معرفی رشته کامپیوتر
06
آگوست

معرفی رشته کامپیوتر و فرصت های شغلی آن

معرفی رشته کامپیوتر

ما در این مطلب از دسته مطالب معرفی رشته های دانشگاهی به معرفی رشته کامپیوتر می پردازیم. در این مقاله قصدر داریم تا رشته کامپیوتر و همچنین بازار کار و الزامات اولیه جهت ورود به این رشته را بررسی کنیم. در ابتدا پیشنهاد می کنم تا ویدئو معرفی رشته کامپیوتر زیر را مشاهده کنید. با دیدن این ویدئو و کسب یکسری اطلاعات اولیه به مطالعه ادامه مطلب بپردازید تا با این رشته به صورت کامل آشنا شوید.

آیا من به رشته کامپیوتر علاقه مندم؟

مهم ترین نکته در انتخاب رشته و داشتن اینده موفق کاری تشخیص علاقه مندی به رشته مورد نظر می باشد. اما چطور بدانید به رشته ای علاقه دارید یا خیر. بعضی افراد به تصور اینکه به کامپیوتر یا بازی های کامپیوتری علاقه دارند تصمیم می گیرند در ای رشته ادامه تحصیل دهند. اما علاقه به کامپیوتر و خدمات آن از قبیل بازی های کامپیوتری یا نرم افزار های آن به تنهایی ملاک علاقه به رشته کامپیوتر نیست.

رشته کامپیوتر از دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است. معرفی رشته کامپیوتر در بخش های سخت افزار و نرم افزار به شما کمک می کند که ایا به این رشته علاقه مند هستید یا خیر. در ادامه با ما همراه باشید تا معرفی اجمالی راجب بخش سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر داشته باشیم.

معرفی رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار

در گرایش نرم افزار رشته کامپیوتر شما بیشتر با بخش نرم افزار کامپیوتر نظیر برنامه نویسی سر و کار دارید. البته درس های مختلفی از قبیل درس های رشته مهندسی برق و الکترونیک هم باید بگذرانید. این درس ها شامل مهندسی نرم افزار, طراحی الگوریتم, هوش مصنوعی, برنامه نویسی کامپیوتر و … می باشد.

دانشجویانی که در دوره کارشناسی رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار را انتخاب می کنند، در ادامه تحصیل در مقطع ارشد می توانند به گرایش های هوش مصنوعی و رباتیک و همچنین انیترنت اشیاء مراجعه کنند. با در نظر گرفتن این نکته که آینده در خدمت تکنولوژی و اینترنت می باشد. آینده شغلی بسیار مناسبی برای این رشته وجود دارد.

همانطور که مشاهده کردید گرایش نرم افزار بیشتر مناسب افرادی هست که علاقه به برنامه نویسی و دروس الکترونیک دارند. اگر علاقه مند به تحصیل در این رشته هستید با ما همراه باشید تا بازارهای کاری این رشته را به شما معرفی کنیم.

همچنین مطالعه کنید آشنایی با اصطلاحات کامپیوتری

بهترین حوزه های کاری رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار

 این گرایش بازار کار متنوعی دارد که برای فعالیت در هر یک از حوزه لازم است تخصص و مهارت لازم را کسب کنید. در شرایطی که به تخصص و تجربه کافی در هریک از این حوزه ها برسید کسب درآمد ماهی 10 میلیون تومان اصلا دور از ذهن نیست. البته با کمی تلاش بیشتر می توانید این درآمد را تا 2 برابر هم افزایش دهید. در ادامه لیست مشاغل پردرامد این حوزه را بررسی کنید.

1 – توسعه دهندگان و برنامه نویسان نرم افزار ها

این افراد در حوزه طراحی نرم افزار های کامپیوتری و نرم افزار های موبایلی فعالیت می کنند. کسب درآمد در این حوزه به چند شکل امکان پذیر می باشد. در حالت اول شما با یک ایده خوب و بررسی نیاز مشتری به این محصول شروع به طراحی اپلیکیشن خود می کنید. مثلا طراحی اپلیکیشن ترجمه و با پیاده سازی استراتژی مالی از آن کسب درامد می کنید.

در حالت بعدی شما می توانید در شرکت هایی که کار طراحی اپلیکیشن و طراحی نرم افزار برای کامپیوتر انجام می دهند استخدام شوید. در این حالت باتوجه به توان شرکت درامدی بین 6 تا 10 میلیون خواهید داشت.

و در نهایت می توانید شخصا به طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن مشغول شوید و از این طریق کسب درآمد کنید. در این حالت می توانید درآمد بسیار خوبی داشته باشید. نکته ی مهمی که وجود دارد این است که در این حالت جلب مشتری کار ساده ای نیست.

همچنین مطالعه کنید آشنایی با ترجمه ماشینی و معرفی انواع ترجمه ماشینی

2 – تحلیل گر سیستم کامپیوتر

این افراد بیشتر برای شرکت های طراحی سیستم های کامپیوتری کار میکنند. اما برای حوزه های دیگری هم مانند بهداشت و بانکداری می توانند مشغول به کار شوند. در حال حاضر بازار کار برای این حوزه خیلی جذاب نیست اما پیش بینی می شود در آینده شرایط متفاوت و بهتری داشته باشد.

3 – متخصصان امنیت شبکه و امنیت اطلاعات

یکی از حوزه هایی که همیشه نیاز به نیرو در آن احساس می شود بحث امنیت شبکه می باشد. باتوجه به پیشرفت سریع در حوزه اینترنت امنیت اطلاعات روز به روز ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. کسب درآمد در این رشته هم به صورت فعالیت شخصی و هم به صورت استخدام در شرکت ها میسر خواهد شد.

حوزه امنیت شبکه بسیار دارمد خوبی دارد اما از حوزه های سخت در زمینه کامپیوتر محسوب میشود. اگر به هکری و برعکس آن امنیت اطلاعات علاقه مند هستید پیشنهاد می کنم به کسب درآمد در این حوزه فکر کنید.

هر چه به جلو پیش می رویم با توجه به رشد تکنولوژی، نیاز به یک متخصص امنیت شبکه در جامعه بیشتر احساس می شود. برای اینکه دید کلی نسبت به این رشته پیدا کتید پیشنهاد می کنیم به سایت فرادرس مراجعه کنید.

معرفی رشته کامپیوتر

4 – مدیران پایگاه داده

این افراد به طراحی پایگاه داده مطابق نیاز کاربران و یا در خواست کارفرمایان می پردازند. این حوزه یک حوزه زیر شاخه از طراحی سایت و یا طراحی اپلیکیشن می باشد. شما با کمی تجربه می توانید در این حوزه مسلط شوید و کسب درآمد کنید.

5 – برنامه نویسان کامپیوتر

این افراد با تسلط به زبان C++ و زبان برنامه نویسی جاوا به طراحی نرم افزار های کامپیوتری می پردازند. البته چون این حوزه گستردگی فراوانی دارد باید روحیه کار تیمی نیز داشته باشید. منابع اصلی این حوزه بیشتر به زبان انگلیسی نوشته شده اند که شما می توانید با استفاده از خدمات ترجمه تخصصی کامپیوتر این منابع را ترجمه شده در اختیار داشته باشید.

بهترین حوزه های کاری رشته کامپیوتر گرایش سخت افزار

این رشته گرایش به سخت افزار کامپیوتر ها محدود می شود. و مهندسان سخت افزار به بررسی قطعات الکترونیکی و چیپ ها و برد ها و مانیتورها می پردازند. مهندسان سخت افزار در بخش های مختلفی می توانند فعالیت کنند که در ادامه به توضیح هر بخش خواهیم پرداخت.

معرفی رشته کامپیوتر

1 – طراحی سخت افزار جدید

افرادی که در این بخش فعالیت میکنند بیشتر با شرکت های بزرگی که به طراحی و ساخت قطعات سخت افزاری مشغول هستند همکاری می کنند. اگر می خواهید وارد این حوزه شوید باید به الکترونیک و کار با قطعات سخت افزاری علاقه مند باشید. چراکه حوزه نسبتا دشواری خواهد بود.

2 – آزمایش مدل های کامل شده سخت افزاری

شرکت های طراحی سخت افزار به یک مهندس کنترل کننده قطعات سخت افزاری نیاز دارند. چراکه پس از ساخت یک قطعه سخت افزاری باید از سلامت این قطعه مطمئن شوند.

همچنین مطالعه کنید مهم ترین اصطلاحات حسابداری

3 – به روز کردن تجهیزات سخت افزاری کامپیوتر

شرکت ها و سازمان ها به یک مهندس سخت افزار جهت به روز بودن سخت افزار سیستم نیاز دارند. شما به عنوان یک مهندس سخت افزار در این سازمان ها باید همواره سیستم ها را بررسی کنید تا به لحاظ سخت افزاری قدرت لازم جهت اجرای نرم افزار های به روز را داشته باشند.

4 – تعمیرات سخت افزاری

این بخش شامل تعمیر قطعات سخت افزاری نظیر اسکنر، چاپگر، مانیتور، کیس های کامپیوتر و …. می باشد. بعضی از مهندسان سخت افزار پس از فارق التحصیل شدن در این رشته به این فعالیت مشغول می شوند.

آیا رشته کامپیوتر را انتخاب کنم؟

خب تا اینجا با حوزه های کاری در معرفی رشته کامپیوتر آشنا شدیم. و دید کلی نسبت به این رشته کسب کردیم. با این تعاریف و شناخت علایق خود می توانید تشخیص دهید به ادامه تحصیل در این رشته وارد شوید یا خیر. اما هنوز برای تصمیم گیری قطعی زود است و توصیه می کنم در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی رشته کامپیوتر

قبولی در رشته کامپیوتر با چه رتبه هایی امکان پذیر است؟

بسیاری از دانشجویان می خواهند بدانند با چه رتبه هایی می توانند در رشته کامپیوتر قبول شوند. پاسخ به این سوال به این که چه شهر و دانشگاهی مد نظر شماست بستگی دارد. اگر بخواهید در دانشگاه های تراز اول ایران قبول شوید باید رتبه ای نهایتا تا 700 کسب کنید. اما اگر هدف شما صرفا قبول شدن در دانشگاه سراسری برای رشته کامپیوتر باشد تا ربته 7000 هم شانس قبولی دارید.

همچنین مطالعه کنید مهم ترین اصطلاحات ادبی

چه دروسی در دبیرستان در رشته کامپیوتر تاثیر بیشتری دارد؟

به طور کلی باید گفت اگر می خواهید در رشته کامپیوتر تحصصیل کنید بهتر است در رشته ریاضی تحصیل کرده باشید. البته از رشته های دیگر مانند تجربی هم می توانید به این رشته وارد شوید. اما اگر در دروسی مانند ریاضیات و فیزیک تسلط بیشتری داشته باشید در رشته کامپیوتر مسلط تر خواهید بود.

یک نکته مهم برای تعیین رشته!

قطعا تا این بخش از مقاله متوجه شده اید که به این رشته علاقه مند هستید یا نه. اگر واقعا به این رشته و حوزه های کاری علاقه دارید اصلا نگران نباشید که به دروس ریاضی و فیزیک تسلط داشته باشید. علاقه مندی شما تمام موارد را برای شما حل خواهد کرد. اما باید بدانید که نیاز به تلاش و پشتکار زیادی دارید.

امکان ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور چگونه است؟

در ادامه مقاله معرفی رشته کامپیوتر شرایط ادامه تحصیل رشته کامپیوتر در داخل و خارج از کشور را بررسی می کنیم. برای ادامه تحصیل در داخل ایران به راحتی می توانید در تمام دانشگاه های کشور ادامه تحصیل دهید. اگر در کنکور ارشد رتبه بالایی کسب کنید می توانید در دانشگاه های سراسری به راحتی پذیرش شوید.

اما در صورت قبول نشدن در دانشگاه های سراسری می توانید از دانشگاه های آزاد سطح کشور بهره مند شوید. همانطور که میدانید دانشگاه های آزاد شهریه دریافت می کنند. که اگر توان مالی پایینی داشته باشید بهتر است برای دانشگاه های سراسری برنامه ریزی کنید.

برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خوب خارجی باید در دانشگاه های سراسری خوب کشور تحصیل کرده باشید. همچنین باید نمرات خوبی دریافت کرده باشید. در کنار این موارد لازم است از ژورنال های علمی پژوهشی اکسپت گرفته باشید و مقاله داشته باشید. لازمه داشتن مقاله علمی پژوهشی ترجمه مقاله isi با کیفیت و ویراستاری خوب است تا مورد پذیرش قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید چکیده مقاله را چگونه بنویسیم؟

البته دانشگاه های خارج از کشور هستند که با پرداخت شهریه می توانید به راحتی به ادامه تحصیل در آن دانشگاه ها بپردازید. این نکته را فراموش نکنید که مدارک اکثر این دانشگاه ها رتبه علمی پایین تری دارند. ممکن است در بعضی ارگان ها این مدارک در ایران چندان ارزشمند نباشد.

مهم ترین دروس رشته کامپیوتر چه هستند؟

از اصلی ترین دروس این رشته می توان به برنامه نویسی کامپیوتر، ساختمان داده، طراحی الگوریتم، پایگاه داده‌ها، سیستم‌های عامل، مهندسی نرم‌افزار، شبکه‌های کامپیوتری، مدارهای‌ منطقی‌، درس هوش مصنوعی اشاره کرد. اگر در تردید انتخاب رشته کامپیوتر هستید پیشنهاد می کنم معرفی اولیه این مواردی ذکر شد را بررسی کنید.

معرفی رشته کامپیوتر

پتانسیل بازار کار رشته کامپیوتر

این نکته که در حال حاضر چه میزان شرایط شغلی برای رشته کامپیوتر در نظر گرفته شده است به عوامل زیادی بستگی دارد. در ابتدا باید یه این نکته اشاره کنیم که آینده عصر تکنولوژی است پس یعنی بازار کار و شرایط شغلی فراوان وجود دارد. خب پس آیا می توانیم با آسودگی خاطر بگوییم اگر در این رشته تحصیل کنیم قطعا صاحب کار خواهیم شد؟.

باتوجه به این که فرصت های شغلی در این رشته زیاد است. اما باید سطح توانایی بالایی داشته باشید تا بتوانید در شرکت های خصوصی یا دولتی استخدام شوید. اما نکته ی مهم تر این است که علاقه خود را با دانش و آگاهی کامل انتخاب کنید تا علاقه باعث شود شما به عالی ترین سطح در حوزه خود برسید. فراموش نکنید همیشه برای یک متخصص کار با بهترین شرایط حقوقی فراهم است.

نتیجه گیری نهایی

اگر به دنبال شناخت کلی از رشته کامپیوتر بودید قطعا با مطالعه این متن به شناخت کلی خواهید رسید. اما اگر هدف شما تعیین رشته برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد است. به شما توصیه می کنیم ابتدا توانایی ها و علایق خود را ارزیابی کنید و سعی کنید به سمت علاقه مندی خودتان بروید.

شما زمانی برای درس های خود وقت می گذارید که به آن ها علاقه داشته باشید. شما وقتی برای کارهای خود وقت صرف می کنید که عاشقانه به کار خود علاقه داشته باشید. شک نکنید علاقه شما تمام مشکلات را کنار می زند و شما را به قله موفقیت خواهد رساند.