بهترین ژورنال های پزشکی
21
نوامبر

لیست بهترین ژورنال های پزشکی

معرفی برترین ژورنال های پزشکی فهرست مجلات معتبر پزشکی در جهان

پزشکان و محققان در سراسر دنیا همیشه دستاوردهای بی‌نظیری را داشته اند و باید پایگاهی باشد که بتوانند تحقیقات و پژوهش های ارزشمند خود را با سایر افراد در میان بگذارند. اما سوال اینجاست برترین و معتبرترین ژورنال های پزشکی کدام اند؟ آیا اصلا این چنین ژورنالی وجود دارد که بتوان به خیالی آسوده به مجلات انتشار داده‌اش اعتماد کرد؟

بهترین ژورنال های پزشکی

با جست‌وجوهایی که در منابع مختلف صورت گرفته است میتوان مجله پزشکی نیوانگلند را با بالاترین ضریب تاثیر و همچنین بیشترین مشترک به عنوان بهترین ژورنال پزشکی در سراسر دنیا شناخت. البته تنهای این ژورنال پزشکی وجود ندارد. شما میتوانید تحقیقات پزشکی خود را در سایر ژورنال های پزشکی به چاپ برسانید.

با وبلاگ ترجمر همراه باشید تا با هم ویژگی های تک تک این ژورنال ها را بررسی کنیم تا بتوانید راحت‌تر برای مقاله های پژوهشی‌تان تصمیم بگیرید. ابتدا مجلاتی که در سراسر دنیا بهترین و برترین هستند را معرفی می کنیم و سپس به معرفی ژورنال هایی که مخاطبان بیشتری دارند میپردازیم.

ضریب تاثیر و داوری همتا

در ژورنال های پزشکی مقالات معمولا بر اساس ضریب تاثیر و همچنین داوری همتا دسته بندی می‌شوند. در واقع با این کار بررسی و هماهنگ‌سازی اولیه مقالات انجام میگیرد. زمانی مقاله مورد نقد داوران همتا قرار میگیرد میتوانیم مطمئن باشیم که به درستی بررسی شده است و مقاله مبتنی بر داده‌های دقیقی هستند و در رابطه با مخاطبین هدف است.

با اینکار سردبیر مجله خاطرجمع است که مقاله با استانداردهای مجله هماهنگ است. ترجمه مقاله به درستی انجام شده است و اصول نگارشی رعایت شده است.

هر ضریب تاثیر بالاتر باشد، ژورنال از  نظر اعتبار در سطح بالاتری قرار دارد. ضریب تاثیر برای مقالات علمی به کار برده می شود و با توجه به تاثیر دفعات استناد دیگر نشریات به مقاله اندازه‌گیری می شود. ضریب تاثیر از تقسیم تعداد کل مطالب قابل استناد که یک ژورنال در طول یک سال منتشر کره است، بر تعداد دفعات واقعی که سایر مجلات نمایه‌شده به کلیه مطالب انتشار یافته در آن ژورنال استناد کرده اند به دست می آید. حاصل ضریب تاثیر یک عدد برای مثال عدد 9.50.

فهرست ژورنال های برتر پزشکی با توجه به ضریب تاثیر

فهرست ژورنال های برتر هر ساله تغییر می کند و بروز می شود. معیار انتخاب این لیست ضریب تاثیر بالا است. در ادامه به معرفیی چند ژورنال برتر پزشکی که بر اساس ضریب تاثیر رتبه گرفته‌اند میپردازیم:

ژورنال پزشکی نیوانگلند

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم ژورنال پزشکی نیوانگلند یا NEJM، با بررسی موارد مختلف و در نظر گرفتن ضریب تاثیر بسیار بالا به عنوان برترین ژورنال پزشکی دنیا شناخته می شود.

در طول هفته، 600000 نفر از گوشه و کنار دنیا به این ژورنال پزشکی سر میزنند و اکثر ژورنال های دیگر به مقالات پژوهشی علمی در آن استناد می کنند. در سال های اخیر این ژورنال در مقایسه با سایر ژورنال‌های پزشکی، از بالاترین ضریب تاثیر برخوردار بوده است که تقریبا عددی برابر 79/258 است.

پژوهش هایی که در NEJM در اختیار پزشکان و اساتید قرار داده می شود مربوط به علوم زیست‌پزشکی و کار بالینی است که مهم ترین مشخصه آنها اطلاعات فهم‌پذیر و قابل درک بودن آن است. در این ژورنال تیم ویراستاری مقالات و نوشته‌های ارسال شده را در نهایت ریزبینی و دقت بررسی می کنند تا برای فرآیندهای آماری، همتا و ویرایش آماده شوند. به دلیل اهمیت اطلاعات پزشکی این تیم وظیفه دارد تا مقالات را از نظر علمی، به شدت مورد بررسی قرار دهند.

New England Journal of Medicine Publishes 'Strategy' for States on How to  Consider COVID-19 Vaccine Mandates • Children's Health Defenseاین ژورنال در هر سال بیش از 16000 مقاله را دریافت می کن اما حقیقت این است که تنها 5 درصد از آن ها به مرحله چاپ میرسند. بخش اعظم این مقالات از خارج از ایالات متحده به ژورنال ارسال می‌شود. یکی از مفیدترین کارهایی که این مجله انجام داده است، دسترسی آنلاین رایگان بیش از 90 کشور کم درآمد دنیا به سایت است. همچنین مقالات پس از 6 ماه از انتشار اولیه در دسترس آنها قرار میگیرد تا بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند.

وب‌سایت ژورنال پزشکی نیوانگلند

ژورنال لنست

لنست یکی از ژورنال های السیس شده توسط الزویر است که به صورت ماهانه مقالاتی در حوزه‌هایی مانند دیابت و اندوکرینولوژی، سلامت جهانی، هماتولوژی، HIV، بیماری‌های عفونی، نورولوژی، آنکولوژی، روان‌پزشکی و پزشکی تنفسی را کاور می کند.

دومین ژورنال پزشکی معروف پس از ژورنال نیوانگلند، ژورنال لنست است که ضریب تاثیر 53/254 را دارد. شما به صرت نسخه‌های چاپی، آنلاین و تلفن همراه میتوانید به این ژورنال دسترسی داشته باشید. جالب است بدانید که ژورنال لنست اولین نسخه مقاله را در سال 1823 انتشار دارد و از آن زمان تا کنون سعی دارد تا در حد توان علوم پزشکی را در دسترس افراد قرار دهد تا تاثیرات مثبت بر افراد گذاشته و جامعه را دگرگون سازد.

بهترین ژورنال های پزشکی

یکی از افتخارات مجله لنست این است که به هیچ نهاد اجتماعی و سیاسی وابسته نیست و با انتشار مقالات علمی بر سلامت افراد تاثیر میگذارد. تیمی که به عنوان ویراستار در این مجله فعالیت می کنند استارندارهای بالایی دارند و بهترین مقالات پژوهشی را بر اساس کیفیت در راستای بهتر ساختن زندگی انسان‌ها، انتخاب می نمایند.

همچنین مطالعه کنید زمینه های کاری مترجمی

از جمله نمونه مقالات خوبی که این ژورنال به ثبت رسانده است میتوان به سیستم استنت‌گذاری فایرهاوک اشاره کرد که اولین ابزار پزشکی را مربوط به کشور چین میداند که توسط این ژورنال به رسمیت شناخته شده است. همچنین مقاله بسیار مفیدی که در حوزه مشکلات قلبی‌عروقی نوشته شده است، نمونه بسیار مفیدی از مقالات ژورنال لنست است.

وب‌سایت ژورنال پزشکی لنست

ژورنال انجمن پزشکی آمریکا جاما

جاما نت‌ورک مسئول انتشار مقالات در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا (جاما) است. ضریب تاثیر در ژورنال جاما در سال 2015 برابر با 47/661 بود. این ژورنال در این سال به عنوان «پربازدیدترین ژورنال پزشکی جهان» شناخته شد به این صورت که بیش از 320000 نسخه چاپی دریافتی ،1/2 فهرست و آگه‌باش دریافتی به صورت الکترونیکی و بیش از 20 میلیون بازدید سالانه از وب‌سایت آن داشته است.

در ژورنال جاما مقالات داوری شده همتا درباره تمامی عناوین و موضوعات پزشکی به انتشار می رسند و سعی دارند تا پزشکان درباره پیشرفت های خارج از رشته خودشان نیز اطلاعاتی را کسب کنند. از جمله حوزه‌های که توسط ژورنال انجمن پزشکی آمریکا پوشش داده می‌شود میتوان به کاردیولوژی، درماتولوژی، جراحی پلاستیک صورت، پزشکی داخلی، نورولوژی، آنکولوژی، چشم پزشکی، جراحی سر و گردن طب اطفال و روان پزشکی اشاره کرد.

ژورنال های پزشکی

اگر بخواهیم جزئیات بیشتری درباره تنوع عناوین مقالات انتشار یافته در وب‌سایت آنها را بیان کنیم، میتوان موارد زیر را نام برد:

  • بیانیه هلسینکی – رعایت اصول اخلاقی در پژوهش‌های پزشکی
  • دستورالعمل‌های مدیریت اپیوئید – مجموعه مقالات مرتبط با اپیوئیدها
  • فلوشیپ فیش‌باین – در این فلوشیپ که به صورت یکساله ارائه میگردد پزشکان با چگونگی ویرایش و انتشار یکی از مقالات مهم در این ژورنال آشنا می شوند.
  • هنر و تصاویر در روان‌پزشکی – مجموعه‌ای از مقاله‌هایی که در بازنمایی حقایق مربوط به بیماری روانی، نقش هنرهای تجسمی را بررسی می کند.
  • ژنومیک و بهداشت دقیق – آخرین پیشرفت های پزشکی دقیق، فرایندی که با توجه به تنوع ژنتیکی فرد، روش درمان را با بیمار هماهنگ میکند.
  • دستورالعمل‌های غربال‌گری سرطان پستان – دستورالعملی هایی که ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد که توسط انجمن انجمن سرطان آمریکا به‌روز شده است.
  • راهنمای سبک نگارش AMA – ارائه راهنمای سبک نگارشی برای ویراستاران و مولفان
  • عناوین و مجموعه‌ها – مجموعه‌ای که شامل محتواهای ارائه شده توسط جاما و ژورنال‌های تخصصی آنها می باشد.

سایت ژورنال جاما

همچنین مطالعه کنید شیوه های حرفه ای جستجوی مقالات فارسی

ژورنال پزشکی بریتانیا

ژورنال پزشکی بریتانیا در سال 1840 کار خود را با عنوان Provincial Medical and Surgical Journal آغاز نمود و به صورت مداورم به انتشار مقالات میپرداخت. هدف از تاسیسن این ژورنال رهبری مباحث مربوط به سلامت و دخالت دادن، آگاه نمودن و برانگیختن متخصصان سلامت برای بهبود بیمارانشان بود.

ژورنال پزشکی بریتانیا یکی از 55 مجله پزشکی است که توسط شرکت BMJ اقدام به انتشار میکند. ضریب تاثیر این ژورنال  برابر است با 23/295. در این ژورنال اخبار، روزنامه ها، مقالات و گزارش‌های مربوط به عواملی که به پزشکان کمک می کنند تا در مورد مسائل بالینی، بهداشت و عمومی بهتر تصمیم بگیرند، منتشر می شوند.

بهترین ژورنال های پزشکی

BMJ مقالات بسیار مفیدی را به ثبت رسانده است که از جمله مقاله های برجسته این ژورنال میتوان به مواردی مانند؛ کشف کلروفرم (که در زمان تولد فرزند هشتم ملکه یکتوریا استفاده شده است) ، افشاگری در مورد پرورش کودک، اولین تصویر اشعه ایکس در بریتانیا و ارتباط بین استعمال دخانیات و سرطان ریه اشاره کرد.

سایت ژورنال پزشکی بریتانیا

طب داخلی جاما

این ژورنال در گذشته به آرشیوهای طب داخلی معروف بوده است. طب داخلی جاما دربر گیرنده طب داخلی عمومی و طب داخلی تخصصی می باشد. مقالاتی که توسط داوری همتا تایید می شوند در واقع به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پژوهش‌ها و تحقیقات آموزنده‌ای را در اختیار خوانندگان قرار خواهند داد.

در بین 154 ژورنال پزشکی در کل دنیا در دسته «پزشکی، عمومی و داخلی»، طب داخلی جاما رتبه پنجم را به ضریب تاثیر 19/989 به خود اختصاص داد. ساالانه حدود 3/8 میلیون نفر بازدید آنلاین داشته و پنج میلیون نفر مقالات را مشاهده و دانلود کرده‌اند. طب داخلی جاما یخشی از جاما نت‌ورک ژورناهاست که دربر گیرنده 11 ژورنال تخصصی جاما نت‌ورک و جاما نت‌ورک اپن است.

ژورنال های پزشکی

یکی از ژورنال هایی که به طور مداوم مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و مقاله هایی درباره مسائل ایمنی بیمار و سنجه‌های محافظت عمومی انتشار داده که سبب اقدامات قانونی مقامات ایالت متحده منجر شده است.

سایت ژورنال طب داخلی جاما

جدا از ضریب تاثیر که اهمیت زیادی دارد، بسیاری از ژورنال ها هستند مه تنها به دلیل بازدید زیاد کاربران مورد توجه متخصصان قرار میگیرند. از جمله پربازدیدترین و پرخواننده ترین ژورنال های مراقبت های بهداشتی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

ژورنال آمریکایی پزشکی پیش‌گیرانه

در ژورنال آمریکایی پزشتی پیش‌گیرانه یا AJPM مقالاتی انتشار پیدا میکنند که در رابطه با پیش گیری بیماری‌های مزمن و حاد پرداخته شده باشد. تحقیقات مروبط به پیش گیری، آموزه ها و روش های علمی و سیاست های این حوزه عناوین رایجی هستند که این ژورنال پوشش میدهد. علاوه بر این ها به دنبال پیش گیری مسائل بالینی، رفتاری و بهداشت عمومی از جمله آسیب و خشونت، استعمال و دخانیات، تغذیه و استفاده از الکل هستند.

بهترین ژورنال های پزشکی

این ژورنال در بین تمامی ژورنال های پزشکی، عمومی و  داخلی رتبه 20 را به خود اختصای داده است و از بین 180 ژورنال در دسته بهداشت حرفه‌ای و محیط عمومی رتبه 23 را دارد.

سایت ژورنال آمریکایی پزشکی پیش‌گیرانه

دراگ سیفتی

ژورنال دراگ سیفتی مربوط به انجمن رمس و بین المللی مراقبت هیا دارویی یا ISoP است. مقالات داوری شده همتا در این ژورنال تمامی جنبه های ایمنی دارویی از جمله ارزیابی، مزایا و مدیریت ریسک را پوشش می دهد. در این ژورنال مقالات مروری و پژوهشی که راهنمای استفاده و تجویز موثر و ایمن دارو را که باعث تسریع درمان می شود را معرفی  و منتشر می کند.

بهترین ژورنال های پزشکی

این ژورنال سعی دارد تا با فراهم آوردن فرصت برای تبادل اطلاعات، دانش، ایده ها و پژوهش های جدید، علوم و یادگیری را در همه کشورها پرورش دهد.

سایت ژورنال دراگ سیفتی

سالنامه طب داخلی

از جمله تاثیرگذارترین ژورنال های پزشکی دنیا میتوان به سالنامه طب داخلی اشاره نمود که در سال 1927 بوسیله کالج پزشکان آمریکا به ثبت رسید. این ژورنال خدمات وسیعی را درباره پژوهش‌ها، مقاله های داوری شده توسط همتا، دستورالعمل های علمی و گزارش های مربوط به کار بالینی، ارائه سیاست‌های مراقبت های بهداشتی، آموزش پزشکی، اخلاق و روش تحقیق را به کاربران ارائه می دهد.

تعداد خوانندگان سالنامه طب داخلی در طول یک سال بیش از 148000 نفر بوده و ضریب تاثیر آن عددی برابر با 19/384 است. این ژورنال با 53689 بار استناد، بیشترین تعداد استناد را در بین ژورنال های طب داخلی عمومی در دنیا را دارد. از جمله اهداف اصلی این ژورنال میتوان به ارتقای فضیلت در پزشکی، آگاه بودن پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی، بهبود استانداردهای گزارشگری و همچنین تاثیرگذاری بر بهبود سلامت در تمامی نقاط دنیا اشاره نمود.

در سالنامه طب داخلی سالانه تعداد 18000 مقاله از سوی داوطلبان از سراسر دنیا ارسال می شوند و مورد داوری همتا قرار میگیرند. از این تعداد تنها 6 الی 8 درصد آنها مورد پذیرش قرار گرفته و به انتشار راه پیدا میکنند. در این ژورنال اکثر مقالات به صورت رایگان برای کاربران منتشر می شوند و استفاده از تمامی شماره های آن برای مردم سراسر دنیا رایگان است.

همچنین مطالعه کنید کاربرد پارافریز و نقل قول در نگارش مقاله

بولتن سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی یا WHO یکی از جامع ترین و قابل توجه ترین  سازمان های مراقبت های بهداشتی دنیاست. این بولتن که بر کشورهای درحال توسعه خاصی تمرکز دارد توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است. این بولتن را می توان یکی از برترین ژورنال های عمومی و محیطی دنیا دانست. محتوا و آرشیوهای این ژورنال به صورت کاملا رایگان در دسترس عموم قرار می گیرد.

ژورنال های پزشکی

در بیانیه‌ای که در وب سایت بولتن منتشر شده است ماموریت این بولتن «انتشار و ترویج مربوط بهب هداشت عمومی است که از لحاظ علمی دقیق هستند، ارزش بین المللی دارند و به سیاست گذاران، محققان و متخصصان فرصت می دهند تا به دنبال بهبود سلامت، به ویژه جمعیت های محروم عملکرد موثرتر و بهتری داشته باشند».

لازم به ذکر است چکیده مقالات و همچنین وب سایت این ژورنال به 6 زبان رسمی سازمان ملل ترجمه می شود.

ژورنال Medical Care

انجمن بهداشت عمومی آمریکا  یعنی Medical Care، یکی از ده ژورنالی است که در مدیریت مراقبت های پزشکی رتبه کسب کرده است. حوزه کاری این ژورنال در رابطه با مقالاتی است که مدیریت و مراقبت های بهداشتی می باشد. مقالات داوری شده همتا که در رابطه با برنامه ریزی، سازمان دهی، تامین مالی و ارزیابی خدمات بهداشتی هستند را منتشر می کند. همراه در نسخه، شماره های مکمل نیز منتشر می شوند که بر حوزه های خاص اشاره دارند.

ژورنال Medical Care، به دلیل تعهداتی که برای پژوهش ،آموزش و سیاست گذاری بهبود سلامت در ایالات متحده دارد از سیستم پزشکی حمایت می کند. به این ترتیب که برای همه مراقبت باکیفیتف پزشکی پیش گیرانه و در دسترس و حساسیت فرهنگی فراهم نماید.

ژورنال پزشکی استرالیا

ژورنال پزشکی استرالیا یا MJA در سال 1914 شروع به کار کرد و از جمله مجلات پزشکی عمومی داوری شده همتای معروف در استرالیاست. این ژورنال تمام مسائلی که مربوط به مراقبت های بهداشتی در استرالیا تحت تاثیر قرار می دهد را کاور می کند. در MJA جدیدترین پژوهش های بالینی، مقاله های مرری مبتنی بر شواهد، بروز رسانی‌های کار بالینی، عقاید و مباحث پزشکی و پیشرفت های حوزه علوم انسانی در استرالیت انتشار پیدا می کنند.

بهترین ژورنال های پزشکی

لازم به ذکر است که این ژورنال دسترسی به تمامی مقالات را برای کاربران رایگان کرده است و ضمانت دارد که دسترسی به تمامی مقاله های مربوط به بهداشت بومی آزاد است.

سایت ژورنال پزشکی استرالیا

ژورنال سلامت نوجوانان

ژورنال سلامت نوجوانا در سال 1980 تاسیس شد و هدف آن «بهبود زندگی نوجوانان و جوانان کم سن» است. در این ژورنال پژوهش و مقالاتی منتشر می شوند که علوم رفتاری و بیولوژیک پایه درباره سنین نوجوانی و جوانی همچنین سیاست ها و بهداشت عمومی در این حوزه را مورد بررسی قرار می دهد.

بهترین ژورنال های پزشکی

رتبه این ژورنال در بین 180 مجله مرتبط با بهداشت عمومی و حرفه ای رتبه 22 و در بین 12 ژورنال طب اطفال نیز رتبه 5 را کسب نمود. از بین 73 ژورنال روان شناسی و رشد رتبه 7 و در میان 156 ژورنال مربو به بهداشت عمومی، محیطی و حرفه ای رتبه 8 را به خود اختصاص داد.

مایو کلینیک پروسیدینگز

یکی از سازمان های پژوهش پزشکی برجسته کلینیک مایو است و ژورنال آن یعنی مایو کلینیک پروسیدینگز ارائه کننده فعالیت های کلینیک است که پژوهش ها و یافته های کلینیک و مقالاتی که بر علوم آزمایشگاهی و بالینی، آموزش پزشکی و اقتصاد تمرکز دارند، منتشر می شوند.

بهترین ژورنال های پزشکی

این ژورنال سالانه حدود 127000 بازدید دارد و در بین 156 ژورنال پزشکی، عمومی و داخلی رتبه 11 را کسب نموده است.

ژورنال طب تسکینی و آسایشگاهی آمریکا

مراقبت های آسایشگاهی از جمله موضوعاتی که مردم از صحبت کردن درباره آنها اغلب ناراحت‌اند اما باید پذیرفت که بخش مهم از سیستم پزشکی در هر کشور مربوط به این حوزه است.

ژورنال طب تسکینی و آسایشگاهی آمریکا یا AJHPM مجموعه‌ای است که برای تیم های مراقبت‌های آسایشگاهی مانند پزشکان، پرستاران، مددکاران اجتماعی، روان شناسان، مدیران و همه افرادی که ارتباط نزدیکی با این حوزه دارند، مقالات و اطلاعاتی را ارائه میدهد. این ژورنال با توجه به جمعیت سالمند و بیماران مزمن در آمریکا سعی دارد تا جدیدترین تجهیزات، تحقیقات، پژوهش‌های پزشکی در حوزه مراقبت آسایشگاهی و درمان تسکین ارائه نماید.

بهترین ژورنال های پزشکی

داوری همتا در این ژورنال سرمقاله‌ها، تحلیل ها و دیدگاه‌های فردی، عقاید، مقاله های پژ<هشی، مجموعه های موضوعی و مقاله های مروری که در رابطه با مراقبت های تسکینی و آسایشگاهی هستند را منتشر می کند.

ژورنال تحقیقات بالینی

ژورنال تحقیقات بالینی یا JCI، با هدف پیشرفت پزشکی تاسیس شد و مقالات منحصر بفردی در رابطه با جدیدترین اکتشافات انجام شده در علوم پایه و زیست‌پزشکی بالینی را منتشر می کنند. به دلیل دامنه وسیع این ژورنال در دسته پزشکی، پز<هشی و آزمایشی خوانندگان زیادی را جلب خود کرده است. JCI به عنوان یکی از برترین ژورنال های پزشکی شناخته می شود و بخش ها و رشته های پزشکی زیادی را پوشش می دهد.

همچنین مطالعه کنید فرمت نوشتن مقاله علمی

از جمله موضوعات مورد مطالعه و مقالات منتشر یافته در این ژورنال می توان به تخصص های زیست‌پزشکی مانند خودایمنی، ایمونولوژی، نوروساینس، آنکولوژی و بیولوژی عروق را نام برد.

سایت ژورنال تحقیقات بالینی

در پایان

در نهایت می توان گفت تمام ژورنال های معرفی شده در مقاله قابل تایید هستند و اعتبار جهانی دارند. اگر در پژوهش های پزشکی مقالاتی قابل ارائه دارید ابتدا مجله ای که مقاله شما را پوشش دهد پیدا کنید تا تایید و انتشار یابد. مجموعه دانش گستر آماده است تا شما را در نوشتن، ویرایش و ترجمه مقاله همراهی کند تا با کمک تجربیات متخصص‌های ما به بهترین نتایج دست یابید و در راه موفقیت قدم بردارید.