکنون می‌شود. ابتدا معماری اسلامی تحت تاثیر معماری رومی، بیزانسی، ایرانی و بین النهرینی و تمامی سرزمین هایی بوده است که مسلمانان در قرن هفتم و هشتم فتح نموده‌اند.

International style (سبک بین المللی)

در اصطلاحات تخصصی معماری مدرن میباشد که در سال‌های 1920 تا 1930 در آمریکا و اروپا بنیانگذاری شد. سه ویژگی مهم این سبک که باعث منحصر بفرد شدنش شده عبارت است از: تجلی حجم به جای جرم، تاکید بر تعادل به جای تعصب بر تقارن، عدم به کار بردن پیرایش و زیور.

Lintel (نعل درگاه)

در اصطلاحات معماری نعل درگاه یک قطعه چوب یا فلز است که در قسمت بالایی پنجره گذاشته می شود و وظیفه تحمل آجر و اجزای بالایی را دارد.

Interior wall (دیوار داخلی)

در اصطلاحات انگلیسی معماری دیوارهای داخلی، دیوارهایی هتسند که در داخل فضای ساختمان قرار دارند و باعث جداسازی فضاها می شود.

Idea (ایده)

در اصطلاحات معماری ایده‌ها حاصل تفکر، آگاهی‌ و تفکرها می باشد. و ارتباط مستقیم با ذهن طراح و چهان پیرامون او دارد.  به این ترتیب که اطلاعاتی توسط حواس او کسب شده و نقش مهمی در ایفا و پیدایش ایده دارند.

Iron (آهن)

آهن عنصری شیمیایی است که از نظر جرم بزرگترین عنصر سازنده در کره زمین است. در ساختمان سازی آهن نقش ویژه‌ای را ایفا می کند که مهمترین آن‌ها تیرآهن است. پروفیل آهن از نظر ظاهری دارای سطح مقطعی به شکل I و H انگلیسی می باشد.

K

Keystone (سنگ تاج)

در اصطلاحات انگلیسی معماری به سنگ تیزه تاق ، سنگ تاج میگویند. یم قطعه سنگ ذوزنقه‌ای که در در تاجگاه قوس یا اوج نشسته است. سنگ تاج در چفته است و استحکام سازه را تضمین میکند و همچنین نقشی تزئینی نیز دارد. نام های دیگر سنگ تاج عبارت‌اند از تاج‌مهره، تاج قوس، کاکل یا قطاع.

سنگ تاج

L

low-rise (ساختمان های کوتاه)

Lumber (الوار)

به قطعات بریده شده چوب می گویند که در بسیاری از کاخانه ها به عنوان ماده اولیه برای ساختمان سازی و نجاری استفاده می شود.

Light (روشنایی)

در اصطلاحات معماری استفاده از آن میتواند نیازهای مادی و معنوی انسان را برآورده سازد و میتواند در مصرف انرژی فسیلی صرفه جویی شود.

Lighting (نورپردازی)

در اصطلاحات معماری نورپردازی مبحث مهمی است. در معماری سعی میشود تا از نور طبیعی بهره گرفته شود و ابزار و تجهیزات را برای تامین نور مصنوعی به کار میبرند. نور با عناصری مانند الگوها، بافت‌ها، رنگ‌ها و مصالح معنا پیدا خواهد کرد.

M

Mesopotamia (بین النهرین)

در اصطلاحات تخصصی معماری، بین النهرین منطقه ای در آسیا غربی در ادامه رود های دجله و فرات و میان آن ها که از جنوب به شمال از خلیج فارس تا رشته کوه های کشور ارمنستان و از سمت شرق به غرب از فلات ایران تا بیبان های شام ادامه دارد.

Modernism (مدرنیسم)

این واژه در اصطلاحات معماری به سبک مدرنیسم اشاره دارد. این سبک تلفیق تفکرات نوگرایانه انسان امروزه با تجربیات معماری گذشته است. ترکیب ابعاد و اجسام مختلف در طراحی نما های ساختمانی نوعی از مدرنیسم است. هرکدام از این اجسام به نوعی بیانگر رشد زندگی انسان به شکل مدرن است.

Module (مدول)

برخی از اصطلاحات انگلیسی معماری مشترک با دیگر رشته ها می باشند. واژه مدول نیز با رشته های مدولاریستی، هنرهای تجسمی، مجسمه سازی، موسیقی و… مشترک است. مدول معمولا به چیزی اختصاص داده میشود که از قبل ابعاد و ندازه های آن مشخص است( مدول به دفعات زیاد در طرح تکرار می شود).

Moisture (رطوبت)

رطوبت در معنای عمومی خود به معنای نم داشتن و خیس بودن سطحی است که با لمس کردن مقدار نم و رطوبت آن مشخص میشود. در هواشناسی نیز از کلمه رطوبت استفاده میشود و میزان رطوبت هوا قابل انداطه گیری است. در اصطلاحات تخصصی معماری منظور رطوبت در ساختمان است.

Membrane (غشاء)

در معنای عمومی این اصطلاح به معنای پرده، حباب،پوسته است و در اصطلاحات تخصصی معماری به چیزی اتلاق میشود که باعث پوشش سطح دیگری باشد.

Metal (فلز)

فلز ماده ای است که قابلیت جلا دارد . رسانا است و برق و گرما را از خود عبور میدهد. در اصطلاحات معماری نیز فلز به معنای عمومی خود به کار برده می شود.

همچنین مطالعه کنید مهم ترین اصطلاحات ادبی

N

Neoclassicism (نئوکلاسیک)

در معنای اصطلاحات تخصصی معماری این واژه به معنای پوششی بر روی امکانات و طراحی های مدرن است. یکی از نمونه های خاص در حوزه نئوکلاسیک، تئاتر ارتش سرخ مسکو است.

non bearing wall(non-load-bearing wall) (دیوار غیر باربر)

دیوار های حداکننده داخل ساختمان را دیوار باربر گویند . در اصلاحات اختصاصی معماری نیز دیوار غیر باربر به همین معنا استفاده می شود.

O

Organic architecture (معماری ارگانیک)

در این شاخه از معماری به هماهنگی میان عادت های بشریت و طبیعت می پردازد. در اصظلاحات انگلیسی معماری به این معنا است که ترکیب به شکلی صورت میپیرد که سازه بخشی از طبیعت است.

معماری طبیعی

Order (نظم)

معنای عمومی و عامیانه آن آراستگی، هماهنگی ترتیب و سازماندهی است. در اصطلاحات تخصصی معماری نیز به همین معنا به کار رفته است.

P

Patio (پاسیو (حیات خلوت))

معمولا قسمت کوچکی در پشت ساختمان اصلی است و کاربری این قسمت عموما برای نورگیری و پرورش گیاهان است. در اصطلاحات معماری به این کلمه پاسیو نیز گفته می شود.

Plate (صفحه)

در معنی لغوی به معنا لوح، صحفه، روکش، صفحه است. بیشتر به معنای صفحه فلزی استفاده می شود.

Pattern (الگو)

در اصطلاحات تخصصی معماری از این وايه به عنوان الگو، شابلون، قالب و گاهی نقشه استفاده می شود.

Persian architecture (معماری ایرانی)

post- modernism (پست مدرنیسم)

به معنی فرانوین، فرامدرن، پسامدرن است.

paint (رنگ آمیزی ساختمان)

در لغت این کمه به معناب رنگ کردن و رنگ آمیزی است . در اصطلاحات تخصصی معماری به معنای رنگ آمیزی ساختمان استفاده می شود.

Proportion (تناسب)

در اصطلاحات معمکاری این واژه به معنای تناسب، قرینه، متناسب کردن و قرینه کردن است.

Program (برنامه)

معنای این واژه در اصزلاحات تخصصی معماری به معنای دستور کار، برنامه تهیه کردن، دستور، روش کار است.

Project (پروژه)

در واژگان و اصطلاحات معماری، کلمه پروژه پرکاربرد ترین واژه است. به معنای طرح، نقشه، برنامه است.

R

Roman architecture (معماری روم)

Rome (روم)

شهر رم، پایتخت کشور ایتالیا

Romanesque architecture (معماری رومانسکی)

در اصطلاحات تخصصی معماری این واژه به معنای معماری وابسته به تمدن رومی شناخته شده است.

Renaissance (رئسانس)

این واژه به معنای نوزایی ، باززایش و تولد مجدد است . در اصطلاحات معماری به معنای باززایی علم و هنر در اروپا و دوره تجدد ادبی و فرهنگی است.

Renaissance architecture (معماری رنسانس)

معنای این واژه در اصطلاحات انگلیسی معماری، به معنای معماری نوزا در اروپا است. در سده های 15 و 16 میلادی این باززایش اتفاق افتاده است.

Rococo (رکوکو)

این واژه در اصطلاحات تخصصی معماری به سبک هنری قرن 18 میلادی اطلاق می شود. این سبک دارای رنگ های شاد و تزئینات فرائان است.

Radiation (تابش)

معنای این لغت، تابیدن، جلا، تشعشع است.

retaining wall (دیوار حایل)

در اصطلاحات تخصصی معماری این واژه به معنای دبوار ضامن، دیوار باز دار، دیوار حائل می باشد.

rhythm (ریتم)

این واژه به معنای نظم ، قافیه دار بودن است. در اصطلاحات معماری نیز به معنای ریتم داشتن و منظم بودن است.

Repetition (تکرار)

در اصطلاحات تخصصی معماری این واژه به معنای عمل تکرار شونده، چندبارگی، تجدد و تکرار است .

Rust (زنگ)

معنای این لغت به معنای پوسیدن، زنگار زدن، زنگار است.

s

Skyscraper (آسمان خراش)

به ساختمان های بسیار بلند و مرتفع گفته می شود. در اصطلاحات تخصصی معماری آسمان‌خراش ها حداقل 40 طبقه و ارتفاعی بیشتر از 150 متر دارند.

آسمان خراش

Structure (سازه)

معنای این لغت در اصطلاحات تخصصی معماری به معنای ساختمان، بنا ، ساختار، عمارت است.

Stone (سنگ)

سنگ ماده طبیعی است که در طبیعت به وفور یافت می شود . جزوه اولین مصالحی است که بشریت از آن برای ساخت سرپناه استفاده کرده است. در اصطلاحات تخصصی معنای سنگ به همین منوال است .

Sound (صوت)

در اصطلاحات انگلیسی معماری این واژه نیز به معنای صدا کاربرد دارد.

Shape (شکل)

این واژه در اصطلاحات تخصصی معماری به معنای شکل، شکل دادن، قواره، تجسم قالب و نما است .

Style (سبک)

این کلمه در اصطلاحات معماری به معنای سبک، روش، سبک متداول، ویژگی، شیوه، سبک نگارش است.

Sketch (اسکیس)

در اصطلاحات تخصصی کلمه اسکیس به معنای طرح اولیه، پیش طرح، شرح کوتاه است.

Scale (مقیاس)

مقیاس در اصطلاحات انگلیسی معماری به معنای درجه، اندازه، معیار هرچیز مندرج که بتوان با آن اندازه گیری نمود است.

Soil (خاک)

در اصطلاحات معماری این کلمه به معناب خاک کاربرد دارد.

Symmetry (تقارن)

در اصطلاحات تخصصی معماری واژه تقارن به معنای همسازی، تشابه، هم اراستگی ، قرینه است .

Steel (فولاد)

به معنایی پولاد، فولاد، محکم بودن شبیه فولاد، سخت و قوی استفاده می شود.

T

Texture (بافت)

این واژه در اصطلاحات انگلیسی معماری به معای تارو پود، دارای بافت می باشد.

Temperature (دما)

معنای این کلمه درجه حرارت، درجه گرما و دما است .

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات کامپیوتر

Thermometer (دماسنج)

معنای این واژه در اصطلاحات تخصصی معماری، گرماسنج، حرارت سنج، گرما نما می باشد .

truss (خرپا)

در اصطلاحات تخصصی معماری خرپا یعنی خوشه، فتق بند، جفت کردن، بهم بستن، طناب پیچ کردن است .

W

Wood (چوب)

ابزاری است که از درخت به دست آمده و در ساخت و ساز، نمای داخلی و حارجی ساختمان کاربرد دارد.

Wall (دیوار)

با استفاده از مصالح ساختمانی و قرار دادن آنها بر روی هم دیوار ساخته میشود . دیوار ها حداکننده هستند و بخش های مختلف را از یک دیگر جدا میکنند.

V

Vault (تاق)

Variety (تنوع)

در اصطلاحات معماری این واژه به معنی گوناگونی، جور وا جور بودن است .