آموزش استفاده از پارافریز و نقل قول
06
نوامبر

کاربرد پارافریز و نقل قول در نگارش مقاله

آموزش استفاده از پارافریز و نقل‌قول در نگارش مقاله

در بسیاری از کتاب ها و نوشته های دانشگاهی اطلاعات از نوشت های دیگر ترکیب شده اند؛ این کار باعث افزایش اعتبار و قابل استناد شدن نوشته می شود. البته این امر برای تولید و تحقیق یک دانش جدید الزامی است. همچنین در نگارش پایان نامه و مقاله از سایر مطالب موجود در منابع مختلف مانند کتاب ها و پایان نامه های دیگر استفاده می کنید.

توجه کنید، هنگامی که از نوشته‌ها و کار دیگران استفاده می کنید سرقت ادبی صورت نگیرد. حتما برایتان سوال است که چگونه از سرقت ادبی جلوگیری کنیم؟

باید بگویم که دو روش نقل قول و پارافریز را میتوان به کار برد تا از سرقت ادبی جلوگیری کرد. اما این دو چه تفاوت هایی با هم دارند؟ در این مقاله هر یک را توضیح داده و بیان میکنیم در چه موقعیت هایی باید از هر کدام از آن‌ها استفاده کنیم. با بحث پارافریز و نقل قول با تیم ترجمر همراه باشید.

پارافریز یعنی چه؟

به حفظ مفهوم و معنای جمله ولی همراه با تغییر در ساختار و ترکیب کلمات وو استفاده از کلمات هم خانواده و هم معنی گفته می شود. در واقع در پارافریز شما مفهوم و معنای جمله را به زبان و نوشتار خودتان بیان می کنید. در فارسی پارافریز با اسامی مختلفی از جمله نقل قول غیرمستقیم، خلاصه نویسی، مشابه نویسی، بازنویسی، نقل به مضمون و … شناخته می شود. تمام این اسامی در نهایت بیان کننده یک مفهوم هستند.

مبحث پارافریز در بازنویسی مقالات خارجی و همچنین پذیرش مقاله از مجلات خارجی اهمیت زیادی دارد و بسیاری از نویسندگان در این موضوعات دچار سرقت علمی می شود. در پارافریز کردن حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید و آنها را رعایت کنید:

  1. دقیقا متن اصلی را کپی نکنید
  2. علامت نقل یادتان نرود زیرا شما در حال استفاده از کار و نوشته شخص دیگری هستید.
آموزش استفاده از پارافریز و نقل قول

رعایت نکات عمومی در پارافریز

  • درست است که در استفاده از پارافریز مفهوم و معنی جمله بیان میشود اما میتوانید  از نقل قول های مستقیم عبارات موجود در متن اصلی استفاده نمایید و نیازی به تغییر یا قرار دادن علامت “” نیست.
  • خوب فکر کنید که چطور مطلبی از منبعی اصلی برای افرادی که هیچ آگاهی از آن ندارند، به زبان خودتان بازگو کنید. از چه عبارات و اصطلاحاتی استفاده کنید که دقیقا مفهوم جمله را برساند.
  • اگر لزومی به ترجمه کلمه به کلمه ندارید، نیازی به پارافریز کردن کل متن نیست، تنها کافیست مطالب را خلاصه کنید و برای اثبات نکته‌ای در مقاله‌تان بیاورید تا به شما کمک کند.
  • زمانی که شروع به خواندن و پارافریز کردن متن میکنید نیازی مدام مکث کنید تا ایده ها و اصطلاحات خاص به دهنتان برسد، در ابتدا تنها سعی کنید تا مفهوم متن را درک کنید.

همچنین مطالعه کنید کشورهای روسی زبان کدامند؟

پارافریز چه کاربردهایی دارد؟

از پارافریز بیشتر در ترجمه فارسی به انگلیسی و ترجمه انگلیسی به فارسی مانند ترجمه مقاله، ترجمه فیلم و سریال، ترجمه کتاب، ترجمه کاتالوگ و بروشور استفاده می شود. مخصوصا زمانی که قصد ارسال یک مقاله به مجلات را دارید. زیرا یکی از مواردی که در همه مجلات مورد بررسی قرار میگیرد، درصد تشابه مقاله با سایر مقالات یا همان سرقت ادبی است.

به همین دلیل همیشه گفته می شود قبل از ارسال مجلات حتما میزان تشابه آن را چک نموده و در صورت بالا بودن، آن را رفع کنید تا سرقت ادبی دلیل ریجکت مقاله نباشد.

به کارگیری بهترین روش در انجام پارافریز

هنگام نوشتن به متن اصلی نگاه نکنید.

زمانی که میخواهید متنی را پارافریز کنید، ابتدا آن را چند مرتبه بخوانید و زمانی که مطمئن شدید آن را درک کرده اید برای فردی دیگر به زبان خودتان بیان کنید. سپس، بدون نگاه به منبع اصلی مطلب را به زبان خودتان بنویسید.

همیشه از نکات یادداشت بردارید.

همان ابتدا نوشته‌هایتان را پارافریز نکنید. ابتدا یادداشت برداری و خلاصه برداری کنید. سپس پس از چند روز دوباره مطالب‌تان را پارافریز کنید.

روش های بیان شده در موارد فوق بسیار مهم هستند. اگر هیچ یک از گزینه های بالا را نتوانستید انجام دهید به این معنی است که شما معنی و مفهوم متن را به درستی درک نکرده‌اید. با اینکه برای انجام پارافریز باید مراحل ساختار یافته‌تری را طی کنید.

آموزش استفاده از پارافریز و نقل قول

آموزش پارافریز

ساختار متن را تغییر دهید.

دقیقا از همان ابتدای جمله شروع نکنید. از جای دیگر متن یا جمله شروع کنید. با اینکار بطور طبیعی تغییراتی در جمله بندی شما ایجاد خواهد شد.

با اعمال موارد زیر به زیر میتوانید پارافریز را خواناتر کنید:

همچنین مطالعه کنید چه تفاوتی بین رزومه و cv وجود دارد؟

جملات طولانی را بشکنید

جملاتی که خیلی کوتاه هستند را ترکیب کنید

برای وضوح بیشتر عبارات را مختصر کنید

زمانی که این مراحل را در پارافریز انجام میدهید، بطور خودکار و طبیعی برخی از کلمات حذف شده و برخی دیگر تغییر می کنند.

کلمات را تغییر دهید

در ابتدا بهتر از از تغییر ساختار استفاده نه تغییر کلمات. کم کم از مترادف و عبارات هم معنی استفاده کنید. توجه داشته باشید که زبان مشترک را تغییر ندهید. با مرور زمان و کسب تجربه متوجه می شوید که با تغییر کلمات، راه های مختلفی برای تغییر ساختار پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

نکات مهم در پارافریز مقالات علمی پژوهشی

باید بگویم که برای پارافریز نرم افزارهای زیادی ارائه شده است اما حقیقت این است که هیچ یک نمیتواند جایگزین انسان شود. این دقیقا شبیه مقایسه ترجمه ماشینی با ترجمه انسانی است. درخواست های زیادی برای پارافریز کردن مطالب آکادمیک وجود دارد اما این امر باید توسط مترجمان حرفه ای انجام شود که به زبان مبدا تسلط دارند. در غیر این صورت ممکن خواسته یا ناخواسته سرقت علمی صورت گیرد.

آموزش استفاده از پارافریز و نقل قول

برای جلوگیری از سرقت علمی باید مواردی را رعایت کنید که در موارد زیر به آنها پرداخته‌ایم:

  1. رفرنس ها و منابع را بنویسید.
  2. تمامی ایده‌هایی که در متن اصلی بیان شده است باید نوشته شوند.
  3. بهتر این است که روی کل متن مبدا تمرکز کنید تا اینکه بخواهید هر جمله را تغییر دهید.
  4. زمانی که از کلمات مترادف در متن مبدا استافده می کنیم باید مطمئن شویم که معنای مشابهی در واژه های متن مبدا دارد.
  5. حتما ابتدا چندین باز متن منبع را بخوانید تا پیام متن را بطور کامل درک کنید و متوجه شوید که با چه جملاتی باید منظور متن را رساند.
  6. تا حد امکان کلمات کمتری را از متن مبدا قرض بگیریم و مطمئن شویم از معنای مشابه آنها رد متن مبدا استفاده کرده‌ایم.
  7. در هنگام پارافریز بهتری است اطلاعات یک جمله طولانی را به چند جمله تبدیل کنیم.
  8. زمانی که در حال پارافریز هستید کمترین مراجعه را به متن منبع داشته باشید، در این صورت است که درستی پارافریز افزایش می یابد.
  9. نیازی به بازگو کردن اطلاعات بیشتر نسبت به متن منبع نیست.
  10. در نهایت متن پارافریز شده را با متن اصلی مقایسه کنید و تغییراتی جزئی در عبارات و جملاتی که شبیه به متن منبع هستند، اعمال کنید.

همچنین مطالعه کنید سایت تشخیص سرقت ادبی

تعریف نقل قول

زمانی که ما از بخشی از سخنان، یافته ها و نظریات و نوشته های دیگران را در نوشته های خود کپی می کنیم تا به ایده های خود اعتبار ببخشیم، نقل قول را به کار برده‌ایم. برای تعاریف مفاهیم، ارائه مدارک و همچنین تحلیل زبان در نگارش مقالات و پایان نامه های آکادمیک استفاده نمایید.

آموزش استفاده از پارافریز و نقل قول

موراد استفاده نقل قول

  • از نقل قول میتوانید برای تعریف یک مفهوم استفاده کنید.
  • زمانی که استفاده ار پارافریز کیفیت مقاله را کاهش می دهد از نقل قول استفاده کنید.
  • برای اراده مدرک و دفاع از یک نظریه میتوانید از نقل قول استفاده کنید

چگونه نقل قول را معرفی کنیم؟

هربار که از نقل قول در نوشته هایتان استفاده می کنید باید آن را معرفی کنید. معرفی کردن یعنی توضیح دادن در نقل قول. با این کار به خواننده میفهمانید که چرا از نقل قول استفاده کرده اید و برای اثبات چه نظریه از آن کمک گرفته اید. در واقع سه روش های معرفی نقل قول‌ها وجود دارد:

از جمله معرفی کننده استفاده کنید: در این نوع معرفی می توانید یک از علامت دو نقطه (:) استفاده می شود.

از عبارت معرفی کننده استفاده کنید: در این روش میتوانید بجای استفاده از جمله، از عبارت برای معرفی نقل قول استفاده کنید. در این حالت، قبل از نقل قول باید عبارت معرفی همراه با علامت کاما (،) باشد.

متن را ادغام کنید: در این روش میتوانید از عبارتی در نقل قول استفاده کنید که یک جمله کامل نیست. در این حالت باید به شیوه‌ای مناسب عبارت را در جمله ادغام کرده و بگنجانید.

همچنین مطالعه کنید آشنایی با انواع ترجمه

انواع ارجاعات نقل قول

توجه داشته باشید که اگر در نقل قول ها به منبع اصلی استناد نکنید، در واقع مرتکب سرقت ادبی شده اید ک هممکن آیند شما را تغییر دهد. تمامی نقل قول‌ها و پارافریزها باید به استناد از منب اصلی باشند. اینکه چگونه به منبع اصلی استناد کنید بستگی به سبک مجله یا دانشگاه دارد که چگونه آن را قید کرده باشند.

در اکثر سبک ها دیده‌ایم که استنادها پس از نقل قول در داخل پرانتز قرار میگیرد، در برخی نیز در پاورقی درج می شود. تفوات در سبک ها میتواند بسیار جرئی باشد اما اصل مهم این است که به قوانین هر سبک پایبند باشید. در ادامه مثال هایی از استنادهایی را برای نمونه بیان نموده‌ایم:

  • ارجاع درون‌متنی به سبک APA

مثال (دالتون، 2012، صفحات 30-35)

  • ارجاع درون متنی به سبک Chicago

مثال (دالتون 2012، 30-35)

  • ارجاع درون متنی به سبک Chicago در پاورقی

گاندی در نوشته هایش آورده است، “قویا معتقدم هرجا بین خشونت و ترس گرفتار شدیم، باید خشونت را بپذیریم”1.

  • ارجاع درون متنی به سبک MLA

مثال (دالتون 30-35)

  • ارجاع درون متنی به سبک Harvard

مثال (دالتون، 2012) یا (Dalton, 2012)

آیا میتوان نقل قول را نقل قول کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که “بله”.  زمانی که میخواهیم از عبارت نقل قول که حاوی نقل قول دیگری است، استفاده نمایید باید در علامت های نقل قول فرعی بجای دو ویرگول (“”) از تک ویرگول (‘’) استفاده کنیم.

آموزش استفاده از پارافریز و نقل قول

چرا باید از پارافریز و نقل قول استفاده کنیم؟

نقل قول ها و پارافریز ها برای اهداف زیادی استفاده می شوند که در موارد زیر به آنها اشاره کرده‌ایم:

  • از نظریات دیگران استفاده کنید تا به نوشت هایتان اعتبار بخشید.
  • به کاری که باعث انجام کار فعلی می شود مراجعه پ کنید.
  • توجه را به موضوعی جلب کنید که میخواهید موافق با مخالف آن باشید.
  • با استناد به منبع، عبارت، جمله یا قسمتی برجسته را برجسته کنید.
  • نمونه هایی از چندین دیدگاه در مورد یک موضوع را بیان کنید.
  • با نقل قول به خوانندگان نشان دهید که کلمات نوشته شما مال شما نیستند.
  • وسعت و عمق نوشته خود را گسترش دهید

نویسندگان غالبا خلاصه‌ها، نقل قول‌ها و پارافریزها را در هم می آمیزند.

چه زمانی از پارافریز و چه زمانی از نقل قول استفاده کنیم؟

زمانی که یک تحقیق را مطالعه می کنید از نکات مهم و کلیدی آن یادداشت برداری کنید و در مقاله‌تان استفاده نمایید. در این حالت بدون آنکه با پارافریز آشنایی داشته باشید و بطور طبیعی از آن استفاده کرده‌اید. همانطور که در مطالب بالا بیان شد پارافریز بیان غیرمستقیم متن دیگری است و در این حالت از نقل قول مستقیم استفاده نمی کنیم.

همچنین مطالعه کنید فرمت نوشتن مقاله علمی

بهتر است بدانید خیلی حرفه‌ای تر به نظر میرسد که در نگارش پایان نامه و مقاله از نقل قول های مستقیم و غیرمستقیم کمتر استفاده کنیم. اگر بطور مکرر از نقل قول استفاده کنیم به این مفهوم است که به درستی منابع مطالعه شده را درک نکرده اید با تتن بیان مطالب با زبان خودتان را ندارید. یکی دیگر از استفاده از نقل قول های مکرر، ناخوشایند کردن متن است.

برای بهتر شدن متن زمانی از یک نقل قول استفاده نمایید که میخواهید توصیف دقیقی از یک چیز را اراده دهید، نوشته اصلی به اندازه‌ای خوب است که نمیتوانید بهتر از آن را بیان کنید و به یک مدرک معتبر برای پشتیبانی نظریه‌تان را دارید.

بطور کلی، توجه داشته باشید که در نگارش پایان نامه و مقاله، پارافریز مقاله و تحقیقاتی که مطالعه نموده‌اید بهتر است تا اینکه از نقل قول استفاده کنید.

6 مرحله آسان برای استفاده از پارافریز در ترجمه انگلیسی

در مطالب فوق بیان شد که یکی از موارد کاربرد پارافریز استفاده در ترجمه های انگلیسی است. در این بخش 6 مرحله از پارافریز در ترجمه های انگلیسی را بیان میکنیم تا با این روش آشنا شوید:

مرحله اول: اطلاعات را جدا کنید

پاراگراف (های) مربوطه را که می خواهید ترجمه کنید، انتخاب نمایید.

مرحله دوم: کلمات و عبارات محتوا را برجسته کنید

کلماتی را انتخاب کنید که معنی جمله را حمل کنند.

مرحله سوم: کلمات محتوای جدید را ایجاد کنید

انتخاب لغات مترادف یک روش عالی برای گسترش واژگان شما و پیوند آن کلمات با ارتباطات صحیح است.

همچنین مطالعه کنید حافظه ترجمه چیست؟

جمله جدید را کامل کنید

به سادگی کلمات جدید را با هر چیزی که احساس می کنید خوب پیش می رود، برای تکمیل یک جمله کامل به هم بچسبانید.

مرحله پنجم: مرور کنید

حالا جمله کامل نوشته شده را دوباره بخوانید. آیا منطقی است؟ اگر راضی کننده نیست از خود بپرسید چرا؟

پس از آن به متن منبع نگاهی بیندازید که از خود بپرسید که جمله جدید فاقد چه اطلاعاتی است که مفهوم جمله منبع را نمیرساند؟ اگر چنین است مجددا جمله را بازنویسی کنید.

مرحله ششم: نوشته‌تان را خودتان اثبات کنید

پس از کامل شدن، نوشته‌تان بخوانید و صدای‌تان را ضبط کنید. سپس به آن گوش دهید. با این روش معلم خود می شوید. در زمان گوش دادن به خطاهای تلفظ پی خواهید برد.

در پایان

نقل قول و پارافریز تنها یکی از ده‌ها مواردی هستند که باید در نگارش مقاله مورد توجه قرار بگیرند و اصولی استفاده شوند. اگر برای پارافریز و یا ویرایش و نگارش مقالات خود به یک همراه متخصص و خبره نیاز داشتید میتوانید روی تیم تخصصی ترجمر حساب کنید. ما در ترجمه انواع متون تخصصی، ترجمه کتاب، ترجمه متون، ویراستاری حرفه ای و خدمات متنوع دیگر آماده ایم.