نحوه نگارش مقالات ISI
28
آگوست

اساسی ترین نکات برای نگارش مقالات ISI

نحوه نگارش مقالات ISI

مقالات ISI چه مقالاتی هستند؟ قبل از هرچیزی باید ابتدا بدانیم به چه مقالاتی ISI میگویند؟ آیا همه مقالات علمی ISI هستند؟ یا اینکه چرا نحوه نگارش مقالات ISI اینقدر اهمیت دارد؟ پس از پاسخ به این سوالات به سراغ نحوه نگارش مقالات ISI میرویم.

در واقع نگارش مقاله ISI بسیار مهم است . پایگاه تامسون رویترز با نام ISI و پایگاه علمی الزویر (Elsevier) با نام scopus دو نهاد مستقل و معتبر در زمینه انتشار پژوهش‌های علمی دانشمندان جهان میباشند. پایگاه های علمی دیگری برای چاپ مقالات ISI هستند که در ادامه آن ها را معرفی کرده و ویژگی‌ها و اعتبار انها با بررسی خواهیم کرد.

مقالاتی که تحت پوشش و ژورنال‌های موسسه علمی الزیویر با عنوان مقاله اسکوپوس (Scopus) و مقالاتی که تحت پوشش موسسه تامسون رویترز هیتند با عنوان مقاله آی اس آی (ISI) شناخته می شوند. این دو مقاله در نحوه نگارش و اصول نگارشی تقریبا مشابه هم هستند. با ما همراه باشید تا مطلبی کاربردی و جامع را درباره نحوه نگارش مقالات ISI را به شما همراهان ارائه دهیم.

نحوه نگارش مقالات isi

تعریف مفهوم مقاله ISI

ISI مخفف کلمه Institute for Scientific information به معنای موسسه اطلاعات علمی است. پژوهش و مقاله نویسی مانند هر بستر و معیاری نیاز به رتبه‌بندی و سنجش میزان اعتبار از سوی دانشجویان، اساتید و محققان دارد. وظیفه موسسه اطلاعات علمی یا ISI بررسی اعتبار این مقالات است و همچنین خدماتی را در حوزه نمایه‌سازی مجلات و مقالات ارزشمند ارائه می دهد.

این موسسه سالانه مقالات انگلیسی را بررسی میکند و در صورتی که مجلات با معیارهایش سازگاری داشته باشد آنها به عنوان نشریه‌های معتبر معرفی کرده و در فهرست انتشار خود اضافه میکند. البته بدانید که این حضور دائمی نیست و در صورت تغییر معیارهای موسسه مجلات از لیست خارج خواهند شد. دلایلی که یک مقاله میتواند در لیست این موسسه قرار گیرد به شرح زیر است:

  • ویزگی های مجله و مقاله با معیارهای موسسه اطلاعات هماهنگی داشته باشد
  • مقالات در هر زمینه‌ای تنوع داشته باشند
  • نشر منظم به موقع انجام شود

در واقع باید مجله یا مقاله ارائه شده توسط گروه داوری این موسسه تایید گردد.

مقالات ISI چه ویژگی‌هایی دارند؟

هر مقاله‌ای نمیتواند در لیست موسسه ISI قرار گیرد و نیاز است تا نکاتی رعایت شود. برای پذیرش مقاله علمی‌تان نکات زیر را حتما در نظر بگیرید:

  • موضوعی را انتخای کنید که مهم و قابل اعتنا باشد.
  • در نگاش مقاله اصول را رعایت کنید.
  • در انتخاب عناوین مقالات دقت کنید و نوآوری در موضوع داشته باشید.
  • جمع‌بندی‌های درست و مناسب ارائه دهید.
  • ار منابع معتبر و اسناد صحیح استفاده کنید.
  • نکات مرتبط برای ارسال مقاله به مجله مورد نظرتان را را رعایت کنید.

مقالات ISI در چه چهارچوبی نوشته می‌شوند؟

برای چاپ مقاله در موسسه ISI، رعایت تمام موارد زیر الزامی است. در صورتی که مقاله شما یکی از این بخش ها را نداشته باشد به راحتی رد خواهد شد.

  • عنوان مناسب با محتوای مقاله ISI

عنوان مقاله باید واضح و رسا و مرتبط با محتوای مقاله باشد.

  • چکیده مقاله

در نوشتن چکیده سعی کوتاه و مختصر عمل کنید.

  • مقدمه مقاله ISI

به عنوان اولین قسمت مقاله باید به یک نقشه برای ادامه مطلب به آن نگاه کنید.

  • روش های تحقیق

در این بخش به روش‌شناسی پژوهش میپردازید که باید کاملا توصیفی، کاربردی، همبستگی و … باشد.

  • نتایج تحقیقات

در پایان یک نتیجه کلی و قابل مفهوم برای مقاله ارائه میدهیم.

  • تقدیر و تشکر

از تمامی افرادی که در تهیه مقاله با ما همراه بودند تشکر میکنیم.

  • پیشنهادات و منابع

پیشنهادات خود را در رابطه با موضوع مقاله بیان می‌کنید و هر گونه منبعی را که در پژوهش استفاده کرده‌اید چه فارسی یا لاتین ذکر می‌نمایید.

همچنین مطالعه کنید ویراستاری کتاب چگونه است؟

هزینه نوشتن مقالات ISI چقدر است؟

برای نوشتن مقالات ISI هزینه مشخصی وجود ندارد و برای اینکه مقاله‌ای را تهیه و به عنوان مقاله ISI به چاپ برسانید، تمکان دارد با هزینه‌های مختلقی برخورد کنید. که به توانایی‌های خودتان در زمینه تولید مقاله مربوط می شود.

به عنوان مثال مقاله ISI باید در قالب زبان انگلیسی صورت گیرد و اگر شما به زبان انگلیسی مسلط باشید دیگر نیازی به مترجم نخواهید داشت. لازم به ذکر است که موسسات و مترجمان برای نوع مقاله و رشته تخصصی‌تان مبالغ گوناگونی را ارائه می دهند. ما در سایت ترجمه ترجمر در ترجمه مقالات ISI کیفیتی مطلوب با قیمتی استثنایی را ارائه می دهیم. در صورت بروز هرگونه مشکل تا یک ماه پشتیبانی رایگان خواهید داشت. هزینه ترجمه مقاله ISI به عوامل مختلفی بستگی دارد.

هزینه نگارش مقالات isi

چگونه تشخیص دهیم که یک مقاله ISI است؟

همه مجلات ISI که به مجلات معتبر تامسون رویترز معروف است، هر سال به وسیله موسسه تامسون در اختیار محققان و دانشمندان در سراسر جهان قرار میگیرد. همچنین این لیست در تامسون رویترز نیز وجود دارد و با جستجو میتوانید دریابید که هر مجله کدام یک از پوشش‌های ISI را داراست.

در مجلات ISI سال 2020 میتوانید لیست مجلات مختلف ISI را مشاهده کنید.

مجلات معتبر دنیا برای انتشار مقالات ISI

در سال های اخیر افراد زیادی از قبیل دانشجویان، اساتید و محققان به ارائه مقالات علمی گرایش پیدا کرده‌اند و تعداد این مقالات برای انتشار افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر چندین مجله علمی وجود دارد که بیش از هزاران مقاله علمی را به چاپ رسانده است. شما برای ارائه و چاپ یک مقاله ISI باید پایگاه‌های علمی را بشناسید، نحوه پذیرش آنها مطالعه کرده و بر مبنای آنها نوع مجله را انتخاب کنید.

معتبرترین مجلات خارجی

با ما همراه باشید تا پایگاه‌های معتبر دنیا را به شما معرفی کرده و ویژگی های آنها را بیان کنیم:

پایگاه تامسون رویترز

بزرگ‌ترین پایگاهی که از مجلات معتبر دنیا در آن رونمایی می شود پایگاه تامسون رویترز Thomson Reuters است. مجلات معتبر این پایگاه در سطح دنیا شناخته شده است. در این پایگاه مقالات به صورت انگلیسی پذیرفته می شوند و در تمامی زمینه های علمی مورد قبول است. پذیرش مقالات کمی طولانی است و مرحله داوری در آن کمی سخت است.

تامسون رویترز

در این مجموعه ژورنال‌ها به دو دسته تقسیم می شوند؛

  • مجلات ایمپک دار یا JCR: که معمولا رایگان است و برای داور و چاپ هزینه ای پرداخت نمی شود.
  • مجلات دارای ایمپکت فکتور یا ISI: پذیرش در این ژورنال‌ها تضمینی بوده و شامل هزینه می باشد. این مجلات دارای ضریب تاثیر هستند. ضریب تاثیر به معنای شاخصی علمی است که نشان دهنده متوسط تعداد استنادها یا citation در یک مقاله می باشد.

همچنین مطالعه کنید چکیده مقاله را چگونه بنویسیم؟

پایگاه اسکوپوس

پس از پایگاه تامسون رویترز دومین رتبه علمی دنیا متعلق به پایگاه اسکوپوس است. در این پایگاه همانند تامسون رویترز مقالات علمی در زمینه‌های مختلف پذیرفته می شود. پذیرش در اسکوپوس به صورت تضمینی است و از نویسنده هزینه چاپ دریافت خاوهد شد. برای استناد به مقالات علمی اسکوپوس نیاز به پرداخت هزینه ندارید و کاملا رایگان است.

اسکوپوس

پایگاه پابمد

مقالات علمی در حوزه پزشکی و پیراپزشکی در پایگاه پابمد به چاپ می رسند و اعتبار بالایی نیز دارند. در این پایگاه برای چاپ مقاله باید هزینه پرداخت کنید و کاملا تضمینی است.

پابمد

پایگاه isc

پایگاه isc ا مجلات داخلی است که در آن از مجلات در تمامی زمینه‌های علمی ژورنال‌های داخلی رونمایی میگردد. مقالات در این پایگاه به صورت تضمینی پذیرش نمی شود و همچنین نویسنده بایز هزینه چاپ را پرداخت کند. این پایگاه مختص به کشورهای اسلامی است و چیزی حدود 60 کشور جهان در آن حضور دارند.

مجلات معتبر این 60 کشور در پایگاه علمی isc یا پایگاه استنادی جهان اسلام انتشار می یابند. مقالات چاپ شده در این پایگاه از اعتبار علمی خوبی برخوردارند. هدف راه‌اندازی این پایگاه، رشد فعالیت‌های علمی و تخصصی در بین کشورهای مسلمان بوده است. پایگاه استنادی جهان اسلام سومین پایگاه غنی و بزرگ دنیا در حوزه اطلاعات مرتبط با مجلات و مقالات معتبر آن‌ها می باشد.

همچنین مطالعه کنید آموزش استفاده از پارافریز و نقل قول

متوجه باشید که در هر یک از پایگاه‌های فوق، هزینه چاپ مقاله و زمان داوری بسته به نوع داوری کاملا متفاوت است و باید زمان دقیق و هزینه به روز را در اختیار داشته باشید. برای کسب هرگونه اطلاعات در رابطه با هزینه و زمان میتوانید به کارشناسان متخصص و مجرب ما در سایت ترجمر مراجعه نمایید.

پایگاه ISC

اعتبارسنجی مجلات معتبر

برای اعتبارسنجی و اطمینان از اعتبار هر ژورنال باید به سایت رسمی پایگاه مراجعه کنید. در هر سایت میتوانید لیست مجلات دارای اعتبار را مشاهده کنید و به انها دسترسی داشته باشید. وارد سایت پایگاه مورد نظر شده و با ورود عنوان و issn مجلات از اعتبارشان اطمینان حاصل کنید. لازم به ذکر است که مجلات در هر سال به روز رسانی شده و باید لیست به روز را در اختیار داشته باشید.

برای اعتبارسنجی مجلات موسسه تامسون رویترز (ISI) به سایت زیر مراجعه کرده و با وارد کردن عنوان و یا issn مجلات مورد نظرتان از اعتبار آن اطمینان حاصل نمایید.

https://mjl.clarivate.com/home#journal_lists

برای اطمینان از اعتبار مجله در اسکوپوس به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید:

https://www.scimagojr.com

برای اطمینان از اعتبار مجله در PubMed به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog

برای اطمینان از اعتبار مجله در isc به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید:

https://mjl.isc.ac/Default.aspx?lan=en%C2%A0

انتخاب ژورنال های معتبر

انتخاب صحیح ژورنال برای مقالات تخصصی به کیفیت و حوزه تخصصی آنها صورت میپذیرد. مجلات مختلف برای پذیرش مقاله اسکوپ متفاوتی دارند و باید دقت داشته باشید که حتما حوزه مرتبط با تخصص و اسکوپ هم تراز را انتخاب کنید. البته به اعتبار ژورنال نیز توجه داشته باشید، پس از اینکه مجله مورد نظرتان را انتخاب کردید از اعتبار آن اطمینان حاصل نمایید.

میتوانید برای اعتبارسنجی مقالات به آدرس‌های فوق مراجعه کنید. انتخاب ژورنال رابطه مستقیم در پذیرش یا ریجکت مقاله دارد. یکی از دلایل ریجکت مقالات عدم تطابق موضوع با سطح کیفی آن است.

پذیرش و چاپ مقاله در ژورنال‌های معتبر

  • در کلیه ژورنال‌های خارجی مقالات به صورت انگلیسی پذیرش می شوند و قبل از هر اقدامی باید ترجمه تخصصی مقاله را انجام دهید. ترجمه مقالات تخصصی متن باید کاملا روان و با کیفیت بالا صورت گیرد.
  • مرحله دوم پس از ترجمه ویرایش اولیه مقاله است که در آن ایرادات نگارشی و دستور زبانی اصطلاح می شود. هرگونه ایراد نگارشی و دستور زبانی در مقاله باعث ریجکت آن خواهد شد.
  • در مرحله سوم باید مقاله اعتبارسنجی شود. یک ژونال مناسب با سطح کیفی و حوزه نگارشی مقاله انتخاب نمایید.
  • در این مرحله و پس از اتخاب ژورنال باید مقاله ویرایش و بازبینی کلی گردد و اطمینان حاصل کنید که هیچگونه ایرادی در مقاله وجود ندارد.
  • حالا مقاله آماده سابمیت است. باید یکی از راه‌هایی که توسط مجله مشخص شده را انتخاب کنید و مقاله را به ژورنال مورد نظرتان سابمیت کنید تا وارد بخش داوری گردد.
  • پس از سابمیت مقاله ابتدا توسط ادیتور یا سردبیر بررسی می شودو بعد از آن به بخش داوری ارسال میگردد. در هر مجله تعداد داوران 6 یا 7 نفر است که مقاله را بررسی و داروی می‌کنند و پس از تصمیم‌گیری نتیجه نهایی را اعلام می نمایند.
  • پس از اینکه نتیجه داوری مشخص شدف از طرف سردبیر نامه‌ای به نویسنده ارسال خواهد شد که حاوی گزارشی از وضعیت داوری است. در این بخش یا مقاله پذیرفته شده است یا اینکه ریجکت شده و نیاز به بازبینی مجدد دارد.
  • در صورت پذیرش مقاله باید گالی پروف اناجم شود و دوباره برای چاپ به ژورنال سابمیت گردد.
  • تمامی مراحل پذیرش مقاله در ژورنال های مختلف کاملا یکسان و مشابه است و تفاوتی با یکدیگر ندارند. روال کلی پذیرش مقالات به شرح فوق است.
  • همانطور که قبلا بیان شد مجلات مختلف فرایندهای داوری مختلفی دارند. برخی از مجلات فرایند داوری سریعی دارند و برخی دیگر طولانی. نمیتوان گفت که دقیقا چقدر زمان میبرد تا نتیجه‌ای را به شما اعلام کنند. البته این موضوع به میزان جذابیت و نوآوری در موضوع شما نیز بستگی دارد. گاهی اوقات، مقاله آنقدر از ارزش بالایی برخوردار است که به سرعت پذیرش می شود.
  • با این حال باز هم ارزش کیفی سبب تسریع در روند داوری و پذیرش نخواهد شد. یعنی لزوما اینگونه نیست و همه به قوانین داخلی و سیاست‌های اجرایی در مجلات بستگی دارد. اما به صورت کلی میتوان گفت در هر نشریه زمان رسیدگی به مقاله چیزی حدود یک هفته تا یک سال طول میکشد و باید این زمان را در نظر گرفت. گاهی اوقات خیلی زود به پاسخ میرسید و گاها بیش از 7 ماه طول خواهد کشید.
  • البته نام نویسنده و اعتبار او در دنیای رشته تخصصی‌اش نیز میتواند سبب تسریع کار شود. گاها هم پیش خواهد آمد به دلیل شدت سروصدا در موضوع، حساسیت داوران را بیشتر میکند و احتمال اینکه زودتر به سراغش بروند بیشتر می شود. به هرحال باید بدانید که نمیتوان زمان دقیقی را برای این فرایند تصور کرد.

همچنین مطالعه کنید انواع ترجمه

زمان پذیرش و چاپ مقالات چقدر است؟

همانطور که قبلا بیان شد مجلات مختلف فرایندهای داوری مختلفی دارند. برخی از مجلات فرایند داوری سریعی دارند و برخی دیگر طولانی. نمیتوان گفت که دقیقا چقدر زمان میبرد تا نتیجه‌ای را به شما اعلام کنند. البته این موضوع به میزان جذابیت و نوآوری در موضوع شما نیز بستگی دارد. گاهی اوقات، مقاله آنقدر از ارزش بالایی برخوردار است که به سرعت پذیرش می شود.

با این حال باز هم ارزش کیفی سبب تسریع در روند داوری و پذیرش نخواهد شد. یعنی لزوما اینگونه نیست و همه به قوانین داخلی و سیاست‌های اجرایی در مجلات بستگی دارد. اما به صورت کلی میتوان گفت در هر نشریه زمان رسیدگی به مقاله چیزی حدود یک هفته تا یک سال طول میکشد و باید این زمان را در نظر گرفت. گاهی اوقات خیلی زود به پاسخ میرسید و گاها بیش از 7 ماه طول خواهد کشید.

البته نام نویسنده و اعتبار او در دنیای رشته تخصصی‌اش نیز میتواند سبب تسریع کار شود. گاها هم پیش خواهد آمد به دلیل شدت سروصدا در موضوع، حساسیت داوران را بیشتر میکند و احتمال اینکه زودتر به سراغش بروند بیشتر می شود. به هرحال باید بدانید که نمیتوان زمان دقیقی را برای این فرایند تصور کرد.

هزینه پذیرش و چاپ مقالات در ژورنال‌های معتبر

باید بدانید که هزینه چاپ مقالات در ژورنال‌های معتبر همیشه یکسان نیست و به نوع مجله و معمولا کیفیت آن نیز بستگی دارد. این هزینه ها اغلب به شکل دلار یا یورو از نویسندگان دریافت می شود. نکته دیگر اینکه در مقالات ISI علاوه بر هزینه پذیرش و چاپ مقاله، هزینه چاپ سریع ماله ISI نیز وجود دارد. این بخش برای نویسندگانی است که تمایل دارند تا در زمان کوتاه تری مقاله داوری و چاپ شود.

برای نگارش، ویرایش، سابمیت و پذیرش آن باید هزینه هایی پرداخت گردد. البته نمیتوان گفت که قطعا همینطور است. یعنی ممکن است شما بدون پرداخت حتی یک ریال همم مقاله را آماده، پذیرش و منتشر نمایید.

برای مثال اگر زبان انگلیسی‌تان خیلی خوب باشد و بتوانید متنی بدون اشتباه به زبان انگلیسی بنویسید از نرم افزارهای بررسی دقت ادبی استفاده کنید و بخش هایی از متن مقاله را مشابه مقالات دیگر که در مقالات معتبر منتشر شده، شناسایی کنید و به اصول پارافایز و بازنویسی مسلط باشید، بدون پرداخت هیچ پولی تا مرحله سابمیت مقاله پیش خواهید رفت.

نحوه نگارش مقالات-ISI

آیا شما میتوانید تمامی مراحل نگارش مقاله را به تنهایی مدیریت و سازماندهی کنید؟

با وجود موسساتی مانند  ترجمر میتوانید از نیروهای حرفه‌ای و متخصص استفاده کنید و با توجه به تجربه انها در این حوزه اشتباهات به حداقل خواهند رسید. همچنین فرایند آماده‌سازی مقالات بسیار کوتاه، سریع و خوشایند خواهد بود.

ما در سایت ترجمه ترجمر از نیروهایی استفاده میکنیم که سابقه نگارش و سابمیت مقالات علمی را دارند. و از همین رو به تمامی مراحل نگارش و آماده‌سازی مقالات کاملا آشنا هستند. در صورتی که برای هر یک مراحل فوق نیار به کمک داشتید متخصصان داشن گستر آماده هرگونه خدمت به شما عزیزان با قیمتی مناسب خواهد بود.

ما در سطوح مختلف قیمت گذاری را انجام داده و شما با انواع قیمت‌ها در سطوح مختلف آشنایی پیدا خواهید کرد. ما تعرفه خدمات ترجمه مقاله و ویرایش را بر اساس شمار لغات مشخص می‌نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه و نحوه محاسبات هزینه پذیرش و چاپ مقاله ISI با ما در سایت تخصصی ترجمه ترجمر تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

توجه کنید که نوشتن مقاله دارای فرایندها و مراحل مختلفی است و با شناخت مراحل میتوانید راحت‌تر پا در این مسیر بگذارید. در صورتی که میخواهید بدون دغدغه در این مسیر حرکت کنید بهتر از به موسساتی که در این حوزه فعالیت دارد مراحعه نمایید.

سایت ترجمه تخصصی داشن گستر با نیازهای بازار ترجمه و ویرایش کاملا آشناست و با رعایت حال مشتریان و دانشجویان طیف قیمت های مناسبی را برای خدمات خود در نظر گرفته است. لازم به ذکر است که ما تا پذیرش و چاپ مقالات با شما همراه بوده و میتوانید از خدمات پشتیبانی ما به طور رایگان استفاده نمایید.

با وجود افراد خبره و راه بلد همیشه راه پیشرفت برای جامعه باز است. پس از اگر برای آماده‌سازی مقالات خود به کمک نیاز داشتید میتوانید روی ترجمر حساب کنید. با مراجعه به سایت ترجمه ترجمر با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده و پروژه ترجمه‌تان را به راحتی پیش ببرید. ما از شروع مقاله‌نویسی تا کسب بهترین نتایج با شما همراه خواهیم بود.