نحوه جستجوی مقالات انگلیسی
25
نوامبر

نحوه جستجوی مقالات خارجی

راهنمای جستجوی مقالات انگلیسی

اگر در دوره‌های تکمیلی مشغول تحصیل باشید، حتما با دغدغه اینکه چگونه به مقالات علمی دستسی پیدا کنیدف مواجه شده‌اید. هر دانشجو در این سطح مستلزم خواندن مقالات علمی در رشته خود است تا اطلاعات بیشتری نسبت به موضوعات تخصصی پیدا کند.  دانشجویان برای انجام تمامی وظایفی که در دوران دانشجویی خود دارند از جمله انجام یک تحقیق علمی، خواندن مقابلات مرتبط با رشته درسی، نگارش و چاپ مقاله علمی در ژورنال های داخلی و خارجی و نوشتن پایان‌نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، همگی مستلزم انجام تحقیقات و پیدا کردن مقالات مناسب و تایید شده است.

اما اکثر دانشجویان برای این مرحله به مشکل میخورند زیرا هیچ منبعی در هیچ درسی و مرجعی به آنها معرفی نمی‌شود. در این مقاله قصد داریم که چند مورد از موتورهای جستجو قدرتمند را برای یافتن مقالات به انجام پروژه های دانشجویی به دانشجویان و پژوهشگران معرفی کنیم.

انواع مقالات علمی

همانطور که قبلا هم گقته‌ایم مقالات علمی یکی از مهم‌ترین موارد در دنیای پژوهش هستند که مباحث علمی را گسترش می دهند. بسیاری از مجلات توسط پژوهشگران نوشته شده است که در مجلات بین المللی انتشار یافته‌اند. بسیاری از مقالات زمانی که در یک ژورنال علمی معتبر منتشر شده‌اند، راهکارها و دستاوردهای آن در یک تیم تحقیقاتی تایید شده و با همکاری میان شرکت و تیم تحقیقاتی، اختراع و اکتشافات یافته از سوی دانشمندان به مرحله اجرایی و تولید رسیده‌اند.

برای ورود به دنیای بسیار جذاب مقالات علمی، باید یکی از مخاطبان جدی آن باشید و بتوانید دستاوردهایتان را در قالب مقاله بنویسید و به مرحله انتشار برسانید. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که نیاز به آشنایی ان بسیار اهمت دارد، شناخت انواع مقالات علمی است.

شناخت مقالات در واقع راهنمای جستجوی مقالات انگلیسی است. با داشتن اطلاعات کافی دیگر یافتن هیچ مقاله برایتان دشوار نخواهد بود و میدانید که با چه چیزی روبرو هستید.

نحوه جستجوی مقالات انگلیسی

مقالات ISI

از جمله معروف ترین مقالاتی که هر دانشجویی در دوران دانشجویی خود با آن روبرو شده، مقالات ISI هستند. اما حتما برایتان سوال شده که دقیقا موضوع این مقالات چیست و در چه ژورنال هایی به چاپ می رسند؟

همچنین مطالعه کنید آموزش کار با دوربین ترجمه گوگل

ISI در واقع یکی از معروف‌ترین پایگاه های علمی است که برای انتشار مقالات علمی بسیار سخت‌گیرانه عمل می کند. بنابراین مجله‌ای که بتواند به مجلات این پایگاه ورود پیدا کند، مجله ISI نام میگیرد. مجلاتی که در این ژورنال‌ها به چاپ میرسند به مقالات ISI معروف هستند. پایگاه ISI شامل عنوان های زیادی از رشته‌ها می باشد و مجلات معتبری را پشش میدهد. به همین علت اگر در یکی از این مجلات مقاله خود را ثبت برسانید در واقع موفقیت فوق العاده‌ای را به دست آورده‌اید.

لاز به ذکر است برای رتبه‌بندی در این مجلات از روش هایی مانند ضرایب رتبه‌بندی استفاده می شود.

نحوه جستجوی مقالات انگلیسی

مقالات SCOPUS

یکی دیگر از پایگاه‌های معتبر در سطح دنیا، پایگاه اسکوپوس است و مووس آن ناشر معروف الزویر است. در این پایگاه موسسات مختلف علمی، تعداد استنادی را که به مقالات شده است را گزارش می دهد. رشته های علمی بسیاری در این پایگاه پوشش داده می شوند و مجلاتی که تحت پوشش این پایگاه هستند، به مجلات اسکوپوس معروف‌اند. مقالات انشار یافته در این پایگاه، به مقالات SCOPUS معروف هستند.

در این پایگاه هم برای رتبه بندی مجلات و میزان کیفیت آنها، شاخص‌هایی به کار برده می شود.

نحوه جستجوی مقالات انگلیسی

مقالات ISC

بعد از پایگاه های ISI و اسکوپوس، پایگاه ISC رتبه سوم را در دنیا دارد. دانشمندان و محققان دنیای اسلام میتواندند از این پایگاه به مقالات قوی و ارزشمندی دست پیدا کنند. این پایگاه توسط ایران و با هدف توسعه عل و ارتباطات میان کشورهای اسلامی راه اندازی شده است. مقالات زیادی از انواع رشته‌های مختلف در این پایگاه موجود است.

زمانی که مقاله‌ای در این پایگاه مورد پذیرش قرار میگیرد به مقاله ISC معروف میشود و به عنوان رزومه میتوانید از آن استفاده کنید.

نحوه جستجوی مقالات انگلیسی

مقالات کنفرانسی

مقالات کنفرانسی دسته‌ای دیگر از مقالات است که در کنفرانس‌های بین المللی مورد پذیرش قرار میگیرند. ارائه این مقالات معمولا در حاشیه کنفرانس‌ها و در قالب پوسترها یا سخنرانی‌ها صورت میگیرد.

همچنین مطالعه کنید لیست بهترین ژورنال های پزشکی

اگر مقاله کنفرانسی غنی باشد امکان دارد در برخی از نشریات معروف به چاپ برسد. توجه داشته باشید که این مقالات در کنفرانس های معروف انتخاب شده‌اند و برای انتشار در پایگاه‌های معروف باید مجددا مورد داوری قرار بگیرند. سایر مقالات ارائه شده در کنفرانس به عنوان مجموعه‌ای از مقالات این رویداد منتشر می‌شوند.

انواع روش های جستجوی مقالات انگلیسی

مجلات سالانه سطوح علمی مقالات را منتشر می کنند و شاخص های مختلفی برای رتبه بندی مقالات در نظر میگیرند. مقالات نگارش شده بر اساس کیفیتی که دارند در سطوح مختلف چاپ می شوند. زمانی که مقالات از نظر شاخص های علمی بالا  باشند و ایمپکت فاکتور بالایی داشته باشند، هم به بالا رفتن امتیاز مقاله و نویسنده کمک می‌کند هم باعث دیده شدن بیشتر مقاله می شود و طبیعتا تعداد کاربران بیشتری به آن استناد خواهند کرد. به همین دلیل نویسندگان تلاش خود را می کنند که مقاله خود را در بالاترین کیفیت ارائه دهند.

برای پیدا کردن مقالات نویسندگان به خصوص جستجوی مقالات انگلیسی محققان با مراجعه به سایت های خاصی، میتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. اما اگر به عنوان یک محقق بخواهید در زمینه های متعددی جستجو کنید، جستجو در تمامی مجلات تقریبا غیرممکن است. به همین منظور سایت هایی برای جستجوی مقالات انگلیسی شکل گرفتند که کاربران میتوانند به جستجوی مقالات انگلیسی بپردازند. در ادامه مهمترین آن ها را معرفی خواهیم کرد:

روش جستجوی مقالات انگلیسی در ISI

ISI به عنوان یک پایگاه علمی معتبر شناخته می شود که در سال 1960 تاسیس شد و یک پایگاه داده اطلاعاتی نیز به شمار میرود. برای دسترسی به خدمات ارائه شده در این پایگاه میتوانید از طریق پایگاه داده‌های Web Of Science مراجعه کنید.

برای دسترسی به مقالات کافی است عنوان مقاله مورد نظرتان را جستجو کنید البته برای دسترسی به مقالات باید هزینه پرداخت کنید.

روش جستجوی مقالات انگلیسی در Scopus

پایگاه اسکوپوس به عنوان بزرگترین پایگاه داده و استنادات اسناد علمی مانند مجلات علمی، کتاب‌ها و همایش‌ها شناخته می شود. در این پایگاه مقالاتی در حوزه های علمیف تکنولوژی، داور، علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر ارائه می شود. آنالیز و مشاهده تحقیقات مهمترین خدمتی است که این پایگاه ارائه میدهد.

پایگاه اسکوپوس جستجوی مقالات انگلیسی را برای کاربران فراهم کرده است تا بتوانند تحقیقات خود را هرچه بهتر انجام دهند. برای اطلاع دقیق‌تر از روش جستجوی مقاله انگلیسی و دسترسی به تمامی مقالات در این پایگاه به لینک زیر مراجعه کنید.

همچنین مطالعه کنید شیوه های حرفه ای جستجوی مقالات فارسی

جستجوی مقالات در پایگاه اسکوپوس

روش جستجوی مقالات انگلیسی در Google scholar

جستجو در این پایگاه معمولا روش منطقی‌تری است زیرا معمولا جستجو در پایگاه های ISI و اسکوپوس شامل هزینه‌های گزافی می شود. در گوگل اسکالر میتوانید جستجو مقالات اخیر یا تمامی مقالات را انجام دهید که هر یک روش های مخصوص به خود را دارند. برای اطلاع دقیق از روش های مقالات منتشر شده در این پایگاه میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

جستجوی مقالات در پایگاه گوگل اسکالر

روش جستجوی مقالات انگلیسی در Academic Search

یکی دیگر از سایت هایی که برای جستجوی مقالات انگلیسی استفاده می شود، سرویس آکادمیک سرچ از مایکروسافت است. الگوریتمی که در این سرویس به کار گرفته شده است، یکی از روش‌های نوین مورد استفاده در فراموتورهای جستجو می‌باشد. این سرویس در سال 2014 راه اندازی شده است و سعی دارد تا به عنوان اولین دستیار پژوهشی کاربران تبدیل شود.

مایکروسافت آکادمیک مقالات را در دسته‌های مختلفی از جمله آموزشی، دانشگاه‌ها، محققان و نویسندگان مقالات، کنفرانس‌ها و ژورنال‌ها قرار داده است و آنها را بر اساس زمان انتشار نیز دسته‌بندی میکند. همچنین این امکان را دارد که نتایج جستجو براساس ارتباط کلید واژه‌ی جستجوف تاریخ انتشار مقاله و تعداد ارجاعات صورت گیرد.

بنابراین میتوانید گفت که یکی از روش های ساده برای یافتن مقالات مورد نظر سرویس مایکروسافت است که برای رقابت با گوگل، این سرویس را راه اندازی کرده است.

جستجوی مقالات در پایگاه مایکروسافت آکادمیک

نحوه جستجوی مقالات انگلیسی

جستجوی مقالات به کمک شناسه DOI

در تعریف شناسه DOI باید گفت که مخفف Digital Object Identifier است که در فارسی به معنای شناسه برنمود دیجیتالی می باشد. از این شناسه برای دسترسی ساده و راحت به محتوا در سطح اینترنت استفاده می شود. با داشتن این کد میتوانید به انواع مقالات، کتاب ها، مجلات و نرم افزارهای علمی دسترسی داشته باشید.

در جستجوی مقالات انگلیسی به کمک این کد میتوانید به محتوای مقالات دسترسی داشته باشید. هر مقاله معتبر و انتشار یافته در ژورنال های بین المللی کد منحصر بفرد خود را دارد. نشران این کد را دریافت می کنند تا بتواند معرفی‌نامه قابل استناد را برای محتوای خود داشته باشند. در واقع کد DOI، کد ملی مقالات است.

برای معرفی و دسترسی به مقالات با داشتن این کد، کار بسیار راحت می شود. با جستجوی هر مقاله در اینترنت به پایگاهی که مقاله در آن قرار گرفته هدایت می‌شوید. هر کد DOI شامل مجموعه‌ای از حروف و اعداد می باشد.

سایت Sci-Hub (سای-هاب)

یکی دیگر از پایگاه‌هایی که هر کاربر باید با آن آشنایی داشته باشد، سایت دانلود مقاله ساب-های است. این پایگاه بانک اطلاعاتی دارد که بیش از 64 میلیون و 500 هزار مقاله علمی دانشگاهی را در خود جای داده است. برای دانلود مقالات پژوهشی باید هزینه های زیادی را متحمل شوید و قرار گیری در دسترس عموم مردم امکان پذیر نیست، از این رو در سایت ساب-های موقعیتی قرار گرفته تا بتوانید به راحتی جستجوی مقالات انگلیسی را انجام داده و دانلود رایگان داشته باشید.

البته توجه داشته باشید که فعالیت این سایت به صورت غیرقانونی است؛ زیرا قصد آنها دور زدن موسسات و پایگاه های مختلف برای پرداخت نکردن هزینه دانلود مقالات می باشد. شما از طریق ربات تلگرام و افزونه‌ای در گوگل کروم میتوانید از خدمات این سایت بهره‌مند شوید.

در پایان

زمانی که شما هب عنوان یک محقق و پژوهشگر با پایگاه های علمی آشنایی داشته باشید، مقاله نویسی برایتان ساده‌تر خواهد شد.

برای راه پیمودن نگارش مقالات میتوانید از خدمات ترجمر در حوزه ویرایش و ترجمه مقاله و ترجمه دانشگاهی بهره ببرید. می توانید به کمک مترجم های مجموع ترجمر در پیش‌برد اهدافتان موفق‌تر عمل کنید. برای ترجمه انواع مقاله و ویرایش با وجود متخصصان باسابقه در حوزه مقاله‌نویسی مسیر نگارش مقاله برایتان سریع‌تر و ساده‌تر پیش خواهد رفت.

تمامی خدمات ما در ترجمر به صورت آنلاین انجام می شود و شما عزیزان دیگر محدود به مکان و زمان نخواهید بود. ما تا رسیدن شما به موفقیت و انشار مقاله‌هایتان در ژورنال های بین المللی کنار شما و حامی شما خواهیم بود.