اصول نگارش فارسی
08
سپتامبر

مهم ترین قواعد اصول نگارشی

اصول نگارش فارسی

در نویسندگی به سبک های مختلفی میتوان نوشت. مانند رمان ها و داستان ها، نوشته های خبر، نوشته های علمی پژوهشی و … که با هم متفاوت‌اند. اما باید یاد گیریم که در هر سبک چگونه بنویسیم. هدفتان را مشخص کنید و با توجه به نوع نوشته‌تان اصول نگارش را مطالعه و به سوی هدف گام بردارید.

رعایت اصول نگارش یکی از کلیدی ترین و مهمترین مواردی است که هر نویسنده مستلزم رعایت آن است. اگر اصول نگارش را رعایت نکنید متن هرچقدر قوی باشد، جذابیت خود را از دست میدهد زیرا بدون علائم نگارشی خواننده درکی از متن نداشته و به نظرش نامفهوم می آید.

سایت ترجمه ترجمر در قبول سفارش ترجمه کتاب، ترجمه مقاله و وبلاگ آمادگی دارد تا شما را همراهی نماید. مترجمان خبره ترجمر با سال‌ها تجربه بهترین خدمات را با ارزان‌ترین قیمت در اختیار شما قرار خواهد داد. برای همکاری با مجموعه ما میتوانید به سایت ترجمر مراجعه کرده و در قسمت ثبت سفارش فایل های ترجمه خود را ارسال نمایید.

اصول نگارش فارسی

چرا باید اصول نگارش فارسی را رعایت کنیم؟

در در اینترنت سرچی بزنید کتاب ها و مقالات زیادی را در رابطه با قواعد و قوانین اصول نگارشی خوهید یافت. و میتوانید درست نوشتن را بیاموزید. اما حقیقت آن است که بسیاری از افراد حوصله خواندن کتاب ها و مقالات را ندارند و اکثر نیاز خود را از طریق صفحات اینترنتی و شبکه های مجازی رفع میکنند. ما هم در این تمامی مواردی که برای نگارش لازم دارید را ذکر کرده‌ایم تا به صورت جامع به آنها دسترسی داشته باشید و در کتاب ها به دنبال آن ها نگردید.

همچنین مطالعه کنید چه دلایلی باعث ریجکت شدن مقالات علمی می شود؟

دلایل رعایت اصول نگارش

  • دیده شدن: زمانی که نوشته درست و روان باشد، راحت تر خوانده می شود. این موضوع از نظر دیگران اهمیت زیادی دارد.
  • میزان سواد را نشان میدهد: زمانی که شما به عنوان یک نویسنده فعالیت می‌کنید، باید نوشته های شما میزان حرفه‌ای بودنتان را نمایش دهد. رعایت درست علائم نگارشی و املای صحیح تاثیر مثبت بر روی خواننده خواهد داشت.
  • متن به یاد ماندنی‌تر: هرچقدر علائم نگارشی بیشتر رعایت شود، متن خواناتر و روان تر خواهد بود. مخاطب زمانی که نوشته ها را به خوبی درک نماید سریعتر در ذهنش خواهد نشست. به این ترتیب به خواندن متن ادامه میدهد و کمتر خسته میشود.

اصول نگارش فارسی

قرار نیست همه افراد نویسنده باشند، اما اگر شغل شما به نوشتن ارتباط دارد باید مهارت درست نویسی را بلد باشید. برای درست نوشتن باید اصول نگارش فارسی را بدانید. حتی بزرگ ترین نویسندگان هم در نهایت کتاب خود را به ویراستارها میسپارند. آنها متن را یکدست و تمیز می‌کنند. با ما همراه باشید تا نکات کلیدی اصول نگارش فارسی را با هم بیاموزیم.

چرا رعایت اصول نگارش مهم است؟

فکر کنید اگر هر شخصی به زبان خودش حرف میزد چقدر همه چیز پیچیده بود. در واقع هر دستور زبانی ریشه در گذشته دارد. ما با نویسندگی در امتداد راه گذشتگان قدم برمیداریم. هیچ شکی نیست که تمامی پیشرفت های علمی در جوامع گوناگون به نوشت ها و کلمات مدیون است. بدون وجود کتاب ها و نوشته ها تجربیات و یافته ها هیچگاه منتقل نمی‌شدند و پیشرفت در جهان سرعت کمی داشت.

حتی نوآوری در زبان باز هم بستگی به آموختن دقیق و اصولی دارد. برای مثال شعر نو توسط افرادی پایه گذاری شد که معنی عمقی اشعار کهن را درک کرده بودند. زبان هم به همین ترتیب است باید بتوان به شکل اصولی استفاده کرد. ساله ها گذشته تا زبان به شکل امروزی خود رسیده است.

همچنین مطالعه کنید تفاوت دارالترجمه رسمی و غیر رسمی

اگر اصول نگارش رعایت نشود چه اتفاقی می افتد؟

مطمعن اگر اصول زبان را رعایت نکنیم و هرجور که دلمان میخواهد بنویسیم با مشکلاتی مواجه میشویم و ممکن است:

  • منظورمان درست بیان نشده و جمله صحیح خوانده نشود.
  • جمله از نظر خودمان درست باشد ولی دیگران جور دیگری بخوانند. اصطلاحا خواننده دچار کژتابی شود.
  • به مرور توانایی خواندن متن های خوب را نداریم.
  • متن شلخته نوشته شود و در این صورت کسی حوصله خواندن آن را ندارد و اگر هم بخواند چیز زیادی دستگیرش نخواهد شد.

چگونه اصول نگارش را یاد بگیریم؟

ترفندهای زیادی برای یادگیری اصول نگارش فارسی است. با کم تمرین میتوانید مهارتتان را در این زمینه تقویت کنید. برای نوشتن بک متن خوب و رعایت اصول نگارش فارسی رعایت موارد زیر خیلی به شما کمک خواهد کرد:

  • کتاب بخوانیم
  • نوشتن را تمرین کنیم
  • املای درست کلمات را تمرین کنیم
  • اصول را یاد بگیریم
  • غلط ننویسیم
  • رسم الخط را رعایت کنیم
اصول نگارش فارسی

کاربرد درست علائم در اصول نگارش فارسی

نقطه (.):

مشخص کننده پایان جمله است و بعد حروف اختصاری و مخفف‌ها می‌آید. توجه داشته باشید در پایان اشعار شعر نقطه استفاده نمی‌کنیم.

ویرگول یا کاما (،)

این علامت به مفهوم مکث است. کاربرد آن سهولت و درست خواندن و انتقال مفهوم جمله هاست. بهتر است در استفاده از ویرگول افراط نکنید زیرا باعث نمای زشت در متن خواهد شد. باید بدانید در چه مواردی مکث لازم است و از استفاده زیاد آن بپرهیزید.

اگر در جمله چند عبارت یا کلمه در کنار هم قرار بگیرند و از لحاظ دستوری یک نقش داشته باشند، ویرگول بین آنها قرار خواهد گرفت. این کار باعث عدم استفاده کلمه «و» به صورت مکرر خواهد شد. برای مثال امیر، رضا، حامد و محسن در یک گروه قرار دارد.

نکته: بعد یا قبل از کلماتی مانند تا، که، و، اگر، یا، هم، اما، ولی، چون، زیرا، بنابراین، پس، اگر و را معمولا از ویرگول استفاده نمیکنند.

همچنین مطالعه کنید اساسی ترین نکات برای نگارش مقالات ISI

نقطه ویرگول(؛)

نشانگر آن است که جمله نقش مکملی، پیرو یا متمم دارد. مانند تو هم مثل منی؛ گهگاهی عاقل و گهگاهی دیوانه.

همچنین زمانی که به نظر میرسد جمله پایان یافته ولی در حقیقت نویسنده میخواهد جمله را ادامه دهد و قصد جلب توجه به جمله را دارد.

نشانه سوال (؟)

در اصول نگارش فارسی برای جملات پرسشی به کار برده میشود. همچنین اگر درباره مطلبی تردید و شک وجود داشته باشد آن را داخل پرانتز می‌آورند.

علامت تعجب و عاطفه (!)

در اصول نگارش فارسی در جملات عاطفی همراه با تعجب استفاده می شود. همچنین بعد از اسمی که مخاطب قرار داده‌ایم به کار برده می شود. مانند خدایا! به من کمک کن.

همچنین مطالعه کنید منظور از Proofreading چیست؟

دو نقطه (:)

در اصول نگارش فارسی بعد از آن نقل قول یا توضیح اضافی می آید.

نکته: بعد از عنوان ها نیازی به گذاشتن دو نقطه نیست.

گیومه («»)

در اصول نگارش فارسی زمانی که می‌خواهیم نقل قول مستقیمی از یک شخص بیان کنیم، از این علامت استفاده میکنیم.

همچنین زمانی که میخواهیم از واژه‌ای استفاده کنید و هدف از آوردن خود آن واژه باشد مه معنای آن، استفاده می شود.

همچنین مطالعه کنید اصول پاسخ به داوری مقاله

خط فاصله یا خط تیره (-)

در اصول نگارش فارسی عبارت  مانند جمله هایی که توضیحی را به جمله می افزایند یا جمله های معترضه مانند دعا یا نفرین را در میان دو خط تیره قرار می دهند.

همچنین در زمان نگارش داستان یا نمایشنامه ها برای عدم استفاده مکرر از نام شخصیت ها، از ابتدای دیالوگ از خط تیره استفاده می‌کنند.

گاها پس از اعداد و بین دو عدد هم خط تیره گذاشته می شود.

میان بعضی از کلمات و عبارات جمله و دسته بندی کلمات هم کاربرد دارد.

سه نقطه (…)

سه نقطه نشان دهنده این است که قسمتی از جمله حذف شده است.

همچنین برای خودداری از نوشتن نام مقدس خداوند در بروی برگه که به زیر دست و پا می‌افتد و برای جلوگیری از بی احترامی از این علامت استفاده میگردد. مانند ماشاا… انسان هنرمندی هستید.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات رایج انگلیسی

پرانتز یا کمان (())

در اصول نگارش فارسی نوشته میان پرانتز ارتباط فرعی با متن دارد؛ به این صورت که برای توضیحات تکمیلی مانند مثال، عبارت توضیحی، معنای واژه، ذکر منبع، نشانه اختصاری، ذکر تلفظ و عبارت، ترجمه کلمات، جمله های دعایی و نفرینی و همچنین نوشتن علامات استفاده می‌شود.

برای نوشتن ترکیبات دعایی و اختصار واژه ها این علامت به کار میرود.

نکته: در صورتی که اگر نوشته داخل پرانتز را حذف کنیم نباید در مفهوم و معنای متن خللی وارد شود. آن چیزی که در پرانتز آمده است در واقع به معنای توضیح بیشتر است.

قلاب یا کروشه ([ ])

در اصول نگارش فارسی نوشته در بین قلاب به متن اصلی اضافه می‌شود.

نکات اصلی در اصول نگارش

  1. در افعال، اسامی جمع، دوبخشی و … از نیم فاصله استفاده کنیم.
  2. ویرگول از کلمه بعد از خود فاصله بگیرد و به کلمه قبل از خود بچسبد.
  3. در صورتی که جمله تمام نشده و نیاز به مکث است از «ویرگول» استفاده کنید.
  4. در صورتی که جمله تمام شده اما از نظر معنای به جمله بعدی ارتباط دارد از «نقطه ویرگول» استفاده شود.
  5. از حروف «ز»، «ذ» و «ظ» و مانند این‌ها درست استفاده کنید.
  6. جملات را تا حد امکان کوتاه بنویسید.
  7. در پایان هر جمله حتما نقطه قرار دهید.
  8. حروف «ی» و «ک» عربی را استفاده نکنید.
  9. از استفاده از کلمات سنگین و گنگ بپرهیزید.
  10. در پایان متن را حتما بازخوانی کنید.
نتیجه گیری

در نهایت با رعایت این نکات میتوانید به نتیجه مطلوب برسید و نگارشی صحیح داشته باشید. به کمک نگارش میتوانید خوانندگان را مجذوب نوشته‌هایتان کنید و مفهوم جمله را به آنها برسانید. در نهایت با رضایت خواننده به موفقیت خواهید رسید.