اصول نوشتن کتاب
11
سپتامبر

چگونه مانند نویسندگان حرفه ای کتاب بنویسیم؟

اصول نوشتن کتاب

نوشتن کتاب هم مانند سایر مباحثی که در فوق ذکر شد نیاز به اصول نگارش دارد. اصول نوشتن کتاب کمی با نامه اداری و مقالات متفاوت است. اگر به نویسندگی علاقه دارید یا دستی به قلم داشته و میخواهید اصولی تر در این راه قدم بگذارید، باید از راه صحیح وارد شوید. در این بخش به اصول نوشتن کتاب پرداخته‌ایم تا شما را به نویسندگی نزدیک کنیم. با رعایت همین نکات ساده و رعایت اصولی آنها در این زمینه موفق خواهید شد.

بطور کلی ده مرحله برای یادگیری اصول نوشتن کتاب وجود دارد:

هدف خود را تعیین کنید

اول از همه مشخص کنید که کتاب را برای سرگرمی مینویسید؟ برای کسب و کار؟ برای ایجاد اعتبار؟  درباره هدف نهایی کتاب خوب فکر کنید، این میتواند به شما کمک کند که شروع به نوشتن داستان کنید یا خیر. همان ابتدا به درآمد میلیونی فکر نکنید. اولین کتاب را راهی برای یادگیری بیشتر در این باره تصور کنید. حتی اگر یک آزماش است به این فکر کنید که بهترین کتاب را میخواهید بنویسید.

همچنین مطالعه کنید مهم ترین قواعد اصول نگارش فارسی

تعریف موضوع

در اصول نوشتن کتاب زمانی که هدف خود را روشن ساختید، در مورد موضوع آن فکر کنید. در صورتی که قصد نوشتن یک کتاب غیر داستانی دارید، به نوع ارتباط آن با خوانندگان بیندیشید. به عمق موضوع فکر کنید و خیلی سطحی از آن رد نشوید، این روش به شما اجازه می دهد تا اطلاعات بیشتری را در اختیار خوانندگان قرار دهید.

اصول نوشتن کتاب

یک طرح کلی ایجاد کنید

زمانی که درباره موضوع فکر کردید و به نتیجه رسیدید، حالا باید فصل‌ها و قسمت‌های مختلف کتاب را توصیف کنید. سعی کنید به ابتدا و انتهای کتاب بیندیشید.

چگونه میخواهید داستان به قله برسد؟

زمانی که در اصول نوشتن کتاب درباره چگونگی پایان کتاب ایده داشته باشید، طرح کلی را به سوی آن هدف حرکت میدهید. در صورتی که کتابی غیرداستانی مینویسید قسمت هایی از آن را حذف خواهید کرد، تا خوانندگان درک بهتری از کتاب داشته باشید. در هر فصل به یک نتیجه یا پیام نهایی خواهید رسید.

در اصول نوشتن کتاب این مورد الزامی نیست و کاملا به نظر شخصی شما بستگی دارد که به کمک نقل قول‌ها، داستان‌ها و امثال کتاب را جذاب تر کنید. کتاب های علمی دارای چهارچوب کلی هستند. برای مثال اگر درباره ورزش والیبال نوشته باشید، طرح کلی کتاب میتواند شبیه به طرح زیر باشد که طرح اسکلتی میگویند:

معرفی:

درباره کتاب:

فصل اول: والیبال چیست؟

تاریخچه ورزش والیبال

انواع مدل های ورزش والیبال

فصل دوم: شروع تمرینات

آموزش والیبال با تصویر

دفاع

حمله

و …

ممکن است سبک های دیگری از طرح هم وجود داشته باشند که مناسب شما باشد، اما سبک اسکلتی، سبکی ساده و ایده‌آل است. چهارچوب داستان های تخیلی کمی تفاوت دارد زیرا در حال گفتن یک روایت هستید و تمامی اتفاقات ساخته تخیل شماست که زمان زیادی را صرف آن می‌کنید.

همچنین مطالعه کنید چگونگی نوشتن نامه اداری

ابتدا از تمامی تخیلاتتان یادداشت برداری کنید، پس از آن به عقب برگردید و نوشته‌هایتان را به شکلی دقیق‌تر گسترش دهید. در طرح اولیه درباره شخصیت ها و نقش هایی که در داستان ایفا می‌کنند، تصمیم میگیرید. زمانی که یک ایده کلی درباره شخصیت های اصلی داستان دارید میتوانید از یک طرح اسکلی برای داستان استفاده کنید. همچنین میتوانید یک خلاصه کوتاه بنویسید سپس تصمیم بگیرید چگونه فصل‌بندی را انجام دهید.

تعیین نحوه نوشتن

معمولا یکی از اصول نوشتن کتاب، کار با نرم افزار Word است همچنین برخی از نویسندگان از نرم افزار Skrivener استفاده می‌کنند. با این دو برنامه میتوانید متن کتاب را تغییر و ویرایش کنید. در نهایت نسخه ویرایش شده را قالب بندی و ارسال نمایید. برخی از افراد از نوشتن در مدت طولانی لذت میبرند زیرا باعث تحریک خلاقیت میشود و نویسنده را مجبور میکند بیشتر بنویسد.

اصول نگارشی کتاب

تنظیم برنامه نوشتاری و اهداف روزانه

یکی از مهم ترین اصول نوشتن کتاب برنامه ریزی است. شما نمیتوانید هر زمان از روز که الهام گرفتید، نوشتن را آغاز کنید. باید برای خود عادتی ایجاد کنید که هر روز یا 5 روز در هفته بنویسید، سعی کنید در هر روز حداقل چند کلمه بنویسید. نوشتن را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. با یک هدف کوچک ابتدا روزی 200 کلمه برای هفته اول بنویسید سپس تعداد کلمات را افزایش دهید تا به روزی 100- تا 1500 کلمه برسید.

محیط و فضای مناسب را ایجاد کنید

نقطه در منزلتان پیدا کنید که فکر می‌کنید برای نوشتن مکانی خوبی است، شاید دفتر کارتان یا میز غذاخوری باشد. هر چیزی را که نیاز دارید تهیه کنید، مثلا یه یک فنجان قهوه، یک شمع، موسیقی و هر چیز دیگری. تمام این موارد تنها برای شما انگیزه است.

همچنین مطالعه کنید اصول نگارش مقاله علمی

بنویسید، انتقاد نکنید

در هنگام نوشتن کتاب سعی کنید مدام از چیزی که نوشتید انتقاد کنید، فقط بنویسید و پیش بروید. یکی از اصول نوشتن کتاب که بسیار هم مهم است نوشتن سازگار است. این امکان وجو دارد که همیشه بتوانید کتاب را ویرایش و مطالعه کنید. خود نویسنده، بهترین منتقد است. همیشه آمادگی داشته باشید که به موضوع فکر کنید و بفهمید که بخش هایی از کتاب بی‌معنی است و باید ویرایش شود.

ویرایش و بازنویسی

پس از این که کتاب را نوشتید برای چند روز و حتی چند هفته آن را کنار بگذارید، در این مدت شما خیلی به فضای نوشتن نزدیک بوده‌اید و باید فاصله‌ای ایجاد کنید. پس از گذشت زمان به عقب برگردید و با مطالعه کتاب به اشتباهاتتان پی خواهید برد، آنها را اصلاح کنید و مجدد بخش هایی را بازنویسی نمایید.

بهتر از کلمات و عباراتی که در طی داستان ضروری نیستند حذف کنید و این مرحله را چندین بار انجام دهید تا به نوشته‌هایتان حس خوبی داشته باشید. اما در اصول نوشتن کتاب مدت زیادی در روند ویرایش گیر نکنید. زمانی که چندین بار آن را مرور می‌کنید باید به یک متن حرفه‌ای تبدیل شود.

همچنین مطالعه کنید منظور از پروف ریدینگ یا Proofreading چیست؟

ویرایش و بازنویسی کتاب

یک ویراستار حرفه‌ای پیدا کنید

حتی نویسندگان بزرگ و حرفه‌ای هم از ویراستار استفاده می‌کنند. مطمعنا شما قصد ندارید کتابی که پر از اشتباهات دستوری و اختلافات است را به چاپ برسانید. باید قبل از آن مطمئن شوید که از کلمات درست استفاده کرده‌اید و داستان در جریان درستی قرار گرفته است. یک نویسنده خوب قبل از انتشار کتاب آن را توسط ویرایشگر یا ویراستار اصلاح می نماید. ویرایشگران حقایق را برری و عنوان‌ها، آمارها، داده‌ها در نمودار و نوشته های پاورقی را تایید میکند.

هیچگاه در ویرایش کتاب کوتاهی نکنید. شما با پرداخت پول به یک ویراستار حرفه‌ای، مطمئن خواهید شد که کارتان از اعتبار حرفه‌ای برخوردار است. اگر کتاب‌تان پر از ناسازگاری و اشتباهات باشد، مردم آن را نمیخرند و علاوه بر این اعتبار شما به عنوان یک نویسنده لکه‌دار خواهد شد.

انتشار کتاب

انتشار کتاب

یکی از اصول نوشتن کتاب انتشار است. بهتر است که کتاب نوشته شده را در کامپیوترتان ذخیره نکرده و برای چاپ آن اقدام کنید؛ شاید خیلی پرفروش نباشد اما ایرادی ندارد. هربار که کتابی را مینویسید و منتشر میکنید بیشتر یاد می‌گیرید و به یک نویسنده حرفه‌ای تبدیل خواهید شد. هر کسی در ابتدا یک فرد مبتدی است اما هر چه بیشتر تلاش کند، بیشتر متخصص می شود.

همچنین مطالعه کنید چرا ترجمه خود را به مترجم های شخصی واگذار نکنیم؟

نتیجه‌گیری

نوشتن یک مهارت درونی است و با تمرین کردن و رعایت اصولی میتوانید موفقیت های زیادی را در این حوزه کسب کنید. شما نمیتوانید در یک حوزه سریعا موفق شوید و نیاز به مطالعه زیاد و تمرین و تکرار خواهید داشت. پس بهتر است عجله نکنید  اصولی قدم بردارید.

سایت ترجمه ترجمر با حضور مترجمان و ویرایشگران حرفه‌ای آمادگی کامل برای ترجمه انواع مقالات تخصصی، مقالات ISI، کتاب ها مختلف و … را دارد. اگر میخواهید از خدمات ترجمه کتاب بهره مند شوید، یا مقالاتتان را در ژورنال‌های بین المللی به چاپ برسانید میتوانید با مجموعه ما همکاری داشته و از خدمات فوق العاده ما بهره‌مند شوید.

از جمله خدمات ویژه ترجمر پشتیبانی 30 روزه است که به صورت کامل رایگان برای شما عزیزان در نظر گرفته شده است. در ضمن پشتیبانی مقالات ISI به دلیل طولانی بودن روند تاییدیه این پشتیبانی طولانی‌تر است و تا زمان چاپ مقاله مترجمان متخصص ما همراه شما خواهند بود. میتوانید از تجربیات آن ها در این زمینه بهره ببرید.