آموزش دوربین ترجمه گوگل
24
نوامبر

آموزش کار با دوربین ترجمه گوگل

دوربین ترجمه گوگل

به لطف برنامه هایی مانند گوگل ترنسلیت، برقراری ارتباط با افرادی که به زبان مادری شما صحبت نمی کنند آسان تر از همیشه است. این برنامه بیش از 100 زبان را پشتیبانی می کند و برای سفر کاملا ضروری است و برای هر زمانی که نیاز دارید با فردی به زبانی دیگر حرف بزنید و ازتباط برقرار کنید.

دوربین ترجمه گوگل

اگر بدانید چگونه از همه ویژگی های آن استفاده کنید، از همان ابتدا بیشترین بهره را از این برنامه قدرتمند خواهید برد. تابلوهای خیابان، منوها، روزنامه ها و جزوه ها در هر سفری به اندازه کافی سخت هستند و زمانی که نمیتوانید این علائم را بخوانید سخت تر نیز می شود. شاید ابتدا سعی می کنید که هر کلمه را در Google Translate تایپ کنید اما با دوربین ترجمه گوگل این کار سریع تر از آنچه که فکر کنید انجام خواهد شد.

چگونه از مترجم گوگل استفاده کنیم؟

گوگل یکی از سرویس هایی است که هر بار کاربرانش با قابلیت های مختلف شگفت زده خواهد کرد. مترجم گوگل یکی از بهترین و کاربردی ترین سرویس های آن از گذشته تاکنون بوده است. شما به روش های مختلفی میتوانید از آن استفاده کنید.

برای استفاده از طریق وب سایت میتوانید به راحتی با تلفن همراه یا کامپیوترتان به سایت رفته و ترجمه آنلاین را انجام دهید. هچنین میتوانید اپلیکیشن آن را روی تلفن همراهتان نصب کرده هم ترجمه آنلاین و هم آفلاین داشته باشید. البته برنامه گوگل ترنسلیت برای نصب روی ویندوز نیز موجود است.

قابلیت های گوگل ترنسلیت

به عنوان یکی از بهترین برنامه های ترجمه زبان در سراسر جهان، برنامه مترجم گوگل بسیاری از ویژگی های مفید را ارائه می دهد و برای تلفن های همراه اندورید و iOS در دسترس است. جای تعجب دارد که یک برنامه به این اندازه امکانات متنوع ارائه دهد. در ادامه تمام قابلیت های مترجم گوگل آورده شده است:

  • ترجمه متن: با تایپ متن میتوانید آن را به 103 زبان دنیا ترجمه کنید.
  • ترجمه آفلاین: متن را در 59 زبان مختلف دنیا به صورت آفلاین ترجمه کنید.
  • دوربین فوری با دوربین: دوربین ترجمه گوگل در زمان میتواند متن را به 88 زبان دنیا ترجمه کند.
  • تصاویر و عکس ها: میتوانید عکس بگیرید و به 50 زبان زنده دنیا ترجمه کنید.
  • مکالمات: مکالمه بین دو نفر برای 43 زبان دنیا امکان پذیر است.
  • دست خط و نوشته: متن و کاراکترها را روی صفحه بکشید و به 95 زبان زنده دنیا ترجمه کنید.
  • کتاب عبارات: کلمات و عبارات ترجمه شده را ذخیره کنید.
  • کپی متن ترجمه شده: برای کپی کردن متن در هر برنامه ضربه بزنید تا ترجمه ظاهر شود.

دوربین ترجمه گوگل

به کمک آخرین به روز رسانی گوگل و اضافه شدن قابلیت دوربین ترجمه گوگل در حال حاضر شما قادر هستید که 88 زبان دنیا را تنها با یک عکس ترجمه نمایید. همچنین این ویژگی را نیز دارد که میتواند زبان در حال ترجمه را تشخیص دهد. البته زمانی میتوانید از این ویژگی استفاده کامل را ببرید که در یک زمان چندین زبان در حال استفاده باشد.

همچنین مطالعه کنید زمینه های کاری مترجمی

علاوه بر استفاده از دوربین برای ترجمه های فوری، میتوانید عکسی را هم که قبلا با دوربین گوشی گرفته اید و در گالری تلفن همراه خود ذخیره دارید را نیز ترجمه کنید. نمیتوان گفت که این برنامه در حال حاضر بسیار کامل است و در برخی از ترجمه ها اشتباهاتی وجود دارد، اما شروع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی برای پیمایش زبان هایی است که نمیدانید.

شما از مترجم گوگل در هر تلفن همراهی می توانید استفاده کنید. در ادامه چگونگی استفاده از دوربین ترجمه گوگل را به شما آموزش خواهیم داد.

در فیلم زیر می توانید آموزش کار با دوربین مترجم گوگل را مشاهده کنید.

چگونه از دوربین مترجم گوگل استفاده کنیم؟

به دلیل آنکه دوربین مترجم گوگل قابلیت جدیدی است، اکثر افراد نمیدانند که چگونه باید با آن کار کنند. با این برنامه میتوانید به راحتی ترجمه انگلیسی به فارسی و دیگر زبان ها را انجام دهید. تصاویرتان را به راحتی ترجمه کنید و دیگر نگران این نباشید که سایر زبان ها را نمیدانید.

1.در قدم اول ابتدا google translate را دانلود کنید و سپس روی تلفن همراهتان نصب نمایید و برای ترجمه متن با عکس مراحلی را که در ادامه توضیح داده ایم به دقت دنبال کنید.

لینک دانلود فایل اندروید

لینک دانلود فایل نسخه ios

2. پس از آن برنامه را اجرا کنید. حال باید صفحه ای مانند صفحه روبرو را ببینید.

دوربین ترجمه گوگل

3.در این مرجله باید زبان ورودی و خروجی را مشخص کنید. اینکه متن از چه زبانی به چه زبان دیگر ترجمه شود.

نکته: توجه داشته باشید که اگر زبان تلفن شما انگلیسی باشد در سمت چپ زبان ورودی خواهد بود و در سمت چپ زبان خروجی نمایش داده می شود. اما اگر زبان تلفن همراهتان فارسی باشد، زبان ورودی در سمت راست و زبان خروجی در سمت چپ قرار می گیرد.

4.زمانی که میخواهید از ترجمه فارسی استفاده کنید باید فایل فارسی (persian) را دانلود کنید. بر روی زبان مقصد کلیک کرده و در لیست ظاهر شده زبان فارسی را پیدا کنید و ضربه بزنید تا دانلود آغاز شود.

دوربین ترجمه گوگل
آموزش دوربین ترجمه گوگل

نکته: برخی از زبان ها در بانک اطلاعاتی ترجمه گوگل وجود دارند و برخی باید دانلود شوند. اگر هر زبانی به جز فارسی مد نظرتان هست میتوانید به راحتی آن را انتخاب کنید و در صورت نبود فایل دانلود آن را دانلود کنید.

نکته: اگر برای دانلود فایل از داده تلفن همراه استفاده می کنید در هنگام دانلود، گزینه‌ی دانلود فقط از طریق wifi را به دانلود از طریق wifi و داده تلفن همراه تغییر دهید.

آموزش دوربین ترجمه گوگل

5.حالا میخواهیم که از دوربین ترجمه گوگل استفاده کنید. روی دوربین (camera) که در تصویر اول (صفحه اصلی اپلیکیشن) مشاهده کردید، ضربه بزنید تا وارد صفحه ای شبیه به تصویر زیر شوید.

دوربین ترجمه گوگل

با انتخاب گزینه اسکن و زدن دکمه شروع، تصویری که دوربین نشان میدهد اسکن می شود.

6.از text (متن) مورد نظرتان به صورت کاملا واضح عکس بگیرید.

7.پس از اینکه دوربین تصویر را اسکن کرد، لغات شناسایی کرده را به صورت زیر نشان خواهد داد.

دوربین ترجمه گوگل

اگر قصد ترجمه همه متن را دارید روی گزینه “انتخاب همه” را ضربه بزنید و در صورتی که میتوانید تنها قسمتی از متن را ترجمه کنید با انگشت روی آن قسمت بکشید.

8. همانطور که میبینید ترجمه انجام شده و با زدن ضربه روی نوار آبی میتوانید ترجمه را به صورت کامل ببینید.

آموزش دوربین ترجمه گوگل

ترجمه ی بخشی که در بالا انتخاب شده در زیر میبینید. همچنین اگر میخواهید تلفظ کلمات را بشوید میتوانید از آیکن بلندگو (Speaker) که در پایین تصویر نشانه داده شده است استفاده کنید.

دوربین ترجمه گوگل

پس از ترجمه (text) شما در حافظه گوگل ترنسلیت ذخیره خواهد شد.

ترجمه تصاویر قدیمی با دوربین گوگل

حتما برایتان سوال است که آیا میتوان از تصاویر قدیمی که گرفته ایم نیز استفاده کنیم؟ باید پاسخ دهیم که بله و اصلا هم کار سختی نیست. پس از اینکه برنامه را باز کردید و روی آیکون دوربین ضربه زدید میتوانید آیکون گالری را از گوشه سمت چپ انتخاب کنید و تصویر مورد نظر را برای ترجمه اضافه کنید.

همچنین مطالعه کنید آموزش کار با مترجم گوگل

آموزش دوربین ترجمه گوگل

چگونه در آیفون از دوربین ترجمه استفاده کنیم؟

باید بگوییم که دوربین ترجمه در مدل های مختلف تلفن همراه تفاوتی با هم ندارند و شما در تلفن همراه آیفون نیز مراحل بالا را طی کرده و ترجمه تصاویر را انجام دهید. در آیفون گوگل ترنسلیت قادر است 103 زبان را پشتیبانی کند و 59 زبان به صورت آنلاین در دوربین ترجمه گوگل قابل استفاده است.

همچنین مطالعه کنید با حافظه ترجمه راحت تر ترجمه کنید!

مزایای استفاده از دوربین مترجم گوگل

زمانی که یک برنامه توسط یک کمپانی بزرگ ساخته می شود مطمئنا ویژگی های منحصر بفردی دارد. در ادامه تعدادی از ویژگی ها و قابلیت های گوگل ترنسلیت در بخش دوربین ترجمه گوگل را بازگو خواهیم کرد.

  • بهترین مزیت این برنامه برای کاربران ایرانی این است که از زبان فارسی پشتیبانی می کند و شما میتوانید از هر زبانی ترجمه فارسی را انجام دهید.
  • اگر برنامه را به صورت کامل دانلود کرده باشید میتوانید از سیستم آفلاین و بدون نیاز به اینترنت استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که برای ترجمه دقیق تر و بهتر لازم است که گوگل ترنسلیت به اینترنت متصل باشد.
  • یکی دیگر از مزایای دوربین ترجمه گوگل، انتخاب متن است. ممکن است شما تنها به بخشی از ترجمه متن نیاز داشته باشید، در این صورت تنها بخش مورد نظرتان را انتخاب می کنید و شما قسمت برایتان ترجمه خواهد شد.
  • همانطور هم که در بالا بیان شد امکان ترجمه تصاویر قدیمی نیز وجود دارد. در صورتی که میخواهید چند صفحه را پشت سرهم ترجمه کنید، از آنها عکس بگیرید و با دوربین ترجمه گوگل پشت سرهم به ترجمه هر صفحه بپردازید.
  • یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث تمایل گوگل ترنسلیت از سایر برنامه های ترجمه میشود، این است که امکان ذخیره ترجمه ها در این اپلیکیشن وجود دارد. ترجمه ها را در حافظه خود نگه میدارد تا شما در صورت لزوم دوباره بتوانید از آنها استفاده کنید.
  • تلفن همراه اندروید یا iOS فرقی ندارد. شما در هر مدل میتوانید به راحتی این نرم افزار را نصب کنید و از قابلیت های مختلفش بهترین بهره را ببرید. در واقع در هر موقعیتی که باشید، آسان ترین و سریع ترین روش ترجمه استفاده از ابزارهای ترجمه گوگل است.

معایب دوربین مترجم گوگل

با توجه به اینکه دوربین ترجمه گوگل ابزاری تازه است و هنوز کاملا نشده معمولا دارای معایبی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. البته لازم به ذکر است که این معایب تنها به خاطر کامل نبودن این تکنولوژی می باشد و در آینده حتما رفع خواهد شد.

  • در دوربین ترجمه گوگل تنها میتوانید از زبان های محدودی به عنوان زبان پایه یا ورودی استفاده کنید. سیستم گوگل درایو برای اسکن کلمات توانایی بیشتری دارد ولی این قابلیت در برنامه گوگل ترنسلیت کمی ضعیف تر است و به همین خاطر ضعف بزرگی به شمار میرود.
  • یکی دیگر از معایب این سرویس تشخیص ضعیف ترجمه است و نمیتواند کلمات را براساس معانی مختلف ترجمه نماید. همزمان با پیشرفت تکنولوژی کیفیت ترجمه های ماشینی نیز افزایش یافته است اما همچنان کیفیت مطلوبی نیست و برای رفع مشکلات اضطراری استفاده می شود. برای مثال برای ترجمه مقاله اصلا نمیتوان به آن تکیه نمود.
  • دوربین ترجمه گوگل برای تشخیص متن تصاویر به سرورها متکی است. همین امر سبب شده تا برای استفاده این قابلیت به اینترنت زیاد و پرسرعت نیاز داشته باشید. از طرفی دیگر چون تصاویر به سرورها ارسال می شود امنیت اطلاعات کاربران کاهش پیدا خواهد کرد.
  • این اپلیکیشن قادر است که متن ترجمه شده را بخواند اما چون هنوز برای زبان فارسی کامل نشده است همچنان نمیتوان به آن اتکا و اعتماد کرد.

نکاتی درباره استفاده از دوربین ترجمه گوگل

  • اگر قصد ترجمه مقاله یا کتاب را دارید که حجم بالایی دارد بهتر از گوگل ترنسلیت استفاده نکنید. زیرا هم دقت پایینی دارد و هم باید زمان زیادی صرف را ویرایش آن کرد. برای ترجمه تخصصی کتاب و مقاله میتوانید با سایت ترجمر همکاری داشته باشید تا ترجمه ای حرفه‌ای را تحویل بگیرید. با توجه به بازخوانی مقالات کیفیت آن تضمینی است و ترجمه انگلیسی به فارسی و بالعکس و سایر زبان به راحتی امکان پذیر است.
  • در زمان استفاده از دوربین ترجمه گوگل دقت داشته باشید که حتما برنامه به اینترنت متصل باشد. با توجه به اینکه این تصاویر به سرورهای گوگل ارسال می شود نمیتوانید امنیت اطلاعاتتان را تضمین کنید.
  • ما در این مقاله آموزش دوربین ترجمه گوگل با تلفن همراه اندروید را ارائه دادیم. اما بدانید که ترجمه روی تلفن همراه آیفون و iOS نیز به همین ترتیب است.

آیا میتوان در ترجمه فارسی به انگلیسی از دوربین مترجم گوگل استفاده کرد؟

از آنجایی که سرویس دوربین ترجمه گوگل کاملا جدید است، هنور نمیتوان از ترجمه فارسی به انگلیسی و دیگر زبان ها استفاده کرد. اگر زبان ورودی را روی فارسی قرار دهید متوجه خواهید شد که آیکن دوربین که در رابطه با ترجمه تصویری است برایتان غیرفعال خواهد شد.

آیا دوربین ترجمه گوگل قابلیت استفاده آفلاین را دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر. همانطور که در بالا اشاره کردیم از آنجایی که گوگل ترنسلیت برای ترجمه تصاویر آنها را به سرورها ارسال می کند، نیاز به اینترنت ضروری است. در صورتی که میخواهید به صورت آفلاین ترجمه را انجام دهید میتوانید بسته های آفلاین مبتنی بر هوش مصنوعی را دانلود کرده و ترجمه را در حالت آفلاین انجام دهید اما با کیفیتی پایین تر.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم آموزش استفاده از دوربین مترجم گوگل را هم به صورت ویدئو و هم به صورت تصویری به شما عزیزان آموزش دهیم. اما لازم به ذکر است که ترجمه تحویل داده گوگل ترنسلیت از کیفیت عالی برخوردار نیست و در نهایت باید آن را ویرایش کنید. از طرفی هم قادر به ترجمه تصاویر به زبان فارسی نیست اما در آینده حتما این قابلیت به آن اضافه خواهد شد.

این اپلیکیشن قابلیت های زیادی دیگری دارد که هر فرد با توجه به نیازش میتواند آن را کشف کند.