تفاوت رزومه و cv
16
سپتامبر

چه تفاوتی بین رزومه و cv وجود دارد؟

تفاوت رزومه و CV

اگر تا بحال برای شغلی درخواست داده باشید حتما با رزومه یا cv آشنایی دارید. حتی در صورتی هم که فرمی را برای درخواست پر نکرده باشید؛ به صورت شفاهی پاسخ‌هایی را از شما پرسیده‌اند و به آنها پاسخ داده‌اید.

در حالت کلی رزومه و cv تفاوتی ندارند و یک هدف را بیان می‌کنند اما از لحاظ ساختاری، قالب بندی شیوه نگارش و اهداف با یکدیگر فرق دارند. برخی از مشاغل نیاز به رزومه دارند و برای بعضی از آنها باید cv تهیه گردد. البته باید بدانید ویژگی های رزومه و cv در کشورهای مختلف، متفاوت است.

رزومه چیست؟

برای رزومه تعاریف مختلفی بیان شده است اما در عین حال میتوان گفت:

یک رزومه شامل سندی است که به طور خلاصه سوابق شغلی، مهارت‌ها و تحصیلات فردی شما را بیان میکند. واژه رزومه از کلمه فرانسوی Resume گرفته شده است که در لغت به معنای «خلاصه» یا «شرح مختصر» میباشد.

چه مواردی در رزومه نوشته میشود؟

در رزومه باید باید خلاصه‌ای از مهارت ها و حرفه هایتان را بیان کنید و دستاوردهایی که اخیرا در رابطه به شغلتان به دست آورده‌اید را شرح دهید. بیان این موارد به صورت نزولی است و باید از آخرین شغل شروع کنید. همچین بدانید مهارت های کامپیوتری، تجربه های تحصیلی و انجمن های حرفه‌ای تاثیر بسیار زیادی در رزومه شما خواهند داشت.

تفاوت رزومه و cv

در رزومه میتوانید به بیان کارهای داوطلبانه‌ای که انجام داده اید اشاره کنید. اگر در حوزه شغلی موردنظرتان تجربه ندارید یا بسیار اندک است، میتوانید به دوره‌های کارآموزی، کارورزی، کارهای داوطلبانه یا پروژه های شخصی خودتان به عناون یک فریلنسر اشاره نمایید.

البته در نظر داشته باشید که فرستادن رزومه به کشورهای مختلف نیاز به ترجمه دارد. پس میتوانید از خدمات ترجمه رزومه در مجموعه ترجمر استفاده نمایید زیرا مترجمان متخصص ما به اندازه کافی تجربه ترجمه رزومه برای انواع کشورهای مختلف را دارند.

همچنین مطالعه کنید اصول نگارش مقاله علمی

CV (Curriculum Vitae) چیست؟

CV در واقع مخفف عبارت Curriculum Vitae که به معنی دوره های زندگی حرفه‌ای میباشد. CV فایل بسیار دقیق و جامعی است که دوره های مربوط به موفقیت های تحصیلی و شغلی فرد را به طور کامل توصیف مینماید.

فایل CV معمولا به ترتیب زمان قالب بندی میشود. از زمانی که فرد تجربیاتش را شروع کرده است. سی وی‌ها از لحاظ طولی محدودیتی ندارند و اکثر آنها 3 تا 10 صفحه و گاهی طولانی‌تر میباشند. معمولا هرچه فرد از لحاظ تجربی و کاری غنی‌تر باشد، طبیعتا سی وی طولانی تری خواهد داشت.

چه مواردی باید در CV نوشته شود؟

معمولا مواردی مانند سوابق تحصیلی، شغلی، جوایز، افتخارات مهم، بورسیه‌ها، تحقیقات یا پروژه های دانشگاهی و انتشاراتی را شامل میشود. همچنین میتوانید سایر مواردی که در زندگی حرفه‌ای شما تاثیر داشته است مانند کارهای حرفه‌ای پیشین، دوره‌های آموزشی گذرانده، کارهای میدانی، توضیحاتی درباره پایان‌نامه‌ها و آدرس‌ها، وب سایت های شخصی خودتان را بیان کنید. ویژگی های مرتبط را کارتان نیز گزینه مناسبی برای گنجاندن در سی وی مناسب است.

تفاوت رزومه و cv

در نهایت برای ارسال فایل سی وی به سایر کورها باید آن را ترجمه کنید. بهتر است از افرادی بخواهید که مطمئن هستید توانایی لازم در این حوزه را دارند. سایت ترجمه ترجمر با مترجمین حرفه‌ای، سابقه‌ی کافی در ترجمه روزمه و CV را داشته و میتوانند بهترین نتیجه را برای شما ارسال نمایند تا شانس قبولی شما در فرصت شغلی‌تان افزایش یابد.

ترجمه رزومه و CV به ترجمه نامه اداری شباهت دارد و با توجه به سابقه و تخصص مترجمان دانش گشتر، ترجمه آن زیاد طول نخواهد شد.  مجموعه ترجمر به صورت کاملا حرفه‌ای در ترجمه مقااله تخصصی، ترجمه تخصصی کامپیوتر، ترجمه تخصصی برق، ترجمه تخصصی معماری، ترجمه کتاب، ترجمه کاتالوگ و سایر موارد را با بهترین قیمت همراه با تضمین کیفیت انجام خواهد داد.

همچنین مطالعه کنید 20 سایت تشخیص سرق ادبی

اطلاعات مهمی که باید حتما در CV درج شود:

  • تحقیق
  • آموزش
  • مهارت مدیریت
  • نقالات و مطالب منتشر شده
  • مجوزها و گواهی‌نامه ها
  • کنفرانس ها و یا دوره هایی که در آن شرکت نموده اید یا در برگزاری آنها کمک کرده اید
  • سرمایه های اعطا شده
  • وابستگی های حرفه‌ای

اشتباهاتی که نباید در cv انجام دهید

وسوسه شدن برای ساخت یک سی وی CV خلاقانه

یک سی وی برخلاف یک روزمه باید ظاهری رسمی و ساده را حفظ کنید و برای نوشتن محتوا از یک فونت ساده کمک بگیرید. برخی از افراد تصور دارند که با اینکار CV آنها خسته کننده و کسل کننده است و تاثیر منفی در پذیرش آنها دارد.

از برگه سفید برای نسخه چاپی استفاده کنید و سرتاسر روزمه کاری را با رنگ مشکی بنویسید و از نوشتن روزمه رنگی با جوهرهای مختلف بپرهیزید. همیشه سادگی و سیاه و سفید بودن فرم را رعایت کنید.

فرمت فایل روزمه را چک کنید

آگهی پذیرش را به دقت بررسی کنید و از فرمت CV شرکت یا دانشگاه موردنظرتان مطمئن شوید. همچنین چه فایلی برای آنها قابل قبول است مثلا در قالب word یا pdf.

در نمونه رزومه اطلاعات واقعی و صحیح بنویسید

هرگونه وارد کردن اطلاعات غیرواقعی و نادرست در رزومه یا CV باعث گرفتن نمره منفی خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید انواع ترجمه

سی وی CV را خیلی شخصی ننویسید

بهتر اطلاعات شخصی‌تان مثلا سرگرمی‌ها، تفریحات و علاقه‌‌مندی‌ها یا خصوصیات فیزیک‌تان را ننویسید. این موارد مربوط به شخص خودتان است و هیچ جذابیتی برای سایر افراد و تحت تاثیر قرار دادنشان ندارد.

حرفه‌ای بودن سی وی را حفظ کنید

یکی از مواردی که به شما کمک میکند حرفه‌ای به نظر برسید آدرس ایمیل حرفه‌ای است. استفاده از هرگونه آدرس ایمیل غیر حرفه‌ای و یا هرگونه اطلاعاتی که در سی وی غیرحرفه‌ای یا عامیانه باشد، با راحتی باعث حذف رزومه شما خواهد شد.

سی وی را چندین بار چک و ویرایش کنید

با چندین بار چک کردن روزمه یا سی وی متوجه اشتباهات نگارشی و گرامری خواهید شد و میتوانید آنها را اصلاح کنید. میتوانید از دوستان که در زبان ماهر هستند بخواهید که آن را چک کند یا اینکه بهتر است آن را به افراد متخصص بسپارید. یادتان باشد با یک خطای بسیار کوچک تایپی به راحتی آینده شغلی و تحصیلی شما از دست خواهد رفت پس بهتر است با احتیاط عمل کنید.

تفاوت های کلی رزومه و cv

در حالت کلی CV از رزومه طولانی تر است و جزئیات بیشتری را میتوان در ان بیان کرد. در اروپا و بخش هایی از آسیا رزومه و CV یک معنی و کاربرد را دارند؛ بنابراین روزمه یا CV که در این کشورها نوشته میشود با رزومه CV در ایلات متحده کاملا متفاوت است. توجه داشته باشید که در ایالات متحده، CV در محیط های علمی و دانشگاهی استفاده می شود و میتوان به عنوان جایگزینی برای روزمه های استاندارد در نظر گرفت.

در CV جزئیات تمامی سوابق تحصیبی و حرفه ای در چند صفحه شرح داده می شود، اما رزومه کوتاه است و برای هدف شغلی خاصی نوشته میشود. هر دو فرمی کاملا منحصر بفرد را دارند.

تفاوت های جزئی در رزومه و cv

تفاوت هاCVرزومه
بیان اهدافیک گزارش دقیق از تاریخچه‌ی حرفه‌ای‌تانتصویری کوتاه و جذاب از حرفه‌تان که باعث تمایز شما از سایر متقضیان میشود
فرمتفرمت و قالب‌بندی CV کاملا رسمی است و هیچگونه گرافیکی نباید در آن به کار رود مگر در موارد ضروری. هر سابقه‌ای که در CV وارد میگردد باید در قالب سال و ماه نوشته شود.در تهیه رزومه کمی خلاق باشید و به طور سفارشی آن را بنویسید. در رزومه سعی کنید به دستاوردهای برجسته و قابل توجه خود تاکید بیشتری داشته باشید. در رزومه بیان تاریخ دقیق دستاوردها اهمیتی زیادی ندارد.
قسمت های اصلی و اختیاریبخش های اصلی CV نام و اطلاعات تماس آموزش سوابق حرفه‌ای. برای CV دانشگاه‌ها، معمولا به جای «سوابق حرفه‌ای» از عنوان «تجربه‌ی تحصیلی/تدریس» استفاده میکنند مهارت های تخصصی یا فنی جوایز و افتخارات سخنرانی ها مقاله یا مطالب نوشته شده منابع پژوهشی شرکت در کنفرانس یا میزبانی ان یا کمک به برگزاری کنفرانش مجوزها و گواهینامه‌ها سازمان هایی که از نظر حرفه‌ای به آنها پیوسته‌اید مشاوره مابع و مراجع بخش های اختیاری CV تسلط بر زبان های خارجی ذکر شدن نام شما توسط رسانه‌ها توجه داشته باشید افرادی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند از همه این زیرشاخه‌ها استفاده نمیکنند.بخش های اصلی رزومه نام و اطلاعات تماس خلاصه وضعیت شخصی سابقه کاری (در برخی مواقع میتوان به کارهای داوطلبانه اشاره کرد) مهارت ها (تسلط بر زبان های خارجی را در این قسمت شرح دهید) سطح تحصیلات شرکت در سمینارها مجوزهایی که دارا هستید ذکر گواهینامه‌ای که برای زبان های خارجی دریافت کرده‌اید بخش ها اختیاری رزومه نمونه کار سرگرمی یا علایق شخصی منابع  در واقع نوشتن رزومه از نوشتن CV آسان تز است زیرا شامل بخش های کمتری میشود.
سطح بیان جزئیاتلازم است اطلاعات جامعی در CV ذکر کنید. سی وی باید دربرگیرنده همه اطلاعات درباره کار، تحصیلات و بخش هایی از زندگی شخصی‌تان باشد.رزومه در حقیقت مانند یک تیزر تبلیغاتی مختصر است که با پیش نمایشی از مهارت‌هایتان فرد مصاحبه کننده را جذب میکنید تا شما را به مصاحبه دعوت کند. پس از ارائه رزومه، به شما فرصت داده میشود که در رابطه با شایستگی‌های حرفه‌ایتان در مصاحبه صحبت کنید.
صفحاتفارغ التحصیلان بدون سابقه کاری باید CV در حدود 5 تا 6 صفحه کاری داشته باشند. برای فردی که دارای مدرک دکترا است و مقالاتی را منتشر نموده و سابقه کاری دارد، معمولا بیش از 10 صفحه خواهد شد.برای رزومه یک صفحه کاملا مناسب است و نباید از دو صفحه بیشتر شود.
اطلاعات شخصیدر بعضی از CV هایی که در آسیا و اروپا نوشته میشود اطلاعات شخصی به صورت زیر است: وضعیت تاهل سن ملیت (بیشتر در اروپا) تاریخ تولد جنسیت دین (بیشتر در فیلیپین) سرگرمی‌ها تعداد فرزندان  در اکثر رزومه‌ها تنها شماره تماس، ایمیل و حساب کاربری لینکدین متقاضی نوشته خواهد شد.
آپدیتبرای هر برنامه‌ای نمیتوان از CV استفاده کرد. هیچ سابقه‌ای از CV حذف نمیشود. برعکس با هر مقاله‌ای که منتشر میکنید یا در کنفرانس شرکت دارید یا میزبانی آن، انجام یک کار جدید یا کسب یک گواهی‌نامه و مانند آن میتوان به روز رسانی کرد.معمولا سابقه کاری، مهارت ها و گواهینامه‌هایی که دارید باید در رزومه با شغل جدید تنظیم کنید. اگر شغل جدیدتان با شغل قبلی ارتباطی ندارد باید برخی از مهارت‌ها را حذف کنید. برای مثال مهارت هایی که در 10 سال پیش ارتباطی با شغل جدیدتان ندارد برای استفاده در رزومه مناسب نیستند.
درج تصویردر برخی از کشورها مانند اروپا، فرانسه ژاپن، فیلیپین و برخی از کشورهای اروپایی برای CV عکس در نظر میگیرند. اما در انگلستان در CV عکس نمیگذارند.در رزومه مجاز به گذاشتن هیچ عکسی نیستید، مگر آنکه حرفه‌ای که در آن متقاضی هستید مانند مدلینگ یا هر شغل دیگری باشند که به فیزیک بدنی شما مربوط است.
چاپدر اروپا CV روی برگه A4 چاپ میشود اما در آمریکا روی کاغذ نامه.در ا»ریکا رزومه روی کاغذ درج میشود.
منابع، مراجع و گواهی نامه‌هامنابع و مراجع معمولا در انتهای CV نوشته میشود. مگر آنکه کارفرما قید کند همراه با CV یک سیند هم ضمیمه کنید که در این صورت باید فایل جداگانه‌ای ارسال کنید. منابع شامل: نام کامل عناون شغلی نام شرکت، دانشگاه یا انجمن آدرس محل کار تلفن محل کار آدرس ایمیلدر رزومه فهرست منابع ندارید. گاها گواهینامه یا توصیه‌نامه ذکر خواهد شد.

نکاتی که باید در رابطه با فهرست اطلاعات شخصی بدانید:

  1. در آفریقای جنوبی متقاضیان باید شناسنامه خود را جهت تایید اطلاعات شخصی و تاهل ارائه بدهند.
  2. در اروپا ملیت درج میشود، اما اختیاری است. برخی معتقدند که پر کردن آن ضروری است زیرا مخصش میشود که فرد از کدام کشور است و شرایط لازم برای کار در برخی کشورها را دارد یا خیر.
  3. با وضع قانونی برابری در انگلستان در سال 2010 از تبعیض جنسیتی شغلی نسبت به افراد جلوگیری میشود، بنابراین در این کشور نیازی نیست که ملیت و نژاد خود را درج کنید. در مقابل بسیاری از فرم های درخواست کار آنلاین هستند که شرایط متقاضی را برای واجد شرایط بودن بررسی میکنند.
  4. در ایالات متحده هیچ کارفرمایی اجاره ندارد تا درباره وضعیت تاهل و مذهب شما سوال کند. آنها فقط اجازه دارند سن شما را بپرسند که دولت محلی یا فدرال برای منظور خاصی به ان احتیاج دارند.

همچنین مطالعه کنید چگونگی نوشتن نامه اداری

شباهت های بین رزومه و cv

تا اینجا تفاوت های روزمه و CV را متوجه شدیم اما باید بدانیم که این دو شامل شباهت هایی هستند که در ادامه به آنها میپردازیم:

  • هم رزومه و هم سی وی برای بیان اطلاعات خواسته شده از طرف کشور یا شرکت مربوطه استفاده می‌شود.
  • در هر دو نگارش باید به نقاط مثبت از جمله دوره تحصیلی، کاری، تحقیق و پژوهشی به مرکز خواسته شده ارائه گردد.
  • یکی از اصلی ترین نکات در نوشتن رزومه و سی وی این است که باید به تمامی اطلاعات جدید و قدیمی اشاره کنید.

رزومه بهتر است یا CV ؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید بگویم که باید ابتدا اهداف تخصص شما و نوع شغلی که درخواست داده‌اید را در نظر بگیرید. برای نوشتن رزومه و سی وی باید دستورالعمل‌ها را بر اساس زمینه‌ی شغلی و تحصیلی، تخصص و شرایط محل زندگی‌تان تنظیم نمایید.

تفاوت رزومه و cv

با توجه به استانداردهای ایالات متحده، رزومه شامل یک یا دو صفحه اطلاعات و مدارک فرد متقاضی شغل است. روزمه‌ای خوب است که بتواند مسئول استخدام را برای مصاحبه با شما متقاعد نماید. در مقابل CV در لغت به معنای مراحلی از زندگی یا سوابق آن است. تعداد صفحات CV معمولا از 5 صفحه بییشتر است توضیحات دقیقی از سوابق کاری و تحصیلی، افتخارات، مقالات یا کتاب هایی که منتشر کرده‌اید، دستاوردهای علمی و سایر موارد میباشد.

CV بطور مداوم بروز میشود. هر کار جدیدی که انجام می دهید یا هر مقاله‌ای که منتشر می‌کنید، در کنفرانسی شرکت می‌کنید یا مهارتی را می‌آموزید را میتوانید به آن اضافه کنید. برخلاف رزومه، CV را برای شغلی اختصاصی طراحی تنظیم نمی‌کنند. با کسب هر دستاورد جدیدی، سندی به اسناد CV که از قبل تنظیم شده، اضافه میگردد.

همچنین مطالعه کنید اصول نگارش مقاله علمی

قوانین کشورهای مختلف درباره رزومه و cv

با توجه به قوانین و مقررات هر کشور شرایط مختلفی برای رزومه و سی وی در نظر گرفته شده است:

  • برای درخواست کار برای کانادا و امریکا باید رزومه تهیه کنید.
  • برای ثبت نام در دانشگاه های آمریکای شمالی باید سی وی را به کار ببرید.
  • زمانی که میخواهید در اروپا درخواست کار بدهید باید از CV استفاده کنید. در حقیقت سی وی که در این کشورها تعیین شده با رزومه در آمریکا برابر است.
  • در آفریقا و استرالیا معنای رزوه و CV یکی است و با یکدیگر تفاوتی ندارند.
  • در کشورهای جنوب آسیا هم معنای رزومه و سی وی یکی است.
  • در آلمان سی وی باید به طور دقیق و قبل  از مصاحبه ارسال گردد.
  • در بریتانیا، نیوزلند و ایرلند برای تمام موارد درخواست کاری یا تحصیل از سی وی استفاده میشود.