پاورپوینت مناسب دفاع پایان نامه
09
دسامبر

چگونه پاورپوینت مناسب دفاع پایان نامه داشته باشیم؟

آموزش ساخت پاورپوینت مناسب دفاع پایان نامه

یکی از مهمترین جلساتی که افراد در دوران تحصیل و دانشجویی با آن روبرو هستند، جلسه دفاعیه پایان نامه است. همه ما درباره اهمیت این جلسه میدانیم و حتی کوچک ترین ایرادات منجر به کم شدن نمره خواهد و بیشتر از همه خود فرد استرس و اضطراب زیادی را متحمل می شود.

یکی از بهترین راهکارهایی که می شود به جلسه دفاع پایان نامه مسلط شد، ساخت پاورپوینت مناسب دفاع پایان نامه است. تمام آنچه را که نیاز دارید در جلسه دفاعیه به خاطر داشته باشید میتوانید در پاورپوینت از آن نام ببرید. اما بسیاری از دانشجویان هنوز در تهیه پاورپوینت مشکل دارند و باید یکبار برای همیشه آن را یاد بگیرید.

ما در این مقاله آموزش ساخت پاورپوینت مناسب دفاع پایان نامه را تهیه کرده ایم تا بدون مراجعه به سایر افراد خودتان از پس آن برآیید. زیرا هرچقدر فایل پاورپوینت شما کامل تر و جامع تر باشد به مباحث مهم در پایان نامه مسلط تر خواهید بود.

اشتباهات دانشجویان در جلسه دفاعیه

از آنجایی که برای هر دانشجو جلسه دفاعیه بسیار اهمیت دارد، اگر بهترین موضوع را هم انتخاب کرده باشد و نتواند به درستی برای اساتید و داوران آن را بازگو و تشریح کند، تمام زحمات و هزینه هایی که کرده است کاملا بیهوده می باشد. از جمله اشتباهاتی که دانشجویان در زمان جلسه دفاعیه مرتکب می شوند، کم اهمیت دانستن ساخت پاورپوینت دفاع پایان نامه است.

پاورپوینت مناسب دفاع

نمونه هایی از تم پاورپوینت مناسب برای دفاع پایان نامه

همانطور که بیان شد قالب پاپورینت اهمیت زیادی دارد و باید ظاهری زیبا و در عین حال ساده داشته باشد. اما به بطور کامل میتوان به موارد زیر به عنوان ویژگی های قالب پاورپوینت اشاره کرد:

  • ساده باشد، یعنی دور از هرگونه شلوغی و پیچیدگی.
  • در عین سادگی بسیار شیک و جذاب باشد، ببینده را جذب کند.
  • باید فضای کافی برای نوشتن محتوا داشته باشد.
  • دارای فضا برای جایگذاری تصاویر باشد.
  • از تم های رنگی انتخاب نکنید.

دانلود نمونه پاورپوینت‌های پایان نامه از یک سایت تخصصی

یکی از بهترین سایت‌ها برای دانلود پاورپوینت دفاع پایان نامه سایت جیب استور است. در این سایت انواع مختلفی از پاورپوینت‌های دفاع در رنگ‌ها و سبک‌‌های مختلف وجود دارد. همچنین 5 ویژگی که بالاتر به آن اشاره کردیم در اکثر پاورپوینت‌های این سایت رعایت شده و علاوه بر آن بیشتر طرح‌ها دارای انیمیشن و شماره صفحه است. پاورپوینت‌های پایان نامه رایگان زیادی هم در این سایت وجود دارد که برای استفاده می‌توانید به صفحه قالب پاورپوینت پایان نامه مراجعه کنید.

در ادامه 24 نوع تم را برای دانلود در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم تا بتوانید به راحتی در جلسه دفاع پایان نامه از آن استفاده کنید.

قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع
قالب پاورپوینت مناسب دفاع

جهت دانلود قالب ها کلیک کنید.

مراحل ساخت پاورپوینت مناسب دفاع پایان نامه

1.اولین گام پیش از طراحی

قبل از طراحی حتما در نظر داشته باشید که باید فصل های پایان نامه را خلاصه کنید. بیشترین تمرکزتان را روی فصل های آخر بگذارید تا بتوانید بیشتر به مباحث و نتایج پیرامون پژوهش بپردازید. در این مرحله کمک از پروپوزال هم گزینه خوبی است و برای کامل تر شدنش با اعمال تغییرات و اضافه کردن سایر فصول استفاده نمایید.

2.انتخاب قالب مناسب جلسه دفاع

این مرحله اهمیت زیادی دارد زیرا باید از طرحی کمک بگیرید که زمانی زیادی را صرف طراحی نکنید. تعداد اسلایدها و فونت انتخابی باید به گونه ای باشد که در 20 تا 30 دقیقع بتوانید ارائه را به طور کامل شرح دهید و به پایان برسانید.

در انتخاب تم و پس زمینه کمی محتاطانه عمل کنید. نیازی به استفاده از انیمیشن و صدا در اسلایدها نیست. تا حد امکان از پس زمینه سفید کمم بگیرید. پس زمینه هایی با طرح و رنگ های پیچیده برای ساخت پاورپوینت مناسب دفاعیه پایان نامه گزینه خوبی نیست.

نکته: همیشه به خاطر داشته باشید فونتی را به کار ببرید که مخاطبان شما بتوانند آن را به راحتی بخوانند.

پاورپوینت مناسب دفاع

برخی از دانشجویان اسلایدهای پاورپوینت را پر از نوشته می کنند که کاری کاملا اشتباه است. بهترین حالت اسلاید آن است که با مطالعه یک مطلب در 2 الی 3 خط مفهوم آن را برای شنونده و ببینده توضیح دهید. اگر در توضیحاتتان از تصاویر، نمودارها و جداول استفاده کنید که بهترین حالت خواهد بود. زیرا طرح های گرافیکی بیشتر از متون باعث جلب توجه بینندگان خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید قالب های شعر فارسی

در بسیاری از موارد دانشجویان را میبینیم که یک مطلب را در اسلاید نوشته و همان را روخوانی می کندو بدترین و ضعیف ترین نوع ارائه همین است. مثلا به جای گفتن جمله «رفتار منتج از سه منبع اساسی شناخت، عواطف و هیجان است»، میتوان از نمودارها و فلش های موجود در نرم افزار پاورپوینت استفاده کرد تا هم برای مخاطب جذاب تر باشد و هم ارائه شما از یکنواختی خارج شود. در ساخت پاورپوینت مناسب دفاع پایان نامه رعایت این نکات ریز حیاتی است و در جلب توجه مخاطب تاثیر بسزایی خواهد داشت.

3.عنوان موضوع

در صفحه اول همیشه باید عنوان پایان نامه درج شود. عنوانی که در اسلاید اول مینویسید باید دقیقا مطابق با همان عنوان در پروپوزال‌تان باشد، نه کمتر و نه بیشتر.

4.بیان مساله

سعی کنید در یک یا دو اسلاید نمودار سوال و دغدغه خود را شرح دهید. در بسیاری از موارد میبینیم که دانشجویان مسئله پایان نامه را در تمامی اسلایدها کپی می کنند که این روش کاملا اشتباه است.

5.اهمیت تحقیق

اسلاید را هم به طور کامل به اهمیت تحقیق و پژوهش اختصاص دهید و سعی کنید به صورت کوتاه سوالات زیر را پایخ دهید:

  1. پژوهش شما چه تاثیری بر حوزه مطالعه شما می گذارد؟
  2. پژوهش شما چه تاثیر کاربردی بر روی کار شما به عنوان یک حرفه میگذارد؟
  3. سایر مواردی که پژوهش شما را بااهمیت می کند چیست؟

6.پایه های تئوری موضوع

یک اسلاید را هم به تعریف پایه های تئوریکی در پاورپوینت پایان نامه اختصاص دهید، بدین معنی که پایه های فلسفی یا نظری پژوهش‌تان را بیان کنید. برای مثال پژوهش ما دیدی اجتماعی یا ساختارگرایانه دارد در یک اصلاید به شرح آن بپردازید. در این اسلاید توضیح دهید که فلسفه یا تئوری مطرح شده چگونه به پژوهش شما ارتباط دارد.

البته لازم به ذکر است که برخی از پژوهش ها پایه تئوریکی یا فلسفی خاصی ندارند که در این صورت این اسلاید ضروری نیست.

7.چارچوبی برای مفهوم

چارچوب مفهومی مهمترین بخش هر پاورپوینت جلسه دفاع است. شما باید در تعدادی اسلاید مهمترین بخش پژوهش‌تان را بیان کنید. بهتر است در این بخش برای مفهوم و درک بیشتر از جداول و نمودارها کمک بگیرید یا اینکه از یک بند توضیح استفاده کنید. در این اسلاید ذکر پژوهش هایی که قبلا از روش پژوهشی شما استفاده کرده اند الزامی است زیرا باعث حمایت از پروژه شما خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید آموزش کار با دوربین ترجمه گوگل

8.مرحله روش شناسی

در این مرحله باید نمونه ها و موارد مشارکت کننده در تحقیقات‌تان را به طور کامل توضیح دهید و آن ها را معرفی کنید. به این ترتیب که چطور انتخاب شده اند و چه ویژگی هایی دارند. موارد زیر را برای این اسلایدها بررسی نمایید:

  • شرح روایی و پایایی ابزار اندازه گیری
  • شرح روش جمع آوری اطلاعات به صورت دقیق و کامل
  • بیان روش تجزیه و تحلیل داده ها با تمام جزئیات
  • ذکر محدودیت های پژوهش

9.یافته ها

نتایج و یافته های شما در فصول آخر اهمیت زیادی دارند. اما برخی از نتایج به دست آمده و در اصلی فرضیات شما هستند. این نتایح را بدون کم و کاستی در پاورپوینت جلسه دفاع ذکر کنید. استاد راهنمای شما کمک بسیار خوبی است با ایشان درباره اینکه چطور جداول را انتخاب کنید و نتایج نهایی را به دست آورید، مشورت نمایید.

10.بحث و نتیجه گیری

برای بحث و نتیجه گیری هم به یک یا دو اسلاید نیاز خواهید داشت. در این قسمت توضیحات شما باید پاسخ سوال های زیر را دربر گیرد:

  • در این پژوهش چه نتایحی را به دست آورده ایم؟
  • چگونه نتایج پژوهش شما به چارچوب مفهومی پژوهش ارتباط پیدا می کند؟
  • نقاط ضعف، قدرت و محدودیت های کار خود را بیان کنید.

11.پیشنهادات و کاربردها

اختصاص یک اسلاید به کاربردها و پیشنهادات خود درباره پروژه نیز معقول است.

12.منابع استفاده شده

در این اسلاید ضروری باید تمامی منابع اصلی که در پژوهش و تحقیقات خود استفاده کرده اید را به طور کامل معرفی کنید.

13.قدردانی و سپاس

در اسلاید پایانی نیز میتوانید از اساتید، کادر علمی، استاد راهنما، مشاور و حضار در جلسه دفاعیه تشکر کنید.

پاورپوینت مناسب دفاع

ترجمه منابع و پایان نامه

بسیاری از دانشجویان برای تحقیقات و پژوهش های مورد نیاز در پایان نامه نیاز دارند تا یکسری از منابع را خودشان ترجمه کنند. اگر خودتان بخواهید برای ترجمه منابع پایان نامه زمان صرف کنید طبیعتا وقت زیادی را از دست خواهید داد. بهترین راه همکاری با یک تیم تخصصی ترجمه است. تیم ترجمر آماده همکاری با شما در خصوص ترجمه منابع، ترجمه کتاب، ترجمه دانشگاهی، ترجمه مقاله و … در رابطه با پایان نامه شماست.

علاوه بر این سایر خدمات تیم ترجمر شامل ترجمه کاتالوگ و بروشور، ترجمه نامه اداری، ترجمه فیلم و سریال، ترجمه مقالات ISI و … می شود که میتوانید با توجه به نیازتان با ما مشارکت داشته باشید.

چگونه با پاورپوینت جلسه دفاع پایان نامه را کنترل کنیم؟

اگر پاورپوینت جلسه دفاع پایان نامه اصولی باشد دیگر نیاز به نگرانی نیست و تا حد بسیار زیادی باعث کاهش ترس و استرس خواهد شد. اصلی کار پاپورپوینت در جلسه دفاع این است که مباحث ناشناخته را از سخنرانی کم کند:

متن سخنرانی را فراموش نخواهید کرد، مهمترین مزیت پاورپوینت دفاع پایان نامه

یکی از استرس هایی که همیشه دانشجویان در زمان دفاع دارند، ترس از فراموش کردن مطالب است. همیت موضوع سبب می شود تا بخش اعظمی از انرژی مغز ما هدر رود. با ساخت پاورپورینت اصولی میتوانید مطمئن باشید که در طی جلسه چیزی را از قلمم ننداخته اید و متن روبری شما و داوران خواهد بود.

تسلط بر محتوای پایان نامه

در طی ساخت پاورپوینت خوشحال باشید که با تمرین دسته بندی و ایجاد نظم چندین بار مطالب پایان نامه را مرور کرده اید. اگر طراحی پاورپوینت را خودتان انجام دهید تمرین بسیار عالی برای دسته بندی مطالب است.

برنامه ریزی برای جلسه دفاع

زمانی که به سراغ ساخت پاورپوینت میروید یعنی مجبورید برای نحوه ارائه آن نیز برنامه ریزی داشته باشید و بسیاری از مسائل ناشناخته برایتان حل خواهد شد و تا حد بسیار زیادی بر ارائه مسلط می شوید. وقتی از قبل برای ارائه تمرین کرده باشید، در جلسه پایان نامه شرایط برایتان تکراری تلقی خواهد شد و در سخنرانی موفق تر عمل می کنید.

شما به عنوان یک ارائه دهنده باید در زمان شروع نسلط بالایی بر موضوع داشته باشید. باید یک استراتژی برای خود تعریف کنید به این صورت که چکاری انجام دهید؟ از کجا شروع کنید و به کجا برسید؟ و مهمتر اینکه دسته بندی برای موضوعات مشخص نمایید.

ساخت پاورپوینت حرفه ای برای جلسه دفاع پایان نامه

همانطور که در فوق بیان شد نباید تمامی مطالب پایان نامه را در پاورپوینت جلسه دفاع ذکر کنید. بلکه تمامی خاص بودن ارائه به این است که به صورت اصولی و کاربردی به بیان مطالب مهم و کثبت بپردازید. مطالبی که برای متقاعدسازی و تاثیر روی داوران کافی باشد. البته نحوه برخورد، صحبت کردن و میزان تسلط به مطالب نیز اهمیت زیادی در این بخش خواهد داشت.

تمرینات حرفه ای برای جلسه دفاع

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین جلسات، جلسه دفاع پایان نامه است که به تمرینات و طراحی های زیادی نیاز دارد. فرقی ندارد که ساخت پاورپوینت دفاع پایان نامه را خود انجام داده باشید یا شخص دیگر، در نهایت این شما هستید که باید به بیان موضوع و ارائه بپردازید پس لازم است که تمرینا بسیار حرفه ای داشته باشید. باید به مطالب و اسلایدها تسلط کامل داشته باشد، از حرف های کلیشه ای برای متقاعدسازی اساتید بپرهیزید و از بیان مطالب غیرضروری جدا خودداری کنید. البته به یاد داشته باشید که 70 درصد تاثیر را نحوه حرف زدن و جذابیت ارائه تعیین خواهد شد و تنها 30 درصد از ارائه به پایان نامه و نگارش آن مربوط است.

همچنین مطالعه کنید بهترین ژورنال های پزشکی

جلسه دفاع علمی در پایان نامه

جلسه دفاع برای دانشجویان ارشد و دکتری اهمیت بسیار ویژه تری پیدا خواهد کرد. مدیریت جلسه و زمان بندی نیاز به طرح دارد. اگر میخواهید ارائه ای باکیفیت داشته باشید باید از قبل نقشه هایی برای جلسه تدارک ببینید.

پاورپوینت مناسب دفاع

اهمیت مدیریت زمان در جلسه دفاعیه

بسیاری از دانشجویان بر این باوراند که باید هرآنچه را که در پایان نامه آورده اند در زمان جلسه دفاع پایان نامه بیان کنند. در حقیقت این اشتباه است. اگر بخواهید به صورت نکته ای و ریزبینانه به بیان تمامی مطالب در پایان نامه بپردازید در جلسه دفاعیه ناموفق خواهید شد. اولا اینکه شما زمان کافی برای بیان تمامی مطالب نخواهید داشت، ثانیا اگر جلسه طولانی و یکنواخت شود، ارائه شما برای افراد حاضر در جمع کسل کننده و خسته کننده خواهد شد و امتیاز مثبت را از دست خواهید داد. ساخت پاورپوینت مناسب دفاع پایان نامه باید کوتاه، متخصر و مفید باشد، بطوری که در مدت زمان کوتاهی بیشترین و بهترین اطلاعات را ارائه دهید.