مراحل چاپ مقاله در ژورنال های خارجی
19
سپتامبر

چه مراحلی باید برای چاپ مقاله در ژورنال خارجی طی کنید؟

مراحل چاپ مقاله در ژورنال های خارجی

برای افرادی که تازه وارد کار شده‌اند و به عنوان یک محقق جوان شروع به انجام چاپ و انتشار مقالات علمی در ژورنال های خارجی پرداخته اند، شروع آن کاری پیچیده و غافلگیرکننده است. برای اینکه بتوانید مقاله‌تان را به چاپ برسانید باید مراحل زیادی را طی کنید و معمولا راهی دشوار را در پیش دارید. علاوه بر این موارد، مراحل چاپ مقاله در ژورنال های خارجی کمی گیج کننده به نظر میرسد.

ما در این مقاله مراجل چاپ مقاله در ژورنال های خارجی را گام به گام برایتان تشریح کرده تا متوجه شوید که مقاله علمی چه مراحلی را میگذراند تا به مرحله تایید و چاپ برسد. اگر نسبت به این مراحل آگاهی کام داشته باشید دیگر نیازی نیست که از چیزی بترسید و میتوانید با کمی مهارت به راحتی مقاله را به چاپ رسانید. پس با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه کنید کشورهای روسی زبان کدامند؟

روند چاپ و انتشار مقاله علمی در مجلات

از همان ابتدا مسیری که قرار است در مقاله نویسی و چاپ آن مواجه شوید را به شما نشان خواهیم داد.

اول اینکه باید با انواع مقاله آشنا باشید و آنها را از منظرهای مختلف دسته بندی کنید. برای مثال از محلی که منتشر شده و ژورنال هایی که آنها را میپذیرند، دسته بندی که برایشان در نظر گرفته می شود. در نوع دیگر دسته بندی به کمک آن میتوانید مقالات را از نظر ساختاری و محتوای‌شان دسته بندی کرد.

چاپ مقاله در ژورنال خارجی

مقالات ISI و ISC یا اسکوپ در دسته اول قرار میگیرند. در دسته بندی دوم نیز مقالاتی مانند مالات مروری، پژوهشی و … قرار میگیرند. پس شما اول از همه باید بدانید مقاله‌تان در کدام دسته‌بندی جای میگیرد. در طی مراحلی که قواعد و نگارش هر مرحله را یاد میگیرید باید به فکر مراحل بعدی نیز باشید. مرحله بعدی همان آماده‌سازی مقاله برای ژورنال های داخلی و خارجی است. در ادامه این روند را با هم یاد میگیریم.

آماده سازی مقالات برای ارسال به مجلات داخلی و خارجی

قبل از هرچیز باید بدانید که برای ارسال مقاله به ژورنالی بین المللی یا مجلات داخلی معتبر، باید به قواعد نگارش و ویرایش صحیح آنها تسلط کامل داشته باشید. بنابراین ابتدا باید مقاله را از نظر ویراستاری چک کنید. یعنی لازم است که مقاله از نظر سه اصل در حالت عالی قرار داشته باشد:

  • ویرایش فنی و ظاهری
  • در ویرایش فنی و ظاهری مقاله باید از هرگونه اشتباه در علائم نگارشی عاری باشد. رسم‌الخط واژه ها مرتب باشد، بندها به درستی قرار گرته باشند و سایر موارد این چنین.
  • ویرایش دستوری و گرامری
  • در ویرایش دستوری و گرامری باید قواعدی از جمله ساختار جمله، استفاده از افعال درست و … کاملا در رعایت شده باشد.
  • ویرایش محتوایی

ویرایش محتوایی هم یعنی متن قدرت و چیره‌ دستی نویسنده را نشان دهد و محتوا بتواند برای خواننده قابل درک و ملموس باشد.

فرقی نمیکند که مقاله به زبان فارسی نوشته شده باشد یا انگلیسی، به هرحال باید این مراحل ویرایشی طی شود. اگر احیانا تسلطی به ویرایش ندارید، بهتر است آن را به ویراستاری حرفه‌ای بسپارید. یکی از خدمات حرفه‌ای ترجمر ویرایش تخصصی مقالات است. سایت ترجمه ترجمر به کمک همکاران خبره و باسابقه توانسته است بهترین خدمات را با کیفیتی استثنایی انجام دهد. این متخصصان مسلط به زبان انگلیسی و فارسی هستند و در رشته های تخصصی مختلف تحصیل کرده‌اند.

همچنین مطالعه کنید تفاوت رزومه و cv چیست؟

پس از نگارش یک مقاله خوب در حد مقالات در ژورنال های ISI باید مراحل زیر را طی کنید:

چاپ مقاله در ژورنال خارجی

انتخاب ژورنال مناسب با موضوع و روش تحقیق مقاله

اولین نکته که باید در نظر بگیرید این است که هر ژورنال به صورت تخصصی فعالیت میکند و تنها مقالاتی را به چاپ میرساند که در اسکوپ رشته خود باشد. بنابراین باید ژورنالی را انتخاب کنید که در محدوده موضوع مقاله شما کار کند. اگر ژورنالی را انتخاب کنید که در محدوده و هدف مقاله شما نباشد پس از داوری اولیه به دلایل مختلف که معمولا میگویند در راستای هدف ژورنال نیست رد خواهد شد.

مطالعه راهنمای نویسندگان ژورنال (فرمت مقاله در ژورنال مورد نظر)

دومین مرحله از مراحل چاپ مقاله در ژورنال های خارجی مطالعه راهنما است. پس از اینکه با دقت ژورنال خود را بطور قطعی انتخاب کردید باید بخش راهنمای نویسنده را مطالعه کنید. مقاله شما باید چارچوبی که مجله اعلام کرده است را رعایت کند در غیر این صورت همان ابتدا توسط سردبیر ریجکت خواهد شد، در صورتی هم که پذیرفته شود مراحل طولانی را برای بررسی پشت سر خواهد گذاشت.

چاپ مقاله در ژورنال خارجی

توجه داشته باشید که هرچقدر بیشتر طی راهنما و اصول مجله پیش بروید، سردبیر به مقاله شما دید مثبت‌تری خواهد داشت. پس از اعمال تغییرات به مقاله، آن را چندین مرتبه بخوانید و از همکارانی که تجربه کافی در این زمینه دارند بخواهید تا آن را مطالعه و نقص های احتمالی را برای شما مشخص کنند. مجموعه ترجمر میتوانند این مسیر همراه شما باشند همچنین میتوانید از خدمات ترجمه مقاله نیز بهره مند شوید.

همچنین مطالعه کنید سایت تشخیص سرقت ادبی

ارسال یا سابمیت مقاله به مجله

در این بخش از مراحل چاپ مقاله در ژورنال های خارجی شما به دو صورت پستی و الکترونیکی میتوانید مقاله را برای ژورنال ارسال نمایید. اما در حال حاضر بیشتر ژورنال‌ها مقالات را به صورت الکترونیکی ترجیح میدهند. این روش هم سریع است و هم ایمن. در روش پست مقاله علاوه برنامه همراه، باید تعداد سه تا پنج نسخه از مقاله را پرینت بگیرید و به همراه دیسک یا CD که حاوی مقاله، شکل ها و جداول است را به پست ژورنال ارسال نمایید.

توجه کنید که فایل مقاله را به فرمت pdf یا Word تبدیل کنید و از آخرین نسخه آن استفاده کنید. در نهایت فایل pdf را به دقت بررسی کنید که تمامی حروف، اعداد و نمادها به درستی در مقاله جای گرفته و منعکس شده باشند. از نمادهای غیراستاندارد به هیچ عنوان استفاده نکنید. پس از اینکه مقاله را ارسال کردید باید منتظر باشید تا نامه اعلام وصول از طرف سردبیر برایتان ارسال گردد که به پست الکترونیکی یا آدرس پستی‌تان ارسال می شود.

چاپ مقاله در ژورنال خارجی

بررسی اسکوپ مقاله

در نهایت نتیجه اکثر مقالات پژوهشی و تحقیقاتی، جمع آوری یک مقاله علمی یا به اصطلاح Paper یا Article میباشد. مقالات علمی میتوانند برای چاپ به یک ژورنال (مجله) علمی – پژوهشی در خارج از کشور ارسال گردد. بسیاری از مقالات خارجی پس از دریافت چکیده مقاله، بررسی می کنند در نهایت نتیجه را در قالب پذیرش (Accept) مقاله یا رد (Reject) به نویسنده یا نویسندگان مقاله (Author) اعلام شود.

روند بررسی و داوری مقاله

چاپ مقاله در ژورنال های خارجی

در ابتدا ممکن است که مقاله به دلیل کیفیت در موضوع سریعا از جانب سردبیر تایید شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ایده پژوهشی شما واقعا جالب و تازه باشد. پس از آن معمولا مقالات در اختیار داوران یا کارشناسان قرار میگیرد تا آن را بررسی کنند و نظراتشان را بیان نمایند. داوران با توجه به بازه زمانی که دارند موظفند مقاله را از نظر بکر بودن، کیفیت و نقاط ضعف و قوت مقاله بررسی نمایند.

معمولا در سایت ژورنال‌ها زمان داوری مشخص شده است. برای بررسی از اکسپ مقاله میتوانید زمان داوری را در سایت چک کنید. اگر دانشجو هستید و میخواهید سریع جواب بگیرید به دنبال ژورنال هایی باشید که داوری کوتاه مدتی دارند.

همچنین مطالعه کنید فرمت نوشتن مقاله علمی

وضعیت مقاله پس از داوری

افراد باتجربه در زمینه ارسال مقاله میدانند که بعد از داوری مقالات ISI، ایمیلی از طرف ژورنال دریافت میکنند که با توجه به شرایط مقاله با چند حالت روبرو خواهد شد. وضعیت مقاله پس از تصمیم سردبیر در یکی از حالت های زیر میباشد:

  • پذیرش چاپ مقاله
  • پذیرش چاپ مقاله پس از اصطلاحات جزئی
  • پذیرش چاپ مقاله پس از اصلاحات کلی
  • بررسی مجدد احتمالی چاپ مقاله پس از اصلاحات اساسی
  • بررسی احتمالی چاپ مقاله در قالب نامه به سردبیر یا گزارش کوتاه
  • غیرقابل چاپ

اصلاح و بازبینی مقاله

ژورنال های خارجی اینکه مقاله نیاز به اصلاح دارد یا رد شده است را پس از بررسی ارائه می دهند. امکان دارد مقاله بدون هیچگونه تغییر مورد پذیرش قرار گیرد، اما در بیشتر مقالات نیاز به اصلاح و بازبینی است. به این ترتیب که سردبیر پس از مشروط شدن مقاله، از شما درخواست تغییرات جزئی یا کلی دارد که طبق نظرات داوران لیست شده است.

همچنین مطالعه کنید ترجمه تخصصی چیست؟

باید این تغییرات را اعمال کنید و مجددا مقاله را ارسال نمایید. در این هنگام برای شما یک باه زمانی تعیین می شود تا اصلاحات را انجام دهید. اگر زمانی زیادی از ارسال مقاله گذشته باشد ، بهتر از مراجع ان را بروز کنید. تلاش کنید تا کار اصلاح را در زمانی که در اختیارتان گذاشته‌اند به پایان برسانید.

چاپ مقاله در ژورنال خارجی

پذیرش و چاپ مقاله

پس از پذیرش مقاله باید به خودتان تبریک بگویید. پس پذیرش مقاله و قبل از چاپ، باید ویرایش نهایی انجام شود که در ژورنال های مختلف ، متفاوت است. این ویرایش جهت غلط گیری املایی، اصلاح علائم نقطه گذاری، روان سازی جملات، رفع ابهامات گرامری و بررسی بخش هایی است که احتمال وجود خطا در آن ها زیاد است.

در بعضی از ژورنال های ISI، برطرف ساختن این ایرادات از سوی سردبیر به ویراستار فنی ارجاع داده می شود. پس از گذراندن این مرحله، نسخه آماده برای چاپ در اختیارتان قرار خواهد گرفت و برای آخرین بار آن را بررسی و تایید می کنید.

همچنین مطالعه کنید آموزش استفاده از پارافریز و نقل قول

ریجکت شدن مقاله

در طی مراحل چاپ مقاله در ژورنال های خارجی، ممکن است مقاله شما در همان ابتدا و از سوی سردبیر رد شود. رد شدن سریع مقاله به دلیل کم ارزش بودن آن نیست و میتواند علل مختلفی داشته باشد. ممکن است مقاله در حیطه ژورنال نبوده باشد. اگر مقاله پس از بررسی توسط داوران مردود اعلام شد، سردبیر ژورنال در یک نامه محرمانه  ضمن اعلام این موضوع، نظرات داوران را نیز به شما منعکس خواهد کرد.

از همان روزی که مقاله رد شد، ناامید نشوید و مجددا شروع به کار شوید. ابتدا ایراداتی که در ژورنال توسط داوران اعلام شده را اصلاح نمایید و نظراتشان را به دقت بررسی کنید و حتما در مقاله‌تان اعمال نمایید. چون موضوع مقاله تخصصی است، حتی پس از ارسال مقاله به ژورنال بعدی ممکن از مقاله‌تان مجددا به دست همان داور یا داوران قرار گیرد.

ژورنال بعدی را با دقت بیشتری انتخاب کنید. توجه داشته باشید که ممکن است مقاله‌تان در یک مجله با ایمپکت پایین رد شود اما در مجله‌ای دیگر با فکتور بسیار بالاتر مورد پذیرش قرار گیرد. در همه ژورنال ها نظر داوران نسبت به مقالات یکسان نخواهد بود.

همچنین مطالعه کنید مهم ترین قواعد اصول نگارشی

پاسخ دهی به نظر داوران

از این بخش از مراحل چاپ مقاله در ژورنال های خارجی، د صورتی مقاله رد و شما با دلایل داوران روبرو شدید، اگر توجیه قانع کننده‌ای داشته باشید میتوانید با تغییرات جزئی در قسمت هایی از مقاله، داوران را متقاعد کنید که ایرادات گرفته شده اشتباه است. اگر توضیحات و دلایل شما منطقی باشد، بی شک داوران مورد تایید قرار خواهند داد.

  • پاسخ مستقیم به کامنت داوران
  • اصلاح و ارسال مجدد مقاله به ژورنال
  • به چالش کشیدن داوران با یک توجیه خوب و منطقی

توجه داشته باشید که مقالات چاپ شده نسخه نهایی مقاله هستند. زمانی که به مطالعه نسخه چاپ شده میپردازید از کیفیت مقاله خودتان ناامید نشوید؛ زیرا این مقالات نهایی هستند و پس از چندین بار ویرایش و اصلاح چاپ شده‌اند.

همچنین مطالعه کنید اصول پاسخ به داوری مقاله

راهکارهایی که شانس شما را در پذیرش بالا میبرند

  1. قبل از ترجمه مقاله، نسخه فارسی آن را برای یک متخصص بفرستید و بخواهید تا نظراتش را اعمال کند.
  2. مرحله بعدی ترجمه مقاله است. اگر خودتان به زبان انگلیسی مسلط هستید میتوانید این کار را انجام دهید در غیر این صورت بهتر است مقاله را به دست مترجمان خبره و حرفه‌ای بسپارید تا برایتان بهرتین نتیجه را رقم بزنند. توجه کنید که بسیاری از مقالات به دلیل ترجمه نادرست و ویراستاری غیر حرفه‌ای رریجکت شده‌اند.

ترجمر

در این مقاله سعی شد تا مراحل چاپ مقاله در ژورنال های خارجی را از ابتدا بررسی نموده و تا مراحل آخر برایتان تشریح کنیم. اگر در چاپ مقاله در مجلات بین المللی تجربه دارید یمتوانید تمامی مراحل را به تنهایی دنبال کنید. در صورتی که برای اولین بار است که قدم در این مسیر میگذارید بهتر از گروه های متخصص در این زمینه استفاده کنید.

سایت ترجمه ترجمر یکی از گروه های متخصص و باتجربه در این زمینه است که میتواند با سابقه درخشان خود، شما را در این مسیر سخت و طولانی همراهی کند. مترجم ها و ویراستاران تجربه کافی در زمینه مراحل چاپ مقاله در ژورنال های خارجی را دارند و تقریبا با اصول تمامی مجلات آشنا هستند. پس با خیالی آسوده مراحل موفقیت را با ترجمر گام به گام پیش بروید.