اصطلاحات بسکتبال
24
دسامبر

لیست کامل اصطلاحات بسکتبال

اصطلاحات بسکتبال

هر رشته تخصصی بدون شک اصطلاحات و لغاتی که دارد که تنها در همان فضا استفاده می شود و هر فردی که در آن قدم میگذارد باید با آنها آشنایی کامل داشته باشد در غیر این صورت سر در گم خواهد بود. فرقی نمی کند یک رشته ورزشی باشد یا یک رشته مهندسی، پرستار باشید یا نقاش، در هر صورت باید اصطلاحات خاصی را یاد بگیرید. اصطلاحات بسکتبال نیز از این قاعده مثتسنی نیست.

رشته بسکتبال نیز یکی از ورزش هایی که اصطلاحات مختلف و پرکاردبردی دارد و یادگیری آنها یکی از سخت ترین چالش ها برای بازیکنان و مربیان به شما می رود. اما ما این کار را برایتان راحت تر کرده ایم. در ادامه تعدادی از اصطلاحات بسکتبال را که شما با آن ها سروکار خواهید داشت، معرفی و توضیح داده ایم.

همچنین قوانین و مقررات این بازی هیجان انگیز را شمردیم تا بتوانید هرچه حرفه ای تر عمل کنید. اما توجه داشته باشید که یادگیری همه آنها یکجا تقریبا غیرممکن است. در عوض هرگاه کلمه یا عبارتی را شنیدید که از معنی آن مطمئن نبودید میتوانید به فرهنگ لغت ما مراجعه کنید تا بفهمید با چه اصطلاحی سروکار دارید.

پرِس 1-1-2-1

پرس به معنای تملم طول زمین می باشد که انواع مختلفی دارد. هدف پرس این است که بازیکن بلافاصله پس از ورود به زمین به دام بیفتد. اگر تیم مهاجم بتواند پرس را بشکند، دفاع زمان زیادی را برای ریکاوری و بازسازی تیم دارد. در پرس 4 بازیکن در زمین خودی آرایش میگیرند و یک بازیکن هم در زمین حریف با بهترین مهاجم آنها به صورت نفر به نفر یارگیری می کنند.

اصطلاحات بسکتبال

منطقه دفاع در اصطلاحات بسکتبال

اصطلاحات بسکتبال

منطقه 1-2-2

یک منطقه دفاعی متداول است که شروع کننده آن بازیکنی در نیم دایره بالای خط پنالتی می باشد. هر گوشه کناری ناحیه پرتاب آزاد نیز یک بازیکن جایگیری می کند. دو بازیکن دیگر نیز در بلوک پایینی زمین خود قرار می گیرند. هر یک از بازیکنان باید بخش قوس 3 امتیازی را دفاع کنند.

منطقه 1-3-1

یک منطقه دفاعی منحصر بفرد و تهاجمی که پیش بینی و قطع پاس ها برای ایجاد ضدحمله و شکست سریع تر حریف را ایجاد می کند.

منطقه 2-3

این منطقه همانند منطقه 1-2-2 یک منطقه دفاعی و از متداول ترین سیستم های دفاعی است. در این سیستم دو بازیکن در نیم دایره بالای خط پنالتی از پرتاب آزاد محافظت می کنند. همچنین یک بازیکن دیگر در منطقه پرتاب آزاد و دو بازیکن نیز در بیرون و نزدیک خط AB جایگیری می کنند. نوجوانان بسکتالیست از این نوع دفاع بسیار استفاده می کنند و دلیل آن شلوغی محوطه پرتاب آزاد و ناچار شدن به پرتاب 3 امتیازی است.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات والیبال با ترجمه انگلیسی

منطقه 3-2

منطقه 3-2 یکی از متداول ترین منطقه های دفاعی است. در این منطقه 3 بازیکن مسئول دفاع از اطراف قوس 3 امتیازی هستند و دو بازیکن نیز باید از منطقه پرتاب آزاد دفاع کنند.  اکسپلور اینستاگرام زآنجایی که تعداد مدافعان حریف در منطقه پرتاب آزاد کم است ممکن از باعث حملات حریف شود. از طرفی نیز چالش بسیار خوبی برای پرتاب های 3 امتیازی به شمار می رود.

سیستم 4-خارج 1-داخل

یک سیستم تهاجمی است که در آن 4 بازیکن در خارج از قوس 3 امتیازی جای میگیرند و یک بازیکن نیز در پایین پست قرار دارد. در این سیستم تهاجمی بازیکنان به طور مداوم در حال تغییر هستند.

سیستم 5-خارج

یک سیستم تهاجمی که در آن 5 بازیکن در بیرون از قوس 3 امتیازی قرار می گیرند. بازیکنان برای ارتقای مهارت در تمامی سطوح از این سیستم تهاجمی استفاده می کنند.

اصطلاحات بسکتبال

تخلف 3 ثانیه

زمانی که بازی در حریان باشد، بازیکنان نمیتوانند در ناحیه پرتاب آزاد توپ را بیش از 3 ثانیه متوقف کنند و این شامل خطوط محوطه نیز خواهد شد. در صورتی که توپ بیش از 3 ثانیه متوقف شود، تخلف 3 ثانیه اعلام شده و توپ به تیم حریف واگذار خواهد شد.

تخلف 5 ثانیه

زمانی که داور در خارج از زمین، توپ را به یکی از بازیکنان می دهد، تنها 5 ثانیه زمان دارد تا توپ را به یکی از هم تیمی هایش پاس دهد. در غیر این صورت خطای 5 ثانیه رخ خواهد داد و توپ به بازیکنان حریف واگذار می شود.

نوع دیگری از تخلف 5 ثانیه زمانی است که توپ در زمین حمله در جریان است. فرض کنید که بازیکن مهاجم توپ را در دست دارد و یک بازیکن مدافع در فاصله کمتر از یک متر روبروی او ایستاده است، تنها 5 ثانیه مهلت دارد تا توپ را پرتاب یا دریبل کند یا به یکی از هم تیمی هایش پاس دهد. در غیر این صورت توپ توسط داور به تیم مقابل واگذار خواهد شد.

تخلف 8 ثانیه

زمانی که داور توپ را به یک تیم واگذار می کند، تنها 8 ثانیه زمان دارند تا از زمین خودد خارج شوند و به زمین حریف برسند. در غیر این صورت توپ به تیم حریف داده خواهد شد.

تخلف 24 ثانیه

از زمانی که بازیکنان یک تیم توث را دریافت می کنند، تنها 24 ثانیه زمان دارند تا اقدام به پرتاب توپ کنند. در غیر این صورت باید توپ به تیم حریف واگذار شود. اگر در زمان پرتاپ، توپ وارد تور نشود و یا به حلقه برخورد نکند و همچنان ریباند در دست همان تیم باشد شمارش مجددا برای 24 ثانیه شروع خواهد شد. اما در صورتی که توپ با حلقه برخورد داشته باشد، تیم مهاجم تنها 14 ثانیه زمان دارد تا پرتاب خود را تکرار کند.

اصطلاحات بسکتبال

A

ایربال (Airball)

به پرتابی گفته می شود که نه به لبه و نه به تخته پشتی برخورد کند. معمولا این پرتاب به داخل تماشاچیان خواهد رفت و بسیار نادر اتفاق می افتد.

اصطلاحات بسکتبال

الیوپ (Alley-Oop)

به نوعی پرتاب گفته می شود که در آن بازیکن تظاهر به پرتاب توپ به سمت تور می کند اما در اصل هدف او پاس به هم تیمی خود است و قصد گول زدن بازیکنان حریف را دارد. در این شرایط بازیکن دوم توپ را در هوا گرفته و با یک پرتاب زیر تور آن را به گل تبدیل می کند.

اصطلاحات بسکتبال

یکی دیگر از اصطلاحات بسکتبال دفاع آمیبا (Amoeba Defense)

از این دفاع برای گیج کردن حریف و تغییر نیرو استفاده می شود که تسط مربی جری تارکانیان محبوب شد و یک دفاع ناخواسته است.

و یک (And One)

وقتی که روی یک بازیکن که در حال پرتاب است خطا شود، یک پرتاب آزاد به او داده خواهد شد تا توپ خود را تبدیل به گل کند.

قوزک شکن (Ankle Breaker)

زمانی که یک بازیکن نهاجمی از جرکت دریبلی استفاده می کند که منجر به زمین خوردن خود یا بازیکن مدافع شود ،از این اصطلاح استفاده می کنند. در دریبل های عرضی و فیک این اتفاق رخ می دهد.

اصطلاحات بسکتبال

پاس گل (Assist)

زمانی که یک بازیکن توپ را به هم تیمی خود پاس دهد و او توپ را به گل تبدیل کند، پاس او، پاس گل نامیده می شود.

B

تخته حلقه (Backboard)

به تخته ای که حلقه بسکتبال له آن متصل می شود و معمولا جنسش از شیشه سکوریت است. کار این تخته جلوگیری از ورود توپ به قسمت تماشاچیان است و مانع از خروج بیشتر ضربات از دست رفته به خارج از محدوده می شود. همچنین بازیکنان می توانند با گرفتن توپ فرصت مجددی برای گل کردن یا ضدحمله داشته باشند. بازیکنان از این تاکتیک ها بسیار استفاده می کنند.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات عمرانی

یکی دیگر از اصطلاحات بسکتبال زمین دفاعی (Backcourt)

به منطقه ای از زمین گفته می شود که بازیکنان در حال دفاع از آن هستند.

تخلف زمین دفاعی (Backcourt Violation)

در واقع همان تخلف 8 ثانیه ای است. چون بازیکنان تنها 8 ثانیه فرصت دارند که توپ را از زمین دفاعی به زمین حریف ببرند، تخلف زمین دفاعی نیز نامیده می شود.

برش پشت سر (Backcourt Cut)

بازی تهاجمی که در آن یکی از بازیکنان، بازیکن پشت سر مدافع خود را برش زده به جلو حرکت می کند. او انتظار پاس دارد و میخواهد توپ خود را به گل تبدیل کند.

اصطلاحات بسکتبال

پوشش از عقب (Back Screen)

نوعی بازی تهاجمی است که در آن یک یاز بازیکنان بدون توپ در پشت بازیکن مهاجم قرار می گیرد و یک مدافع نیز در جلو مهاجم جایگیری می کند. زمانی که برمیگردد تا مدافع را دور بزند، سد دفاعی دیگری را روبروی خود خواهد دید و راه های نفوذ او بسته خواهد شد. اسکرین کردن یا پوشش دادن شیوه های گوناگونی دارد.

دست تعادل (Balance Hand)

به دستی که در زمان شوت بازیکن مهاجم توپ ندارد، گفته می شود. این وظیفه دارد تا تعادل بازیکن را در هنگام زدن ضربه حفظ کند.

فریب با توپ (Ball Fake)

زمانی که بازیکن برای فریب تیم مقابل به هم تیمی خود نگاه می کند و وانمود می کند که میخواهد به اون پاس بدهد. اما در اصل او تنها قصد فریب دارد و به هم تیمی خود پاس نخواهد داد.

اصطلاحات بسکتبال

یکی دیگر از اصطلاحات بسکتبال حامل توپ (Ball Handler)

به بازیکنی گفته می شود که حامل توپ و دریبل کردن آن است. بسیاری از مربیان از این اصطلاح بسکتبال برای بازیکن گارد راس استفاده می کنند.

سمت توپ (Ball Side)

فرض کنید زمین بسکتبال را به دو نیمه عمودی یعنی از یک حلقه به حلقه دیگر به دو نیم تقسیم کرده ایم، به بخشی که توپ در آن قرار دارد سمت توپ گفته می شود.

برگردان توپ (Ball Reversal)

زمانی که توپ در نیمه ای از زمین بازی را شروع می کند و سپس به قسمت دیگر زمین منتقل می شود، از اصطلاح برگردان توپ استفاده می کنیم.

C

حمل (Carry)

بازیکنی که توپ را حمل می کند مجاز است که تنها بالا و کناره های توپ را لمس کند. در صورتی که زیر توپ را لمس کند خطای حمل توپ را انجام داده است.

بازیکن مرکزی (Center)

در اصطلاحات بسکتبال به بازیکن شماره 5 هم گفته می شود. این بازیکن قدبلندترین تیم است و مسئولیت دفاع از ناحیه پرتاب آزاد و گرفتن ریباند را برعهده دارد.

یکی دیگر از اصطلاحات بسکتبال مرکز زمین (Center Court)

این ناحیه در زمین توسط دایره مرکزی تعیین شده و داور جامپ بال بین دو تیم را در این ناحیه انجام می دهد.

اصطلاحات بسکتبال

D

دگِر (Dagger)

در اصطلاحات بسکتبال واژه ای عامیانه برای پرتاب هایی است که براساس فشارهای آخر بازی کج و کوله می شوند.

دفاع (Defense)

تیمی که توپ در اختیار ندارد و در حال دفاع است. این تیم باید از زدن گل تیم مقابل جلوگیری نماید.

موضع دفاعی (Defense Stance)

در اصطلاحات بسکتبال به حالتی از بازیکنان گفته می شود که زانوی خمیده و دست ها باز است تا به راحتی در مقابل بازیکن حریف عکی العمل نشان دهند.

اصطلاحات بسکتبال

E

زانو (Elbow)

در اصطلاحات بسکتبال ناحیه پست بالا گفته می شود. محلی که دو خط پرتاب آزاد و AB به هم میرسند محدوده زانو نام دارد که در زمین بسکتبال 4 منطقه است.

یکی دیگر از اصطلاحات بسکتبال پوشش اسانسوری (Elevator Screen)

نوعی پوشش است که توسط 2 بازیکن انجام می شود. بازیکنی که پوشش روی آن انجام شده به وسط برش می زند و سپس دو بازیکن به صورت گام به گام پوشش را روی او می بندند.

خط پایان (Endline)

در اصطلاحات بسکتبال نام دیگری برای خط عرضی است.

اصطلاحات بسکتبال

F

مواجهه (Face Up)

زمانی که بازیکن مهاجم از تور فاصله دارد و اقدام به پرتاب توپ می کند در حالت مواجهه یا روبرویی قرار دارد. اگر باریکن به تور نزدیک باشد میتواند از زویای مختلف اقدام به پرتاب کند درحالی که اگر از تور فاصله داشته باشد باید توپ را تنها روی تور پرتاب کند.

محو شدن (Fadeaway)

در اصطلاحات بسکتبال زمانی که بازیکن همراه با توپی که پرتاب شده پرش کند و به سمت عقب حرکت نماید، محو شدن نام میگیرد.

اصطلاحات بسکتبال

یکی دیگر از اصطلاحات بسکتبال ضد حمله (Fast Back)

زمانی که موقعیت تیم از دفاع به حمله تغییر می کند و توپ حریف را می رباید، سریعا به سمت زمین حریف هجوم برده و اجازه جایگیری بازیکنان تیم حریف را ندهد.

فیبا (FIBA)

فدراسیون بین المللی بسکتبال (Fédération Internationale de Basketball Amateur)

G

دادن و رفتن (Give and Go)

نوعی استراتژی هجومی است که بازیکن توپ را به هم تیمی خود پاس می دهدف سپس حرکت کرده و نزدیک سبد شده و سپس پاس را دریافت کرده و تبدیل به گل می کند.

تداخل در گل (Goal Tending)

در اصطلاحات بسکتبال توعی خطای مدافع است بدین صورت که مدافع نباید توپی پرتاب شده و در حال طی کردن مسیر رو به پایین است لمس کند. اگر لمس کند خطای تداخل در گل صورت گرفته است.

دست راهنما (Guide Hand)

نام دیگری برای دست تعادل

H

هک (Hack)

معادل دیگر خطا روی بازیکن

خط نیمه زمین (Half Court Line)

در اصطلاحات بسکتبال به خطی گفته می شود که زمین را به دو نیم تقسیم می کند و به خط 10 ثانیه نیز معروف است.

همر یا چکش (Hammer)

در اصطلاحات بسکتبال به پوشش از پشت در سمت ضعیف زمین گفته می شودبا این پوشش به هم تیمی خود اجازه رفتن به گوشه و اقدام پرتاب را خواهید داد.

I

پوشش غیرقانونی (Illegal Screen)

بازیکنی که اقدام به پوشش یا اسکرین میکند باید در زمان تماس مدافعی که او را اسکرین می کند، ساکن و ثابت بماند، در غیر این صورت اسکرین غیرقانونی است.

خطای عمدی (Intentional Foul)

در اصطلاحات بسکتبال به خطایی گفته می شود که بازیکن از عمد با بازیکن تیم حریف برخورد فیزیکی داشته باشد.

اصطلاحات بسکتبال

جداسازی (Isolation)

در اصطلاحات بسکتبال یک تاکتیک تهاجمی است. بدین صورت که بازیکن مهاجم دارای توپ در سمتی از زمین قرار می گیرد و بقیه هم تیمی های او هم در بخش هایی از زمین دفاع نفر به نفر را انجام می دهند. در این شرایط در صورتی که مهاجم از تاکتیک خوبی برخوردار باشد میتواند به راحتی بازیکن مدافع خود را پشت سر گذاشته و توپ را در سبد بیندازد.

J

گام جب (Jab Step)

در این حالت بازیکنی که توپ را همراه خود دارد به صورت ناگهانی به سمت سبد حرکت می کند تا عکس العمل بازیکن خود را بسنجد اما پای تکیه گاه آن بی حرکت است.

یکی دیگر از اصطلاحات بسکتبال پرتاب پرشی (Jump Shot)

زمانی که بازیکن همراه با توپ به هوا پرش کند و در بالاترین نقطه توپ خود را رها نماید.

توقف پرشی (Jump Stop)

در اصطلاحات بسکتبال به حالتی گفته می شود که بازیکن پس از دریبل یا دریافت پاس به صورت کامل توقف نماید. یک پرش کوچک به جلو با دو پا.

اصطلاحات بسکتبال

دفاع ناخواسته (Junk Defense)

ترکیبی از دفاع نفر به نفر و دفاع ناحیه ای.

K

کلید (Key)

ناحیه رنگی نزدیک به سبد که به نام های منطقه پرتاب آزاد یا ناحیه 3 ثانیه نیز معروف است. علت نامگذاری آن عرض کم ناحیه پرتاب آزاد از قطر دایره پرتاب آزاد بود که باعث شباهت آن به کلید شده بود.

L

یکی دیگر از اصطلاحات بسکتبال برش ال-شکل (L-Cut)

برشی به شکل L است که در آن برش از سمت پست پایین شروع شده و به پست بالا می رسد. سپس بازیکن از منطقه بال کناری رفته و برش کامل می شود.

گلویی (Lane)

ناحیه رنگی یا پرتاب آزاد

پرتاپ زیر حلقه (Layup)

این پرتاب نزدیک به حلقه است و در آن بازیکن پرتاب کننده توپ را به تخته می زند و سپس وارد سبد خواهد شد.

اصطلاحات بسکتبال

M

دفاع نفر به نفر (Man-to-Man defense)

در اصطلاحات بسکتبال به دفاعی گفته می شود که در آن هر نفر از تیم مسئول دفاع و زیر نظر گرفتن یک نفر از تیم مقابل است. همکاری و پیاده سازی تاکتیک های تیمی در این دفاع نیز وجود دارد اما هر مدافع باید به طور خاص مواظب فرد دیگر در تیم مقابل باشد.

پرتاب میانه (Midrange)

پرتاب پرشی 2 امتیازی که بین خط پرتاب 3 امتیازی و ناحیه پرتاب آزاد صورت می گیرد.

عدم تطابق (Mismatch)

در اصطلاحات بسکتبال زمانی که یک مدافع مستقیم مهاجم قد کوتاه تری از مهاجم داشته باشد، عدم تطابق گفته می شود. در این حالت معمولا مهاجم از تکنیک جداسازی استفاده می کند.

همچنین مطالعه کنید اصطلاحات فوتبال

N

اِن‌بی‌اِن (NBN)

اتحادیه ملی بسکتبال (The National Basketball Association) لیگ حرفه ای بسکتبال جهانی که در آمریکای شمالی قرار دارد و شامل 30 تیم از بهترین بازیکنان جهان است.

اِن‌سی‌اِی‌اِی (NCAA)

اتحادیه ملی ورزش دانشگاهی (National Collegiate Athletic Association) سازمانی برای نظارت بر رقابت های ورزشی دانشگاهی است.

اِن‌اف‌اِچ‌اِس  (NFHS)

فدراسیون ملی اتحادیه دبیرستان های ایالتی (National Federation of State High School Associations) که مسدولیت قانون گذاری برای تمامی رقابت ها در سطح دبیرستان ها را برعهده دارد.

O

حمله (Offense)

به حالتی گفته می شود که تیم توپ را در اختیار دارد و به سمت سبد حریف حمله می کند تا کسب امتیاز نماید. توپ همراه با تیمی که در حالت حمله قرار دارد به زمین حریف برده خواهد شد.

هیئت داوران (Officials)

در اصطلاحات بسکتبال به گروهی از افراد که کنترل بازی را به دست دارند و قوانین را در بازی اجرا می کنند، گفته می شود.

مدافع روی توپ (On-Ball Defense)

زمانی که توپ در دست مهاجم است و یک مداقع مستقیم در حال حفاظت از اوست، اصطلاح مداقع روی توپ را به کار میبرند.

اصطلاحات بسکتبال

P

یکی دیگر از اصطلاحات بسکتبال ناحیه رنگی (Paint)

به ناحیه ی رنگی زیر توپ می گویند که به نام های منطقه پرتاب آزاد و منطقه 3 ثانیه ای نیز معروف است.

پالمینگ (Palming)

خطای حمل توپ (Carry)

پاس فریب (Pass Fake)

در اصطلاحات بسکتبال برای بازیکنی به کار برده می شود که توپ را در دست دارد و برای فریب بازیکنان تیم مقابل به هم تیمی خود نگاه می کند ولی قصد پاس دادن به او را ندارد.

Q

دَبِل چهارگانه (Quadruple Double)

این اصطلاح بسکتبال برای بازیکنی استفاده می شود که در 4 زمینه مثبت در زمین امتیاز دو رقمی کسب کرده باشد.

دبل پنجگانه (Quintuple Double)

در اصطلاحات بسکتبال به بازیکنی که در 5 زمینه مثبت امتیاز دو رقمی کسب کرده باشد، گفته می شود. برای مثال بازیکنی در یک بازی بتواند 16 امتیاز، 12 ریباند، 10 پاس گل، 13 توپ یابی و 15 سد موفق انجام دهد. این اتفاق هیچگاه در تاریخ NBA نیفتاده است.

R

ریباند (Rebound)

در اصطلاحات بسکتبال به بازیکنی گفته می شود که توپ مهاجمی که به سبد برخورد کرده و وارد سبد نشده را در حالت معلق جمع کرده است. هم بازیکن دفاع و مهاجم میتوانند ریباند کنند.

اصطلاحات بسکتبال

منطقه ممنوعه (Restricted Area)

به نیم دایره ای که به شعاع 125 سانتی متری از سبد در ناحیه رنگی کشیده شده و بازیکنی که در این نیم دایره قرار دارد نمیتواند عملیات شارژ را انجام دهد. این ناحیه برای مهاجمین طراحی شده است تا در زمان حمله بتوانند به راحتی در آن فرود آیند.

S

امتیاز نگه دار (Scorekeeper)

در اصطلاحات بسکتبال به داوری گفته می شود که چارت امتیازات بازی را تکمیل می کند.

پوشش یا اسکرین (Screen)

زمانی که بازیکنی برای هم تیمی خود با ایجاد مانع در اطراف یک یاز مدافعان حریف، فضای نفوذ و پرتاب را ایجاد می کند.

یکی دیگر از اصطلاحات بسکتبال گارد شوت‌زن (Shooting Guard)

موقعیتی در زمین که با 2 مشخص می شود و به بهترین بازیکن زمین که پرتاب های 3 امتیازی انجام می شود، گفته می شود.

T

خطای فنی (Technical Foul)

در اصطلاحات بسکتبال در صورتی که بازیکن یا مربی باعث برهم زدن نظم بازی شود و کارهای ناشایست انجام دهد، خطای فنی رخ داده است. از جمله خطاهای فنی میتوان به لگد زدن و نگه داشتن توپ پس از گل و فریاد بر سر داوران اشاره کرد.

خط سه امتیازی (Three Point Line)

به خطی که در اطراف ناحیه پرتاب آزاد و به شکل قوسی کشیده شده است. هر پرتابی که از پشت این خط تبدیل به گل شود 3 امتیاز دارد. براساس استانداردهای فیبا شعاع این خط 675 سانتی متر است.

پرتاب به داخل (Throw in)

در اصطلاحات بسکتبال به توپی که در زمان توقف بازی به داخل بازی توسط یکی از بازیکنان پرتاب می شود، گفته می شود.

V

تخلف (Violation)

به تخلفی گفته می شود که خطا نیست یعنی پرتاب آزاد به آن تعلق نمیگیرد. فقط مالکیت توپ به تیم حریف واگذار خواهد شد. دریبل دوگانه و خطای 5 ثانیه نمونه هایی از تخلف ها هستند.

W

سمت ضعیف (Weak Side)

در صورتی که زمین به صورت عمودی به دو بخش تقسیم شود، سمت ضعیف همان قسمتی است که توپ در آن قرار ندارد.

بال (Wing)

در صورتی که خط پرتاب ازاد را ادامه دهیم در دو نقطه با قوس 3 امتیازی با هم برخورد می کنند که بال گفته می شود و به یک نقطه محدود نیست و شامل یک منطقه می باشد.

دبلیواِن‌بی‌اِی (WNBA)

اتحادیه ملی بسکتبال زنان یا The Women’s National Basketball Association که در آمریکای شمالی است و شامل 12 تیم از بهترین بازیکنان زن بسکتبال زنان تشکیل شده است.

Z

ناحیه (Zone)

یکی از استراتژی های دفاعی است که در آن هر یک از بازیکنان تیم روی منطقه ای از زمین را پوشش می دهد و از آن مخافظت می کند.