پاسخ به داوری مقاله
09
نوامبر

اصول پاسخ به داوری مقاله

پاسخ به داوری مقاله

زمانی که مقاله ای ارسال می کنید ممکن از روزها، هفته ها و حتی ماه ها منتظر پاسخ آن باشید. با خود فکر می کنید که متنی عالی و بی نقص نوشته اید و حتما سردبیر و داوران از خواندن آن به وجد آمده و در همان ابتدا مقاله‌تان مورد پذیرش قرار می گیرد. البته حق دارید؛ زیرا چنید ماه و سال از روزهای زندگی تان را صرف نوشتن آن کرده‌اید. زحمت کشیده‌اید و منتظر پاسخ آن هستید. اما پس از دریافت نامه بازبینی متعجب می شوید و پس از غافلگیری از نظر داوران به فکر پاسخ به داوری مقاله می افتید.

مدام با خود فکر می کنید چگونه داوران تفسیرهای درخشان شما را نپسندیدند و چگونه حتی نوشته های شما را مطالعه نکرده اند. هرچقدر هم بد باشد شما برای نوشتن آن زحمت کشیده اید، وقت گذاشته اید و همچنین زمانی را صرف ترجمه مقاله کرده اید.

این واکنش از سوی محققان و پژوهشگران تازه مار بسیار عادی است. تمامی این اتفاقات به دلیل حجم کاری فشرده و مشغله‌ی داوران است. آن ها پروسه ارسال و بررسی مقالات را به فرایندی اسرارآمیز تبدیل می کنند. هر پژوهشگری باید توانایی پذیرش نقد و دفاع از پژوهش های خود را بیاموزد. علاوه بر این ها باید تکنیک های پاسخ به داوری مقاله را خوانده باشد.

در این مقاله که توسط تیم باتجربه ترجمر جمع آوری شده است، سعی کرده ایم روش های پاسخ به داروری برای شما تشریح کرده و برای رسیدن به نتیجه مطلوب شما را همراهی کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه کنید اصول نگارش مقاله علمی

پاسخ به داوری مقاله

اطلاع از دلایل ریجکت مقاله

قبل از عکس العملی به داوری مقاله باید ببینید که دلایل ریجکت مقاله شما چه بوده است. اگر مقاله شما از سمت هیات داوران یا سردبیر به صورت کامل رد شده است و بدون کاممنت ریجکت شده اید، یعنی پرونده شما در آن ژورنال به طور کامل بسته شده است. مثلا این اتفاق زمانی رخ می دهد که موضوع مقاله شما در حوزه فعالیت ژورنال نبوده است.

پاسخ به داوری مقاله

ریجکت بدون کامنت مقالات معمولا دلایل علمی دارد. اما در برخی از موارد هم سردبیر خود مستقیما مقاله را ریجکت میکند و اصلا مقاله به بخش داوری همتا نمیرسد. در این شرایط سردبیر مقاله را به دلایلی که قبلا درباره ریجکت مقاله توضیح داده است، بدون ارسال به مرحله نظارت فنی داوران رد میکند.

این به این دلیل نیست که مقاله شما فاقد اعتبار است، بلکه تنها می تواند دلیل این باشد که شما مقاله را به جای درستی ارسال نکرده اید. اگر هم ریجکت مقاله همراه با کامنت داوران باشد یعنی شما هنوز شانس موفق شدن را دارید. به همین دلیل قبل از پاسخ به داوری باید دلایل ریجکت آن را بررسی کنید. نکته مهم این است که شما برای کاهش درصد ریجکت شدن مقاله میتوانید با گروه های تخصصی و باتجربه‌ای مانند ترجمر همکرای داشته باشید.

همچنین مطالعه کنید چه مراحلی باید برای چاپ مقاله در ژورنال خارجی طی کنید؟

به چه دلیل مقاله از سمت سردبیر  ژورنال ریجکت می شود؟

دلایل ریجکت مقاله میتواند بسیار زیاد باشد و در لیست تک تک آن ها را بنویسیم. اما به صورت خیلی ساده و مختصر میتوان به موارد زیر که اصلی ترین دلایل ریجکت مقاله است اشاره کنیم:

  • مقاله شما ارتباط به حوزه فعالیت ژورنال نداشته است و برای مخاطبان مجله‌تان مناسب نیست.
  • مقاله دانشگاهی نوشته‌اید که در آن هیچ اطلاعات جدید به رشته علمی‌تان اضافه نمیکند.
  • فرمت مقاله نویسی، آرگونومی و استانداردهای نگارشی را رعایت نکرده اید.
  • روشی که برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده کرده‌اید کافی و قابل اتکا نباشد.
  • مقاله شما بخشی از یک مقاله دیگر باشد که قبلا چاپ شده است.
  • مقاله فاقد نامه معرفی باشد و اسامی مشارکت کنندگان به درستی ثبت نشده باشد.
  • وجود دلایل فنی و علمی در مقاله و همچنین نقد متدولوژی یا شیوه ارزیابی و داده کاوی

مراحل داوری مقالات

سردبیر میتواند درباره مقالات ارسالی تصمیمات مختلفی بگیرد. هر مقاله میتواند هم از سوی سردبیر و هم از سوی داوران ریجکت شود.

ریجکت مقاله بدون هیچ کامنتی

از هر سو که نگاه کنید شاید سخت ترین ریجکت مقاله، رد کردن آن بدون هیچ کانتی باشد که هم پذیرش برای شما سخت است و هم کاملا طبیعی. ابتدا فکر میکنید که تلاش های بی‌وقفه شما نادیده گرفته شده و مقاله شما بی اعتبار و بی ارزش است. شاید هم فکر کنید که تمامی تلاش هایی که کرده‌اید کاملا بی فایده بوده است. تمامی ایم موارد کاملا صحیح است اما ریجکت بدون کامنت تنها دو حالت دارد:

اصول پاسخ به داوری مقاله
  • موضوع مقاله شما با اسکوپ مجله تناسب نداشته است.
  • زبان نگارشی مقاله ایرادات جدی داشته باشد و فرمت مقاله نویسی رعایت نشده باشد.

در این دوحالت سردبیر مجله ناچار است که مقاله شما را همان ابتدا رد کند و به نقطه نظر هم نمیرسد. البته معمولا اگر ریجکت مقاله به دلیل اول باشد سردبیر مجله آن را به اطلاع شما خواهند رساند. در این صورت باید نویسنده آن را به طور کامل بررسی نماید و برای سایر ژورنال ها ارسال کند.

پیشنهاد یک ژورنال برای ارسال مقاله

زمانی که مجله به دلیلی که در بالا گفتیم ریجکت می شود، میتواند خبر خوبی همراه خود داشته باشد. اینکه مقاله شما ایرادات فاحش و اساسی ندارد که بخواهد بدون ارسال به بخش داوری ریجکت شود. معمولا انتشاراتی که در زمینه های علمی فعالیت دارند، مجلات مختلفی در زمینه های متفاوتی دارند، حال فکر کنید سردبیر هر دو مجله یک شخص باشد.

اگر سردبیر مجله ای که مقاله‌تان را برایش ارسال کرده اید احساس کند مقاله برای مجلات دیگری مناسب‌اند، حتما آن ها را به شما معرفی خواهند کرد. شما پس از ارسال مقاله به سایر مجلات متایج مثبتی دریافت خواهید کرد.

همچنین مطالعه کنید فرمت نوشتن مقاله علمی

ارسال مقاله به بخش داوری همتا

پس از گذشتن از سردبیر مجله، به بخش داوری همتا میرسید. این یعنی در انتخاب مجله تصمیم درستی گرفته اید و در زبان نگارش حد استاندارد را رعایت کرده اید. از این مرحله به بعد مسئولیت مقاله شما بر عهده داران است و باید پژوهش های شما بتواند آن را راضی کند. این مرحمله داوری همتا نام دارد. پس از اینکه داوران در این مرحله نظرات خود را اعمال کردند، فرایند پاسخ به داوری مقاله شروع می شود.

پاسخ داوران به مقاله

پاسخ داوران به مقاله

همنطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از دلایل ریجکت مقاله این است که مقاله توط هیات داوران بررسی شود و سپس از لحاظ نظرات علمی دارای ایرادات کلی و جزئی باشد که باعث عقب افتادن تایید مقاله شود. در واقع می توان گفت داوری مقالات چند حالت بیشتر ندارد. بهترین حالت این است که مقاله توسط داوران تایید شود.

افرادی که حالت اکسپت مقاله را تجربه کرده اند معمولا در چند مرحله اصلاحیه انجام داده اند. خیلی کم پیش می آید که یک مقاله در همان مرحله اول و یک ضرب تایید شود. به نویسنده آن هم بستگی ندارد.

پذیرش مقاله در صورت اعمال جزئیات

زمانی که داوران تنها ایرادات جزئی از مقاله شما میگیرند بدین معناست که نمیخواهند در همان ابتدا مقاله شما را تایید کنند. اما کلیت آن خورد تایید قرار گرفته است. در صورتی که مقاله شما به دلایل جزئی ریجکت شده بود باید خوشحال باشید. معمولا پاسخ به داوری در این حالت خیلی کار پیچیده ای نخواهد بود.

پذیرش مقاله در صورت تغییرات اساسی

اگر مقاله شما با این کامنت به شما ایمیل شد، یعنی مقاله نیاز به تغییرات اساسی و مهمی دارد. این مرحله کمی طولانی است و شاید در این حین کمی عصبانی هم شوید. اما ناچارید که تغییرات خواسته شده را به قاله اعمال نمایید. این کامتن هم یعنی در کل مقاله قابل پذیرش است اما در موارد زیادی نیاز به تغییرات جزئی و کلی دارد.

همچنین مطالعه کنید منظور از پروف ریدینگ یا Proofreading چیست؟

بازبینی اساسی و ارسال مجدد

زمانی که این کامنت را دریافت کردید نباید در پاسخ به داوری مقاله عجله کنید. این کامنت به معنی این است که مفقاله شما از نظر موضوع و ایده مرکزی اصلا بد نیست اما نحوه پرداختن به موضوع و بیان آن کمی مشکل دارد. تقریبا باید دوباره آن را بنویسید.

در پاسخ به داوری مقاله در این کامنت باید روش شناسی را بررسی نمایید، دوباره کار کنید و شروع به نوشتن کنید، در نهایت شاید به نتیجه ای مغایر دست پیدا کنید. البته این موضوعی نیست که از قبل مشخص باشد. به این کامنت داوران اصطلاحا رد مشروط معروف است.

ریجکشن

اگر این پیام را در ایمیلیتان دریافت کردید باید بگویم که خیلی متاسفم و مقاله شما پذیرفته نشده است. حتی پاسخ به داوری مقاله نیز کاری را درست نخواهد کرد و بهتر است به دنبال ژورنالی دیگر برای چاپ مقاله‌تان باشید. در این موقعیت خیلی هولناک به شما حتی رصت پاسخ به داوری مقاله هم داده نمی شود.

پاسخ به داوری مقاله باید چگونه باشد؟

پس از اینکه با انواع کامنت ها که داوران و سردبیر مقاله به شا ارسال می کنند آشنا شدید؛ مرحله بعدی که بسیار هم مهم است، پاسخ به داوری مقاله است. اهمیت دارد که با چه لحنی پاسخ می دهید و چگونه جملات را بیان می کنید. همچین باید تمام نقص ها در کامنت ها را برطرف نمایید تا به پذیرش مقاله نزدیک شوید. به هرحال داوران هر ژورنال اساتید رشته شما هستند و باید مودبانه صحبت کنید.

در ادامه به کمک تخصص و تجربیات مترجم های مجموعه ترجمر پیشنهاداتی را به شما ارائه خواهیم داد تا در پروسه پاسخ به داوری مقاله با دردسرهای کمتری روبرو شوید. لازم به ذکر است ما از اصطلاحات علمی  و فنی استفاده نخواهیم کرد. هدف ما دقت به ریزه کاری‌هایی است که ممکن شما در این راه دچار اشتباه کند. این مسائل در ظاهر خیلی به چشم نمیخورد اما رعایت آنها باعث هرچه بهتر شدن مقاله خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید ویژگی ترجمه تخصصی چیست؟

آرامش خود را حفظ کنید

پاسخ به داوری مقاله

زمانی که ایمیل داوران را دریافت کردید انها را با دقت مطالعه کنید. خیلی مهم است که مطمئن شوید داوران دقیقا چه میخواهند. باید درک کنید منظور آن ها چیست و چه چیزی را در آپدیت جدید مقاله از شما انتظار دارند. پس از آن باید به دنبال پاسخ باشید. در واقع داوران زمان کافی برای پاسخ به مقاله به شما می دهند، پس نیازی به کمبود وقت نیست. شما نامه داوری همتا را دریافت می کنید اما برای اطلاعات بیشتر به وبلاگ درباره پاسخ به مقالات سری بزنید.

همزمان که مدت زمان پاسخ به داوری مقاله را در نظر دارید به خود کمی فرصت بدهید تا نظرات درست داورانر انجام پروژه های دانشجویی به درستی درک کنید و بعد به سراغ آنها بروید. در این مسیر میتوانید از مترجمان تخصصی مقالات نیز مشورت بخواهید.آرامش خود را حفظ کنید، هیجانی پاسخ ندهید زیرا بعدا پشیمان خواهید شد.

اصلاح کنید یا دفاع کنید

زمانی که داوری تخصصی روی مقاله‌تان صورت میگیرد و کامنت تخصصی دریافت می کنید باعث میشود که خیلی قوی‌تر روی مقاله‌تان پژوهش انجام دهید. دیدتان را به این مسئله مثبت کنید و به عنوان فرصتی نگاه کنید که به شما داده شده تا پژوهش را کامل تر ارائه دهید. این بهبود به سایر محققان نیز مفید‌تر ارائه خواهد شد.

پس از اینکه یک روز برای بررسی و درک نظرات داوران زمان گذاشتید، باید برای پاسخگویی آماده شوید. بهترین روش آن است که به مهارت های تحلیلی ذاتی‌تان اعتماد کنید. یادتان باشد که ویراستار ژورنال اصلاحیه پاسخ به داوری مقاله را دریافت می کند و در صورت لزوم آن را برای داوران ارسال خواهد کرد. یادتان باشد که پاسخ شما باید بسیار مودبانه باشد و همه مطالب را ذکر کنید.

پاسخ به داوری مقاله

در پاسخ نباید خودنمایی کنید. ابتدا از داوران تشکر کنید که نقاط ضعف شما را بیان کرده اند و از این به عنوان فرصتی طلایی برای بهتر شدن یاد کنید. شاید آموختن روش مودبانه کار چندان آسانی نباشد ولی باید بدانید که مخالفت کردن با نظر داوران هم در جای خود ایرادی ندارد، اما چیزی که درست این است که به صورت مودبانه مخالفت خود را بیان کنید.

همچنین مطالعه کنید بهترین ژورنال های پزشکی

فهرستی را آماده کنید و طبق آن پیش بروید

بهترین روش برای پاسخ‌دهی به تمامی نظرات داوران لیست کردن آن است. آن را در یک فهرست بنویسید تا مجبور نشوید برای هر تغییر کل متن را بازخوانی کنید. برای راحتی کار هر مورد را جداگانه بنویسید و نظرات داروان را قید کنید و جداگانه پاسخ دهید. در پاسخ به داوری مقاله از گفتن جملات «جواب داده شد» و «در نسخه‌ی اولیه اصلاح شد» پرهیز کنید.

روش پاسخ به داوری مقاله

حتما پاسخ های دقیق و روشن بنویسید و متن اصلاح شده حاوی پاسخ‌تان را در زیر کامنت ها وارد کنید. با این روش داوران به سرعت متوجه نظرات و نکات ذکر شده خواهند شد. به راحتی میتوانند پاسخ ها را بررسی و ارزیابی نمایند.

با ملاحظه قدم بردارید

درست است که متن شما نیاز به ویراستاری دارد اما تا انجایی که میتوانید ملاحظه کرده و عیب‌یابی را خودتان انجام دهید. ویراستاران به دلیل مشغله زیادی که دارند شاید نتوانند آنطور که باید ایرادات متن را رفع کنند. شما دقیقا باید مقاله‌تان را مطابق به اجزای مقاله که در سایت ژورنال‌ها بیان شده است، آماده کنید. در زمان پاسخ به داوری مقاله و ارسال مجدد موارد زیر را لحاظ نمایید:

  • نامه‌ی معرفی

نامه معرفی شامل متنی مختصر و مودبانه است که خطاب به ویراستار باید همراه با مقاله اصلاح شده ارسال گردد. این نامه توسط نویسنده‌ی مسئل نوشته می شود و باید توضیحاتی را درباره مقاله ارسالی و درخواست مختصر برای ارزیابی مجدد باشد. برای آسودگی از ترجمه فارسی به انگلیسی نامه معرفی آن را برای عیب‌یابی برای مترجمان ارسال کنید.

  • فهرست پاسخ‌ها

تمامی کامنت ها و پاسخ هایی که به آنها داده‌اید باید ضمیمه شوند. زمانی که این فهرست را تهیه می کنید از دید داوران شما شخصی منظم و صاحب روش هستید و هم اینکه کار داوران برای بررسی مقاله راحت‌تر می شود.

  • برگه‌ای که مشخص کننده تغییرات ایجاد شده در متن است

در نسخه‌ای که برای داوران ارسال کرده‌اید، تغییرات که در متن اعمال شده علامت گذاری نمایید. میتوانید از ابزارهایی مانند «Track Changes» در مایکروسافت برای نمایش تغییرات استفاده کنید. همچنین این روش کار را برای ویراستار نیز راحت می کند تا تنها بخش های تغییر یافته را ویرایش نماید.

  • نسخه‌ی نهایی

یک نسخه از متن اولیه را نیز ارسال کنید که شکل نهایی متن را نمایش دهد.این فایل به عنوان «نسخه اولیه» ارسال میگردد و با این روش ویراستار می تواند کار ویرایش را بدون پرداختن به سایر جزئیات انجام دهد.

  • تشکر و قدردانی از داوران

داوران برای بررسی مقالات زمان زیادی را صرف می کنند و با افراد زیادی سروکله می زنند. تشکر از آنها هم نهایت ادب است. به هیچ عنوان به نیت خیر آنها شک نکنید. در پایان پاسخ به داوری مقالات از زحمات آنها تشکر کنید.

به این فکر نکنید که پاسخ به داوری مقاله و اصلاح آن کار پرزحمتی است. آرامش خود را حفظ کنید و خونسرد باشید تا بهترین فرصت برای انتشار مقاله را از دست ندهید. این مراحل به عنوان یک فرد تازه‌کار کاملا طبیعی است.

همچنین مطالعه کنید مهم ترین قواعد اصول نگارشی

کامنت تغییر اساسی

زمانی که کامنت تغییر اساسی را دریافت می کنید به این معناست که باید اصطلاحات «متن را شخم بزنید». دریافت این کامنت می تواند چند معنا داشته باشد که به آنها در ادامه اشاره می کنیم:

تغییر تعداد کلمات در متن

پاک کردن متنی که برای نوشتن آن ساعت‌ها و حتی روزها وقت گذاشته‌اید واقعا دشوار است. گاهی اوقات چاره‌ای ندارید و باید نیمی از متن را حذف نمایید و به اندازه نیمی دیگر متن اضافه کنید. باید توجه داشته باشید که تعداد کلمات مقاله در یک مجله تعداد مشخصی دارد و داوران یا سردبیر مجله بی‌علت این کمانت را برای شما ارسال نکرده است.

افزودن داده های بیشتر یا اصلاح روش شناسی

ممکن است داده هایی که جمع‌اوری کرده‌اید و آزمایش های متعددی روی آنها انجام داده‌اید کافی باشد. به همین علت مجبورید که داده های بیشتری جمع کنید و آزمایشات بیشتری انجام دهید. مطمئن چیزی که سخت‌تر از ارائه این داده‌ها است، بازبینی روش‌شناسی مقاله باشد. باید ساعت روی داده های مختل فکر کنید و در نهایت چیزی متاوت از نتیجه اول به دست آورید. در واقع بهتر است بگویم زمانی که این کامنت را دریافت می کنید تقریبا باید یک متن جدید بنویسید.

نمونه هایی از پاسخ به نظرات داوران

  • اگر با کامنت هایی که دریافت کرده‌اید احتمال می دهید داوران متن را اصلا به درستی نخوانده‌اند بهتر از از جملات زیر استفاده کنید:

We did not intend to indicate [بهتر است اینجا نظر اشتباه داور را بازگو کنید], and we have therefore the to specify that [ اینجا هم بهتر است نتیجه‌گیری خودتان را بنویسید].

  • اگر فکر میکنید که داوران احتمالا منظور شما را بد متوجه شده اند میتوانید به کمک جمله زیر مسئله را بیان کنید و به صورت شفاف‌تر آن را توضیح دهید.

Several statements that we were more ambiguous than intended and we have adjusted the text be clearer.

  • اگر داوران از شما خواسته‌اند که آزمایشات طولانی انجام دهید میتوانید در پاسخ به داوری مقاله به صورت زیر عمل کنید:

The suggested experiment is interesting and would provide additional information about…, but we feel that if falls outside the scope of this study.

  • اگر داوران از شما پاسخ سوالی را خواسته باشند که در هیچ منبع موثقی به آن جواب داده نشده بود، میتوانید برای پاسخ به داوری مقاله از جمله زیر استفاده کنید:

This is a valid and important question and we are curious what the result would be. However, we are unaware of any studies that provide the answer.

  • اگر خواستید به نوعی به داوران بگویید که ایرادگیری را تمام کنند و بیخیال آن شوند میتوانید از جمله زیر در پاسخ به داوری استفاده کنید:

We apologize for this error and we have corrected the text as suggested.

قوانینی که برای پاسخ به دوران باید رعایت کنید

در صورتی که مقاله شما به طور موقت پذیرفته شده باشد باید یک استراتژی را انتخاب کنید تا پاسخ به داوری مقاله خوب پیش رود و به مرحله تایید برسید. در بالا تمامی موارد را بررسی کردیم و روش پاسخ به داوری همتا را هم بیان نمودیم. در ادامه به طور خلاصه موارد الزامی را بیان می کنیم:

  1. با دقت نظرات داوران و سردبیران مجلات را مطالعه کنید.
  2. به هیچ عنوان به سرعت پاسخ ندهید. حداقل چند روز درباره پاسخی که به داوران دارین خوب فکر کنید.
  3. در صورتی که کامنت های ارسال یبه شما در جهت بهبود مقاله کمک می کنند حتما آن تغییرات را اعمال کنید.
  4. اگر ریجکت مقاله را بی‌علت میدانید و احساس می کنید که با همین شرایط قابلیت چاپ را دارد، بدون تامل به مجله دیگری ارسال کنید.
  5. اگر مقاله به صورت موقت پذرفته شده است سریعا پاسخی مودبانه، تفکرانه و دقیق تهیه و ارسال نمایید.
  6. در پاسخ به داوری مقاله از به کار بردن لحن تدافعی بپرهیزید.
  7. به هر یک از نظرات به صورت منظم پاسخ دهید و در صورت اعمال تغییرات آن را ذکر کنید.
  8. تا جایی که ممکن است مقاله را تغییر داده و اصلاح کنید.
  9. همیشه داوران در یک مجله با یکدیگر هم نظر نیستند و شما با توجه به آنچه نوشته‌اید باید تصمیم بگیرید که کدام یک به بهبود و کفیت مقاله می افزاید.
  10. اگر داوران اشتباهی مرتکب شده‌اند می توانید با ارائه مدارک و حقایق نظر اینشان را نقد کنید البته با لحنی کاملا مودبانه.
  11. 11.   برخی مواقع باید از حجم مقاله کم کنید، بهتر است حساسیت به خرج نداده و تعداد کلمات را کاهش دهید.
  12. اطمینان داشته باشید که تغییراتی که ذکر کرده‌اید حتما در مقاله اعمال شده باشد و در راستای اصول مجله انجام داده باشید.

نتیجه‌گیری

البته هواستان باشد که هر مجله شیوه‌نامه های مختص به خود را دارد و نمیتوان برای همه‌ی ژورنال‌ها یک روش را پیش برد اما با رعایت نکات گفته شده، میتوانید مرحله دشوار و حساس پاسخ به داوری مقاله را کمی ساده‌تر پشت سر گذاشت.

تیم ترجمر آماده است تا خدمات جامع تهیه و ترجمه مقالات ISI را به شما عزیزان ارائه دهد. مترجمان تیم ترجمر همگی تجربیات علمی و تخصصی در خصوص ترجمه مقالات و پاسخ به داوری مقالات را دارا هستند. شما با همکاری با تیم ترجمر به راحتی می توانید مراحل تایید مقاله را پشت سر بگذارید.