تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی
03
فوریه

تفاوت های مقاله ژورنالی و کنفرانسی

تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی

مقاله‌های علمی به لحاظ اعتبار، نحوه و چگونگی چاپ و نشر به دو نوع مقاله ژورنالی و مقاله کنفرانسی تقسیم می‌گردند. اگر دانشجو، محقق و یا پژوهشگر هستید؛ آشنایی با نحوه نگارش و تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی امری کاملا ضروری ست؛ زیرا با نوشتن مقاله به رشته و تخصصی که سال‌ها با تلاش و پشتکار به یادگیری و فراگرفتن آن پرداخته‌اید، ارزش و اعتبار علمی بخشیده‌اید.

 هدف از تدوین و نگارش یک مقاله دانشگاهی و تحقیقی القای نظر شخصی یک نویسنده نیست، بلکه متقاعد کردن خوانندگان در رابطه با یک ایده یا پیداکردن راه‌حلی برای یک مساله براساس شواهد و نتایج حاصله است.

دراین مطلب قصد داریم به تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی بپردازیم؛ سپس این دو مقاله را به صورت جامع و کلی تعریف کنیم.

تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی

تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی

به‌طور صریح  باید عنوان کرد با وجود اینکه  هر دو مقاله ژورنالی و کنفرانسی دارای اعتبار هستتند و باعث بالابردن دانش و  پیشرفت علم و فناوری می‌گردند؛ این دو نوع مقاله از جهات مختلفی باهم متفاوت هستند که درادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1- از شاخص‌ترین تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی باید به زمان ارسال مقاله‌ها اشاره کرد. مجله‌ها و نشریات برای ارسال مقاله دارای محدودیت زمانی نیستند و می‌توان در هر بازه زمانی برای آنها به نگارش و فرستادن مقاله اقدام کرد، درحالی‌که مقاله‌های کنفرانسی برای ارسال مقاله از محدودیت زمانی برخوردار هستند. به‌طوری‌که هر کنفرانس یک بازه زمانی مشخص به‌عنوان مثال مهلت زمان یک هفته را برای ارسال مقالات درنظر می‌گیرد که اگر مقاله‌ای بعد از اتمام مهلت زمانی ارسال شود، دیگر تحت داوری قرار نگرفته و رد می‌شود.

2- مقاله‌های ژورنالی پس از تایید نهایی در مجلات منتشر می‌شوند، در مقابل مقالات کنفرانسی در کنفرانس‌ها به صورت شفاهی و به حالت بحث و تبادل نظر با دیگر اساتید و پژوشگران  ارائه می‌شوند یا ممکن است به صورت پوستر در کنفرانس‌ها در معرض نمایش قرار گیرند. 

3- بین مقاله‌های‌ ژورنالی و کنفرانسی نسبت به تعداد صفحات مقاله تفاوت محسوسی وجود دارد؛ بدین‌گونه که تعداد صفحه‌ها در مقاله‌های ژورنالی بسته به موضوع و نوع محتوا بیش‌تر از کنفرانسی است. در مقاله‌های کنفرانسی تعداد صفحات را آیین‌نامه  برگزارکننده کنفرانس تعیین می‌کند، ولی به‌طور معمول صفحات در مقاله‌های کنفرانسی محدود به 4 تا 10 صفحه است.

4- همان‌طور که گفته شد، مقاله‌ها هم در مجلات و هم در کنفرانس‌ها قبل از پذیرش نیاز به یک فرآیند بررسی و داوری توسط کمیته بررسی دارند، به‌طوری‌که در مقاله‌ ژورنالی مدت زمان بررسی و داوری بسیار سخت‌گیرانه‌تر، جزئی‌تر و طولانی‌تر از مقاله‌ کنفرانسی که حتی ممکن است این بررسی به بیش از یک‌سال به طول بیانجامد و در طول این مدت مقاله مورد نظر از سوی هیئت داوران چندین مرتبه برای ویرایش و بازبینی به  نگارنده مقاله ابلاغ شود. در مقابل، این فرآیند در مقاله‌های کنفرانسی خیلی کلی است و در طی مدت زمان کمی، نتایج نهایی داوری این مقالات اعلام می‌شود.

تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی

5- از دیگر تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی می‌توان به این مورد مهم اشاره کرد که ساختار و قالب نگارش این دو مقاله باهم متفاوت است.

همچنین مطالعه کنید چگونه ISSN مقاله را پیدا کنیم؟

6- به علت اینکه در مقاله‌های کنفرانسی محدودیت تعداد صفحات وجود دارد؛ محتوای مقاله‌ها فقط به ایده و یافته‌های اولیه محدود می‌شود یا به‌عبارتی کل مقاله و روش‌های تحقیق آن به‌صورت خلاصه آورده می‌شود و به جزئیات در آن پرداخته نمی‌شود، از سوی دیگر، در مقاله‎‎‌های ژورنالی، مقاله و روش‌های تحقیق با تمام جزئیات ذکر می‌شود و نتایج حاصله جامع‌تر و کامل‌تر قید می‌شود؛ به همین دلیل است که در این‌گونه مقالات محدودیت تعداد صفحه وجود ندارد.

7- محقق یا پژوهش‌گر باید برای انتشار مقاله در مجلات هزینه بیش‌تری نسبت به کنفرانسی بپردازد.

8- مقاله کنفرانسی در یک کنفرانس چند روزه به نمایش گذاشته می‌شود که نویسنده باید درآن حضور فیزیکی داشته باشد تا بتواند مقاله خود را به صورت سخنرانی یا به صورت پوستر ارائه کند. در این کنفرانس محققان و پژوهشگران مختلف که در زمینه‌های تحقیقاتی مشابه هستند؛ می‌توانند باهم به بحث و تبادل اطلاعات بپردازند و راه‌حل‌های نوآورانه خلق کنند؛ درحالی‌که در مقاله ژورنالی امکان ایجاد چنین بستر و امکاناتی وجود ندارد. 

9- به‌طور کلی می‌توان اذعان داشت که مقاله چاپ شده در مجلات ایرانی در اکثر زمینه‌ها و رشته‌ها به لحاظ اعتبار علمی از ارزش بیشتری نسبت به مقالات کنفرانسی برخوردار است که علت آن تا حدود زیادی مربوط می‌شود به نحوه داوری و دقت و سخت‌گیری که در صحت و سقم مقاله، دستاوردها و  نتایج آن صورت می‌گیرد.

10- از دیگر تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی باید به این نکته اشاره کرد که مقاله‌های ژورنالی به دلیل اینکه باید از نظر موضوع، ایده و پرداخت به آن بسیار کامل با سطح نوآوری بالا و نتایج دقیق باشند در اغلب موارد مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند و رد می‌شوند، در حالی‌که چنین بررسی کاملی در مقاله‎‎‌های کنفرانسی وجود ندارد به همین خاطر می‌توان ادعا کرد که همه مقاله‌ها تا حد امکان پذیرفته می‌شوند.

برای نمونه می‌توانید به تفاوت‌های اشاره ‌شده در این دو نوع مقاله را به‌طور کامل در ترجمه مقاله مشاهده کنید و با اینگو‌نه از مقالات به نحو احسن آشنا شوید.

تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی

مقاله ژورنالی چیست

مجله‌های علمی، مجلات یا ژورنال‌هایی هستند که دربرگیرنده جدیدترین مقالات تحقیقاتی و پژوهشی در رابطه با یک رشته علمی خاص هستند که با هدف انتشار در یکی از شماره های مجله منتشر می‌شوند. زمان انتشار مجلات مختلف از یک بار در ماه تا یک بار در سال یا  حتی به‌صورت فصلی متفاوت است.

 این مقاله‌های ژورنالی قبل از اینکه در این مجلات علمی مختلف به چاپ برسند باید از طریق اساتید برجسته‌ای که از طریق همان مجله موردنظر جزو داوران و صاحب نظران رشته خاص محسوب می‌شوند، مورد بررسی و نظارت قرار بگیرند.

همچنین مطالعه کنید خلاصه مقاله و تکنیک خلاصه نویسی مقاله

در نوشتن یک مقاله ژورنالی باید از فرمت و قالب نوشتاری که مختص همان مجله است پیروی کرد و نویسنده موظف است از این فرمت و قالب الگوبرداری کند و بدون هیچ تغییری مقاله خود را عیناً طبق همان قالب بنویسد. البته باید خاطر نشان کرد که این قالب نوشتاری در مجله‌های مختلف، متفاوت است و هر مجله قالب مخصوص به خود را دارد.

پس از آنکه دانشجو یا محقق مقاله خود را به مجله مرتبط با رشته خود ارسال کرد، باید منتظر بررسی و داوری آن باشد. فرآیند این بررسی مقاله مدت زمان نسبتا طولانی‌ای را می‌طلبد و حتی به احتمال خیلی زیاد، مقاله مزبور نیاز دارد که قبل از پذیرش و انتشار یک یا چندین مرتبه مورد اصلاح و ویرایش قرار بگیرد. به این صورت که مقاله ممکن است یک یا چند مرتبه از نظر داوران انتخاب‌شده برای بررسی آن، نیاز به ویرایش و یا اصلاحاتی برای روشن‌تر شدن مطلب نوشته شده، داشته باشد که به شما اطلاع داده می‌شود تا این اشکالات به عمل آمده را رفع کنید.

لازم به ذکر است که این اصلاحات و ویرایش‌ها به هیچ‌وجه به منزله‌ی رد یا پذیرفتن مقاله شما نیست و حتی ممکن است که درصورت خوب و علمی نبودن محتوای مقاله، آن مقاله توسط داوران رد یا در اصطلاح ریجکت شود. در واقع هدف از این‌گونه اصلاحات این است که مقاله ژورنالی مورد نظر با بهترین و بالاترین کیفیت در مجله به چاپ برسد. باید متذکر شد که شما با چاپ  مقاله در یک مجله به اعتباری ارزشمند برای ورود نوآورانه در زمینه رشته خود دست پیدا خواهید کرد.

انواع مقاله‌های ژورنالی

مقاله‌های ژورنالی بسته به نوع محتوا و نحوه ساختار مقاله به 4 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • مقاله‌ اصلی یا عادی ( Regular Research یا Original Paper)
  • مقاله مروری  (Review Paper)
  • مقاله از نوع  Letter
  • مقاله کوتاه (Short/ Rapid/ Brief Communication)
مقاله کنفرانسی چیست؟

مقاله کنفرانسی چیست

مقاله کنفرانسی همانند مقاله ژورنالی دسته‌ای از مقالات علمی است که توسط محققین، کارشناسان و متخصصان در حوزه‌های مختلف علمی با هدف پذیرش در یک کنفرانس به رشته تحریر در می‌آید. در مقاله‌های کنفرانسی محققین و دانشجویان اطلاعات و یافته‌های پژوهشی -تحقیقی خود را از طریق کنفرانس‌های مختلفی که در سطح کشور یا خارج از کشور برگزار می‌شود به صورت شفاهی و به حالت سخنرانی ارائه می‌کنند.

در این کنفرانس‌ها یا همایش‌های برگزاری  اکثر مقاله‌های کنفرانسی در کتابچه‌هایی که به عنوان مجموعه مقالات مطرح می‌شوند، منتشر می‌شوند؛ البته گاهی اوقات هم این مقاله‌ها توسط مطبوعات دانشگاهی یا به صورت آنلاین چاپ می‌شوند.

برای نوشتن مقاله کنفرانسی هم باید از قالب و سبک نوشتاری خاصی پیروی کرد، این قالب همانی است که توسط مراسم برگزارکننده کنفرانس اعلام می‌شود. هرچند که باید این را درنظر گرفت که مقاله‌های کنفرانسی معمولا دارای ساختار کلی هستند. پذیرش این مقاله‌ها در طی یک مدت زمان کوتاه که دارای یک زمان‌بندی ثابت است، انجام می‌گیرد و پس از بررسی توسط کمیته بررسی به اطلاع نویسنده خواهد رسید.

انواع کنفرانس‌ها

به‌طور کلی می‌توان کنفرانس‌های برگزارکننده را به 5 دسته تقسیم‌بندی کرد که عبارتند از:

  • کنفرانس بین المللی
  • کنفرانس ملی یا کشوری
  • کنفرانس منطقه ای
  • کنفرانس استانی
  • کنفرانس داخلی
تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی

سخن پایانی

هدف از نگارش مقاله‌های ژورنالی چاپ در یک مجله معتبر علمی است، درصورتی‌که مقاله‌های کنفرانسی با هدف ارائه به‌صورت شفاهی یا نمایش پوستر به نگارش درمی‌آید.  اصلی‌ترین  تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی در این است که نگارش، ارسال و پذیرش مقاله ژورنالی سخت‌تر از کنفرانسی است که در مطلب گفته شده به‌طور مفصل به آن پرداخته شد.

 به‌طور کلی مقصود و غایت این دو مقاله ارائه و در اختیار گذاشتن یافته‌ها، دستاوردها و نتایج حاصله از یک مطالعه پژوهشی برای سایر دانشجویان، پژوهشگران و محققان در زمینه تحقیقاتی مشابه است.

هم‌چنین باید اذعان داشت که درست است که مقاله‌ ژورنالی دارای ارزش و اعتبار علمی بالاتری نسبت به مقاله کنفرانسی است؛ اما در مقابل مقالات کنفرانسی وجود دارند که اعتبار و درجه علمی آن‌ها کم از مجلات معتبر نیست (به‌خصوص اگر این کنفرانس‌ها بین المللی باشند). بنابراین نمی‌توان همواره پاسخ قاطع و صددرصدی به این سوال داد که مقالات ژورنالی بهتر و مناسب‌تر هستند یا کنفرانسی.

عبارات کلیدی: مقاله ژورنالی، مقاله کنفرانسی، تفاوت مقاله ژورنالی و کنفرانسی