فرمت نوشتن مقاله
12
سپتامبر

فرمت نوشتن مقاله علمی

فرمت نوشتن مقاله

مقاله نویسی همیشه چارچوب و اصول خود را از گذشته تا کنون داشته است. یکی از اصولی که باید حتما در آن رعایت شود فرمت و ساختار مقالات است. فرمت در واقع شکل ظاهری و حالتی است که یک مقاله دارد. این ساختار هم در محتوا باید رعایت شود و هم در ظاهر. محتوا باید بر اساس اصول خاصی مرتب شده و درهم ریختگی نداشته باشد. در واقع باید اصول و چارچوب هایی را در نوشتن مقاله رعایت کنیم.

زمانی که نوشتن یک مقاله را شروع می‌کنید حتما قصد دارید که آن را برای ژورنالی ارسال کنید. در این صورت حساسیت فرمت نوشتن مقاله باید بسیار دقیق‌تر رعایت شود. همیشه قبل از شروع در نظر داشته باشید که ظاهر مقاله و ترتیب بخش های مختلف از چه اصولی پیروی میکند و محتوا در هر بخش منعکس کننده کدام بخش از کارتان است.

در ادامه درباره فرمت‌بندی مقاله بیشتر توضیح خواهیم داد زیرا همانطور که بیان شد اصول مقاله نویسی و رعایت قواعد مقالات از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورتی که فرمت نوشتن مقاله را رعایت نکنید از پذیرش در ژورنال‌ها محروم خواهید شد.

فرمت مقاله

دانشجویان، اساتید و محققان با اهداف خاصی به نگارش مقاله میپردازند و هر یک دلایلی متفاوتی را برای نگارش مقاله دارند. اما در کل اگر تصمیم به نوشتن مقاله دارید و میخواهید حاصل پژوهش های خود را در سطح بین‌المللی منتشر کنید باید از مجلات کمک بگیرید. در سطح دنیا مجلات معتبری هستند که هدفشان انتشار و رونمایی از مقالات است. اما مقالات باید در قالب های خاصی نوشته شوند تا بتوان در این ژورنال‌ها انتشار داد.

فرمت بندی مقاله

این مجلات تنها چارچوب خاصی را برای مقالات قبول دارند و اگر خارج این چارچوب باشد توسط سردبیر ریجکت می‌شوند و به بخش داوری نمیرسند. فرمت نوشتن مقالات به صورت استاندارد یکی از اصول مهم مقاله‌نویسی است و در صورتی که نویسنده بلد نباشد دچار سردرگمی میشود. باید راهنمای قابل تاییدی وجود داشته باشد تا نویسنده با مراجعه به آن با قالب استاندارد مقاله آشنا گردد.

همچنین مطالعه کنید اصول نگارش مقاله علمی

قالب استاندارد برای مقالا از سمت ژورنال تعیین می‌شود و در ژورنال‌ها متفاوت فرمت نوشتن مقالات متفاوت است اما قالب و فرمت استانداردی وجود دارد که تقریبا برای تمامی ژورنال‌ها قابل قبول است. برای اطمینان از فرمت نوشتن مقاله میتوانید به سایت رسمی مجله‌ای که انتخاب کرده‌اید مراجعه نمایید. در این مقاله سعی کرده‌ایم فرمتی که مورد تایید برای تمامی ژورنال‌ها است را معرفی کنیم.

انواع فرمت بندی

هر مقاله از دو نوع فرمت‌بندی تبعیت میکند:

  • فرمت محتوایی
  • فرمت ساختاری

فرمت محتوایی نوعی از ساختار مقاله را مشخص میکند که هر نویسنده با در نظر گرفتن متن خود و تسلطی که به بخش های مختلف کارش دارد، انتخاب میکند که این بخش‌ها را به چه ترتیبی در مقاله معرفی کند. لازم به ذکر است که در این بخش هم باید از اصولی که مجله برای چاپ مقاله در نظر گرفته، پیروی کنید. هر نویسنده باید بنا بر دستورالعمل‌های هر مجله، چیدمان بخش های مختلف اثر را رعایت کند.

در فرمت ساختاری رعایت تمام و کمال چارچوب‌های هر مجله ضروری است. هر ژورنالی برای انتشار مقالات از چارچوب ساختاری و ظاهری پیروی میکند. فرمت نوشتن مقاله در مجلات شامل ساختار فونت، اندازه نگارش کلمات، شیوه منبع دهی، ترتیب بخش‌ها و شیوخ حاشیه درست کردن و کار برای متن است. در فرمت نوشتن مقاله مشخص می‌شود که مقدمه، چکیده، روش‌شناسی و … چگونه و با چه ترتیبی در مقاله جای گیرند.

چرا فرمت‌بندی در مقالات مهم است؟

یادگیری فرمت نوشتن مقالات اصلا کار سخت و پیچیده‌ای نیست. اگر این کار را یک یا دوبار انجام دهید یا تجربه داشته باشید، دیگر پس از دیدن چارچوب‌ها و ساختار موردنظر نشریات مختلف مقاله‌تان را به راحتی فرمت‌بندی کنید. در وب‌سایت هر ژورنالی درباره فرمت موردنظر برای چاپ مقالات اطلاع رسانی شده است.

قبل از سابمیت مقاله حتما در فرمت نوشتن مقاله دقت کنید. فرمت‌بندی در واقع ایجاد نوعی نظم و یکپاچگی بین مقالات یک مجله است که باعث میشود از لحاظ یکسانی به یک مجموعه تعلق داشته باشند. مطمئنا وجود یکپارچگی و ساختاری یکدست سبب انسجام در ارائه محتوای هر مجله خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید آموزش استفاده از پارافریز و نقل قول

فرمت‌بندی مقاله

به طوری کلی ساختار مقالات به شکل زیر است و بنا بر اینکه مقاله تحقیقاتی، پرژوهشی، مروری و … باشد، تفاوتی اندک در بخش های مختلف دارد.

فرمت نوشتن مقاله

عنوان

عنوان در مقاله در واقع عبارتی است که نشان میدهد موضوع اثر درباره چه چیزی حرف میزند و باید کاملا صریح  شفاف باشد.

اسامی نویسندگان

در این بخش باید نام و نام خانوادگی نویسندگان به همراه شغل و مدرک تحصیلی‌شان عنوان شود. در ضمن دانشگاه محل تحصیل و نویسنده‌ای که مکاتبات با او انجام می‌شود در این بخش به همراه علامت ستاره مشخص میگردد.

همچنین مطالعه کنید اصول نوشتن کتاب

چکیده

چکیده در فرمت نوشتن مقاله اهمیت زیادی دارد و در آن اشاره‌ای به روند و فرایند تحقیق و نتایج به دست آمده می‌شود. تعداد واژه‌هایی که در این بخش استفاده میکنید باید بسیار اندک باشد و در نهایت اختصار، مفاهیم موردنظر را قید کنید. در چکیده نباید بیش از 300 کلمه بنوسید. البته باید بررسی کنید که در ژورنال موردنظر چند واژه برای چکیده اعلام شده است.

کلمات کلیدی

در فرمت نوشتن مقاله تعداد کلمات کلیدی از 10 عدد تجاوز نمیکند و مشخص کننده محور اصلی مقاله است. در حقیقت، واژگانی هستند که به کمک آنها میتوانید شناخت و جست‌وجوی مقاله را برای رسیدن به یک موضوع خاص ساده شود.

مقدمه

در فرمت نوشتن مقاله در بخش مقدمه به معرفی موضوع پرداخته می‌شود و نگاهی به روش تحقیق و گردآوری اطلاعات هم دارد. اما در بخش مقدمه حرفی از نتایج به میان نمی‌آید.

بیان مساله

در بیان مسئله به شرح موضوع میپردازیم و ابعاد موضوعی برایتان مشخص میشود. در حقیقت در فرمت بندی مقاله در این بخش هدف مقاله به صورت صریح و شفاف بیان میشود.

همچنین مطالعه کنید حافظه ترجمه چیست؟

مبانی نظری

در این بخش باید به مفاهیم اصلی و بنیادی پژوهش اشاره شود. معمولا استفاده از آثار و نوشته‌های پژوهشگران دیگر در این قسمت رایج است. در حقیقت، بخش مبانی نظری از دانش موجود درباره موضوع تحقیق است.

فرضیه و پرسش

در فرمت بندی مقاله فرضیه و پرسش عباراتی احتمالی و موقتی هستند که در فرایند پژوهش و تحقیق صحت آنها را مشخص و پاسخ‌هایی برایشان پیدا میکنیم.

روش‌ها

در این بخش از فرمت بندی مقاله باید به روش ها و مواد به کار رفته شده در فرایند پژوهش پرداخته شود. مثلا بیان شود که از روش‌های کیفی، کمی یا ترکیبی از این دو استفاده کرده‌اید. همچنین اطلاعاتی درباره روشهای نمونه‌گیری و جامعه آماری و … ارائه شود.

نتایج و بحث

در این قسمت از فرمت بندی مقاله باید درباره نتایج تحلیلی صحبت کنید و داده های بکار رفته در مقاله را بررسی کنید. نتایج را باید با صداقت و شفافیت ارائه دهید. همچنین میتوانید از جداول و نمودارهای مختلف کمک بگیرید و داده های تحلیلی را در این بخش بیاورید. در قسمت بحث که پس از قسمت نتایج می‌آید، درباره نتایج به دست آمده بحث کنید و به این موضوع بپردازید که آیا فرضیه‌های مطرح شده از سوی شما در بخش نتایج تایید شده‌اند یا خیر.

همچنین مطالعه کنید اصول نوشتن نامه اداری

نتیجه گیری

نتیجه‌گیری در واقع همان کلام آخر است که همه قسمت های مقاله را به هم پیوند میدهد. همچنین مشخص میسازد که چطور از یافته‌هایتان در عمل استفاده کنید.

منابع

در این بخش از فرمت بندی مقاله باید تمامی مراجع و منابع دست اولی را که برای نگارش و تحقیق مقاله استفاده کرده‌اید به طور کامل نام برده شوند. زمانی که منابع را نام میبرید ارزش کارتان بالا میرود و نشان میدهد که از هی اثر و مقاله دیگر سواستفاده نکرده‌اید.

نکات ضروری در مورد مقالات

  • اگر مقاله شما پایه و اساسی نداشته باشد و تنها بر اساس تفکرات و تصورات و حدس های شما باشد، بی اعتبار است. در تمامی بخش ها باید با استناد و اثتنبات بنویسید و برای هر بخش تحقیقات لازم و کافی را انجام دهید.
  • از منابع علمی دیگر کمک بگیرید و ذکر منابع استفاده شده را فراموش نکنید. بهتر از مقالاتی استفاده کنید که جز مقالات ثبت شده در ژورنال های معتبر هستند.
  • برای اثبات بیشتر تحقیقات تصاویرف جداول و نمودارها را به کار ببرید و ا این راه اطلاعات خود را اثبات کنید.
  • بخش های اصلی مقاله از جمله عنوان، مقدمه و چکیده که از بخش های ابتدایی هستند و مخاطبان و داوران مشاهده می‌کنند با کیفیت بسیار بالا نوشته و با دقت بررسی و اصلاح شوند.

فرمت نوشتن مقاله در Word

فرمت بندی مقاله در ورد اصولی دارد که با رعایت آنها، مقاله به استاندارد لازم خواهد رسید. در فرمت بندی مقاله نه تنها محتوا بلکه نحوه تایپ، ویرایش و صفحه بندی آن نیز اهمیت دارد. پس قبل از شروع به کار باید با نحوه فرمت بندی مقاله در word آشنایی داشته باشید. البته باید بدانید که قوانین نوشتن در نرم فار وردف بسته به آن مقاله ممکن است متفاوت باشد.

فرمت نوشتن مقاله در ورد

مواردی مانند فونت، سایز کلمات و فاصله نوشته‌ها و این دسته از موراد. پس هر مقاله را باید بر اساس اصولی که برای آن در نظر گرفته شده تهیه گردد. در ادامه تعدادی از این اصول را رعایت میکنیم:

همچنین مطالعه کنید اصول پاسخ به داوری مقاله

عنوان و صفحات اولیه

 صفحه نخست مقاله به عنوان کامل مقاله تعلق دارد. در این صفحه باید عنوان کامل مقاله را به صورت Bold و با سایز فونت 14 تایپ کنید. یکی اصول مهم در فرمت بندی مقاله در ورد مربوط به همین صفحه اول است. عنوان در سطر اول تایپ شود. سطرهای بندی به نام نویسندگان و مرتبه علمی مربوط است که با سایز 11 خواهد بود. پس از دو خط فاصله شروع به تایپ چکیده کنید.

متن مقاله

یکی دیگر از اصول مهم در رابطه با نحوه فرمت بندی مقاله در word این است که مقاله باید ستونی و با فاصله 2.54 سانتی‌متر از طرفین، بالا و پایین نوشته شود. بهترین حالت به این صورت است که سطرها justify و با فاصله 1.15 از یکدیگر قرار گیرند. از اصول دیگر در نوشتن مقاله در ورد این است که تیترها با سایز 14 نوشته شوند و زیر تیترها سایز 12 داشته باشند. یادتان باشد که تیترهای انگلیسی همیشه یک سایز کوچکتر از تیترهای فارسی است.

نتیجه گیری

در تمامی مقالات همیشه بخشی به نام نتیجه‌گیری وجود دارد. شما در این قسمت باید منابع و مراجعی را که استفاده کرده‌اید لیست کنید. نام کتاب‌ها، مقاله‌ها و پژوهش‌هایی که متنی را از آن برداشته‌اید باید با فرمتی مناسب در همین بخش آورده شود.

همچنین مطالعه کنید ترجمه تخصصی چیست؟

خدمات ترجمر در حوزه مقاله‌نویسی

مجموعه ترجمر در زمینه ترجمه و ویرایش مقالات فعالیت دارد. سایت ترجمه ترجمر خدمات گسترده ای را به کاربران عزیز ارائه میدهد. ما در این مجموعه ترجمه مقالاتی که قرار است در ژورنال‌های خارجی به چاپ برسند، با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت انجام خواهیم داد.

ترجمه مقاله علمی در سطوح مختلف و مقرون به صرفه انجام می‌شود. برای ویراستاری از همکارانی خبره و باسابقه استفاده می‌کنیم و از نرم افزارها و ابزارهای قوی در شناسایی سرقت ادبی و خدمات پارافریز برای رفع سرقت ادبی در مقاله نویسی بهره میگیریم.

مترجمان و کارشناسان ترجمر علاوه بر تسلط کامل بر زبان انگلیسی، به روند مقاله نویسی کاملا تسلط داشته و مقاله نویسی و فرمت بندی مقاله را به خوبی میشناسند. به همین دلیل یکی از بهترین کارها در و تکمیل مقالات همکاری با مجموعه ترجمر است. پس با خیالی آسوده با مجموعه ما همکاری داشته و از خدمات متنوع ما استفاده نمایید.