کشورهای روسی زبان
17
سپتامبر

کشورهای روس زبان کدامند؟

چه کشورهایی به زبان روسی صحبت می کنند؟

بدیهی است که در کشور روسیه به زبان روسی صحبت می کنند، اما نه همه مردم! عده ای از آنها زبان روسی را زبان مادری خود نمی دانند. برخ از کشورهای دیگر هم هستند که زبان روسی را به عنوان زبان مادری خود میشناسند. خیلی سخت است که بتوان گفت دقیقا چند نفر در دنیا هستند که به زبان روسی صحبت میکنند، بخصوص افرادی که زبان دوم نیز دارند.

کشورهای روسی زبان کدامند

حال سوال اینجاست که کشورهای روس زبان کدام اند؟ با توجه به نظرسنجی هایی که در سایت Web Technology Survey صورت گرفته، زبان روسی دومین زبان محبوب دنیا پس از زبان انگلیسی است که 5.9 درصد از کاربران به این زبان صحبت می کنند. بنابراین یکی از خدمات ویژه سایت ترجمه ترجمر ترجمه روسی به فارسی وترجمه فارسی به روسی است که به طور تخصصی ارائه کرده است.

همچنین مطالعه کنید اصول نوشتن کتاب

کشورهای روس زبان

روس یک زبان اسلاوی شرقی است که در کشورهای زیادی از جمله روسیه، بلاروس، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان زبان رسمی است. البته کشورهای روس زبان دیگری مانند مانند اکراین، گرجستان، رومانی و حتی نروژ نیز هستند که تعداد قابل توجهی از مردم به زبان روسی صحبت می کنند.

زبان روسی بزرگ ترین زبان بومی اروپا می باشد و گسترده ترین زبان جغرافیایی در اوراسیا شناخته می شود. بسیاری از سازمان ها از جمله سازمان ملل متحد، WHO، UNESCO، IAEA زبان روسی در لیست زبان های مورد استفاده خود قرار داده اند. در فضای اینترنت نیس زبان روسی پس از زبان انگلیسی پرکاربردترین زبان است. شمار زیادی از مهاجران در سراسر دنیا به زبان روسی حرف میزنند. البته لازم به ذکر است که زبان روسی یکی از پیچیده ترین و غنی ترین زبان های دنیاست.

کشورهای روس زبان

به دلیل گرامر بسیار پیچیده این زبان یادگیری دشواری دارد. در مراحل ابتدایی شاید ساده به نظر برسد اما با رسیدن به سطوح بالاتر سخت و سخت تر خواهد شد. حتی برخی از مردم کشورهای روس زبان نمیتوانند به راحتی بخوانند یا بنویسند و برخی از روس زبان ها نیز بعضی از لغات را اشتباه مینویسند.

کشورهای روسی زبان کدام اند؟

زبان روس در لیست زبان های جهان قرار دارد و این به گستردگی کشورهای روسی زبان اشاره دارد. با توجه به آمار حدود 265 میلیون از جمعیت جهان به زبان روسی صحبت می کنند. کشورهایی که زبان روسی در آن ها بسیار محبوب است عبارت اند از:

  1. آذربایجان
  2. بلاروس
  3. چین
  4. استونی
  5. جورجیا
  6. اسرائیل
  7. قزاقستان
  8. قرقیزستان
  9. لتونی
  10. لیتوانی
  11. مولداوی
  12. مغولستان
  13. لهستان
  14. تاجیکستان
  15. ترکمنستان
  16. اوکراین
  17. ازبکستان

در کشورهای مانند بلاروس، زبان روسی به عنوان زبان دوم شناخته می شود. در کشورهایی مانند اوستیای جنوبی، ترنسیستریا، جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوگانسک با اینکه شناخت کمی نسبت به زبان روسی دارند، آن را به رسمیت میشناسند. از این اتفاق میتوان برداشت کرد که زبان روسیه به طوری رسمی در تمام نقاط دنیا شناخته شده و برای تجارت، رسانه، بخش دولتی و فرهنگ مورد استفاده قرار میگیرد.

همچنین مطالعه کنید تفاوت رزومه و cv

در کشورهایی مانند قزاقستان و قرقیزستان روسی جزئی از زبان رسمی است، اما محدودیت هایی وجود دارد. در قزاقستان باید در این باره دادگاهی تشکیل شود، در حالی که در مخناطقی مختلف از قرقیزستان برای استفاده از زبان روسی شرایط مختلفی وجود دارد.

زبان روسی قزاقستان

زبان روسی قزاقستان

قزاقستان یکی از کشورهایی است که بسیار از زبان روسی استفاده می کند. بعد از فدارسیون روسیه این کشور دومین کشوری است که متکلمین روسی زبان دارد. با توجه به قوانین این کشور میتوانید به همراه زبان قزاقی در نهادها، سازمان های دولتی و خصوصی و محلی از زبان روسی نیز استفاده کنید. در قانون اساسی آمده است که «زبان دولتی جمهوری قزاقستان زبان قزاقی است». از طرفی دیگر در نظام آموزشی و علمی از زبان روسی استفاده می شود.

با توجه به آماری که از قزاقستان ذکر شده به دلیل وجود جمعیت زیاد روس تبار نمیتوانند در این کشور به اتحاد زبانی برسند. در این کشور 32 درصد مردم روسی تبار هستند و 46 درصد محصلان روسی زبان هستند. علاوه بر این در دوره ابتدایی به صورت جدی زبان روسی آموزش داده می شود.

در قزاقستان دانشگاه ها از نظر زبان به دو دسته قزاقی و روسی تقسیم می شوند. در مجلس این کشور نیز از هر دو زبان استفاده می شود.

زبان روسی در قرقیزستان

کشورهای روس زبان

در بین کشورهای روس زبان، قرقیزستان تنها کشوری است که زبان روسی به عنوان زبان رسمی خود معرفی کرده است. در این کشورمردم و نهادها و موسسات رسمی و خصوصی آزادانه میتوانند علاوه بر زبان قرقیزی از زبان روسی نیز استفاده کنند. جالب است بدانید که در مدارس این کشور یادگیری زبان روسی اجباری است و بطور کامل هم زبان روسی و هم زبان قرقیزی آموزش داده می شود.

در سال 1993 دانشگاه اسلاویان در قرقیزستان تاسیس شد که در آن کاملا به آموزش زبان روسی پرداخته می شود. همچنین در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه علم انسانی بیشکک، دانشگاه دولتی باتکن، دانشگاه دولتی دریاچه ایسسیک، دانشگاه ملی قرقیزستان و دانشگاه دولتی اوش نیز زبان روسی تدریس می شود.

جالب است بدانید در این کشور شرط ارتقا نظام سیاسی و اداری، آشنایی و یادگیری کامل زبان روسی بود. این اصل یک قانون معتبر اما نانوشته بود که در دوران شوروی شناخته می شد و پس از استقلال این اصل به شکل آشنایی به زبانی بومی و ملی تغییر نمود.

همچنین مطالعه کنید سایت سرقت ادبی

زبان روسی در ترکمنستان

ترکمنستان یکی از کشورهایی است که در دوره‌ی شوروی به زبان روسی صحبت می کردند. اما به دلیل اقدامات رئیس جهمور این کشور استفاده از زبان روسی به میزان زیادی کاهش یافته است. در 30 سال پیش 70 درصد از مردم ترکمنستان به زبان روسی صحبت میکردند و حدود 27 درصد از آنها هم آ« را زبان مادری خود میدانستند.

اما امروزه در این کشور یکی از شرایط استخدام و اشتغال، مسلط بودن به زبان ترکمنی است که باعث شده زبان روسی کاهش پیدا کند. در قانون اساسی این کشور آمده است که زبان ترکمنی، زبان رسمی این کشور است و تمامی شهروندان باید به این زبان صحبت کنند.

چه کشورهایی روس زبان هستند

از سال 2001 دانشگاه ها مجاز به تدریس زبان ترکمنی هستند و از کل 2000 مدرسه ابتدایی در این کشور تنها 40 درصد زبان روسی را آموزش میدهند. همچنین تنها در دانشگاه هایی مانند مختوم قلی، انستیتوی ملی زبان های جهان و انستیتوی تربیت معلم سیدی تربیت کادر آموزشی به زبان صورتی شکل میگیرد.

با توجه به کمرنگ شدن استفاده از زبان روسی، هرفنگ روسی هم در این کشور بسیار کمتر شده است. در برنامه های تلویزیونی این کشور تنها یک برنامه به زبان روسی نمایش داده می شود که آن هم یک برنامه خبری 15 دقیقه ای است.

زبان روسی در ازبکستان

زبان روسی در ازبکستان

یکی دیگر از کشورهای روس زبان ازبکستان است که با توجه به احساسات ملی گرایانه و تسلط ازبک ها در بافت قومی، باعث شکل گیری وحدت زبانی در این کشور شده است.

در قانون اساسی کشور آمده است که زبان دولتی جمهوری ازبکستان زبان ازبکی است. این وحدت زبانی تحت ضمانت حقوقی و قانونی قرار گرفته است. در قانون زبان دولتی این کشور نیز بیان شده است که زبان ارتباطی بین اقوام ساکن این کشور زبان روسی میباشد.

در شهرهای بزرگ زبان روسی تدریس میشود و همچنین در دانشگاه ها نیز آموزش این زبان انجام میگیرد. 70 درصد از مردم ازبک به زبان روسی حرف میزنند و آشنایی کامل با این زبان دارند. در شهرهای بزرگ نیز این میزان به 80 درصد میرسد و در مناظق روستایی 40 تا 45 درسد میباشد.

چه تعداد در روسیه به زبان روسی صحبت می کنند؟

در روسیه 145 میلیون نفر از مردم به زبان روسی صحبت میکنند و این درحالی است که جمعیت روسیه 9 میلیون از این تعداد کمتر است. این به این دلیل است که تعداد ملیت هایی که در روسیه هستند به 190 ملیت میرسد و به بیش از 100 زبان صحبت می کنند. از این تعداد 8 ملیت که تعدادشان بیش از 1 میلیون نفر است بومی زبان‌اند و زبان ملی خود را نیز در کنار زبان روسی ملی اعلام نموده اند.

همچنین مطالعه کنید فرمت نوشتن مقاله علمی

تعداد افرادی که در ایالات متحده به زبان روسی صحبت می کنند

در ایالات متحده زبان روسی اولین بار در قرن هجدهم ، زمانی که کاوشگران روسی به آلاسکا رسیدند، عنوان شد. اما امروزه با توجه به آمار ارائه شده و سرشماری تقریبا 900 هزار نفر روسی زبان از کل جمعیت 297 میلیون نفری در ایالات متحده زندگی می کنند.

کشورهای روسی زبان

چند نفر در اروپا به زبان روسی صحبت می کنند؟

زبان روسی از نظر جغرافیایی بسیار گسترده است و محبوب ترین زبان مادری در اروپا میباشد.  تعداد روس زبان ها در روسیه تقریبا به 137.5 میلیون میرسد. پس از آن اوکراین با 8.3 میلیون، قزاقستان 3.8 میلیون و بلاروس با 3.2 در صدر لیست قرار دارند. در مجموع میتوان گفت در کشورهای روس زبان 166 میلیون، کمتر یا بیشتر روسی زبان وجود دارد.

بیشترین آمار در بین کشورهای روس زبان در خارج از اروپا و ایالات متحده مربوط به کشور اسرائیل با بیش از 1.5 میلیون جمعیت روس زبان است.

زبان روسی در ایران

با توجه به مطالب گفته شده و شرایط جغرافیایی کشور ایران، زبان روسی جایگاهی نداشته و برای آموزش آن هم تدارک خاصی دیده نشده و تنها باید از طریق آموزشگاه‌ها اقدام به یادگیری نمود. اما اگر کسی به ترجمه روسی نیاز داشت چطور؟ اگر کسی لازم بود تا برای مهاجرت به کشور روسیه مدارکش را به طور تخصصی ترجمه نماید تکلیف چیست؟

همچنین مطالعه کنید ترجمه تخصصی چیست؟

خوشبختانه در کشور ما به اندازه کافی مرکز ترجمه تاسیس شده اند و میتوانید برای ترجمه های تخصصی روسی، ترجمه مدارک و اسناد به زبان روسی و بالعکس و ترجمه کتاب های روسی، ترجمه مقاله به زبان روسی و سایر موارد به آنها مراجعه کنید. مجموعه ترجمر یکی از تخصصی‌ترین مراکز در این حوزه است و میتوانید با خیالی آسوده متون روسی خود را به این مجموعه بسپارید.

ترجمه به روسی

با توجه به افزایش درخواست های مهاجرت به روسیه در سال های اخیر به خصوص مهارجت تحصیلی نیاز به خدمات ترجمه روسی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.  بنابراین سایت ترجمه ترجمر به ارائه انواع خدمات در این حوزه پرداخته و میتوانید روی کمک ما حساب کنید. تمامی ترجمه ها با قیمت دانشجویی تعریف شده است و با صرف کمترین هزینه میتوانید به مطلوب ترین کیفیت دست پیدا کنید.