چکیده مقاله را چگونه بنویسیم؟
27
جولای

چکیده مقاله را چگونه بنویسیم؟

چکیده مهمترین بخش یک مقاله است و باید توسط افراد متخصص نوشته شود. با نویسندگان و مترجمان ترجمر دیگر نگران سوال “چکیده مقاله را چگونه بنویسیم؟” نباشید.

چکیده مقاله چیست؟

چکیده را می توان خلاصه ای از قسمت های ویژه و مهم مقاله دانست که به طور خلاصه به ان ها اشاره می شود. گاهی چکیده سامل لیست عبارات و لغات کلیدی مقاله می باشد.

چکیده مقاله با ترجمر

تیم تخصصی ترجمر با به کارگیری نویسندگان باسابقه و اهل فن آماده است تا چکیده مقالات نوشته شده شما را ارائه دهد. همچنین امکان ترجمه چکیده ها توسط مترجمان خبره تخصص ما امکان پذیر است. همچنین اگر برای درک بهتر مقاله نیاز دارید چند مقاله ترجمه شده دیگر را بررسی کنید. می توانید از خدمات ترجمه مقاله سایت ما استفاده کنید.

در مجموعه ترجمر تمامی افراد  و کارشناسان در حوزه تخصصی خودشان مشغول به کار هستند. پس با اطمینان خاطر و خیالی آسوده با کلیک بر روی لینک ثبت سفارش با شرح توضیحات اقدام به سفارش نمایید.

چکیده مقاله را چگونه بنویسیم

پشتیبانی از تمامی خدمات

تمامی خدمات مجموعه ترجمر شامل پشتیبانی است. زمانی که با ترجمر کار می کنید دیگر نگران هیچ موضعی نباشیدو ما با سال ها تجربه برار هر مشکلی راه حلی را اندیشیده ایم. در کسب و کارهای اینترنتی مهم است که بتوانید اعتماد کاربر را جلب کنید. اما ترجمر چگونه این کار را انجام داده است؟

ما برای پشتیبانی از پروژه های ارائه شده زمانی را برای ویرایش و درخواست تغییرات در نظر گرفته ایم. به این صورت که پس از تحویل پروژه شما طی 72 ساعت می توانید فایل ها را بررسی کنید و در صورت وجود هرگونه اشکال احتمالی و یا درخواست تغییرات با واحد پشتیبانی تماس بگیرید.

پشتیبانی 72 ساعته ترجمر رایگان بوده اما در صورتی که ایرادات و تغییرات را پس از 72 ساعت اعلام کنید، شامل هزینه خواهد شد. البته این اتفاقات به ندرت پیش خواهد آمد که مجموع ترجمر به خوبی آن ها را مدیریت خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید معرفی بهترین مترجمان

هزینه های مناسب

اصلا نیازی به نگرانی پرداخت هزینه در سایت تخصصی ترجمر نباشید. ما راهکارهای زیادی را ارائه داده ایم. پرداخت های ما از سطوح مختلفی برخوردار است. همچنین در پروژه های بزرگ در خدمات ترجمه که انجام آن به طول می انجامد شرایط پرداخت یه صورت قسط را داریم.

سطوح پرداخت و هزینه های ترجمر به صورت زیر است:

  • سطح طلایی
  • سطح نقره ای
  • سطح برنزی

بهترین کیفیت

در هر شغلی، مخصوصا کسب و کارهای اینترنتی کیفیت محصولات همیشه حرف اول را میزند. مجموعه ترجمر طی چندین سال تلاش بی وقفه توانسته به کیفیتی مطلوبی که مد نظرش بود برسد. ما با همکاری افراد متخصص در حوزه های مختلف پای کیفیت پروژه هایمان را امضا میزنیم.

اما کیفیت همیشه در عمل و نتیجه کار است بنابراین اگر از کیفیت پروژه در پایان رضایت نداشتید تیم ترجمر موظف است پروژه شما را به افراد متخصص دیگری بسپارد. اگر شما مجددا ناراضی بودید تمام وجه پرداختی بدون هیچ کسری بازگردانده خواهد شد.

ما سعی خود را می کنید تا حد امکان رضایت مشتری را جلب کنیم و فقط در این صورت است که میتوانیم به عنوان برترین مرکز تخصصی ترجمه و نویسندگی باقی بمانیم. اعتماد شما اعتبار ما خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید مقاله اپلیکیشن های ترجمه

متخصصان فنی

هر مجموعه ای برای صعود به قله های موفقیت نیاز به تیمی حرفه ای و باانگیزه خواهد داشت. افاردی که با جان و دل کار کنند و تنها هدفشان فتح بالاترین قله موفقیت باشد. ما هر روز با همکاری افراد متخصص بیشتری ریسمان آینده را محکم تر می کنیم تا به ایده آل خود برسیم.

تمامی افراد متخصص ما قبل از ورود به مجموعه آزموده شده اند و با رزومه ای پربار و درخشان برای خدمت رسانی حاضراند. ما افاردی را انتخاب کرده ایم که نه تنها فارغ االتحصیل از دانشگاه های برتر کشور هستند بلکه از نظر فعالیت سابقه ای درخشان دارند.

  • شرایط الزامی متخصصان برای ورود به تیم حرفه ای ترجمر
  • تسلط به تمام قواعد نگارش
  • داشتن مهارت در محتوا نویسی
  • داشتن روزمه کاری
  • تسلط به زبان میدا و مقصد (مترجمان)
  • انضباط اخلاقی و مدیریت زمان
چکیده مقاله

چرا چکیده بخش مهم مقاله است؟

نوشتن چکیده برای نویسندگان حرفه ای کار سختی نیست. جالب است بدانید چکیده نویسی قرن هاست که ادامه دارد اما برخی از نویسندگان اهمیتی به آن نمیدهند. اگر روی برخی مجلات و مقالات را بخوانید متوجه می شوید که نویسنده فقط رفع تکلیف کرده است، در حالی که چکیده معرف تحقیق، کتاب، مقاله و نویسنده آن است.

امروزه در رابطه هر چیز کوچکی دنیایی از اطلاعات وجود دارد، بنابراین جستجوگران و محققان ابتدا به خلاصه و چکیده آن نگاهی انداخته و بعد ترغیب خواهدن شد که محتوای اصلی را مطالعه کنند. پس مهم است که نویسنده برای نوشتن چکیده وقت صرف کند و در صورت لزوم به بادگیری و تعلیم بپردازد.

پس از عنوان مهم ترین بخش یک مقاله، تحقیق یا کتاب چکیده است. در ادامه به بررسی موضوع چیکده مقاله را چگومه بنویسیم می پردازیم و به وِیژگی های یک چکیده خوب اشاره هایی خواهیم داشت.

همچنین مطالعه کنید ریشه یابی زبان های مختلف در جهان

تفاوت چکیده و خلاصه

برخی افراد اشتباها فکر می کنند که چکیده و خلاصه یکی هستند، در حالی که تفاوت هایی با هم دارند:

  • در خلاصه مباحث کلی را بیان می کنیم و از پرداختن به مباحث جزئی و توضیحات اضافه خودداری می کنیم در حالی که در چکیده گاها لازم است که نکات علمی ریز را مطرح کنیم.
  • برخی مواقع در خلاصه موراد مهم بیان نمی شود درحالی هدف از نوشتن چکیده بیان مطالب و نکات مهم است.
  • خلاصه می تواند برای دسته هایی که از نظر سنی، فکری . یا شخصیتی در یک سطح هستند قابل استفاده باشد اما چکیده ببرای انتخاب آسان و جستجوی موضوعات استفاده می شود.
  • خلاصه نویسی معمولا برای کتاب ها انجام می شود در حالی که چکیده برای مقالات کاربرد دارد.

اهداف نوشتن چکیده

در چکیده مقاله ، رساله، گزارش و … ارتباط بین خواننده و مقاله نویسنده آن نهفته است. دانشجویانی که می خواهند همیشه بروز باشند اما وقت خواندن تمامی مقالت را ندارند میتوانند از چکیده مقالات کمک بگیرند. حجم کم و ساختار یکپارچه چکیده به آن ها کمک خواهد کرد و همچنین امر جستجو و انتخاب را آسان تر می کند.

مقالات علمی در زبان های بسیاری انتشار می یابند. در این صورت شاید یک فرد فقط به یک یا دو زبان مسلط باشد. چکیده ها معمولا علاوه بر زبان  اصلی به زبان انگلیسی نیز ترجمه می شوند که در پایان مقاله آورده شده است.

همچنین مطالعه کنید مترجم خوب چه کسی است؟

انواع چکیده ها

  • چکیده مقالات را از نظر ساختاری در دو دسته قرار می دهیم:

چکیده بی ساختار:

یک خلاصه یک بندی که به طور متولی نوشته میشود. این چکیده مخصوص مقالات کوتاه و کوچک است. معمولا بند اول مقاله یا مقدمه را به چکیده بی ساختار اختصاص می دهند.

چکیده ساختارمند:

در این مدل از چکیده شامل چند قسمت است که عبارت اند از: مقدمه، شیوه کار، نتیجه گیری و بحث. هر قسمت سر تیتر مخصوص به بخود در چکیده وجود دارد. قالب اصلی یک چکیده خوب به همین روال است اما گاها بخشی دیگر به نام هدف یا چارچوب به آن اضافه می شود.

چکیده های باساختار از کیفیت مطلوب تری نسبت به چکیده های بی ساختار برخورداراند. این مدل از چکیده واضح تر  قابل فهم تر است و برای مقالات بلند و طولانی استفاده می شود.

  • چکیده ها از لحاظ محتوایی در دو دسته توصیفی یا راهنما و اطلاع دهنده یا تمام نما قرار می گیرند.

همچنین مطالعه کنید انواع ترجمه

چکیده توصیفی (راهنما)

خیلی ختصر است و به سرعت آماده خواهد شد. در مقالات غیررسمی ، گزارشات بدون نتایج و مذاکرات می تواند رد بند اول فرم به عنوان معرفی محتوای اصلی قرار بگیرد.در چکیده توصیفی از اصطلاحات “بررسی شده است” و “بحث شده است” بسیار دیده می شود به این خاطر که هنوز نتیجه بحث و بررسی مشخص نشده است.

چکیده مقاله را چگونه بنویسم؟

چکیده اطلاع هنده:

متداول ترین و رایج ترین نوع چکیده است و تهیه آن نسبت به سایر چکیده ها کمی دشوارتر است زیرا باید تا حد امکان اطلاعات داخل مقاله را در آن بیان کرد. در مقالات طولانی بسیار استفاده می شود و دربرگیرنده 10 تا 20 درصد از محتوای اصلی است.

ویژگی های یک مقاله خوب

  1. چکیده پس از پایان مقاله تهیه می شود. قبل از تهیه آن محتوای اصلی را به دقت مطالعه کنید، نکات مهم را خط بکشید و لغات و اصطلاحات تخصصی را نیز لیست برداری کنید.
  2. بدون اینکه محتوای اصلی را نگاه کنید، نکات مهم نوشته شده را در یک بند خلاصه نمایید. توجه داشته باشید که از متن اصلی رونویسی نکنید. کلیدواژه ها نیز پیش نویس کنید و پس از چندبار بازبینی دقیق و کم و زیاد کردن آن ها و رفع نقص ها آن ها را منتشر کنید.

سعی کنید نکات زیر را در نوشتن چکیده رعایت نمایید:

  • در نوشتن چکیده از تفسیر خودتان استفاده کنید، نه گفته های دیگران.
  • در چکیده لازم نیست منبعی ذکر شود
  • در چکیده شما به عنوان یک فرد بی طرف یافته های خود را بیان می کنید و نباید نوشته خود را بی ارزش کنید. استفاده از اصطلاحاتی مانند “در این گزارش برتر…” یا “برگزیدن نمونه با توجه و دقت بالایی انجام شد” کاملا ممنوع! زیرا بی طرفی شما را نفی خواهد کرد.
  • در نوشتن چکیده زمان و وقت کافی صرف کنید. نتیجه یک مقاله که موجب صرف و هزینه زیادی شده است در چکیده مشخص می شود که باعث رد یا قبول مقاله خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید مراحل ترجمه یک کتاب چگونه است؟

روال نوشتن یک چکیده خوب چگونه است؟

نوشتن یک چکیده  خوب کار سختی است. بسیاری از نویسندگان تازه کار از این که چکیده در 300 یا 400 کلمه باید خلاصه شود، تعجب می کنند. با تمام این چالش ها مقاله امری مهم در مقاله است و آموختن آن در انتخاب مقالات شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

اولین نکته ای که در نگارش چکیده باید رعایت شود، شناخت قواعد چکیده نویسی است. برگزار کننده های جلسات علمی محدودیت هایی را برای چکیده نویسی ارائه داده اند. نویسندگان به مهلت انتشار و فرمت پیشنهادی توجه زیادی داشته باشند. از آنجا که مقالات زیادی برای خواندن و رتبه بندی ارسال میشود، داوران مقالاتی که از قواعد گفته شده پیروی نکند به راحتی کنار خواهند گذاشت.

چکیده های علمی معمولا پنج قسمت دارند که شامل عنوان و اطلاعات نویسنده، مقدمه، روش ها، یافته ها و نتیجه می شود.

عنوان و اطلاعات نویسنده

عنوان خلاصه ای از چکیده است و باید طوری باشد و باید داروان را متقاع کند که موضوع جالب و جدیدی است. برای یک عنوان عالی 6 تا 10 کلمه کلیدی که در چکیده دارید را بنویسید و در جملات مختلف بررسی کنید. جمله ای که کاملا صحیح کار تحقیقاتی شما را بیان کرد خلاصه کنید بطوری پیام اصلی خدشه دار نشود.

برخی از سازمان ها برای عنوان فرمت های خاصی را ارائه می هند، مثلا تمامی حروف با حرف بزرگ نوشته شوند و بولد باشند. پس بسیار مهم است که از دستورالعمل ها پیروی کنید.

پس از عنوان نام نویسندگان و نهادهای وابسته را ذکر کنید. فرض بر این است که نویسنده اول چکیده را ارائه می دهد. به عنوان مثال ممکن است نویسنده جز انجمنی که تحقیق را حمایت مالی می کند، باشد. این اطلاعات همیشه با دستورالعمل های چکیده همراه است.

مقدمه

سوالی را شامل می شود که مقاله به پاسخ آن ها می پردازد. سعی کنید تا جایی که می توانید جمله اول مقدمه را جالب و جذاب بنویسید. اگر امکان دارد بررسی اجمالی به مسئله ای که توسط تحقیق شما به آن پرداخته شده است و چگونگی پر کردن خلا دانش توسط آن بپردازد. آخرین جمله مقدمه هدف یا فرضیه مطالعه را بیان می کند.

روش ها

این قسمت مشکل ترین بخش چکیده نویسی مقالات است زیرا باید به قدری خلاصه شود که در کل چکیده جای بگیرد و لطمه ای هم به اصل موضوع نزند. اما باید به اندازه کافی دقیق باشد تا بتوان با مطالعه آن اعتبار مقاله را قضاوت کرد.

برای اکثر مقالات بالینی این موارد باید ذکر شود: محیط تحقیق، تعداد بیماران ثبت شده و نحوه انتخاب آنان، نحوه مداخله و لیستی از متغیرهای نتیجه و چگونگی انتخاب آنها. در آخر نیز باید روش ها آماری که مورد استفاده قرار گرفته برای تجزیه و تحلیل داده توضیح داده شوند.

یافته ها

این بخش باید مواردی که مطالعه شده اند یا از مطالعه کنار گذاشته شده اند، مورد بررسی قرار گیرد. دلایل حذف موراد الزامیست. در مرحله بعد فرکانس مهمترین متغیرهای نتیجه را لیست وار بنویسید. در صورت امکان مقایسه متغیرهای حاصل بین گروه های مختلف را نیز بررسی کنید.

برای استفاده مناسب از فضا می توانید این آمار را در جدول لیست کنید. اما قبل استفاده حتما بررسی کنید که می توانید در چکیده از جدول استفاده کنید یا خیر.  

نتیجه گیری

در نتیجه گیری بطور خلاصه هرآنچه را که می توان نتیجه گرفت را بنویسید. نتیجه گیری باید توسط داده های ارائه در چکیده همخوانی داشته باشد. هرگز نظرات شخصی خود را بدون دلیل در چکیده و مقاله دخالت ندهید.