دلایل ریجکت شدن مقالات علمی
30
آگوست

چه دلایلی باعث ریجکت شدن مقالات علمی می شود؟

دلایل رد شدن مقالات علمی و راه حل‌های آن

اغلب دانشجویان پس از گذراندن دوران کارشناسی و لیسانس علاقه دارند تا مقالات خود را در زمینه‌های مختلف به چاپ برسانند. این میتواند تاثیرات مثبتی بر رزومه و آینده شغلی آنها داشته باشد. آشنایی با انواع مقالات و نحوه نگارش آنها بسیار مهم است و گاها یش می آید که با وجود رعایت تمامی نکات باز هم مقاله ریجکت (reject) یا رد صلاحیت شده می شود که نیاز به بازبینی (revise) دارد. در این مقاله مورادی که سبب ریجکت مقاله می شود را بررسی می‌کنیم.

ریجکت شدن مقاله چیست؟

در حقیقت زمانی که شما مقالات خود را به ژورنال‌های معتبر دنیا ارسال می کنید، اثر شما به دقت بسیار بالایی بررسی خواهد شد. بنابراین باید تمامی اصولی را رعایت کرده باشید تا از سوی داوران مجلات معتبر مورد قبول واقع شود.

در بین انتشارات معروف و معتبری مانند Springer و Elsevier جست و جویی کنید، میتوانید مقالات و محتواهایی را ببینیم که درباره رد شدن و ریجکت مقالات حرف میزنند. با مطالعه این مقالات و همچنین نظر اساتیدی که تجربه داوری مقالات را داشته‌اند، به خوبی میتوانید متوجه دلایل عدم پذیرش مقالات شوید.

دلایل عمده‌ای که از سوی داوران برای رد مقالات مطرح شده‌اند در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • مشکلات فنی
  • خسته کننده بودن مقاله
  • غیرقابل درک بودن مقاله
  • دور بودن از چشم‌انداز مجله
  • ناقص بودن محتوای مقاله
  • پرداختن به موضوع تکراری
  • عدم هماهنگی در محتوا و سایر بخش‌ها
  • جاه طلبانه بودن تحقیقات
  • عدم اهمیت بین‌المللی

انواع دلایل ریجکت مقاله ISI

همانطور که از ابتدا بیان شد، دلایل متعددی در عدم پذیرش مقالات از سمت ژورنال‌های بین‌المللی و معتبر وجود دارند. این دلایل را به ترتیب بررسی کرده و توضیحات لازم را بیان خواهیم کرد:

انواع دلایل ریجکت شدن مقاله

مشکلات فنی

در مشکلات فنی که میتواند دلیل مهمی برای ریجکت شدن باشد، میتوان به مشکل جدی و مهم سرقت ادبی اشاره نمود.

سرعت ادبی به معنای این است که محتوای مقاله قبلا در مقالات علمی دیگر بیان شده باشد. دنیای سرقت ادبی بسیار گوناگون است و به شکل‌های مختلف میتوان آن را انجام داد. اگر به طور واضح متوجه سرقت ادبی نشده باشید ممکن است بدون اینکه نیت آن را داشته باشید، متهم شوید. پس قبل از ارسال مقاله بررسی سرقت ادبی یکی از مهمترین موضوع است. در این حالت است که باعث رفع سرقت ادبی مقاله می شود و از ریجکت شدن مقاله جلوگیری می‌کنید.

یکی از دلایلی که در مشکلات فنی میتواند سبب رد شدن مقاله شود، کمبود اطلاعات لازم در بخش های متنوع و یا قید نشدن برخی از موضوع و عناصر مهم مانند کلمات کلیدی، نمودارها و جداول است. در این صورت مقاله به سرعت ریجکت خواهد شد. پس دقت کنید که تمامی بخش ها را کامل و صحیح تضیح دهید و ساختار درست مقاله را رعایت نمایید.

وجود نقض در ترجمه نیز میتواند یکی از عوامل فنی در ریجکت مقاله باشد. زمانی که نویسنده به زبان انگلیسی مسلط نباشد و نتواند مقاله را به این زبان تبدیل کند، برای انتقال پیام به مخاطب دچار مشکل شده است. میدانیم که مقالات در ژورنال‌های معروف به زبان انگلیسی چاپ می شود و باید سطح زبانی که در این مقالات به کار میرود بسیار پیشرفته باشد. در غیر این صورت شانس بسیار کمی در پذیرش مقاله خواهید داشت.

در صورتی که از دستورالعمل‌ها و قواعد برای آماده سازی مقاله در چارچوب‌ها مجله استفاده نکنید، ریجکت مقاله قطعی است. پس توجه داشته باشید که تدوین و تنظیم مقاله بنا به چارچوب‌های ژورنال مورد نظرتان باشد و قبل از ارسال بررسی‌های لازم را به دقت انجام دهید.

یکی دیگر از دلایل ریجکت مقاله قدیمی یا ناقص بودن منابع و ارجاعات است. همچنین اگر ارجاعات و استناددهی به آثار قبلی خودتان انجام شود، میتواند ضعفی برای مقاله باشد و درصد ریجکت شدن را افزایش می دهد.

همچنین مطالعه کنید اساسی ترین نکات برای نگارش مقالات ISI

خسته‌کننده بودن مقاله

یکی از دلایلی که باعث پذیرش مقاله در جامعه علمی می شود، دست گذاشتن روی موضوعات مهم و محبوب است. در صورتی که عنوان و موضوعی مهم و جذاب برای مقاله پیدا نکنید، مخاطبی هم نخواهید داشت و همین امر سبب ریجکت مقاله‌تان خواهد شد. همچنین اگر به موضوعات حاشیه‌ای و کم اهمیت رشته علمی‌تان بپردازید، شانس پذیرش شما در ژورنال‌های معتبر کاهش پیدا خواهد کرد.

غیرقابل درک بودن مقاله

مقالات که غیرقابل درک باشند از سمت ژورنال‌ها ریجکت خواهند شد. قابل درک نبودن یعنی چه؟ زمانی که ترجمه مقاله به درستی انجام نشده باشد، نمیتوان ساختار درستی از شکل‌ها و جداول مشاهده کرد و مخاطب توانایی درک آن را نخواهد داشت. بنابراین، مجلات هم تلاشی برای درک پیام و ساختار مقاله به خرج نمی دهد و میلی به بررسی آن هم ندارند، در نهایت مقاله به راحتی ریجکت خواهد شد.

دور بودن از چشم انداز مجله

اولین قدم برای ارسال یا همان سابمیت مقاله، شناخت چشم‌انداز یا اسکوپ مقاله است. اسکوپ یا چشم‌انداز هر مقاله به معنای حیطه تخصصی موضوعاتی هر مجله است که به آن میپردازند. اگر موضوع کاریِ پژوهش‌تان با محتوای قابل قبول و مورد پسند ژورنال ارتباطی نداشته باشد، همان ابتدای کار از سوی سردبیر، رد خواهد شد.

دور بودن از چشم انداز ژورنال

ناقص بودن محتوای مقاله

محتوای هر مقاله باید کامل باشد. زمانی که موضوعی را انتخاب می‌کنید باید شکل تمام و کمال به آن بپردازید. این که شما مشاهدتی اندک را بازگو کنید کافی نیست. شما برای پذیرش یک مجله معتبر باید رو مشاهدات محدود، مطالعه‌ای کامل را انجام دهید. به مقاله‌ای میتوان کامل گفت که به شکل دقیق به یک موضوع پرداخته و با در نظر گرفتن مطالعات و مقالات قبلی مرتبط با موضوع آنها را ادامه دهد و به نتیجه‌گیری درست دست یابد.

وجود نقص و مشکل در تحلیل داده‌ها

در مطالعات پژوهشی معتبر باید داده‌هایی را ارائه داد که روی آنها کار شده و در روند مطالعاتشان به نتایج درستی رسیده باشند. در صورتی که از داده های درستی استفاده نشده باشد و روش‌های آماری به کار رفته صحیح انتخاب نشده باشند، مقاله ارزش و اعتبار نخواهد داشت وبه سرعت از سوی مجله رد خواهد شد.

پرداختن به موضوع تکراری

در صورتی که موضوع مقاله تکراری باشد و قبلا به دفعات آثار دیگری درباره آن وجود داشته باشد، مجله دیگر نیازی به چاپ آن ندارد و از سوی مجله ریجکت می شود. بهتر است بدانید مقاله‌ای که انشعابات تکراری از مقاله‌ای دیگر است، ارزشی نخواهد داشت. برخی از افراد برای اینکه تعداد مقالات علمی‌شان را بالا ببرند، سعی می‌کنند تا از یک پژوهش چندین مقاله استخراج کنند. مشخص است که این عمل چندان حرفه‌ای و ارزشمند نیست و مطمعنا از سوی سردبیران و داوران ژورنال‌های بین المللی مورد استقبال قرار نخواهند گرفت.

همچنین مطالعه کنید 20 اپلیکیشن ترجمه موبایل و کامپیوتر به همراه فایل نصب

عدم هماهنگی در محتوا و سایر بخش‌ها

محتوا و نتیجه‌گیری در مقالات باید به شکل منطقی و ساختاریافته بیان شود. تمامی بخش‌ها باید با سایر قسمت‌های مقاله انسجام داشته باشد. گاها در مقالات اتفاق افتاده که روی داده‌هایی کار می‌کنند که نتیجه نهایی تحلیل با نتیجه‌ای که در بخش رسمی نتایج اعلام شده، هیچ شباهت  ارتباطی ندارد. در این شرایط یکی از دلایل ریجکت مقاله میتواند همین موضوع باشد و احتمال آن بسیار زیاد است.

جاه طلبانه بودن عنوان مقاله

جاه طلبانه بودن تحقیقات

یکی دیگر از دلایل رد شدن مقاله، جاه طلبانه بودن مقاله و همه جانبه بودن آن است. این امر سبب دشوار نمودن تفسیر نتایج  در مواردی باعث ناقش بودن اطلاعات می شود. برای رفع این مشکل بهتر است مقاله به چند پژوهش کوچک‌تر تقسیم شود.

عدم اهمیت بین‌المللی

بسیاری از خوانندگان و مخاطبان مجلات علمی معتبر در سر تا سر جهان هستند که از جمله آنها میتوان به چاپ مقاله ISI اشاره کرد. همین موضوع باعث شده تا نویسندگان با در نظر گرفتن مخاطبان در سرتاسر جهان مقالات را ارزیابی و بررسی نمایند. اگر مقاله‌ای بار علمی و تحقیقاتی نداشته و باز خورد مناسبی در بین خوانندگان بین‌المللی به دست نیاورد می توان به عنوان یکی از دلایل علمی در نظر گرفت.

فست ریجکت چیست؟

اگر عبارت فست ریجکت را به صورت لغت به لغت ترجمه کنیم، معی آن مشخص است. فست ریجکت به زمانی اشاره دارد که مقاله سریع، زود و تند رد می شود. حتما برایتان سوال شده است که چه مقالاتی دچار فست ریجکت می‌شوند؟

زمانی که اشتباه به شدت فاحشی در مقاله وجود داشته باشد؛ مانند زمانی که جداول و نمودارها صحیح نوشته و طراحی نشده باشند یا از رفرنس‌های اصولی و درت در پایان مقاله استفاده نکرده باشیم، مقاله بدون معطلی رد خواهد شد. در این صورت سایر ابعاد محتوایی مقاله مورد بررسی قرار نخواهد گرفت. به طور کلی میتوان گفت زمانی که یک مقاله به دلیل اشتباهات نگارشی یا فاحش و یا عدم تناسب در بین موضوع آن و اسکوپ مجله رد شود، به فست ریجکت دچار شده است.

دلایل ریجکت مقاله میتواند متنوع باشد. اما زمانی که مقاله بدون معطلی از سوی نشریه رد شود و به شما اعلام گردد یعنی فست ریجکت شکل گرفته است.

ریجکت مقاله از داوری همتا

زمانی که مقالات به یک ژورنال معتبر پژوهشی ارسال و ارائه میگردد، حتی قبل از دیده شدن توسط سردبیر ازشد و ارسال برای مرحله داوری همتا (Peer Review) به دقت بررسی و موشکافی میگردد. حتما جالب است بدانید که 30 تا 50 درصد مقالات حتی به مرحله داوری نمیرسند و ریجکت می شوند.

در شرایطی که مقاله قبل از رسیدن به مرحله داوری همتا ریجکت شود معمولا روی آنها کامنتی داده نمی‌شود. یعنی چه؟ به این معنا که داور به شما توضیحی نمی دهد که حوزه موضوعی شما با مجله ارتباطی ندارد؛ یا اینکه به شما تذکر نمی دهد که اصول مقاله نویسی را رعایت نکرده‌اید. کسانی که برای اولین بار تلاش دارند تا مقاله‌ای را به چاپ برسانند، ریجکت مقاله کاملا طبیعی است.

همچنین مطالعه کنید اصول پاسخ به داوری مقاله

عمده‌ترین دلایل رد شدن مقالات محققان ایرانی

مقالات ایرانی نیز به دلایلی که گفتیم درسوی مجلات بین المللی رد می شوند. وجود ایرادات فنی و عدم رعایت شکل و فرمت مقاله، اشکالات مفهمومی و اشتباهات سازماندهی در تجزیه و تحلیل داده‌ها و سایر مواردی که به آنها اشاره کردیم میتواند دلایل رد شدن مقالات از سوی ژورنال‌های علمی باشد.

البته سایر دلایل نیز وجود دارند که باعث می شوند تا از انتشار مقالات محققین ایرانی در ژورنال‌های بین‌المللی جلوگیری شود. برای مثال تحریم‌های بین المللی از جمله دلایلی است که باعث شده ایرانیان اجازه درخشش در عرصه های جهانی را نداشته باشند. به طور کلی میتوان گفت کاهش تعاملات با سایر نقاط جهان، مقاله‌نویسی و ارتباط علمی در این حوزه را در تنگنا قرار داده است.

به عبارت دیگر برخوردهای سیاسی که با عده‌ای از محققان ایرانی صورت میگیرد باعث شده تا مجلات مختلف از پذیرش آثار ایرانی ها خودداری کنند.

ریوایز چیست؟

ریوایز چیست؟

زمانی که مقاله‌ای را برای ژورنال‌های علمی سابمیت می‌کنید، از چندین جهت مورد بررسی قرار میگیرد. در صورتی که به طور تمام و کمال مورد قبول قرار گرفته باشد که هیچ مشکلی وجود ندارد و در طی پیامی این موضوع به شما اطلاع رسانی می‌شود. اما در صورتی که مقاله رد شده باشد میتوانید از بخش وضعیت مقاله در هر سایت ژورنال آن را بررسی کنید. اما در برخی موارد مقاله پذیرفته شده است اما نیاز به بازبینی از سوی شما دارند.

ریوایز (Revise) به معنای اصلاح و بازبینی است. ریوایز مقاله زمانی است که مقاله پذیرفته می شود اما شروطی در میان است. باید پاسخگوی سوالات داوران باشید و آنها را متقاعد کنید که اشکلاتی موجود در کار رفع شدنی است. در برخی موارد ابهاماتی در مقاله سبب طرح سوالات از سوی داوران می‌شود. در این شرایط باید بتوانید پاسخی قانع‌کننده به آنها بدهد و راضی‌شان کنید.

اشکالات در ابعاد مختلفی به مقاله وارد می شود. در حقیقت، زمانی که به ریوایز کردن مقاله نیاز باشد، میتوان گفت بخش های بنیادین و مفهومی معطوف هستند و در ساختار و اثر ایرادی وارد شده است که باید رفع شوند و مجدد مقاله ارسال گردد.

در ژورنال‌های معروف زبان مقالات مهم و معتبر به انگلیسی است. گاهی هم اشکالاتی که به مقاله وارد می شود و نیاز به ریوایز دارد، مربوط به زبان انگلیسی است. مثلا از نویسنده درخواست می شود که برخی بخش‌ها را کمی بهتر و روان‌تر ترجمه کند. ایراداتی هم که به شکل‌ها و جداول گرفته می شود سبب ریوایز مقالات می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید چکیده مقاله چیست؟

مفهوم ریوایز ماژور و مینور

همانطور که گفتیم ریوایز گرفتن مقالات زمانی است که ایراداتی در آن وجود دارد و کاملا مورد پذیرش قرار نگرفته است. ماژور و مینور دو دسته از مرور و اصلاح مقالات است.

ریوایز ماژور زمانی است که مشکلات اساسی در مقاله وجود دارد. به این منظور که بخش‌های مهم از مفاهیم به کاررفته در اثر توسط داوران زیر سوال رفته است. زمانی که یک مقاله ریوایز ماژور میگیرد باید سعی کنید تا مفاهیم و شبه‌هایی که در مقاله برای داروان سوال شده است را توضیح دهید. اما معمولا مقالاتی به ریوایز ماژور یا میجِر دچار می شود که کیفیت لازم برای انتشار را نداشته و پس از اصلاحات نیز نمیتوانند نظر داوران را جلب نمایند.

در سمت دیگر ریوایز مینور قرار دارد که اشکلاتی نه چندان مهم به مقاله وارد شده است. مانند ایرادات نگارشی یا تدوین بخش‌هایی مانند جداول که باعث شده به مرور مجدد نیاز داشته باشد.

اما بدانید که ریوایز گرفتن و اصطلاح اشکالات به معنای پذیرش قطعی و 100 درصد در ارسال مجدد نیست. حتیی ممکن است پس از ارسال مجدد باز هم سوالاتی درباره مقاله مطرح گردد و مجدد ریوایز بگیرید و حتی رد شوید.

زمانی که مقاله نیاز به بازبینی دارد، احتمالا در صورت اصلاح باز هم ناکام بماند. در این صورت میتوانید سراغ گزینه‌های دیگر بروید. اولین گزینه اینکه مقاله را به مجله‌ای دیگر ارسال کنید و دیگر زمان‌تان را برای اصلاحات خواسته شده ژورنال اول صرف نکنید. دوم اینکه میتوانید اصلاحاتی را که از مجله اول دریافت کرده‌اید روی مقاله پیاده‌سازی کنید و سپس به مجلات دیگر ارسال کرده و شانس خود را در پذیرش مقاله امتحان کنید.

البته توجه کنید که گاهی اوقات ایرادات بسیار اساسی است و باید بسیاری مفاهیم و مطالب آورده شده در مقاله را مورد بررسی و کار مجدد قرار دهید. در این شرایط برای مدتی از ارسال مقاله که ناقص و ناکافی است فاصله بگیرید و بیشتر تمرکزتان روی پژوهش‌تان باشد.

انواع راه‌حل های فرار از ریجکت مقاله

تا اینجا فهمیدیم که چه نکاتی باعث رد شدن مقاله می شود و باید جهت برطرف کردن این مشکلات چه راه‌کارهایی را پیش بگیریم:

  • مجله‌ای را انتخاب کنید که موضوع علمی‌تان در محدوده موضوعات مجله یا به اصطلاح یک اسکوپ قرار گیرد تا تایید شود.
  • در صورتی که موضوعی را برای مقاله‌تان انتخاب کردید اخرین مقالات منتشر شده درباره آن موضوع را بررسی کنید. در صورتی در انجام این بررسی کوتاهی کنید ممکن است وقت خود را برای چاپ در مقاله اشتبایه بکنید و در نهایت مقاله رد خواهد شد.
  • دستورالعمل‌های هر مجله را به دقت بررسی کنید؛ هر مجله ساختارهای نگارشی خاص خود را دارد. باید تمامی موارد را در مقاله رعایت کنید و مطمعن شوید که مقاله‌تان تمامی بخش‌های الزامی را دارد و مقاله به فرمت درست نوشته شده باشد.
  • تاثر مقاله را مشخص نمایید. برای اینکه مقاله در مجله به چاپ برسد باید هر خط تاثیر خود را به مقاله داشته باشد. بررسی کنید که چه کمبودهایی در موضوع مشاهده می شود و مقاله سعی دارد که آنها بیان کرده و راه‌حلی برایش ارائه کند.
  • نظریه‌ها و ایده‌ها را با صراحت بیان کنید و داده‌های کافی و معتبر برای نظریه‌هایتان نشان دهید. برای جمع آوری اطلاعات از روش های شفاف و قابل شناسایی بهره بگیرید و به طور واضح در مقاله بیان کنید.
  • اطمینان داشته باشید که نتایج نهایی از لحاظ آماری دقیق و معتبر هستند و دز این مسیر از کمک دیگران غافل نشوید.
  • توجه داشته باشید که از منابع خوب و درست استفاده کنید. فکتور ضریب منابع را به دقت بررسی کنید و منابعی را انتخاب کنید که ضریب تاثیر بالاتری دارند.

همچنین مطالعه کنید انواع روش های ترجمه

دیگر راه‌حل های فرار از ریجکت مقاله

  • برای ارتباط قوی مقاله با مخاطب باید از نگارش صحیح استفاده کنید. بنابراین تنها رعایت نکات فنی و ساختار مقاله نمیتواند کافی باشد. شما باید دقیقا بدانید که چه قرار است بنویسید و در صورتی که در نگارش قوی نیستید از افراد متخصص در ویراستاری استفاده کنید.
  • ایده اصلی مقاله را به یاد داشته باشید. باید هرآنچه که به عنوان مقاله مربوط می شود در صفحات مقاله جا دهید. باید هماهنگی بین عنوان و محتوا برقرار باشد و درباره همان موضوع حرف بزند. در ابتدا استدلال‌های اولیه را بیان کرده و سپس مدارکی را برای تایید و پشتیبانی آنها ارائه دهید. در صورتی که از چند نظریه حرف میزنید به گونه‌ای آنها را بیان کنید که مخاطب دچار پیچیدگی نشود.
  • اگر به دنبال منابع میگردید بهتر است از منابع معتبر مانند گوگل اسکولار استفاده کنید. توجه داشته باشید حتما مقاله را از نظر سرقت ادبی بررسی نمایید. برای این کار میتوانید از نرم افزارها و سایت های مختلفی کمک بگیرید.
  • از شفافیت و خوانا بودن اطلاعات در مقاله اطمینان حاصل کنید. برای کمک میتوانید مقالات علمی که در حوزه موضوع انتخابی مقاله‌تان نوشته شده است را مطالعه کنید تا با نحوه نگارش و روش های تحقیق آشنا شوید.
  • کاورلتر را هرگز فراموش نکنید. برای ارسال مقاله به سردبیر ژورنال یک کاورلتر خوب و مرتب بنویسید.
  • پس از رد شدن مقاله از سوی ژورنال اصلا عقب نکشید.س همیشه به یاد داشته باشید که در اول مسیر قرار دارید و باید تجربه کسب کنید. در صورتی که از سوی یک مجله ریجکت شدید شانس خود را با ارسال مقاله‌تان به مجلات دیگر امتحان کنید. هوشیار باشید و هواستان به نشانه ها باشد. در صورتی که از مقالات دیگر نیز رد شدید، احتمالا مجلات درستی را برای سابمیت مقاله انتخاب نمی‌کنید یا اینکه مقاله‌تان اشکالات فاحشی دارد و با بررسی و مرور باید آنها را رفع نمایید.

اعتراض به نتیجه داوری

در صورتی که به کار خود مطمئن هستید، اعتراض به نتیجه داوری نیز گزینه‌ای است که پس ریجکت میتوانید انجام دهید. البته هیج عنوان این گزینه را استفاده نکنید. زیرا اکثر داوران و اساتید به این نامه‌ها اصلا اهمیتی نمی دهند. در صورتی هم که این کار را کردید باید لحنی شایسته و احترام آمیز به کار ببرید. اما بدانید که هیچ کارشناسی نوشتن این چنین نامه‌هایی را توصیه نمی‌کند.

سخن آخر

حالا که با دلایل رد شدن مقاله آشنا شدید، در هنگام نگارش مقاله دقت بالایی به خرج دهید. دلایل زیادی سبب رد شدن مقالات علمی توسط ژورنال‌های معتبر بین المللی میگردد. این مجلات سعی دارند تا آثاری را انتشار دهند تا برای خود، مخاطب و جامعه علمی ارزش افزوده به همراه داشته باشد. پس اگر قصد انتشار مقالات علمی را دارید باید از هر نظر به آن توجه کنید و از قالب استاندارد و محتوای قوی و سایر موارد استفاده کنید.

در جهت آماده‌سازی مقالات خود می توانید روی موسسه ترجمر حساب کنید. متخصصان ما در سطح عالی در حوزه ویرایش و ترجمه قرار دارند. بنابراین افرادی که نمیتوانند مقالات خود را به زبان انگلیسی پیشرفته ترجمه کنند میتوانند با مراجعه به ساید تخصصی ترجمر سفارش خود را ثبت کرده و به برترین و خبره‌ترین مترجمان در حوزه کاری‌شان متصل گردند.

در ترجمر همه چیز در فضای اینترنت و آنلاین انجام می شود. از همین رو محدودیتی برای کاربران در سرتاسر کشور وجود نخواهد داشت و در هر ساعت و هر مکانی میتوانند به سایت ترجمه ترجمر مراجعه نمایند. همچنین در این مسیر میتوانید از خدمات پشتیبانی ما در مسیر ترجمه نیز بهره ببرید.