اصول نگارش مقاله
10
سپتامبر

اصول نگارش مقاله علمی، حرفه ای مقاله بنویسید

اصول نگارش مقاله

در زندگی هر پژوهشگری نوشتن مقاله یکی از مهمترین فعالیت هاست. همیشه شروع هرکاری دشوار است اما با آموزش و راهنمایی به یک فرد حرفه‌ای تبدیل خواهید شد. در این قسمت مطالبی کامل درباره اصول نگارش مقاله جمع‌بندی کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا اصول نگارش مقاله را گام به گام بیاموزید.

نکاتی قبل از شروع نوشتن مقاله

  1. خوب فکر کنید که چرا میخواهی مقاله را منتشر نمایید و آیا قابل انتشار است؟
  2. درباره نوع مقاله تصمیم گیری کنید.
  3. اگر میخواهید در سطح بین المللی انتشار دهید، انتخاب کنید در چه نشریه‌ای میخواهید به چاپ برسانید.
  4. در راهنمای نویسندگان در شرایط نشریه دقت کنید.
  5. به ساختار مقاله توجه نمایید.
  6. برای جلوگیری از تخلفات اصول اخلاقی نشر را رعایت کنید.

مراحل اصول نگارش مقاله

هرکس ممکن است اصل خاصی را در نوشتن مقاله داشته باشد. اما برای افرادی که به تازگی وارد این حرفه شده‌اند، کمی دشوار است. این مقاله برای افراد مبتدی نوشته شده است و به تمامی موضوعات با جزئیات پرداخته‌ایم. پیشنهاد ما برای طی کردن راه درست و اصولی نگارش مقاله، انجام تمامی مراحل با ترتیب گفته شده است. بعد از شکل‌گیری مقاله میتوانید ان را منتشر کنید.

همچنین مطالعه کنید دلایل ریجکت مقالات

آماده کردن جداول و ارقام

همیشه به خاطر داشته باشید که «یک رقم به هزار کلمه و توضیح می ارزد». به همین دلیل استفاده از تصاویر، جداول و ارقام کارآمدترین راه برای ارائه نتایج است. داده های شما نقش نیروی محرکه در مقاله را دارند، پس بودن تصاویر لازم است.

آمار و ارقام در اصول نگارش مقاله

نوشتن روش ها

در این بخش باید به چگونگی مطالعه مساله بپردازید. اگر از روش جدید استفاده کرده اید بهتر است در مقاله بطور دقیق آن را توضیح دهید تا خوانندگان بتوانند ایین آزمایش را مجددا انجام دهند. با توجه به این، در روش های تثبیت شده از بیان جزئیات بپرهیزید و از منابع و مآخذ استفاده کنید. چکیده های جامع یا منابع و مآخذ کلیدی مناسب و کافی میباشند.

طول مقاله

در اصول نگارش مقاله نمیتوان گفت دقیقا مقاله در چند صفحه گنجانده شود اما حالت نرمال برای آن 25 تا 40 صفحه‌ی یک خط درمیان است که تنها داده های اصلی در آن توضیح داده شده باشد. البته برای مقالات ISI در هر نشریه به نحوه اصول نگارش مقاله و تعداد کلمات نگاهی بیاندازید.

تعداد کلمات و میزان اجزای مقاله

  • عنوان: کوتاه و آموزنده
  • چکیده: 1 بند و کمتر از 250 کلمه
  • مقدمه: 5/1 تا 2 صفحه
  • نتایج: 8-6 صفحه
  • بحث: 6-4 صفحه
  • نتیجه‌گیری: 1 بند
  • تصاویر 8-6 و در هر صفحه یک تصویر
  • جداول 3-1 و در هر صفحه یک جدول
  • منابع و مآخذ 50-20 (4-2 صفحه)

گزارش نتایج

در این قسمت از اصول نگارش مقاله باید این سوال مطرح و به آن پاسخ داده شود: «چه چیزهایی یافته‌اید؟». از همین رو تنها باید نتایج مربوط به تحقیقاتتان ارائه گردد. این نتایج باید نقشی اساسی در مبحث ایفا کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که برخی نشریه ها این امکان را دارند که مطالب پشتیبان را هم بیافزایید. پس از این بخش میتوانید برای داده هایی که اهمیت کمتری دارند، استفاده کنید. هیچگاه به امید مقالات بعدی «داده‌ها» را مخفی نکنید. اگر در نتیجه‌گیری مدارک و شواهد محکمی هستند در مطالب مکمل حتما آن را استفاده نمایید.

نکته: در این قسمت به هیچ عنوان به منابع و مآخذ اشاره نکنید. شما نتایج به دست آمده توسط خودتان را ارائه می‌کنید و نمی توانید به دیگران ارجاع دهید. در واقع ارجاع به دیگران به دلیل بحث درباره تحقیقات خودتان است که باید در قسمت بحث به آن پرداخته شود.

همچنین مطالعه کنید مهم ترین قواعد اصول نگارش فارسی

نوشتن بحث

در این بخش از اصول نگارش مقاله به مطرح کردن نتایج میرسیم. شاید این بخش آسان تر از سایر قسمت ها باشد اما انجام درست آن قطعا از بقیه بخش‌ها سخت تر است. به این دلیل که مهمترین بخش مقاله شما است. در این قسمت باید داده‌هایتان را به صورت متقاعد کننده عرضه نمایید. همیشه در خاطرتان باشد که مقاله زیادی ریجکت شده‌اند تنها به دلیل اینکه بخش بحث آن ضعیف بوده است.

لازم است که بحث را در رابطه با نتایج پیش ببرید اما از مطرح کردن دوباره نتایج بپرهیزید. نتایج‌تان را با نتایجی که دیگران منتشر کرده‌اند، البته با برخی منابع و مآخذ درج شده در مقدمه، مقایسه کنید. زمانی که کار  پژوهشی انجام میدهید با کار تحقیقاتی مخالف خودتان بی‌اعتنایی نکنید بلکه در مقابل آن بایستید و خواننده را متقاعد کنید که سخن شما بهتر و صحیح تر میباشد.

نکات زیر را در این بخش رعایت کنید:

  • از مطرح کردن اظهاراتی فراتر از آن که نتایج میتوانند تاکید کنند، بپرهیزید.
  • اصطلاحات و ایده‌های جدید را بطور ناگهانی بیان نکنید.
  • درباره تفسیرهای محتمل میتوانید گمانه‌زنی کنید اما تا زمانی که ریشه در حقیقت داشته باشد نه تخیلات.
  • تنها از نوشتن برای اصلاح نتایج و بحث استفاده نکنید.

نوشتن نتیجه‌گیری واضح

این قسمت در اصول نگارش مقاله بند پایانی بحث است. در نهایت بدون نتیجه‌گیری واضح، داروان درباره کار و ارزش چاپ آن دچار تردید می‌شوند و برای خوانندگان نظر دادن دشوار خواهد بود. بیشتری اشتباهی که در این بخش اتفاق می‌افتد تکرار چکیده و یا ارائه فهرستی از نتایج آزمایش است. در این بخش اظهارات بیهوده درباره نتایج قابل قبول نیست.

همچنین مطالعه کنید منظور از پروف ریدینگ یا Proofreading چیست؟

در بخش باید توجیه علمی برای کار ارائه دهید و در صورت لزوم تعمیم‌ها و کاربردها را روشن نمایید. همچنین میتوانید به آزمایش هایی که در حال انجام هستند یا آزمایش های آتی اشاره کنید.

نوشتن چکیده

در صفحه اول عنوان، مولف یا مولفین، چکیده و همچنین واژگان کلیدی قرار میگیرند. هنوان در خط اول نوشته می‌شود. عنوان معمولا با فونت bold و همیشه بزرگتر از متن اصلی است. نام نویسنده را در پاورقی درج کنید. میتوانید آدرس ایمیل نویسنده را هم ذکر کنید تا در صورت تمایل علاقمندان و خوانندگان امکان برقراری با نویسنده را داشته باشند.

چکیده را 8 تا 10 خط که معمولا دو پاراگراف می‌شود، جای دهید که نگاه جامع و سیر کاملی از مقاله را به نمایش میگذارد. سه تا شش کلمه کلیدی اصلی که در مقاله استفاده شده است را به صورت Italic نگارش کنید.

همچنین مطالعه کنید استفاده از پارافریز و نقل قول

نوشتن مقدمه جذاب و متقاعد کننده

درست ترین حالت نگارش مقدکه در یک صفحه است. ابتدا در پاراگراف اول مقدمه مساله پژوهش را توضیح دهید. در پاراگراف دوم به ارزش و اهمیت موضوع بپردازید. در پاراگراف سوم اهداف خودتان در مقاله را بیان کنید. در پاراگراف پایانی هم شرح دهید که در مقاله خوانندگان با چه موضوعاتی روبرو می‌شوند.

ادبیات پژوهش

ادبیات پژوهش

در این بخش از اصول نگارش مقاله، با توجه به مطالعات پیشین تعاریف و مفاهیم پژوهش را خیلی ولضح بیان کنید. در بخش دوم از این قسمت مطالعات مشابهی که در گذشته توسط سایر پژوهشگران انجام گرفته، بپردازید. در حال حاضر دیگر پژوهشگران از نوشتن ادبیات پژوهشی خودداری می‌کنند و تنها در بخش مقدمه به بیان کلیتی از پژوهش صورت گرفته در گذشته را بیان می کنند.

همچنین مطالعه کنید نکات مهم نگارش مقالات ISI

روش تحقیق

در این بخش از اصول نگارش مقاله باید نوع پژوهش را معرفی کنید که طریقه گردآوری داده‌ها گفته می‌شود. در روش های علمی اغلب از مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات و تدوین آنها استفاده می‌شود. در صورت لزوم ارائه نمونه آماری، جامعه آماری بیان میگردد. پرسش‌ها و فرضیه‌ها باید مطرح شود و آزمون های آماری که توسط نرم افزارها تجزیه و تحلیل شده‌اند، معرفی می‌شود.

تجزیه و تحلیل داده‌ها

در این قسمت از اصول نگارش مقاله باید طبق داده‌های بدست آمده و طبق روش‌های آماری مناسب، تجریه و تحلیل داده‌ها صورت گیرد و آزمون های فرضیه‌های مربوطه انجام شود. معمولا برای ارائه آمار دقیق و افزایش دقت محاسبات از نرم افزارهای آماری مانند SPSS استفاده می‌کنند. این تحلیل بر اساس پژوهش علمی انجام می‌شود.

نتیجه‌گیری و خلاصه

لازمه هر مقاله‌ای خلاصه و نتیجه‌گیری دقیق و درست از مراحل و دستاوردهای پژوهش میباشد. گاهی مواقع خلاصه را در کنار بیان محدودیت‌ها و پیشنهادهایی برای محققین و پژوهشگران دیگر همراه میکند.

منابع و مآخذ

در بخش پایانی اصول نگارش مقاله باید منابع مورد استفاده در پژوهش را به ترتیب بر اساس منابع فارسی و لاتین بنویسید. یکی از روش های استاندارد برای نوشتن منابع مقاله روش APA (American Psychological Association) است. این روش توسط انجمن آمریکا ارائه شده است. در این روش برای ارجاع یک قسمت از متن به منبع آن از (نام نویسنده، سال: شماره صفحه) استفاده می‌شود. برای مثال (شریفی، 1378: 70) و در فهرست منابع به شکل زیر نوشته می‌شود:

– برای کتاب: نام خانوادگی، نام (سال)، نام کتاب، محل نشر: ناشر

– برای مقاله: نام خانودگی، نام (سال)، نام مقاله، نام نشریه، شماره نشریه، شماره صفحات

– پیوست‌ها و توضیحات

در صورت لزوم و نیاز کراهای آماری، میتوانید پرسشنامه یا سایر توضیحات را به شکل پیوست به مقاله بیافزایید. با این کار ارزش علمی مقاله افزوده خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید اصول پاسخ به داوری مقاله

نتیجه گیری

با توجه به علاقه دانشجویان، اساتید و متخصصان به انتشار مقالات پژوهشی و علمی، یادگیری و رعایت این نکات خیلی بیشتر از گذشته حائز اهمیت است. با ورود به سطح بین المللی باید تمامی این نکات را به دقت رعایت کنید زیرا وجود نقص در هر بخش باعث ریجکت مقاله شما خواهد شد و در نهایت تمامی زحمت‌هایتان به هدر خواهد رفت.

پیشنهاد ما به شما عزیزان همکاری با گروه های متخصص و حرفه ای است. سایت ترجمه ترجمر در تمامی این زمینه‌ها فعالیت داشته و توانسته به نقاط مطلوب دست پیدا کند. ترجمر با سفارس ترجمه کتاب، ترجمه مقاله، ترجمه مقاله تخصصی، ترجمه وبلاگ و تمامی خدمات مربوط به ترجمه همراه شما عزیزان است.