19
نوامبر

شیوه های حرفه ای جستجوی مقالات فارسی

روش های جستجوی مقالات فارسی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات زیادی در روش زندگی بشر شکل گرفته است. تنها با یک جستجوی کوچک در اینترنت می توانید با دنیایی از اطلاعات روبرو شوید. درباره هر چیزی به هر زبانی که سرچ کنید، اینترنت همیشه چیزی برای ارائه داد. علاوه بر این بیاری از محتواها نیز در شبکه‌های مجازی نوشته و آموزش داده می‌شوند.

بسیاری از دانشجوها و پژوهشگران نیز برای یادگیری نیاز به مقالات منتشر شده دارند. تمامی پژوهش‌ها و تحقیقات بسیاری از دانشمندان و محققان در قالب مقاله در ژورنال‌ها و مجلات بین المللی انتشار یافته است. هر فرد برای دستیابی به آنها کافیست بوسیله یکی از سایت‌ها مبلغی را پرداخت کند تا به مقاله موردنظر دست یابد. اما مهمترین قسمت این است که آیا مقاله انگلیسی است یا فارسی؟

اگر به دنیال مقاله‌ای به زبان انگلیسی هستید میتوانید به مقاله راهنمای جستجوی مقالات انگلیسی سری بزنید و به کمک یکی از روش هایی که معرفی کرده‌ایم، مقاله موردنظرتان را دانلود نمایید. اما اگر به دنبال مقاله‌ای به زبان فارسی هستید کمی کار دشواری پیش رو دارید. وجود برخی منابع جعلی و کپی در مقالات فارسی دشواری این مسئله را دوچندان میکند. در ادامه با روش های جستجوی مقالات فارسی آشنا خواهید شد.

آشنایی با انواع مقالات فارسی

مانند مقالات انگلیسی، مقالات فارسی نیز دسته‌بندی های مختلفی دارد. میتوانید به عناون یک محقق و پژوهشگر مقالات خود را در سطح کشور به انتشار برسانید. اما قبل از آن باید بدانید که مقاله‌تان در چه دسته‌ای قرار میگیرند و باید آن را به چه مجله‌ای در داخل از کشور بسپارید.

همچنین مطالعه کنید زمینه های کاری مترجمی

مقالات فارسی در دسته‌بندی های زیر قرار میگیرند:

  • مقالات علمی پژوهشی
  • مقالات علمی ترویجی
  • مقالات علمی-تخصصی

مقالات فارسی باید از سوی سه ارگان تایید شوند. ارگان‌ها «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، «وزارت بهداشت، دمان و آموزش پزشکی» یا حوزه علمیه.

در دسته بندی مقالات فارسی، دسته علمی پژوهشی اعتبار بیشتری دارد و پس از مقالات ترویجی و تخصصی در نوبت های بعدی قرار میگیرند. با ما همراه باشید تا به توضیح هر یک بپردازید.

مقالات علمی-پژوهشی

این دسته از مقالات فارسی مهمترین و باارزش ترین مقالاتی هستند که در سطح کشور انتشار می‌یابد. در مقالات پژوهشی، ایده‌ها و راهکارهایی درباره یک موضوع مطرح میگردد که با تحققات و پژوهش های نوین به دست آمده است. افرادی این ایده‌ها را بیان میکنند که در آن رشته عالیت دارند و میتوانند در سطح تخصصی ایده و راهکار ارائه کنند.

مقالات علمی-پژوهشی معمولا برای مراکز علمی و تحقیقاتی و جامعه آموزشی ارائه می شوند.

ایده و عناوینی که در این نوع مقالات بیان می شود بسیار داغ و نوین هستند و تا کنون توسط هیچ محققی گفته نشده و به ثبت نرسیده است. البته برخی مواقع ممکن است موضوع بیان شده در مقاله نو و تازه نباشد اما استدلالی که در آن بکار رفته است در دسته ابداع و خلاقیت جای بگیرد.

مقالات علمی-ترویجی

مقالات ترویجی معمولا برای بالا بردن سطح آگاهی سایر مردم نوشته می شوند. همانطور که از نامسان پیداست، مقصود از نوشتن این نوع مقالات تنها برای ترویج یک نکته است و برای آن دست به تحریری میزنند.

مخاطبان مقالات ترویجی تنهاه پژوهشگران، دانشجویان و حوزه های آموزشی و دانشگاهی نیست، بلکه افراد وسیع‌تری را شامل می شوند.

این نوع مقالات هم نوشته می شوند و هم به صورت ترجمه مقاله در اختیار عموم قرار میگیرند. در این نوع مقالات به موضوعات مطرح شده ساختار و نگاهی جدید را به مخاطب القا میکند و در نهایت اطلاعات را به شکلی تازه درباره موضوعات و دستاوردهای مختلف بیان می‌نماید.

مقالات علمی-تخصصی

مقالات علمی تخصصی عموما توسط یک ارگان یا سازمان منتشر می شوند. این مقالات در حوزه خاصی فعالیت دارد و مطالبی در آن حیطه ارائه می کنند. این مقالات را به هدف اطلاع‌رسانی در حوزه های مورنظر به چاپ و انتشار می رسانند. مخاطبان این نوع مقالات افراد خاصی هستند که در حوزه کاری‌شان اطلاعات مفیدی را کسب می‌کنند. برای مثال مجلاتی که آموزش و پرورش به عنوان مجله رشد منتشر می‌شوند در دسته مجلات علمی-تخصصی قرار میگیرند.

همچنین مطالعه کنید تفاوت رزومه و cv چیست؟

پایگاه های داخلی جستجوی مقالات فارسی

اگر میخواهید به پژ<هش و تحقیق بپردازید باید بدانیم که با چه موتور جستجوهایی کار کنید. چه در حوزه مقالات انگلیسی و چه در حوزه مقالات فارسی. باید در منابع درست دسترسی داشته باشید و دستاوردها و مطالب قبلی که نوشته شده است را مطالعه کنید. اما این پایگاه‌ها کدام‌اند؟

برای جستجوی مقالات فارسی پایگاه‌هایی وجود دارند تا به شما کمک کنند و بتوانید از طریق آنها مقالات منتشر شده در رشته های مختلف را پیدا کنید. در ادامه سایت های معتبر جستجوی مقالات فارسی را به شما عزیزان معرفی می کنیم:

بانک اطلاعات علمی مگ‌ایران

پایگاه مگیران یکی از قوی‌ترین و بزرگترین پایگاه‌های کشور است که بیش از 400 نشریه داخلی در آن حضور دارند و شما میتوانید در این پاییگاه به 750 هزار مقاله دسترسی داشته باشید. جستجوی مقالات در حوزه‌های علوم اجتماعی، علوم پایه، علوم انسانی، رشته های فنی و مهندسی، هنری و همچنین کشاورزی به صورت تخصصی یا عادی امکان پذیر است.

همچنین مطالعه کنید لیست بهترین ژورنال های پزشکی

نورمگز – مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

نورمگز یکی دیگر از پایگاه‌های داخلی است که گزینه خوبی برای افرادی است که به دنبال بررسی تحقیقات و مقالات در حوزه علوم انسانی هستند. در این پایگاه همچنین میتوانید به جستجوی مقالات دیگری در حوزه علوم اجتماعی، علوم اسلامی و معارف نیز بپردازید.

سیویلیکا – بانک کنفرانس های علمی کشور

پایگاه سیویلیکا مقالاتی را ارائه میدهد که در کنفرانس‌ها و همایش ها در قالب های مختلف ارائه شده است. این پایگاه در واقع برای ارائه مقالات کنفرانسی و همایشی راه اندازی شده است. کافی است تنها به سیویلیکا سری بزنید تا با انبوهی از مقالات روبرو شوید. با پرداخت هزینه میتوانید در این پایگاه عضو شده و به تمامی مقالات دسترسی داشته باشید.

پایگاه اطلاعات جهاد دانشگاهی

جامع‌ترین پایگاه مقالات فارسی، پایگاه اطلاعات جهاد دانشگاهی است. در ایم پایگاه میتوانید به چکیده و متن های تعداد زیادی از مقالات دسترسی داشته باشید. تمامی مقالات فارسی از سال 1379 به بعد در این پایگاه موجوداند و براساس عنوان مقالات، چکیده، نام نشریه و نویسندگان میتوانید به تمامی مقالات دلخواه دسترسی پیدا کنید. در واقع پایگاه جهاد دانشگاهی نشریات ایرانی منتشر شده در پایگاه ISI را در برمیگیرد.

علاوه بر جستجوی مقالات فارسی در این پایگاه میتوانید نمایه سازی مقالات نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و نشریات علمی دانشگاه پیا نور را نیز انجام دهید.

علم‌نت

پایگاه علم نت مانند پایگاه گوگل اسکولار که برای جستجوی مقالات انگلیسی استفاده میشد، عمل میکند. یعنی جستجوگری فارسی است که برای یافتن مدارک و اسناد فارسی از آن استفاده می شود. در علم پایگاهی مانند نورمگز، مگیران، سیویلیکا و … فهرست بندی و ایندکس شده اند. پس در نتیجه محققان و دانشجویان با مراجعه به این پایگاه میتوانند مقالات موردنظرشان را جستجو کنند و به انواع محتوا در سایر پایگاه های نام برده دسترسی داشته باشند.

همچنین مطالعه کنید سایت تشخیص سرقت ادبی

ایران داک

پایگاه یکی دیگر از پایگاه های داخلی است که به شما اجازه میدهد که به پایان‌نامه ها، نشریات علمی داخلی، طرح های پژوهشی مختلف، مقالات همایش‌ها و گزارش های دولتی دسترسی داشته باشید. پایگاه ایران داک یکی از کاربردی ترین پایگاه‌ها برای پژوهشگران است و در تحقیقات آنها نقش موثری دارد.

سامانه اطلاعات علوم دانشگاهی

ساعد یا همان سامانه اطلاعات علوم دانشگاهی بیش از 31 هزار عنوان مقاله را در پایگاه خود جای داده است. این مقالات همگی از سوی هیات‌های علمی دانشگاهی منتشر شده‌‌اند. در این میان تعداد 41 هزار مقاله در دسترس عموم قرار گرفته است.

فهرست مندرجات فارسی

یکی از پایگاه های مهم مقالات علی داخلی فهرست مندرجات فارسی است. این پایگاه بستری است برای قرار دادن مقالات و مجلاتی که در پایگاه جهان اسلام یا ISC انتشار یافته‌اند. این پایگاه در ISC راه اندازی شده است.

میتوانید در این پایگاه از مرور الفبایی براساس عنوان و مجلات و سال و شماره مجلات برای جستجوی مقالات فارسی استفاده کنید. همانطور که میدانید پایگاه ISC سومین  پایگاه بزرگ جهان برای انتشار مقالات است که به هدف شکوفایی فعالیت های علمی و همکاری کشورهای اسلامی راه‌اندازی شده است.

کتابخانه مقالات مجلس شورای اسلامی یا آذرسا

در کتابخانه آذرسا میتوانید به مذاکرات و مباحثی که در مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، فصلنامه‌های بهارستان، اسناد و نشریات و کتب مرتبط با مجلس و موارد این چنین دسترسی پیدا کنید.

نمامتن

پایگاه نمامتن هم یکی از پایگاه‌های دیگری است که میتوانید مقالاتی در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی، کشاورزی، هنری، فنی و مهندسی و علوم پایه را جستجو کنید. در این سیستم جستجوی مقالات به دو صورت ساده و مقالات ممکن است. به این صورت که هم میتوانید به صورت ساده در بخش جستجو مقالات را سرچ بزنید و هم به صورت پیشرفته و با جستجوی اشخاص، نشریات و موضوعات به نتیجه موردنظرتان دست یابید.

همچنین مطالعه کنید اصول پاسخ به داوری مقاله

پرتال پژوهاش های حوزه‌ی علوم انسانی

برای دستیابی به مقالات در حوزه علوم انسانی میتوانید به سادگی به پرتال جامع علوم انسانی سری بزنید. یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین پایگاه‌ها برای محققان و پژوهشگران این پرتال است. میتوانید محتوای موردنظرتان را به پیدا کنید و هم میتوانید آثار و مقالات خود را در این پرتال به ثبت رسانید تا مانع از کپی‌برداری‌ها و سواستفاده‌های معنوی شوید.

مقالات فارسی مدیر

یکی از پایگاه هایی که بطور تخصصی در رشته مدیریت فعالیت دارد، مقالات فارسی مدیر است. تمامی کتب، مقالات و سوالات کنکورهای مقاطع تحصیلات تکمیلی در رابطه با رشته های مدیریت را میتوانید در این سایت پیدا کنید. تمامی فروش‌ها در این سایت به صورت آنلاین است و نمیتوانید هیچگونه فروش فیزیکی محصولات و مقالات را داشته باشید.

نحوه‌ی جستجوی مقالات فارسی

تمامی پایگاه های جستجوی مقالات فارسی را برایتان نام بریم اما چطور و چگونه بایداز این پایگاه ها استفاده کنیم؟ قبل از اینکه شروع به نوشتن مقاله یا تحقیقات خود کنید باید بدانید که در مقالات و پژوهش های قبلی به چه موضوعاتی اشاره شده است و براساس چه فهرستی ترتیب داده شده‌اند. با توجه به رشته‌ای که دارید و موضوعاتی که قصد دارید در آن فعالیت کنید باید یکی از پایگاه‌های جستجوی مقالات فارسی را انتخاب کنید. تمامی پایگاه‌های نام برده شده امکان جستجوی ساده را دارند.

همچنین مطالعه کنید فرمت نوشتن مقاله علمی

جستجوی ساده که کار مشکلی نیست اما برای اینکه در هر یک از این پایگاه‌ها بتوانید جستجوی دقیق‌تر انجام دهید و درست به هدفتان برسید، باید وارد جستجوی پیشرفته داشته باشید. اما هر یک از پایگاه‌ها قواعد خود را دارند. برای مثال در برخی از جستجوهای موضوعی، میتوانید مقالات را براساس موضوعاتشان فیلتر کنید. برخی از مقالات نیز براساس نام نویسنده، تاریخ و زمان انتشار مقاله میتوانند جستجو شوند و در نهایت نتایج و پیشنهادات شما دقیق‌تر خواهد بود.

توجه کنید که پایگاه‌هایی که برای علوم و موضوعات و رشته‌های تخصصی مختلف راه اندازی شده‌اند، حتما دارای جستجوی پیشرفته هستند. پس باید توجه داشته باشید که در هنگام تحقیق و جستجو موضوع را در نظر بگیرید. هرچقدر جستجوی پیشرفته‌تری داشته باشید سریع‌تر به نتیجه موردنظرتان میرسید. پس برای یافتن مقاله موردنظر به پایگاه های جستجوی مقالات فارسی رجوع کنید تا به محتوای موردنظرتان برسید.